{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
799 visninger | Oprettet:

Muk - kom med alle jeres gode råd {{forumTopicSubject}}

Min lille søde rare hest har muk, har haft besøg er dyrlægen, og er under behandling nu... Nu vil jeg det bare helt til livs... min hest er så påvirket, at han er halt.

Men vil have alle jeres gode råd om hvad i gør for at forebygge, og hvad gør I, når I behandler.
Hvilket produkter bruger i... osv...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Muk - kom med alle jeres gode råd
  • #1   27. aug 2009 Jeg har sådan noget decinficerende shampoo som man vasker benene i og ikke skyller efter så shampooen kan dræbe bakterierne.
    Ved godt folk siger man ikke må putte vand på muk, men dette gjorde vi ved en ven`s hest to gange også var mukken væk, det var godt nok heller ikke så slemt.


  • #2   27. aug 2009 putte kopattesalve på. næste dag er det sådan lidt blødt i det, og du kan pille noget af. så smørrer du mere på og gør det samme næste dag og indtil det er væk. det tager en uges tid. det gør jeg når mine har det og det hjælper! (:

  • #3   27. aug 2009 Dyrlægens ordre: Man må ikke kradse i et stort sår af muk, dette gør bare såret større og dybere. Kun de der bitte små skorber....

    Istedet for kopattesalve er jeg blevet anbefaldet en special vaseline fra apoteket. Som man også lader sidde natten over, og så har det blødgjort såret...


  • #4   27. aug 2009 Karina S
    - men kopattesalve er billigere og virker ret godt (:


  • #6   27. aug 2009 Min hest Yes-Mann har også muk på begge bagben, men heldigvis er han dog ikke halt af det.
    Jeg vasker det i sæbespåner og lunken vand, og så lader det tørre og så smøre jeg Blue Horse Muksalve på. det har hjulpet meget og det er næsten væk det hele nu smiley

    Men sørg for at holde det rent og fri for jord eller lign. smiley
    Held og lykke med skidet smiley


  • #7   27. aug 2009 Har hørt, at de enzymer der er i biotex produkter kan være skadelige og ikke velegnet i sår...


  • #8   27. aug 2009 Min hest har haft det én gang
    Jeg brugte (har det stadig) Skinhealer fra Blue Hors.
    Man bruger det 1-2 gange dagligt og masserer godt med skinhealer ind i det.
    Mit forsvandt ret hurtigt (:
    Udover det vil jeg anbefale alle både at have en Sårspray fra Blue Hors og en skinhealer. De kan begge bruges til sår og muk, men på forskellige måder.
    Skinhealeren er blåt stads/smørelse, der virker Blødgørende på sår/muk. Bruger det personligt til muk, og et hårdt sår min hest havde fået under kæben. Så muk og hårde/tykke sår.
    Sårspray bruger jeg til almindelige sår og hudafskrabninger. Bruges det til muk skal skorpen pilles af først, hvilket er mere besværligt og er noget jeg ikke vil anbefale. (:


  • #9   27. aug 2009 jeg plejer at pille skorper af samtidig med at smøre jodopløsning eller zinksalve på

    har for en del år siden brugt sådan noget svovl-noget når hesten havde meget muk


  • #10   28. aug 2009 Jeg plejer at behandle med skinhealer. Her er det alfa og omega at benene er 100% tørre, da skinhealeren skyr vandet, så det ikke kan trænge gennem, hvis benene er våde - og så dannes der bare mere muk. derudover vasker jeg benene med sæbespåner opløst i varmt vand, sådan at mukken kan blødgøres, og de steder hvor huden er helet, vil mukken falde af. Det er vigtigt ikke at kradse i mukken, da der så kan komme jordbakterier i, hvilket kan give betændelse.

  • #11   28. aug 2009 du må ikk kradse i det så det bløder.. det vigtigt.. men min mor siger at blue horse skin healer hjæper godt på muk, men hvis man rider stævner og skal til stævne er det ikk en god ide.. da det ikk må bruges til stævner... der står på hvor lang tid det er den ikk må komme til stævner når du har brugt det smiley og benet skal være tørt når man bruger det

Kommentér på:
Muk - kom med alle jeres gode råd

Annonce