Bange for alting?! {{forumTopicSubject}}
Min unghoppe Selkis, er næsten bange for alting. Hun har godt nok også lidt mén fra fortiden, b.la. at hun blev tilredet som 2-2½ årig, med meget hårdt bid og føl i mavsen. Spore og pisk blev brugt meget "flittigt", på den hårde måde. Så fik hun lov til at stå og passe sig selv lige indtil hun fik føllet. Så blev de lukket på mark, og stod der. Hun har derved altid været meget menneske sky, og det har krævet blod, sved og tårer at få hende menneske vant igen.. Hun har altid været meget nervøs af sind, og jeg måtte begynde forfra på tilridningen. Desværre havde jeg ikke den store erfaring indenfor dette, så det blev ikke gjort så godt som det burde.
Hun var meget en ''hønemor'' og ville ikke gøre noget som helst uden sit føl. Hun blev sur og muggen når jeg bedte hende om noget.. Jeg turde næsten ikke ride hende, og i næsten 2 måneder stod hun bare på sommergræs og blev fed...
Så kom hun hjem og stå i starten af sommerferein 09, og der gik det fremad. Hun blev meget mere menneske søgende, mere hyggedyr, og bare dejlig at være sammen med. Jeg begyndte næsten forfra med hende igen, denne gang bidløst. Hun blev meget gladere at ride, og det gik bare godt.. Tænk, hun kunne ikke engang gå i trækketov?!
Det går rigtig godt med hende nu, hun kan både skridte og trave rigtig fint nu, men galoppen venter vi lidt med.
Mit problem er så, at hun bare er bange for alting. Næsten alting. Hun er lige blevet van til sådan en stol vi nogle gange bruger i træningen, men alt andet er hun bange for. Jakker, spande, baljer, paller, ja.. Nærmest alting.. Jeg ved godt, at det krævet meget tålmodighed og sådan.. Men.. Er der nogen, som har prøvet noget lignende, eller har gode idéer / tips, til hvordan jeg kan gøre hende mere "frygtløs"? Tak på forhånd....
Jeg har ikke nogen interesse for, at modtage beskeder hvor der står at jeg har opgivet hende fordi jeg rider bidløs, at det var forkert af mig at prøve at tilride hende selv, (det var det også, men det går jo fint nu) osv osv.. (:
aug 2009
Følger: 48 Følgere: 43 Heste: 3 Emner: 5 Svar: 64
mar 2008
Følger: 75 Følgere: 79 Heste: 13 Emner: 24 Svar: 1.479
Har selv en unghest.. Bob på 3 år, der er bange for mange ting. Men har taget de ting hun ikke var bange for, klappet på dem indtil hendes mule rørte dem. På den måde kunne hun lære de ingenting gør. hun har nu lært hvis jeg klapper på et vindue ved en bil, skal hun røre det med mulen. Nu er hun slet ikke bange for vinduebiler ting mere (:
okt 2008
Følger: 16 Følgere: 14 Heste: 3 Emner: 130 Svar: 447
Bange for alting?!
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside