{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
843 visninger | Oprettet:

Unghest - dameglad. {{forumTopicSubject}}

Halløj.

Mine veninder har købt sig en hest, som førhen var meget nem og medgørlig, men han er nu kommet i en alder hvor damer interessere ham ret meget (3 år og 4 måneder).

De får af vide at de bare skal "bestemme" og være hans "leder" hvilket efter min mening er noget volapyk.

Jeg har vist dem nogle øvelser til at få hesten til at stresse af og det har vist sig at hjælpe, da vi dog ikke er kommet ret meget i gang, ville jeg bare hente gode ideer ved jer?

Hvad kan vi træne med ham der får ham til at stresse af?

Vi er pt. ved at lærer ham servostyring, så han er nemmere at holde! Og elevator, så han får hovedet ned og slapper af.

Kh. Karoline

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Unghest - dameglad.
  • #1   30. aug 2009 Han er vallak - undskyld, det glemte jeg lige. smiley

• #2   30. aug 2009 Er han hingst så SKAL! den vide at de bestemmer over ham!

• #3   30. aug 2009 I orden.

Nej det SKAL den ikke. (-;

Indtil videre går det bedre med ham, efter at pigerne der ejer ham lige netop ikke bestemmer over ham, men er han partner..

Men hvad er det der gør at i mener man skal bestemme over hesten?

• #4   30. aug 2009 Karoline: Heste har bedst af at have en leder og en leder har det sidste ord og dermed bestemmer den også. I en flok er det førehoppen der bestemmer over alle hestene også hingsten!

Så jo han skal kende sin plads! Ja man skal også være hans ven, men vil du have ham et sted hen så skal han følge med!

• #5   30. aug 2009 Nanne:

Det er faktisk forældet viden, der er ingen leder i en hesteflok langt ude på de store frie stepper, der er jo intet at slås om.

Den eneste grund til, at der er en "leder" i de små flokke her hjemme i DK er fordi de ikke har nok mad. (Den stærkeste får først) (-;

Der er noget de er bedst til, som at passe føl, eller beskytte flokken, men går den ene den ene vej, så går de andre med, skifter en anden retning, så følger de andre med.

• #6   30. aug 2009 Hehe... Ej nu må du holde smiley Du tror da ikke at vildheste lever uden et heaki?

Der er en leder i en ulveflok, hesteflok selv en flok rotter finder en leder!
    I en flok vil der ALTID være en der er bosse. Har skam skrevt opgave om heste og deres måde at leve på i naturen og det er ikke bare snak.

• #7   30. aug 2009 Jeg mener det jeg siger. (-;

Så kan det da godt være at der er nogle heste der er bedre til at vælge retning end andre, don't know.

• #8   30. aug 2009 Du kan skam også sagtens sige hvad du mener, men det gør det ikke mere sandt smiley Læs lidt om de frie heste så vil du finde ud af at der altid er en leder i en flok!

• #9   30. aug 2009 Det er der stadig mange der siger. (-;

Jeg har hørt det til undervisning af HMS-ekspert. som har været gennem længerevarende kursusophold i Schweiz og Tyskland. Hendes lærere har bl.a. været Honza Blaha, Tjekkiet; David Lichman, USA; Walter Gegenschatz, Berni Zambail, Mikey Wanzenried, Schweiz; Tony Lander, Australien; Birger Gieseke, Tyskland, Katja Schumann og Ute Lehmann. Hun har været studerende i Pat Parellis program i 5 år og har herunder bestået flere levels.

Så jeg har svært ved at tro andet end det jeg siger. smiley

• #10   30. aug 2009 Træner de ikke også hesten til at følge dem? I mine øjne er det fordi hesten stoler på deres leder egenskaber. Ergo har heste bruge for en leder.

• #11   30. aug 2009 Lad os hellere stoppe denne yderst interessante diskosion, vi får nok alligevel intet ud af det.. smiley Jeg tror på mit, du tror på dit.

• #12   30. aug 2009 Fair nok.

Men jeg vil da gerne lige høre hvorfor du mener som du gør?
    Går HMS da ikke ud på at hesten skal lære at stole på dig og dermed følge dig?

• #13   30. aug 2009 Efter min mening (Det er trods alt en filosofi og der er mange vinkler) Men efter min mening går det ud på at oprette et partnerskab. (-:

• #14   30. aug 2009 Ja, men gør det ikke også at du skal have hesten til at ville følge dig?

• #15   30. aug 2009 Puha, det er svært at forklare.. Jeg er hestens ven - ikke en leder. (-; hesten er alt for stærk til at jeg nogensinde kan være dens leder.

• #16   31. aug 2009 Lederskab har INTET med fysisk styrke at gøre. Hesten skal respektere dig ligesom du skal den. Er hesten tryg ved dig og stoler på at du kan passe på den så bliver du helt automatisk dens leder. Om du vil det eller ej smiley

• #17   31. aug 2009 Jeg har et eksempel på at lederskab i høj grad er vigtigt. Jeg solgte en livlig sportspony hoppe til en pige på 11 år, hun skulle have hesten hjemme. Hun klarede hesten fint, men moderen havde ikke haft med heste at gøre før. Pigen var endnu ikke høj nok til at lægge hovedtøj på, og moderen skulle derfor hjælpe til i starten. Hun tog intet lederskab, og i løbet af en uge var hesten krop-umulig - i mine øjne fordi hoppen ville lede hende, og det går selvsagt galt. Ingenting fungerede. Det skabte farlige situationer, også fordi hun ikke forstod hestens sprog og signaler. Jeg fik en veninde til at undervise moderen i at tage lederskabet og snart var balancen genoprettet, og mor, datter og hoppe kunne fungere sammen igen.
    Jeg har 3 heste her hjemme på gården, og observerer jeg dem i folden ses altid et hierarki, på alle tider af døgnet, og ikke kun når de skal have mad. Men det bliver specielt tydeligt, når jeg står med madspanden eller striglerne. Mvh. Anna

• #18   31. aug 2009 Det er jo klart at der er en leder i en flok her hjemme, da der jo er mad at slås om. Den gang hesten var vild var der jo mad hele tiden.

• #19   31. aug 2009 Ja,der skal være en leder herhjemme, men også derude. Du skulle prøve at observere heste på sommergræs - der er masser af græs, og stadig en leder. Mvh. Anna

• #20   31. aug 2009 Hvad så om vinteren? Den kan være virkelig hård så der vil de ikke svomme i mad. Hvem skal så finde det til dem? Hvad med om sommeren når der kun er meget få vandhuller? Hvem skal da finde vand til dem?

Den holder altså ikke den med at der ikke er en leder i en flok. Der kan ikke være en flok uden en lder hvad enten det er mennesker eller dyr!

• #21   31. aug 2009 Anna T:

Der er stadig begrænsninger. (-;

• #22   31. aug 2009 Hvad så om vinteren? Den kan være virkelig hård så der vil de ikke svømme i mad. Hvem skal så finde det til dem? Hvad med om sommeren når der kun er meget få vandhuller? Hvem skal da finde vand til dem?

Den holder altså ikke den med at der ikke er en leder i en flok. Der kan ikke være en flok uden en lder hvad enten det er mennesker eller dyr!

• #23   31. aug 2009 Hm.. Jeg vil meget gerne tage en snak med hende der har fortalt mig hvad jeg står for. Jeg kan jo se hvad i mener. smiley

• #24   31. aug 2009 Det tror jeg da også lige du må for der er da noget hun har taget fejl af smiley

Skriv gerne hvad hendes forklaring er på at der ingen leder skulle være smiley

• #25   31. aug 2009 Det vil jeg gøre, jeg kan dog ikke love hvornår det bliver, da jeg ikke har daglig kontakt til hende.

Kommentér på:
Unghest - dameglad.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce