{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
961 visninger | Oprettet:

En rigtig hingst nu :S {{forumTopicSubject}}

Jah jeg bliver altså lige nød til at dele det med jer. og høre jeres råd?

Der hvor fencer står er en hingsteløsdrift.
Og her i lørdags blev jeg sagt op fordi fencer havde sparket en anden hest på den nu er på medicin. Syntes det var lidt at overreagere da heste jo som mennesker også siger fra når de ikke gider mere.
Men skal skulle af ligevel flyttes til vinter så det var enlig fint nok.

Men så blev jeg ringet op igår om at fencer havde angrebet en pige på 16 år fordi hun havde ville tage sin hest ud af folden :S og pigen som blev løbet ned kom på skadestuen med smerter i ryg og nakke :´(
Så fik så afvide fencer skal rykkes inden søndag da der jo self. ikk er noget som tør gå ind og tage deres hest mere. ØVØV så han bliver flyttet i weekenden

Hvad ville i gøre ? det er virkelig en STOR drøm at han bliver avls hingst. og det kan han sagtens, hvis han jo så bare går alene fremover. Men det bliver også bare utrolig besværligt og dyrt for mig nu ??

Hjjæææælp. ?? Hvad ville i gøre?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En rigtig hingst nu :S
  • #1   5. aug 2009 Hov beklager stavefejlene. det gik lidt stærkt på tastaturet. Håber i kan læse det selv om der står nogle ord engang imellem som ikk lige er de rigtige hehe

• #2   5. aug 2009 Nu spørger jeg måske bare dumt men kan det være at de bare vil af med dig og de gør det nu på den måde?
    Kan de bevise at DIN hingst har sparket den anden hest?
    Og er der vidner at det var DIN hest der har trampet pigen over?

• #3   5. aug 2009 *Stald Haven* P

Begge dele er der bevisere på. Det er fencer som sparkede den anden. men det tager jeg ikk så tungt.. for altså .. det gør helser jo altså nu egnag imellem.

Helena Therkildsen

Det har du fuldstændig ret i, MEN der er på ingen måde nogle som helst problemer på nogle måde når han er uden for folden, så er han den sødest hingst og UTROLIG lydig!
    Det er jo fordi han nu er voksen i hoved og styrre flokken. så går han ind og forsvare HANS flok hvis nogle kommer for at tage det der er hans!
    Hvis du forstår hvad jeg mener?

• #4   5. aug 2009 det er jo farligt.. men måske skal han sættes mere på plads og have at vide med det samme hvis han gør noget han ikke må. for han bliver nok ikke nemmere hvis det ikke sker nu..
    du skriver jo han er nem nok uden for fold, men hvis der ikke sker noget med hans opførsel så ender det med at du kommer til skade, og det er det ikke værd. så som Helena Therkildsen skriver kunne det være en god ide at han bliver vallak hvis du ikke kan få styr på hans opførsel på fold...

• #5   5. aug 2009 Ja det bliver dyrt og besværligt, men hvis han er sød nok på alene fold, og uden for folden, og du virkelig har et ønske om at han bliver avlshingst, ja så sys jeg bar du skal tage kampen op:)

Men nu er det altså ikk alle hingste der ændre sig bar fordi den bliver kastereret.. kender en som var syg i hovedet som hingst, og som vallak var der ingen forbedring.. så er altså ikk sikkert det ændre sig, og det at den har gjordt de ting er altså heller ikk sikkert det er fordi den er hingst, det kan en vallak sku os gøre.. så jeg ville personligt se om jeg kunne finde en løsning på problemet, inden jeg gik hen og kastererede

• #6   5. aug 2009 det er jo ikke engang fordi han er en plag mere, han er jo en unghest.

• #7   5. aug 2009 Altså, nu er jeg jo typen, der ikke bryder mig om at "anklage" en hest for at være farlig uden at kende konteksten... f.eks.; hvorfor sparkede Fencer den anden hest? Og hvorfor løb han pigen ned? Var det totalt umotiveret? Har han vist lignende adfærd før?

• #9   5. aug 2009 Umiddelbart ville jeg sige at han bare skal kuttes.. En hest der en gang har skadet et menneske skal ikke være hingst..
    Men Jeg har jo selv en hingst på alenefold og det er ikke dyrere end ellers bortset fra at der skal laves specielt hegn.. Men lidt mere besværligt er det, ja..

• #10   5. aug 2009 Altså. den adfærd han har lige nu. er kommet inden for de sidste to uger. ellers har der aldrig været noget.

Louise Lindbøg H

Jeg ved ikk hvordan hans spark har været. jeg var der desværre ikk selv. Men den han sparkede var en anden 4 års. som han tit har kæmpet om rangorden med. og efter jeg blev sagt op holdte jeg lidt øje bed dem ude på folden. og den han sparkede er en som hæmger op af ham hele tiden. så ku godt få mig selv til at tro på han bare blev irriteret og så har ramt rigtig heldigt da han sparkede ud. men det er jo ikk til at sige 100 %

Og det med pigen.. forstår jeg overhoved ikk. fencer stod og spiste græs da hun hentede hendes hest. og jah lige pludselig høre hun han nærmer sig og idet hun vender sig om løber han ind i hende ( det gik så stærkt, så hun ved ikk om han små stejlede op af hende eller hvordan det sådan gik til.

• #11   5. aug 2009 Berenice .

Hvis jeg skal være ærlig ved jeg ikk rigtig hvordan jeg skulle sætte ham på plads. for er jeg i nærheden ER DER PÅ INGEN MÅDE NOGET GALT! det er når jeg ikk er der og de går ude på folden. så jah.. ville med glæde sætte ham på plads. men.. ved ikk lige over hvad. for han gør jo ikk noget

• #12   5. aug 2009 hvis det var min hest ville jeg have en ''profesunel'' (staves) til at se på ham jeg kender en han er nærmest hestevisker og hesten bliver rolig når han snakker til ham og han bliver nemmere at styre (: det har hjulpet på min hest..
    men det kan også være at fordi han er sådan er fordi han ikke er behandlet godt men det kan godt være du har været god ved ham men det kan være når du ikke har været der er der nogle der ikke har været god ved ham.
    Men det var bare lig et forslag smiley

-Camilla

• #13   5. aug 2009 Camilla S

Hvad hedder ham du havde ude ? og har han måske et hjemmeside eller nogete ?

Og han er ikk en hest der har haft det sådan helt smertefrit. og der har været nogle ting derude hvor han står, hvor folk ikk altid har været lige søde, fordi der er nogle der er lidt bange for ham.

såh det kan godt tænkes

• #14   5. aug 2009 Og ALLE sammen smiley
    Jeg skriver ikk OM det bliver besværligt og dyrt. jeg konstatere bare at det bliver mere besværligt og dyrt for mig nu smiley

• #15   5. aug 2009 Hm... sådan som du beskriver episoden med pigen, virker det mest af alt på mig, som om Fencer er blevet forskrækket over et eller andet og er stormet frem og ind i hende?? Ja, jeg ved ikke... Jeg har selv 2 små miniaturehingste, som normalt er noget af det fredeligste, men i går aftes var de ved at løbe mig ned begge 2, fordi de blev forskrækket over, at vores ene staldkat, Anton, pludselig sprang op i et træ lige udenfor folden.

Jeg synes, det er synd at klandre en ellers hidtil rolig og venlig hingst for pludselig at være farlig udelukkende baseret på 2 episoder.

Jeg kan godt forstå, opstaldningsstedet siger aftalen op pga. at han løb pigen ned, for så vidt, for de skal jo drive forretning, og det kan de jo ikke, hvis folk får den idé, at det er farligt at være der og farligt at hente deres heste på folden.

Men jeg vil - som andre også foreslår - måske få en professionel ud for at kigge lidt på Fencer og måske arbejde lidt med ham fra jorden for at finde ud af, om det ER, fordi han pludselig er blevet hingst, eller om det simpelthen har været uheldige engangstilfælde.

For en uge siden frygtede jeg også, at mit hingsteføl var ved at blive farligt pga. en dag, hvor han opførte sig fuldstændig ustyrligt (har skrevet om det i en anden tråd herinde), men der har INTET været med ham siden. Derfor mener jeg klart, man skal lade tvivlen komme hesten til gode i sådan et tilfælde...

• #16   5. aug 2009 Louise Lindbøg H

Først vil jeg sige tusind tak for dine gode svar.

jah jeg må sige at jeg har snakket med en som idag har set den pige som blev redet ned (hun bor på gården) og hende pigen her gik og hjalp med noget. Som man ikke ville kunne hvis det var alvorligt. og får så også afvide at hun ikk har så meget som et enkelt blot mærke.. så ved ikk hvad det er fencer enlig har haft gjort. ser det ikk som et angreb ihvertfald.

Men jah overvejer og så en prof. men nu skal han jo lige flyttes og sådan. så det er ikk fordi pengene er dem jeg har flest af

Men han du anbefale en prof?

• #17   5. aug 2009 jah han bor i randers smiley

• #18   5. aug 2009 Camilla S

du skulle vel ikk kende noget på sjælland vel smiley

• #19   5. aug 2009 nej hmm men kan man ikke søge på nettet smiley ellers ska i få ham her hen og så kan du have ham opstaldet her ved os af jeg kan sagtens hjælpe til med ham for han ska bruge en til at ride på ham når han har fået styr på hesten og jeg kan godt ride på ham hvis det skal være ? (:men det bestemmer du jo selfølgedig selv om du vil have ham flyttet lidt tid

• #20   5. aug 2009 det er jeg ikke meget for.. ikke foruden jeg er med i hvert fald.. og da jeg ikk lige har nogle i jylland jeg kan være hos er det lidt svært.. og desuden er den kun igang med tilridning.. så kan ikk rides. men tusind tak for dit tilbud

• #21   5. aug 2009 Hvis du søger en rigtig dygtig træner på Fyn, vil jeg anbefale Pernille Søholt, som også er herinde på HG (det er hende, som har Frieserhingste Yke). Hun er super sød og ved, hvad hun snakker om, og hun er vant til at have med hingste at gøre. smiley

Kan ikke lige huske hendes web-adresse, men kan prøve at finde den til dig... Ellers kan du finde Yke på forsiden under bedst bedømte heste og derved finde hendes profil. smiley

• #22   5. aug 2009 når ja okay.. det er jo et problem /:

• #23   6. aug 2009
    Louise Lindbøg H

tusind tak. hende vil jeg prøve at søge på.
    selv omjeg godt nok er på sjælland. men fyn er ikk umuligt smiley

Berenice .

Ja det er det nemlig. :S

• #24   6. aug 2009 men du kan spørge nogle om de ikke kender nogle på sjælland men jeg kan godt prøve og se om jeg kan finde en smiley så skriver jeg lig til dig ..

• #25   6. aug 2009 Camilla S

Er lige blevet anbefalet en. men du er da velkommen til at kigge hvis du har lyst smiley

• #26   6. aug 2009 okay bar i orden smiley

• #27   6. aug 2009 Undskyld, det er mig, der vrøvler... Pernille bor ikke på Fyn. Hun bor ved Næstved. smiley

• #28   6. aug 2009 Jeg ville få den kastreret. Det bliver jo nok ikke mindre farligt med tiden...

• #29   6. aug 2009 Synes du/I, at det er et hesteliv, at lade en hest gå alene (som de faktisk ikke må) hele livet fordi, man synes det kunne være fedt, at have en hingst?!? Tænk ikke på jer selv i disse tilfælde, men derimod på den stakkels hest! Og man kan være i fare for, at komme til skade, hvis den bliver ved med, at opføre sig sådan. Så er der kun en vej. Kastration! Det er ikke et hesteliv værdigt, at lade den forblive hingst...

• #30   6. aug 2009 Jeg synes bestemt heller ikke, en hest skal gå alene... under nogen omstændigheder!!! Hesten er et flokdyr, og jeg tror ikke på, den har godt af at være alene. Selvfølgelig er der ingen regel uden undtagelse, men 99% af alle heste vil i hvert fald trives bedst i en flok.

Så ja, hvis det eneste alternativ til en kastration er alene-fold, ville jeg også klart vælge kastrationen.

MEN jeg synes altså godt nok ikke, hesten gives mange chancer af flere af jer, der har skrevet i tråden her... Pga. 2 episoder, som ingen helt har overværet, og hvor ingen rigtigt ved, hvad der er gået forud, stemples hesten som farlig... blot, fordi den er hingst, eller...?

Heste er jo levende væsner - ikke robotter! Og ALLE heste kan reagere farligt for deres omgivelser, hvis de bliver skræmt eller provokeret. Selv den roligste, blideste, sødeste, mest veltrænede og velopdragne hest kan reagere voldsomt og uventet. Hvorfor er der ikke rigtigt nogen, der lader tvivlen komme hesten til gode her?

Som jeg også har skrevet tidligere, kan jeg godt forstå, at opstaldningsstedet siger stop, fordi de trods alt skal drive en forretning, som kræver, at folk tør have deres hest opstaldet på stedet, så fair nok, at de ikke vil have hesten der mere efter 2 uheldige episoder, som beskrevet.

Men jeg synes altså, det er voldsomt at kalde hesten farlig og mene, at den enten skal gå alene (hvad jeg ikke kan bifalde) eller at den skal kastreres omgående på baggrund af 2 episoder. Jeg ville klart, som jeg også tidligere har skrevet, lige trække vejret og prøve at se, hvordan hesten videre opfører sig det nye sted, den kommer hen... og evt. få en professionel træner ud for at arbejde lidt med den og give en vurdering af dens adfærd og sind.

• #31   6. aug 2009 Louise: Havde min hingst (som kun er 120cm) så meget som prøvet på at sparke efter eller bide et menneske hårdt eller løbe et menneske ned så blev han ikke bare kastereret, men simpelthen skudt på stedet.. Lige meget hvor meget jeg havde råbt og skreget og argumenteret.. Sådan en hest vil min stedmor ikke have.. Punktum.
    Men derudover så ville jeg da klart give hesten en chance hvis det "bare" havde været sparket den anden hest, men i dt øjeblik en hingst løber et menneske ned for at beskytte sin flok er det slut.. Sådan som jeg forstår det, så var det ikke en ulykke, hvor hesen blev forskrækket eller truet, men den blev sr over at et menneske tog en del af dens flok..
    Hingste er ikke til at spøge med og man MÅ ikke tabe en kamp til en hingst.. Og denne hingst har allerede vundet én kamp over et menneske og nu ved han at han er større og stærkere.... Jeg turde personligt ikke have en sådan hingst..

• #32   6. aug 2009 Cawani - Imod VIP ordning .

Jeg syntes det er lidt voldsomme krav du har. men an den hverken må bide eller nogle ting. Nu bidder fencer ikke, men hingste har det jo med at bide og skrabe med de forben.

MEN jeg vil sige. til den hændelse med pigen.. har hørt nærmere om det. og det har ikk været et andgreb. men da pigen ikke kan fortælle nøjagtig hvad der fik hende til at vælte er tingende svære at sige.

• #33   6. aug 2009 Cawani, jeg synes også godt nok, det er lidt voldsomt, det du skriver...

Jeg er udmærket klar over, at en hingst ikke er legetøj (har selv 3 af slagsen), men selv en vallak eller en hoppe kan pludselig og uventet udvise aggressiv adfærd... årsagerne kan være utallige; den kan føle sig truet eller provokeret, have ondt, blive forskrækket... og det kan vel være det samme for en hingst?? Ja, det KAN være, hingsten forsøger at forsvare sin flok, men det kan også være så mange andre ting, og når ingen rigtigt ved, hvad der er sket, ja så synes jeg altså, dommen over hingsten i denne her sag (Fencer) er lige lovlig voldsom, hvis man "kræver" kastration udelukkende baseret på et par enkelte tilfælde.

Men vi behøver selvfølgelig heller ikke alle sammen være enige. smiley Jeg forsøger blot at påpege, at der kan være mere end én årsag til hingstens adfærd. smiley

• #34   6. aug 2009 Louise Lindbøg H

Tak for din støtte smiley dejligt der er en der tænker lidt i retningen af hvad jeg selv har gjort smiley

• #35   6. aug 2009 Som sagt så er det min stedmor der ikke vil have hingst under de forudsætninger.. Jeg vil bare ikke have hingste der en gang har fundt ud af at de er større og stærkere og kan trumle mennesker..

• #36   6. aug 2009 det forstår jeg godt! det er heller ikk det fedeste må jeg da indrømme. men har nu kontakt med en prof. som måske kan hjælpe lidt på hans mangel på respekt for andre end mig.

• #37   6. aug 2009 Det med at den sparker en anden hest, vil jeg mene er naturligt, eftersom de leger, denne gang måske lidt volsomt..

Det med pigen KAN have været et uheld.. omvendt kan det også være begyndelsen på noget slemt..

Men i bund og grund mener jeg du bør snakke med dem han står ved om det, og med pigen, hvorefter i finder ud af om ikke i skulle give ham en chance, som nogle af de andre skriver kan det være et uheldigt tilfælde.. og det kan ske for selv den mest godmodige hest..

Derefter så find en træner der vil træne dig og din hingst, så han kan lære nogle tydelige signaler..

• #38   7. aug 2009 ##MELDGAARD# #

Ejeren af stedet er på ingen måde intr. i at jeg skal stå der længere. ellers var jeg vel heller ikk blevet sagt op. Hun sagde mig jo op efter den første hændelse.

og jep, er igang med at kigge lidt efter træner

Kommentér på:
En rigtig hingst nu :S

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce