{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
897 visninger | Oprettet:

Gylper under ridning!! {{forumTopicSubject}}

Hej alle
For ca. en måned siden fik min papmor en engelsk varmblods blanings hoppe på ca. 13 år.
Vi købte hende af en dame der var træt af hende og bare havde ladet hende stå stille på en mark i 3 år.
Da min papmor så fik hende gik et kæmpe optrænnings arbejde igang og nu arbejder vi med traven.
MEN. Hver gang vi har redet og tager bid ud er det fuldt af gennemgnasket græs, men er bare lidt mærkeligt da der ihvertfald går en halv time med at strigle inden vi begynder at ride og til den tid skulle alt græsset da være væk.

Nåhr vi rider er hun meget urolig så snart man rører bidet og hun reagere ikke på det.
I trav har jeg også set når min papmor rider at hesten ikke træder ordentlig ind under sig, ryggen er ikke løftet og hendes hoved sidder urokkeligt helt oppe i skyerne.

Min papmor og hesten har nogle gange nogle rimelig heftige "Slåskampe" .
Vi har prøvet med alle former for hjælpe tøjler og indspændinger men hun flipper helt ud hver gang.

Jeg håber virkelig i kan hjælpe os med den lille hoppe Emily!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gylper under ridning!!
  • #1   26. sep 2009 Har i fået tjekket tænder?

  • #2   26. sep 2009 Få tjekket ryggen og tænderne - Hjælpetøjler er helt sikkert ikke løsningen her smiley

    Den må have ondt smiley


  • #3   26. sep 2009 Jah og raspet

  • #4   26. sep 2009 Det lyder for mig som ulvetænder eller at hun har fået revet tænder ud hvor der er betændelse i. Havde fået Pie Kaj ud og kigge på det.

  • #5   26. sep 2009 Vi har lige haft dyrelæge+tandlæge på hende og han sagde at hun var tiptop

  • #6   26. sep 2009 Hun gylper ikke græs op. De fleste heste gemmer lidt græs/foder i kinderne og biddet er nok sølet ind i det, fordi hesten suger på biddet - godt.
    Men vil så gerne lige tilføje at det med at heste ikke kan kaste op er gammel uvidenhed - ny forskning viser at heste godt kan kaste op, de skal bare være ualmindelig dårlige, for at gøre det...

    Hvis I er ved at genoptræne hesten så forsøg jer med at ride hende dybt nogle dage, skridte lange ture i terrænet andre, hvis I gerne vil bruge indspændninger kan I med fordel gøre det i skridtmaskine eller mens I longerer, men husk at hun også skal have fri engang imellem, ellers bliver det for stressende for hende og hun får en dårlig indstilling til ridning.


  • #7   27. sep 2009 Jeg vil umiddelbart sige at hesten har ondt et eller andet sted. Der er jo noget der ikke er som det skal være.
    Jeg ville starte forfra med at få hesten tjekket. Få en anden dyrlæge til at vurdere hesten og få en rigtig hestetandlæge ud. Min hoppe har tendens til at samle foder i lommer i tandkødet omkring tænderne (som dyrlægen ikke har set, men opdaget af tandlægen). Det klumper sig og sidder og rådner og er meget smertefuldt for hesten da der går betændelse i det. Hvordan lugter hesten ud af munden? Hvis den har dårlig ånde, så er der noget galt derinde!
    Men derudover kan det være sadlen der ikke ligger korrekt. Der skal nogle gange meget lidt til før hesten reagerer og andre gange meget. At den ikke vil sænke hovedet kan være fordi den har ondt i ryggen hvis denne skal bruges.
    Derudover kan den have spændinger i nakken, stivhed i hofte/bækken, stram overlinie, måske en gammel skade i ikke kender til. Årsagerne kan være mange, men det du beskriver er ikke normalt.
    Hvor hurtigt er i gået frem m genoptræning? Genoptræning kan jo tage mellem 3-6 mdr før musklerne er opbygget efter så lang tids stilstand. Derudover er hesten ikke ung, og så kan det tage længere tid.


  • #8   27. sep 2009 Tja lyder til i måske har lidt travlt, ved i hvad hesten har lavet inden den stod stille i 3 år? Måske den aldrig har lært tingene.
    Jeg vil forslå at starte fra jorden grundtræning, få den løsgjort, hvis den ikke kan sænke hoved i longe, hvorfor skulle den så gøre det med rytter (medmindre man tvinger den, hvilket ikke er rigtigt i min verden)
    Lyder til i super glade for den, så tag den med ro arbejd fra jorden, og skal der rides, så sørg for det hyggeligt altså turer eller bare i grimen eller løse tøjler.
    Vil være ærgeligt for jer selv, hvis hesten ikke bliver glad for ridningen.
    Evt. kan den have ondt i ryggen/ dårlig sadel ville nok få kiropraktor ud, og en af de dygtige. (havde den tandspidser, kan der går lidt tid, før den finder ud af smerterne i munden er væk)
    held og lykke


Kommentér på:
Gylper under ridning!!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce