Træning af føl - hvad mener I? {{forumTopicSubject}}
Ja, nu kunne jeg godt tænke mig at høre jeres mening om føltræning... Hvornår mener I, det er OK at begynde at arbejde med føllet? Eller mener I, man skal lade helt være?
Jeg har jo fået denne hersens skønne, skønne Frieser-bassedreng, Falle, og han er altså en førsteklasses bølle. Han har så meget tillid, at det halve kunne være nok, og det er jo bare super skønt, men respekt har han så godt som ingenting af... han lader til at tro, at mennesker er legetøj.
Og da det nu engang forholder sig sådan, at det er jeg ikke enig i, har jeg valgt at hyre en træner, som skal komme 1-2 gange om måneden og arbejde med os... for vi har såmænd begge meget at lære.
Vores træner kom så første gang i dag. Vi trænede i ca. 10 minutter med masser af indlagte småpauser, så Falle ikke blev træt eller mistede koncentrationen... Den lille bølle tog det i øvrigt RIGTIG pænt og var ret lærenem, men jeg syntes godt nok, der skulle meget pres til, før han rent faktisk reagerede... Og der er virkelig meget, både han og jeg skal lære, kan jeg godt mærke.
Resten af den time, der var sat af til undervisning, gik så udelukkende på teori og diverse tips.
Der kan ses billeder i Falles profil, hvis nogen er nysgerrige...
Men, men, men... nu har jeg efterhånden hørt fra flere, at det er såååååå forkert at træne med et føl, og at føllet bare skal have lov til at være føl det første års tid.
Hvorimod jeg er af den opfattelse, at man lige så godt kan begynde grundtræningen så tidligt som muligt i forhold til at gå frem, bakke, flytte sig for tryk, tilvænning til berøring og "farlige" ting, at blive trukket med osv., så længe træningen naturligvis er tilpasset føllets alder og udvikling.
Men hvad mener I?
maj 2008
Følger: 42 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 259 Svar: 5.411
Træning er også respekt for mennesker!
Synes det er vrøvl at de skal være føl det første år!
jul 2008
Følger: 28 Følgere: 31 Heste: 2 Emner: 7 Svar: 190
Vh.
Betina
jan 2009
Følger: 136 Følgere: 145 Heste: 7 Emner: 470 Svar: 2.517
Grime af og på samt at blive trukket er også en god ting. Lær ham at blive trukket både i grime og i træktov og ikke mindst, at holde afstand mens han bliver trukket.
Bak er også en god øvelse (i forhindringsbane er genialt).
Men nå, du spørger om træning allerede nu, er en god ide - min mening er 'ja, for du træner ham allerede i og med at du er sammen med ham, og så kan du lige så godt være opmærksom på det og arbejde bevidst med det'!
Træning af føl - hvad mener I?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside