Voksne

Voksne

Medlemmer: 714
Forside Forum Medlemmer Annoncer Heste
692 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Optræning af hest Optræning af hest

Ja hvad er den bedste måde at træne sin hest op på?

Her snakker vi ikke dressur eller spring, men kondition, god kondition:)
Til lange ture og evt start på kort distance.

Samtidig skal hun også have bygget rygmuskler op.

Kunne godt tænke mig at høre hvad jeres ideer er til dette.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskift vandhane 700 kr.
  • lave gyngestativ 700 kr.
  • Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.
  • Samling af MARTINSEN GAS GRILL model 160 002 476 kr.
  • Opsætning af lampe 250 kr.
  • Fjernelse af rødder fra buske. 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Optræning af hest
  • #1   25. jul 2009 Hun (min hest) starter forresten næsten fra nul, da hun står stille pt i 3 uger pga virus...

• #2   25. jul 2009 skridt, skridt og atter skridt er det bedste i starten, når det går fint, kan du bygge på...

• #3   25. jul 2009 Ja masser af gode lange skridt ture er rigtig godt til at opbygge konditionen...

• #4   25. jul 2009 Gode friske skridt ture. Frem og ned.

• #5   25. jul 2009 gode lange skridt ture gerne en tur i skoven hvor der er lidt bakker både op og ned da det også styrker musklerne i ryggen

• #6   25. jul 2009 Ja skridt, og derefter lange travture:-)

Og så bakker til at styrke ryg og bagpartsmusklerne op;-)

• #7   25. jul 2009 du kan jo bruge genoptræningsprogrammet fra netdoktoren.

start med 30 min skridt. læg 5 min på hver dag, indtil du er oppe at skridte 1½ time. herefter skridt 20 min, og travintervaller a 2 min. start m 5 stk, med 1 min skridt imellem. læg 1- 2 på hver dag, indtil du er oppe på 15 travintervaller a 2 min, m 1 min skridt imellem. herefter traver du 6 travintervaller a 5 min, med 1 min skridt imellem. gør dette i en uge. nu kan du så øge det ene travinterval langsomt, med 1 min om dagen, indtil du er oppe at ku trave 15 min. skridt herefter 5 min. du kan i denne periode nøjes med et 5 min travinterval før og efter.

god fornøjelse.

• #8   26. jul 2009 Skridt og bakker er som skrevet godt for konditionen, men da man jo ikke hver dag kan bruge laang tid på skridtture, så er der også andre ting.

Træk hende over bomme på jorden, det er rigtig godt for ryggen bare i 8-10 min. Ta' tid på det, det føles længere end det er.

Personligt ville jeg starte med at skridte 15-20 min. olægge 5-10 min. på for hver uge. Lave bomøvelser 3 gange om ugen. og ride 2-3 gange om ugen.
    Når du når op på 30-40 min. ridning kan du begynde med korte travpassager max 5-10 min. ialt. og der også bygge 5 min. på hver uge.

Bomtræningen kan du med tiden evt. kombinerer med rideturene enten inden du rider eller efter.

Jeg ved ikke hvor mange muskler din hest har tabt, og hvor god træning hun var i inden, men hellere starte lidt forsigtigt end for hurtigt. Hellere mange dages træning med lidt end få med meget.

• #9   26. jul 2009 Tusinde tak for jeres svar, det er da noget jeg kan bruge til noget.

Det er Isabella på min profil det handler om. Hun har ikke tabt vildt mange muskler, men dyrelægen påpegede bare at hun godt kunne bruge en smule mere rygmuskler, ellers var hun fin at se på.

Jeg fik hende for et par måneder siden, og der havde hun stået stille i flere måneder, så hun var lige ved at være lidt i kondi, men står nu stille... Og så kunne det jo være fedt at starte rigtigt op...

Hvad er jeres holdning til longering, med indspænding? I forhold til kondi og rygmuskler?
    Det var dyrelægen der nævnte at det var godt at få hende ned til biddet, men Isabella kan ikke rides til biddet, hun bryder sig bestemt ikke om dressur, og det har jeg slet heller ikke brug for:)
    Men hun er dygtig til at blive longeret...

• #10   26. jul 2009 longering hvor hesten bare render med snuden i vejret og ryggen sænket kan ikke bruges til noget.

for at bruge ryggen rigtigt, skal den søge dybt (ikke ind til bringen) og løfte ryggen.
    dette kan du gøre når du longerrer hende med to lange træksnore (nogle i blød bomuld). sæt et fast i hver bidring, igennem forbenene med begge to, og ud og op om maven, og samles med en knude bag lansemærket.

de skal ikke være så stramme at den krølles sammen, men heller ikke for løse. de skal have den længde, at de bliver løse, når hesten SÆNKER hovedet. de fleste heste lærer det rigtig hurtigt. smiley på den måde søger de dybt, og kan ikke undgå at bruge ryggen rigtigt. start forsigtgit op, for når hun ej er vandt til at bruge de muskler, blir hun hurtigt øm.

husk at strække hendes muskler ud bagefter smiley

• #11   26. jul 2009 Marie-Louises bud er rigtig fint. Du kan også bruge en elastikchambon. Det gør jeg men uden at spænde den ind overhoved! Den lægges overnakken ned gennem bidringene på begge sider og sættes fat i gjorden (nemmest med en longe eller riegjord) Det bevirker at der lægges pres på nakken så længe hesten tager hovedet op og dermed sænker ryggen og presset forsvinder når de søger ned med hovedet. Det er ikke så vigtigt at hesten "går til biddet". Det er vigtigere at den for hovedet FREM og ned!
    Nogen gange sætter jeg elatikken ind mod midten i siden af gjorden for at stille hende lidt (altså min egen)
    Og ja i starten så varm hende op 10 min. uden hjælpetøjler af nogen art og så longer hende max 10 med hjælpetøjler. Det vil være rigtig rigtig hårdt for hende når hun skal til at bruge sig rigtigt.

Det er jo dit valg at du ikke gider at ride dressur, men det er stadig vigtigt at kunne smidiggører hesten og sørge for at den søger frem og ned i de forskellige gangarter. Ellers skaber det spændinger i hesten og gør den stiv.

• #12   26. jul 2009 Tusinde tak igen for konstruktive svar:)

Det er egentligt ikke fordi jeg ikke gider dressur, men jeg er mest til skovture og der har jeg fået den perfekte hest, absolut, hun er så 100% skøn, dejlig og nem, samtidig med at være en frisk og fremadgående hest.
    Men så snart der tages stramme tøjler går hun nærmest i panik, og derfor har jeg ikke ville gøre mere ud af det, da hun ellers lever helt op til mine "krav"
    Hun er 12 år gammel og det vides ikke hvad hun før har været udsat for, men den tidligere ejer har fortalt at de sendte hende til en berider og det blev hun skør af, så de droppede det igen... hmm...
    Jeg har også fået fortalt at hun stejler når man tager stramme tøjler... Det har jeg dog ikke oplevet.
    For mig er hun bare helt igennem perfekt til det jeg skal bruge hende til:)

• #13   26. jul 2009 Hmm okay det er jo fint bare du er glad for hende (personligt havde jeg nunok fået noget hjælpe med at få hende til at accepterer tøjlen... det kan man jo ogsåhave behov for i skoven...)

Held og lykke med optræningen.

Jeg har lige bestile grundbogen i distanceridning, den burde komme i morgen, der regner jeg også med at der er gode råd til konditionstræning.

• #14   26. jul 2009 Salli P

Hva koster den bog? :o)

• #15   26. jul 2009 249 kr. hvis man køber den i butikkerne. Men jeg fandt den på WilliamDam.dk

Tror nok jeg har givet omkring 190 kr....

• #16   26. jul 2009 Okay, tak. :o)

• #17   26. jul 2009 186,25 kr. helt præcist. fragtfrit.

• #18   27. jul 2009 Hehe, fint. :o)

Det kan være du lige vil gi en melding når du har modtaget den og fået kigget lidt i den. ;o)

• #19   27. jul 2009 Ja selvfølgelig.

• #20   27. jul 2009 Øv min ordrer er først afsendt her til morgen. Men jeg kan vel være heldg at den er der imorgen og så kan jeg hente den på posthuset onsdag.

• #22   29. jul 2009 Tusinde tak for dit svar, det kunne jeg bestemt godt bruge:)

• #23   1. aug 2009 Jeg ville bruge elastik chambon og netop ikke indspændinger. Naturligvis skal chambonnen være HELT LØS. Dette giver hesten fihed tila t søge ned og bruge ryggen korrekt uden at den er fastlåst i en samlet form, hvilket den slet ikke vil have muskelsætning til hvis den er så meget ude af træning. Fordelen ved chambonen er netop at den er elastisk og hesten derved ledes i den rigtige retning ved at mærke et stigende pres istedet for at ved indspændingerne at have en konstant modstand.
    Det er vigtigt at den SLET IKKE strammes, for så blvier hesten samlet sammen og bruger sig derved ikke korrekt.

Helena, en hest vil altid have godt af at blive redet frem og ned så længe man optræner musker. Når hesten har fået muskler kan man begynde at træne samlende IKKE FØR. Det er vigtigt at det foregår i den rækkefølge, fordi hesten ikke kan bedes gå samlet før den har musker til at bære sig selv i en samlet form. De muskler optrænes ved at lade hesten gå frem og ned. Derudover får man en meget aflsappet hest ud af det, hvilket også er optimalt og i min verden en nødvendighed.

Man kan jo sige det sådan: det kan ikke skade at ride hesten frem og ned, det kan det derimod at samle en utrænet hest forkert.

• #24   2. aug 2009 Salli P: Tak for dit gode svar, jeg kan sagtens følge dig og kan godt lide din indstilling og træningsmåde:)
    Det er klart det jeg ønsker for min hest, for jeg synes tit heste bliver tvunget til meget mere end de synes er rart:)

• #25   2. aug 2009 Tak Maria.

Kommentér på:
Optræning af hest

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce