{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.824 visninger | Oprettet:

At knække sin hest?! {{forumTopicSubject}}

Hej HG'er smiley

Nu har jeg været lidt rundt og kigge og falder oftere og oftere og folk der snakker om at knække heste osv.

Så nu blev jeg lidt nysgerrig. Det ene er jo at have den holdning at det er forkert osv. men holder i jer til det? eller kommer i nogle gange til bare at vælge den nemme løsning?

Jeg må indrømme at jeg nogengange bliver lidt hidsig, og kan blive sådan lidt, kom nu, men er SLET IKK en rytter der ville gøre hesten fortræd. er mod at smide alt mulig udstyr på en hest, og sætter vel en gang i mellem også mit liv på spil, for ikk at gøre hesten fortræd.

Og hvad ser i egentlig for at knække hesten? altså hvornår knækker man den og hvornår er det okay at være strid?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At knække sin hest?!
  • #1   26. aug 2009 jamen hva synes du så om at man smækker hårde bid på en hest? synes du at det er at knække en hest? Eller at slå den med pisken hvis den ikk gør hva man siger?

• #2   26. aug 2009 Nu er jeg en af de heste mennesker der opfatter ordet at knække som værende = at dominere... I min verden og i omgang med dyr knækker man ikke noget som helst.. Jeg forstår ikke den menneskelige trang til at ville dominere så meget over et dyr at den skal knækkes... Hvad får man ud af det??..

Hilsen
    JJ

• #4   26. aug 2009 Berit : Hva så med den fakt at folk ikk forstår at bruge dem rigtigt? Tilmed at det jo altid er nemt at sige at jeg er god mod min hest. det siger de fleste jo, og så ser man dem kort efter slå dem med pisken som straf, eller ride med glidetøjler osv. Og hvis en hest ikk kan rides med normalt bid, så hvad med at gå et skridt tilbage, lade hver med at ride, den og lave øvelser fra jorden?
    Dette betræffer ikk nødvendigvis dig, men er bare en generel opservation. smiley

JJ: HVorfor ser du dominans som at knække hesten? tror du ikk man kan dominere sin hest uden at knække den? heste gør dette også i naturen, jeg ved godt vi ikk er heste, men kan man ikk overtage dette mønster?

RP: Jeg snakker ikk om at knække hesten i nakken, men mere psykisk, dog har rolkurs ridning vel noget med det at gøre. smiley

• #6   26. aug 2009 Berit: Det er mange proffesioelle som bruger lige præcis disse metoder. Jeg var på ridelejr og fordi hesten jeg red på blev ved med at stikke af smækkede de et skarpt bid i munden på den, den gik bedre, men jeg var bestemt ikk lykkelig med det, for hesten led under det.
    Jeg ved godt jeg ikk kan ændre det, men kan jo prøve at mutivere folk til at tænke over det smiley

• #7   26. aug 2009 Camilla: Nu jeg heller ikk bidløs rytter eller noget, men har alligevel den holdning at hvis man har et godt bånd til sin hest, uden at man tvinger den til at være ens ven, så gør den ALT for en uden at man behøver bruge ting og sager. Se fx min Sussi, jeg rider hende måske ikk perfekt, men hun ville have været en af de heste som folk ville have smækket kandar på fordi hun for de fleste har været ustyrlig.
    Jeg startede fra bunden af med hende, og se mine billeder, har normalt bid og ikk fat i tøjlen. Hun har fået tillid til menneskerne igen, og følger mig som en hund.
    En hest vejer meget siger vi omkring 500kg og det tager jo lang tid at få den til at bevæge sig forsigtig nok osv. Og lige fordi de er så store satser man jo lidt når man vælger ridning som sport. Så med og uden kandar eller andet er det jo farligt, synes desværre det er et lidt dumt agument.

• #8   26. aug 2009 At knække en hest kan man jo gøre både fysisk og psykisk... og der er MANGE måder at gøre det på. Nogle tæver hesten, nogle knækker den vha. psykisk pres osv. osv. osv.

Personligt går jeg ikke ind for at knække hesten; hverken fysisk eller psykisk... ej heller for at dominere den.

Efter min bedste overbevisning er det optimale forhold mellem hest og rytter et forhold baseret på gensidig tillid og respekt, hvor hver part kender og anerkender hinandens grænser. Det eneste tidspunkt, hvor jeg kan finde på at vige fra dette, er i den situation, hvor hesten bliver direkte farlig, og hvor jeg således kan være tvunget til at forsvare mig selv - så gør jeg det hurtigt, hårdt og kontant! Og kun én gang!

• #9   26. aug 2009 Louise: forsvarer du dig ved slag? eller hvordan.?

• #10   26. aug 2009 Jeg forsvarer mig IKKE ved slag, hvis jeg på nogen måde kan undgå det, men som sidste udvej, ja. Dog ALDRIG i hovedet. Og jeg vil så også gerne tilføje, at jeg endnu ikke har haft brug for at slå nogle af mine heste... heldigvis. smiley

• #11   26. aug 2009 Louise: synes du er et rigtigt godt eksempel på folk som omgås deres heste med respekt og rolig adfærd. Jeg har opsaveret også fra andre debater at du ikk er en rytter der har travlt men er fair over for dine heste. smiley synes jeg er rigtig fedt. smiley

• #12   26. aug 2009 Tak skal du have, Kathie. smiley Jeg prøver at være så fair overfor mine heste, som overhovedet muligt. For jeg tror helt klart, man kommer længst med forståelse og respekt i omgangen med både mennesker og dyr, og jeg vil heller ikke have en hest, der frygter mig, men en hest som stoler på mig og er afslappet og glad i mit selskab. smiley

• #13   26. aug 2009 Louise: Ja sådan har jeg det også, og må sige at de fleste af hestene, i hvertfald sussi og jasmin bliver glade når jeg kommer, og vrinsker og kigger ud.
    Havde også en meget speciel oplevelse med sussi her for leden, jeg lukkede hende i hal og hun tullede lidt rundt, så kom hun hen til mig og vi gik sammen rundt og hyggede. Da jeg så satte mig på jorden sænkede hun mulen og begyndte at bøje i knæene. Så lage hun sig lidt væk fra mig og rullede sig smiley HUN RULLER SIG ELLERS ALDRIG. smiley Jeg har aldrig lavet øvelser med hende, men bare altid været rolig og fair. Så jeg er såå enig. man skal være god ved sin hest, og få et godt bånd til den smiley

• #14   26. aug 2009 *Camilla Vejlby * Alle også dig udøver HMS, der er bare flere måder at gøre det på.

Må lige spørge om det er dig der rider Isola i din profil.

Hilsen
    JJ

• #16   26. aug 2009 Faktisk er det langt nemmere at knække en hest end mange tror.. de fleste heste der knækkes er ikke ved vold eller lignende, men ved at udsætte dem for et konstant pres som de ikke formår at fjerne (modstridende signaler, konstant pres i munden der ikke gives efter, konstant brug af schenkel og lignende). det vil knække hesten psykisk og gøre den tillært hjælpeløs..

*Camilla Vejlby *: Selvfølgelig bruger du horsemanship.. det gør alle.. det betyder jo blot omgang med heste og der er både god og dårlig HMS og intet af det har med øvelser, rebgrime eller orange pinde at gøre..

• #17   27. aug 2009 Signe: der tror jeg du har helt ret. De fleste af os (inklusive mig sikkert) er slet ikk klar over hvor meget vi sætter vores heste under pres når vi omgås dem. Også ved fx tricks og andet.
    Tror vejen til en glad og upresset hest er meget lang endnu. smiley

• #18   27. aug 2009 <Kathie> En go hest- er en glad hest smiley : Vi kæmper jo nok alle for at gøre tingene perfekt smiley jeg tror det vigtigste for at opnå en glad hest der ikke føler sig presset er altid at være meget klar i sine signaler så hesten har en fair chanse for at forstå dem og handle rigtigt.. altid fjerne presset ved korrekt svar.. så hesten ved den har handlet rigtig og ved hvordan den kan fjerne presset.. og så timingen, at både pres og fjernelse af pres kmmer på de rette tidspunkter.. og det er underordnet om man rider, træner tricks eller andet og om man er bidløs eller bidrytter..

• #19   27. aug 2009 Signe: det tror jeg du har ret i smiley

• #20   28. aug 2009 Om man knækker sin hest psykisk via mangt eller fysisk via ridning og samling via tøjlen, så vil jeg evigt og for altid være modstander af dette.

JA jeg er MEGET og komplet enig med Signe Spider-Pig....

Kommentér på:
At knække sin hest?!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce