2.366 visninger
|
Oprettet:
trimmer/smed? {{forumTopicSubject}}
Hvis ens hest skal gå barfods, SKAL hun så blive trimmet at en barfodstrimmer, eller kan hun godt bare blive normal beskåret af en smed?(:
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.771
Men det er bestemt muligt at hesten beskæres af en smed og samtidig kan gå uden sko, så er det bare en hest uden sko
Indenfor begge brancher findes der både gode og dårlige, så vær forsigtig og kritisk, vores elskede hypper fortjener jo kun det bedste ;P
nov 2007
Følger: 43 Følgere: 56 Heste: 6 Emner: 16 Svar: 438
aug 2007
Man skal bare være kritisk
okt 2004
Følger: 146 Følgere: 149 Heste: 2 Emner: 225 Svar: 2.448
aug 2007
Følger: 47 Følgere: 43 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 263
Og hvor tit bliver jeres heste trimmet/beskåret?
aug 2007
Min bliver trimmet af mig hver anden uge, og så hver 6 uge (er det nu blevet til, ellers var det hver 4.) kommer min trimmer og ser om det er gjort rigtigt
aug 2008
Følger: 10 Følgere: 8 Heste: 3 Emner: 16 Svar: 337
Måden de beskærer/trimmer på er ikke så forskelligt at det betyder noget.
En barfodshest er ikke andet end en hest uden sko.
En trimmer fortæller dig at smeden ikke duer og smeden fortæller at trimmerne er fup og fidus uden uddannelse, den med uddannelse må jeg efter nærmere undersøgelser give smeden ret i og betale mit tabte væddemål på.
Men det hele drejer sig om penge, der er ikke nok smede og det giver trimmerne plads, nu skal de så til at slås om levebrødet.
Jeg benytter en smed, da en trimmer har skåret 7 dyr for tæt, så de alle var halt. + en trimmer er temmelig dyr.
Jeg har smeden på besøg hver 12 uge, da hovene slides pænt og der nærmest ikke er behov for smed, der er kun tale om lidt rettelser hist og her.
Du skal gøre hvad du har det bedst med, måske lytte til andre, men bestemt ikke rette dig efter det, hvis alt går godt nu, der er ingen grund til at ændre noget godt til noget måske skidt.
aug 2008
At trimmerne ikke har andet end et kortvarigt kursus og langt fra er uddannede har intet med mit humør at gøre, det er fakta.
Jeg har tabt mit væddemål med smeden omkring det samme og måtte bøje mig.
At nogle trimmere så har flere års erfaring er en anden sag.
Jeg siger bare at den der kom her ikke kommer igen, for det var en gang juks der blev lavet.
aug 2007
men helt korrekt så er en trimmer uddannelse(som i uddannelse-uddannelse) i USA ligeså lang som den danske smede-uddannelse, bare med den forskel at der er meget mere skolearbejde, hvor de går i dybden med både foder, anatomi , hestehold osv osv., i stedet for i DK for de bliver sendt af sted som lærlinge (hvor de kun i sjældne tilfælde bliver set over skulderen hele tiden af deres lærere) efter meget kort tid på skolebænken....
Jeg har prøvet at spøre adskillige smede om tekniske ting, hvor de ikke har kunnet svare, netop fordi de ikke har baggrundsvidenen ....
Og i USA er dyrlæger fx begyndt at samarbejde med trimmere fordi de begge har en videnskabelig tilgang til behandling af heste
Så fup og fidus kan man ikk helt kalde det...
Så lige et par få ting skal sættes på plads ;P
- Der findes gode indenfor begge metoder
- Beskæringen er lidt anderledes, eftersom smede somregl beskærer efter en sko, mens trimmere somregl beskærer efter den "naturlige model" (begge kan være godt og ondt i forhold til vores heste, der hverken går med sko eller lever under naturlige forhold)
- Barfod kan man kun kalde sin hest, hvis hesten beskæres af en trimmer - ellers går hesten bare uden sko
aug 2008
Smede kalder trimmere fup og fidus, det er hvad jeg skriver.
Trimmere kan heller ikke lide smede og kommer med kritik af deres arbejde.
Nu håber jeg ikke den kvindelige trimmer i skriver om er Christina Keppie, for hun har ingen uddannelse.
JJ jeg vil meget gerne have hendes nummer, for så har jeg noget til gode ved smeden.
aug 2008
www.aanhcp.net
Dette firma er berømt for deres uddannelse, på 24 dage. og den refereres der til fra trimmere i DK.
Louise Bach-Holler har hjemmesiden www.hesteforstaaelse.dk Hun er også uddannet på de berømte 24 dage.
Hun er blot en af flere.
JJ kom endelig med noget andet jeg kan kigge på, for at underbygge din påstand. Så er du fri for at høre på en der bare snakker om noget der slet ikke kan underbygges eller hvad.
Du må kunne vise mig noget for at bevise din store viden.
Jeg har personligt intet imod trimmere, man skal bare ikke sætte dem op på en pedestal de ikke hører hjemme på.
Der er også trimmerkurser her i landet.
aug 2008
Jeg nedgør ingen, men mener det er en ret folk har at vide at trimmerne ikke er uddannet som smedene er.
Jeg har fremsat flere beviser på manglende uddannelse og kan finde mange flere.
Men jeg vil gerne hvis andre kan underbygge deres påstande om 4½ års uddannelse som trimmer.
Bare vis mig et sted i verden hvor man kan uddannes som trimmer på andet end korte kurser.
Her er lidt fra Arne i Islændernyt, ja ham fra naturhov.dk
CITAT:
På beslagsmedenes årlige kongres var barfodstrim netop på dagsordenen.
Dyrlæge Siamak Glaring fra Kolding Dyrehospital holdt oplæg for
smedene om emnet: - Det er stort problem, at hesteejere går til et enkelt
foredrag og måske tager på kursus en weekend - og så går de ud og beskærer
folks heste. Det kommer der noget forfærdeligt klamphuggeri ud
af - og dem der betaler prisen for det, er hestene, siger Siamak Glaring.
For selvfølgelig kan man ikke lære at beskære korrekt på en weekend.
Samme holdning har Arne Haugaard. - Der findes desværre mange kvak
salvere i den her branche,
aug 2008
Kvaksalvere
- Vi beskærer på en lidt anden måde end beslagsmedene. Deres beskæring
sigter grundlæggende på at gøre hoven klar til en ny sko. Vores beskæring
ligner en del, men vi skærer hoven lidt mere i sål- og stråleområdet og i
en lidt anden facon, som vi har fundet frem til er sundest for heste, der
skal gå uden sko.
Men hvorfor kan beslagsmedene så ikke bare lære det?
Det kan de også, og nogle af dem gør det måske allerede. Ligesom alle
andre håndværkere er det meget forskelligt, hvordan de håndterer deres
fag. Men beslagsmedene er generelt ikke særlig begejstrede for barfodstrimmerne.
Mange har naturligt nok smedene mistænkt for, at det er
fordi, de føler sig truet på deres brød. Barfodstrimmerne har nemlig ikke
samme lange uddannelse bag sig som smedene. Enhver kan sådan set
kalde sig for barfodstrimmer, og en del gør det også - uden at være uddannet
specielt til det.
På beslagsmedenes årlige kongres var barfodstrim netop på dagsordenen.
Dyrlæge Siamak Glaring fra Kolding Dyrehospital holdt oplæg for
smedene om emnet: - Det er stort problem, at hesteejere går til et enkelt
foredrag og måske tager på kursus en weekend - og så går de ud og beskærer
folks heste. Det kommer der noget forfærdeligt klamphuggeri ud
af - og dem der betaler prisen for det, er hestene, siger Siamak Glaring.
For selvfølgelig kan man ikke lære at beskære korrekt på en weekend.
Samme holdning har Arne Haugaard. - Der fi ndes desværre mange kvak15
salvere i den her branche
aug 2008
Måske ved jeg lidt mere end du i den sidste ende.
okt 2004
Følger: 146 Følgere: 149 Heste: 2 Emner: 225 Svar: 2.448
Hvor gamle er det lige vi er????
Er træt af at være opretter af en gruppe, hvor folk ikke kan finde ud af at holde en ordentlig tone uden at ryge i totterne af hinanden og kaste med mudder.
Jeg beder jer alle tage mine ord til eftertanke næste gang i poster indlæg herinde.
aug 2008
Men her er mit syn på sagen, for dem der er i tvivl.
1.Jeg troede hidtil at der fantes en flerårig trimmeruddannelse og blev noget rystet da jeg fandt ud af det ikke passede, men der blot er tale om korte kurser.
2 Jeg går 100% ind for heste uden sko, da jeg mener jernsko er unaturligt for en hest, dog udelukker jeg ikke at nogle heste kan have et behov
3. Jeg synes man skal tale frit om en trimmers arbejde, uddannelse og erfaring uden omsvøb og historier, da det ikke just fremmer folks forståelse over for os der vælger sko fra. Historier fra de varme lande danner mistro og fjentelighed.
4. Jeg er ikke så blond at jeg æder alt jeg læser råt, men har det med at undersøge tingene til bunds og har det bedst med fakta kommer på bordet.
Den sag med Kippel sætter spørgsmål hos mange, en annerkendt trimmer uden uddannelse og forsikring.
5. Jo mere åben man er om emnet, des flere sandkasseheste slipper nok for sko med tiden og den med der skal køres krig mellem grupperne kan jeg ikke se fidusen i, oplysning er vejen frem.
6. Trimmerne er velkommen for min skyld, der er brug for dem, men der skal laves et register, samt faglige prøver der beviser deres kunnen + forsikring der faktisk dækker hvis det går galt.
aug 2007
Jeg siger i bund og grund bare de beskærer forskelligt og hvis man vil kalde en hest barfods, så skal de pr diffition beskæres/trimmes af en (barfods)trimmer. For ellers er det bare en hest uden sko
Barfod er et ord som er kommet af barfodstrimmerne, end of story
Men der findes gode og dårlige indenfor begge, og er 100% enig i dig med, at der bør være større kontrol over trimmerne + forsikringer, men kontrollen bør også gælde for smede ;P
.... for der er desværre alt for mange der ikke forstår en hujende hatfis af hvordan en hest er opbygget og derfor ikke i stand til at beskære hesten efter deres behov, fordi smede bare bliver sendt ud i praktik uden at have en mentor der tjekker arbejdet efter
.................................Men nej, er det på ingen måde dårligere end dem, der tager et weekend kursus og kalder sig trimmere bagefter; vrøvl, løgn og latin - de har taget et kursus og har fået en baggrundsviden omkring hvad trimning er, nothing more nothing less
- Undskylder Emilie, hvis jeg kommer til at fortsætte diskussionen så
aug 2007
Følger: 47 Følgere: 43 Heste: 1 Emner: 71 Svar: 263
aug 2008
Vores luxusdyr er forskellige og derfor udtaler mange at man ikke kan gå efter en bestemt metode, da alle heste er forskellige, de skal trimmes efter deres hovopbygning og hvilket underlag de mest bevæger sig på.
Trimning er derfor meget forskellig fra hest til hest. om den står meget i boks, går på sten, sandjord eller andet.
At sunde naturlige hove ser ud som når hesten selv har slidt dem.
Så trimning er ikke en bestemt måde at beskære på.
aug 2007
Hovene skal beskæres efter de forhold de lever under.
Trimmere har en grundmodel(mustangens) og det samme har smede(i forhold til skoen), hvor ingen af dem passer til en hest uden sko - hvor forskellen af hvad jeg har set (subjektiv holdning efter egen erfaring) er at trimmere er begyndt at opfatte dette (eller i hvert fald dem jeg har kontakt med), mens mange smede sleeeet ikk gider høre på en lille pige som mig, og stadig "kører efter den gode gammeldaws metode"
Men ja, der er gode og dårlge i hvert fag - så hver kritisk
trimmer/smed?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside