{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.459 visninger | Oprettet:

OPLØBET TIL FORSKNINGEN {{forumTopicSubject}}

Vi er stadig med i forsknings projektet, forskerspire 09.

omrkring 125 forskerspirere er faldet fra , vi er nu 75 tilbage der skal forske og kæmpe og 1 pladsen.

min opgave har ændret sig meget, og jeg har fundet ud af der er 1 anden der forsker i heste med på projektet ( hun forsker i islænder sommereksem, men hendes opgave er desværre meget dårligt beskrevet og udført, så hun ryger desværre nok fra, ked af det alle jer islænder rytter smiley )

men Mit projekt er stadig med. jeg fandt lige et nice link i kan se på : http://www.aebc.com.au/articles/30/

og min introduktion til min forskning kommer her : ( bare lige hvad min forskning består af pt )
Mit pilotforsøg : ridning i cordeo, ridning i bidløs trense, ridning med bid med overdreven brug. optagelse og konklusion af adfærden gennem teorier om den negative belønnings effekt og andre træningsmetoder og udtalelser fra hippolog.

Her er min introduktion ( om mit projekt hvad det handler om)

Biddets påvirkning på heste under forudsætning af overdreven brug
Forskerspire projekt 2009
fredag den 18. september 2009
Regitze Fleur Penter
Jeg har fundet mit emne udfra min passion: “naturlig” ridning på hestens præmisser (HMS). Jeg rider bidløst grundet tanken om at jeg forbedre min hests helbred og hestens lyst til at blive trænet. Jeg har læst mange artikler, bøger, blogs og set videoer om denne “bidløs vs bid ”debat. Jeg har været overrasket over hvor meget der bliver sagt at biddet skader hesten både fysisk og psykisk under denne forudsætning af at biddet bliver brugt overdrevent, og derfor som mange mener på en dissideret skadelig måde for hesten, men uden der tages hensyn til det i sportsgrenen. Jeg har selv reddet med bid på min 5 årige Irish cob, men da jeg smed biddet skiftede hans personlighed ret pludseligt til det bedre og mere samarbejdsomme. Deraf kunne jeg observere at hans adfærd blev mere positiv efter at have ændret min trænings tilgang ved at smide biddet. Det er derfor, jeg vil studere emnet nærmere for at komme “i den rigtige retning” til at forhåbentligt en dag selv at kunne konkludere hvor vidt bidt skader eller ej, og i hvor stor grad.
Jeg har redet i lang tid. Og lige siden jeg var lille har jeg villet én ting. At ride som en indianer. Jeg så en video med indianere der styrede deres vilde utæmmede heste med reb om halsen eller rebgrimer - alt dette uden bid uden sporer uden piske - uden tvang. Da jeg begyndte til ridning lærte jeg at slå hesten når den ikke makkede ret og hvis den var for langsom. Jeg lærte at hesten bare var fræk når den biddet i munden. Og at det ikke gjorde noget at hive hesten i munden så den fik sår, tværtimod hærdede det kun fremtidige overbelastninger af tandkødet. Senere i mit liv løsrev jeg mig fra den “ overtro” at ridning var et smukt eksempel på harmoni dyr og menneske imellem. Til sidst synes jeg ridning var blevet et tankespind om at hesten nød ridning, og at heste nød kontakt med deres rytter, eftersom man tydeligt kunne se dem åbne munden, rulle med øjnene, spænde op og gå med taktfejl, imens rytteren sad og hev i tøjlerne forbundet til et skarpt bid. Jeg begyndte at mene man red med biddet , og ikke med hesten, og at dette var en direkte lovlig mishandling af et dyr, der kun kan bruge sin krop til at udtrykke smerte og ubehag. Og jeg er bestemt ikke alene om den holdning. Dette vil mange forskere gerne kunne undersøge yderliggere, men lige nu ligger der kun få egentlige resultater på den negative effekt af biddet og svæver i luften. Men mange taler om den negative effekt, fordi det er så tydeligt at se udfra hestens opførsel af der opstår ubehag når biddet bliver misbrugt, og det gør det desværre meget selv hos professionelle ryttere.
Hvorfor denne forskning er vigtig er fordi, jeg mener, det er en overset terror på et dyr. Hesten går naturligt ikke, som vi ser på tv med mulen, der næsten når bringen af hesten. Hesten er en tvangsatlet, som kan mishandles gennem misbrug af rytterens hjælpemidler da disse ofte er skarpe redskaber. Denne opgave har udgangspunkt i biddets effekt på hesten når biddet misbruges, som det gøres af mange idag. Derfor vil jeg på hestevelfærdensvegne påtage mig kun en lille del af dette verdensomspænde og voldsomt diskuteret emne, der forhåbentligt snart bliver gjort noget ved. Jeg vil forsøge at hjælpe dennne “ igangsætning” i processen i Danmark. Dette vil jeg gøre ved at belyse og undersøge et overordnet spørgsmål fra forskellige områder.
Problemstilling:
Hvordan påvirker biddet hesten negativt under træning, på forudsætning af, at der bliver redet med overdreven brug af biddet, som vi ser det i moderne ridning.
Underspørgsmål:
1.Kan man observere/uddrage noget fra hesten kropssprog / adfærd der viser tegn på ubehag, stress, smerte og uvillighed, grundet biddet?
2.()

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  OPLØBET TIL FORSKNINGEN
  • #1   19. sep 2009 HEY!
    Tillykke og bare super sejt!
    Må jeg lægge det du har skrevet ind på min hjemmeside, under siden om dig? =D

• #2   19. sep 2009 kæft hvor lyder det bare spændende!!! elsker dig for at du gider gøre det!!

• #3   19. sep 2009 Det er et spændende projekt, men er det ikke problematisk, at du ikke har en bare tilnærmelsesvis objektiv tilgang til emnet? Du starter jo ud med at have en meget klar forventning om hvad resultatet af dine undersøgelser vil blive, og det kan næppe undgå at påvirke de endelige konklusioner.
    Som sagt lyder det spænde, og jeg er meget enig med dig, men jeg er ikke sikker på om jeg ville kalde det "forskning", fordi forskning ifølge den videnskabsteori jeg har lært på uni indebærer et vist mål af objektivitet.

• #4   19. sep 2009 Ville måske lige råde dig til, at læse korrektur på det, for flere steder har du lavet SMÅ tastefejl, kommafej, og punktummer der mangler.
    No offence!

Men det lyder SUPER spændende!

• #5   19. sep 2009 I know XD det er heller ikke færdigt smiley skal ha det færdig d. 30 oktober. og jeg er gået fra 5 underspørgsmål til 1 , jeg arbejder hårdt på det 2. hvis i har foreslag så kom gerne med dem.

emma s.

dette er en intro, dvs en formidling af det jeg laver. Min endelig aflevering er af form af en synopsis , så det vil sige at jeg rent faktisk kun skal svare halvt på min formulering , og dette skal være et omfang så jeg kan gå videre med det til sommer og udvide ( hvis jeg vinder 25 tusinde til at gøre det for)
    Reel forskning går ud på at undersøge, og dette gøres ved at opsætte en hypotese om at der vil ske noget man kan godt objektivt skrive om noget, men hvis man skriver for noget man brænder for, vil materiale i sidste ende blive bedre.

Folk der forsker i kræftceller forventer jo også at deres produkt vil sejre over canceren indtil de finder ud af den ikke gør. Det vigtige er ikke at manipulere med opgaven og få tingene til at passe udelukkende fordi man selv synes det er rigtigt.

det vigtige er ikke at jeg vinder, men at jeg forsker sammen med min forsker om dette, i papirene og i felten( pilotprojekt) og publicere mit projekt og andre vil læse det, og de vil finde det for gode vare, så de mennesker der læser det vil tænke over det. og sætte spørgsmål ved etikken om at pålægge et laverestående individ vores vold - uden at sætte spørgsmål ved disse problematikker, der forekommer for nogen, kommer man ingen steder..

• #6   19. sep 2009 uhh hvor jeg glæder mig til at det er færdigt :D:D
    Du gør et helt fantastisk arbejde! og jeg håber og tror virkelig at du får åbnet nogle øjne!

• #7   19. sep 2009 så er det blevet bedre:

Biddets påvirkning på equus ferus caballus under forudsætning af overdreven brug
    Forskerspire projekt 2009
    fredag den 18. september 2009

Jeg har læst meget vedr. hestetræning og misbrug af biddet og dets effekt på hesten. Men der er ikke konkrete tal på dette. Det er derfor, jeg vil studere emnet nærmere, for at komme “i den rigtige retning” til at forhåbentligt, en dag selv at kunne konkludere hvor vidt bidt skader eller ej og i hvor stor grad.
    Hvorfor denne forskning er vigtig er fordi, det er en overset terror på et dyr. Hesten kan let mishandles gennem misbrug af rytterens hjælpemidler da disse ofte er skarpe redskaber og i de forkerte hænder let kan misbruges. Denne opgave har udgangspunkt i biddets effekt på hesten når biddet misbruges, som det gøres af mange idag. Derfor vil jeg på hestevelfærdensvegne påtage mig kun en lille del af dette verdensomspænde og voldsomt diskuteret emne, der forhåbentligt snart bliver gjort noget ved. Jeg vil forsøge at hjælpe dennne “ igangsætning” i processen i Danmark. Dette vil jeg gøre ved at belyse og undersøge et overordnet spørgsmål fra forskellige områder.
    Opgave formulering:
    Hvordan påvirker biddet hesten under træning, på forudsætning af, at der bliver redet med overdreven brug af biddet, som vi ser det i moderne ridning.
    Underspørgsmål:
    1. Sker der noget i hestens opførsel når den bliver reddet med bid?
    2. ()

• #8   19. sep 2009 ej, er det dig der har skrevet den engelske artikel inde på det der link ?! ö

• #9   19. sep 2009 nej nej, det er en hvis projekt jeg skal læse. det hun skriver er bare hendes indledning til hendes forsøg om tøjletryk og biddets brug

• #10   19. sep 2009 hvor er det bare FEDT!!
    elsker dit arbejde, og din indsats! smiley

GO FLEUR!

• #11   19. sep 2009 Så længe man kan være objektiv og skelne mellem personlig overbevisning og arbejdshypotese er det fint nok.

• #12   19. sep 2009 jamen selvfølgelig, ingen manipulation, men den nye har jeg også ændret dette som du kan læse, du havde ret det var for subjektivt skrevet af mig smiley jeg bliver så opsat når det er mit hjertebarn :D:D

• #13   20. sep 2009 Jeg synes også at dit reviderede udkast er meget bedre smiley

Det lyder som et rigtig godt projekt, håber du får folk til at høre efter!

• #14   20. sep 2009 gør jeg også, man skal jo helst ramme de helt unge, så bogen bliver rimelig " let forståelig - men på et ellers højt nivaeu smiley
    Tak smiley

det er bare super godt at lade så mange se stoffet, for så kommer alle fejlene frem smiley

• #15   21. sep 2009 Bestemt! Det er næsten det allervigtigste smiley

• #16   21. sep 2009 smiley

• #17   21. sep 2009

Kommentér på:
OPLØBET TIL FORSKNINGEN

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce