{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.491 visninger | Oprettet:

Hvilket foder matcher kriterier? {{forumTopicSubject}}

Jeg er ved at blive vanvittig over foder-tanker. Jeg ville ikke oprette endnu en 'hvad syns I om Pavo' eller 'går I ind for stivelse'-tråd, for dem har vi jo til døde. Men tænker lidt, om der mon er nogen, der kan matche de kriterier, som jeg syns at foderet til min hest skal leve op til... Måske? det er jo en jungle uden lige, og vi kan alle læse stolpe op, og stolpe ned om alt muligt foder, men hvis vi ikke lige er i den rigtige butik eller ved det rigtige panel, som kan fortælle om det rigtige foder, jamen, så læser vi jo ikke om det rigtige.
Jeg er ved at finde ud af, at det foder jeg ønsker til min hest skal have følgende kriterier opfyldt, og jeg håber, at der kommer nogle interessante bud på, hvad hun skal over på og ikke mindst, hvad en komplet foder-plan burde indeholde:
(om hesten kommer bagefter)
· Ingen havre
· Ikke for meget lucerne, da jeg gerne selv vil kunne tilføje den del af foderet
· Jeg er fan af urter og naturlige tilsætnings-elementer
· Det skal være let at fodre med (eksempelvis er roe-piller ikke nemme at have med at gøre)
· Det må ikke fede
· Det skal være til en nøjsom race
· Det skal være kvalitet, men pris og kvalitet skal hænge sammen. Jeg betaler gerne for et ordentligt foder, men jeg gider ikke betale for at have mærkevarer der koster kassen, fordi det har et logo i 4 farver, hvis I forstår...

MIT BEHOV
Jeg har behov for at foderet går ind og dækker min Tinker/IC-plag's behov. Tinkeren er en nøjsom race, Koldblod. Min plag skal sætte masser af hår som skal være stærkt og glansfyldt. Hun skal sætte en masse muskler (dem træner vi jo også op) men først og fremmest, skal hun have et godt og roligt temperament. Hun er en anelse hidsig af gemyt i forhold til racens, ellers så typiske ro, så det er næsten det aller vigtigste, at foderet ikke giver for meget tænding....

Jeg overvejer 3 slags foder, men jeg tænker, at jeg vil høre jeres forslag først. Jeg håber, at der er nogen der kan hjælpe mig, for jeg er ved at få grå man af foder-tanker!

Hun får Mega-Biotin og Føl-og Plag-urter fra Askhim ved siden af, samt lucerne, gulerødder og wrap (tørt og godt) om vinteren...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilket foder matcher kriterier?
  • #1   8. jul 2009 har gode erfaringer med disse mueslier blandt andet:

marstall haferfrei (der er byg i)
    hippolyt natur muesli

• #2   8. jul 2009 Hvis hun får biotin ville jeg give hende Havens Coolmix ellerPavo Cerevit.. Super müsliblandinger begge 2 som jeg har haft gode erfaringer med til "tændte" heste..

• #3   8. jul 2009 Hej. Jeg har nogenlunde samme kriterier som dig. Jeg vil absolutt ikke fodre med havre til min dølehest (arbejdshest). Hun har rigtig meget skrudt i røven og jeg vil helst fodre med noget der er nemt, godt og som ikke koster kassen.
    Jeg fodrer med Heste Mùsli Black og har fået en helt anden hest efter jeg skiftede. Har prøvet 3-4 forskjellige foder.
    Jeg er rigtigt godt tilfreds med det og det ser og lugter rigtig dejligt og min hest elsker det. Men det er sort havre i så ved ikke om det er noget du vil fodre med men jeg vil stærkt anbefale det smiley

mvh
    Mailen

• #4   8. jul 2009 Helt klart naturmusli fra St hippolyt. Det er bare super foder, og man har altid en super konsulent, som gerne rådgiver en.
    Jeg er så stor fan af alle deres produkter, de skaber resultater.

• #5   9. jul 2009 Udfra dine kriterier vil jeg også mene du skal kigge nærmere på naturmüslien fra St Hippolyt. Dine kriterier ligner meget mine og alle har anbefalet mig den blanding. Dog ved jeg ikke m en unghest hvorvidt de har en anden blanding til dem eller om de kan bruge samme. Ungheste skal jo have en lidt anden sammensætning end udvoksede heste. Men det kan en af deres konsulenter helt sikkert rådgive dig med.
    Jeg vil ihvertfald skifte over til dette foder her til vinter. Mine er også meget nøjsomme og så vil jeg selv supplere op m lucerne ved siden af og masser af hø/wrap.

Har tidligere brugt leisure mix fra brogaardens som også er nævnt i tråden, men mængden var forholdsvis stor for at de var dækket ind - derfor dyrt i længden samtidig med at, ja den skulle være til nøjsomme racer, men mine blev fede af det og jeg ku ikke skære ned på foderet for så fik de ikke det de skulle have af vit/min.

• #6   9. jul 2009 Min tinker får masser af wrap, som giver lang tyggetid.

Ellers en vitaminblandning og så kan jeg selv tilsætte, hvis jeg vil have biotin, ølgær og urter o.s.v

• #7   9. jul 2009 Jeg fodre pt med eggersmann Frucht müsli

den er uden havre(og uden lucerne) og jeg synes den virker godt, dog for min hest ikke nok af den til at være dækket ind med mineraler & vitaminer(hun er ret nøjsom), så dem får hun nogle af ved siden.
    derudover så for hun lucerne og wraphø/hø ved siden.

ikke for at slå nogen oven i hovedet, men mit problem med st hippolyt var at ingen af dem var 100 % havrefri som jeg har brug for(på grund af noget eksem/allergi som kan holdes nede ved havrefri diæt) også dem de kaldte havrefri, for hvis man kikkede på indholdslisten, så var der gerne havreskalsklid i, og i min verden er det stadig havre.

• #8   9. jul 2009 Prøv evt at se på www.hipro.dk de laver specielt foder til Tinkere.

• #9   9. jul 2009 Nej men den havre som bruges i hippolyt, har fået en behandling, så hesten bedre kan optage den, stivelsen er minimeret, og der er alle de gode fibre tilbage. Derfor kan man ikke sammenligne havre og den havre som er behandlet.

• #10   9. jul 2009 dine kriterier lyder meget lig mine smiley

JEG fodrer med Brogaardens Leisure mix. super glad for det.
    Da Ronni pt intet laver, skal det netop være et foder til en nøjsom hest. Han må ikke blive tykkere. Og samtidig skal han ikke smide alle sine muskler...
    Samtidig vil jeg gerne "strække" det dyre foder lidt smiley

Derfor får han (fordelt på 2 måltider)

500 gram leisure mix
    75 gram racing minerals
    700 gram green garden lucerne light
    2 mål (det er halvportion end normal ration) af Vitamin E og Selen fra Rheumacure
    2 mål mobility Flex også fra rheumacure...

derudover masser af hø smiley

Spørg gerne hvis du vil vide mere.

Kommentér på:
Hvilket foder matcher kriterier?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce