{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
792 visninger | Oprettet:

Frihed. {{forumTopicSubject}}

Sad og så en video herinde og har set et par andre også, hvor folk fokusere meget på at deres hest er fri til at vælge hvad den vil og gøre hvad den vil.

Men så falder det mig ind, at i mange af videoerne bliver der brugt godbidder - hvilket er en grund til at vælge mennesket, mad er et stærkt instinkt hos hesten.

En anden ting jeg kommer på er at optagelserne er på en ridebane eller hal - der er intet andet end grus. De fleste heste jeg kender, ville vælge menneske istedet for at gå sin vej hen til grus.
Det kan man eks. ikke på den ridebane jeg har - den er fyldt med ukrudt så det er ikke altid hesten er lige interesseret.

Hvor meget frihed er der egentligt over det, når der er godbidder ved personen og intet andet valg end grus end personen selv?

Hvad mener du ligger i ordet 'frihed' når man træner med hesten?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Frihed.
  • #1   26. jul 2009 kan godt se hvad du mener xD

• #2   26. jul 2009 Cecilie Skov - Det er hvad der sker hvis jeg går fra Maja, det dovne dyr følger lidt rundt efter mig også stopper hun bare og står og glor ud i luften.
    Lavede en test bare for sjov en dag for at se om hun kom - jeg satte mig på en stod i midten og maja stod i den anden ende af banen. Jeg sad og pyntede i en halv time og hun rokkede sig ikke ud af stedet, men okay - hun bliver også hvor man efterlader hende, hun flytter sig først når man går hen ved siden af og slår lidt med tungen eller tjatter med en pisk.

Så ingen frihed her - ellers kunne jeg pynte hele dagen, samme på folden. Men er enig med dig smiley

• #3   26. jul 2009 Heeh der har jeg så "problemet" med min hoppe Baby... Hun går lige i røven af mig og er ikke til at slippe for hehe

• #4   26. jul 2009 Det, jeg forstår ved "frihed"... eller jeg vil nok snarere kalde det "valgfrihed" i den sammenhæng, du beskriver konceptet i her... er når hesten f.eks. ude på marken kommer hen til mig og vælger at være sammen med mig, selv om jeg ikke har mad med!

Jeg har ikke lyst til, at min hest kun vil mig pga. guffer... derfor bruger jeg heller aldrig godbidder i min træning. At min hest får en godbid KAN ske, men vi snakker altså 1-3 gange om året. smiley Ellers får hesten godbidder sammen med foderet her i form af æblestykker, gulerødder, appelsiner, eller hvad de nu kan lide særlig godt. smiley

På den måde ved jeg, at når min hest kommer hen til mig på marken - hvor der er græs hele vejen rundt, den kunne æde, hvis den hellere ville det - at det IKKE er godbidder/mad, der ansporer den til at være sammen med mig. Den er sammen med mig, fordi den vælger det pga. den kan lide mit selskab. smiley

Det kalder jeg frihed til at vælge... smiley

• #5   26. jul 2009 Hehe ja

Frihed har vi jo frataget hesten for mange år siden, da vi valgte at sætte og dyrke dem i fangeskab.

Hesten vil aldrig kunne få den frihed, den fra naturens side er født til.

Den frihed man kan tilbyde en hest er ikke at udsætte den for smerte eller ubehag.

Gør man ikke det, vil man også opnå at kunne ride uden for indhegning.

Jeg bruger gerne godbidder som multivering.
    Godbidder behøver ikke at være mad.

Hvor mange af jer tror på at hesten selv ønsker at lære triks, træne dressur eller være trav hest?
    Får hesten lov til at vælge om den vil nogle af disse ting?
    NEJ.....

Frihenden har vi for længst taget fra den og samt det at de selv vælger hvad de vil.

Heldigvis bager hesten den ikke af, eller som mennesket, bliver fornærmet og gal.

Hesten er nu afhængig af os, for at overleve.
    Den er tvunget til at forsøge at harmonere sammen med os i et forhold, og måske sammenhold, for at overleve.

Den forsøger at gøre sit bedste, lære det vi ønsker af den og opføre sig som vi syntes den bør gøre.

Når vi tænker over overnævnt, så bliver jeg ihvertfald lidt skræmt.

For HVAD ER FRIHED?

Hvad er definationen?

Jeg ønsker at give mine heste den frihed at slipper for smerte, pres, magt, tvang og ubehag.

Og så er jeg glad for cordeoen, da det giver min hest muligheden for at stikke af, smide mig af eller lystre mig, når vi tager en tur ud over markerne og fri galop.

• #6   27. jul 2009 Altså den med godbidder ser jeg sådan på det´: Jeg har spurgt mín veninde om hun gider hente noget til mig, det gør hun så fordi hund ved hun for en god portion mad når kommer tilbage som belønning.
    ´Men jeg ville heller:
    Jeg spørge min veninde om hun gider hente noget til mig, det gør hun fordi når hun har gjordt det har vi det så godt sammen og jeg "nusser" hende måske der på ryggen hvor hun kan lide det.

Hvad ville du helst?

Med hensyn til frihed kan vi aldrig give dem den store frihed. Jeg træner altid min på en græs mærk, så han kan græsse vis han har lyst og gå med mig vis han har lyst. Engang trænte jeg på bane men vi har ingen og jeg har også fundet ud af at det er 100 gange mere ærligt på en mark med græs. Min hest er begyndt at følge mig. Jeg træner tit HELT uden udstyr hvor jeg bare leger med ham hvor han løber rundt efter mig. Og når han kommer til han står han og nyder at blive snakket med og kløes.

Jeg gir dig fuldstændig ret i at et ridehus eller ridebane er ikke frihed. Og godbidder er ikke frihed, da det ligger i hestenes natur og "følge" maden.

Frihed i mine øjne er når hestene selv vælger, og løsdrift syntes jeg er noget af det bedste for en hest.

• #7   27. jul 2009 Anne og Guldhestene, jeg kan fuldt ud følge det, du skriver. smiley Du tænker bare lidt dybere, end i hvert fald jeg gjorde, lige da jeg læste emnet, men jeg er helt enig med dig... undtagen lige i det med godbidderne. smiley Dem får min hest, men kun i sin krybbe. smiley

Jeg ser sådan på det, at nej; vi vil aldrig nogensinde kunne give vores heste "frihed"... for den frarøvede vi dem, som du ganske rigtigt skriver, da vi domesticerede dem. Men vi kan forsøge at give dem de forhold, der kommer så tæt på friheden, som overhovedet muligt. smiley

I øvrigt fik dit indlæg mig også til at tænke på en ting, jeg tit har smilet over... Jeg ser tit annoncer og indlæg, hvor folk synes, det er sååååå synd for en hest, at den står en del stille og ikke bliver brugt hver dag. For jeg tror, at hvis du spørger hesten, så er den egentlig ganske godt tilfreds, hvis den kan få lov til at gå og græsse og hygge sig sammen med andre heste på en stor fold, f.eks. smiley

• #8   27. jul 2009 Louise

Hihih godbidder kan jo også være andet end mad

Mine får slet ikke mad-godbidder i deres kryppe - kun deres måltider hihih.

Men sådan er vi alle, forskellige med forskellige måder vi syntes er de rigtige.
    OG dette skal accepteres.

HA ja - dog tror jeg mange heste også nyder samværet med mennesket (her er det et selvfølge at hesten bliver behandler korrekt). Om det så er ridning, jordarbejde eller bare nusse - snakke på fold.

Hesten er et meget socialt dyr og lever ydderst sjældent alene, som os mennesker god kan gøre.
    De er meget afhængige af sociale relationer. Mere end mennesket, og derfor tror jeg at vi - når vi fratager dem den ægte frihed, står i gæld med alt den kærlighed og sociale omgang, hesten har behov for.

• #9   28. jul 2009 Hvis heste er afhænige af sociale relationer - så forklar lige hvorfor der findes asociale dyr :b?

Maja gider ikke nusses med ( eller gider og gider hun er ret ligeglad ). Hun kommer ikke når man kalder - når hendes ejer kalder overvejer hun det tit længe og kommer altid først trissende et stykke tid efter de andre er kommet. På fold holder hun sig også altid et stykke væk fra de andre og har sjældent set hende nusse med nogen af dem - men dette skyldes nok at hun er den 'nederste' og den der gir sig lettest.
    Hun virker i det hele tager ikke særligt interesseret i at snakke med mennesker, for hendes skyld kunne de nok gå sin vej så hun kunne æde i fred.

• #10   28. jul 2009 Man kan ikke skære alle over en kam.

Der vil ALTID være nogle som faler uden for og har sociale mangler eller lign.

Kommentér på:
Frihed.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce