{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.333 visninger | Oprettet:

Træning af føl - hvad mener I? {{forumTopicSubject}}

Ja, nu kunne jeg godt tænke mig at høre jeres mening om føltræning... Hvornår mener I, det er OK at begynde at arbejde med føllet? Eller mener I, man skal lade helt være?

Jeg har jo fået denne hersens skønne, skønne Frieser-bassedreng, Falle, og han er altså en førsteklasses bølle. Han har så meget tillid, at det halve kunne være nok, og det er jo bare super skønt, men respekt har han så godt som ingenting af... han lader til at tro, at mennesker er legetøj.

Og da det nu engang forholder sig sådan, at det er jeg ikke enig i, har jeg valgt at hyre en træner, som skal komme 1-2 gange om måneden og arbejde med os... for vi har såmænd begge meget at lære. smiley

Vores træner kom så første gang i dag. Vi trænede i ca. 10 minutter med masser af indlagte småpauser, så Falle ikke blev træt eller mistede koncentrationen... Den lille bølle tog det i øvrigt RIGTIG pænt og var ret lærenem, men jeg syntes godt nok, der skulle meget pres til, før han rent faktisk reagerede... smiley Og der er virkelig meget, både han og jeg skal lære, kan jeg godt mærke. smiley

Resten af den time, der var sat af til undervisning, gik så udelukkende på teori og diverse tips. smiley

Der kan ses billeder i Falles profil, hvis nogen er nysgerrige... smiley

Men, men, men... nu har jeg efterhånden hørt fra flere, at det er såååååå forkert at træne med et føl, og at føllet bare skal have lov til at være føl det første års tid.

Hvorimod jeg er af den opfattelse, at man lige så godt kan begynde grundtræningen så tidligt som muligt i forhold til at gå frem, bakke, flytte sig for tryk, tilvænning til berøring og "farlige" ting, at blive trukket med osv., så længe træningen naturligvis er tilpasset føllets alder og udvikling. smiley

Men hvad mener I?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træning af føl - hvad mener I?
  • #1   24. jun 2009 Træning er ligeså meget veligeholdelse, Alaska lærte at blive trukket første dag, hun kan bakke, gå til siden ved tryk...
    Træning er også respekt for mennesker!
    Synes det er vrøvl at de skal være føl det første år!

• #2   25. jun 2009 Jeg er enig med KIJOFREG. Så god fornøjelse herfra....smiler.

Vh.
    Betina

• #3   26. jun 2009 Den grundlæggende træning er det HELT OK at gå igang med. Husk på, at for et føl, er stort set alt træning. Det tog mig noget tid at forstå med Fiona. Al samvær er træning og noget Falle skal lære. At blive berørt, at blive striglet, at få grime på, vand, træk... jamen alt. Tænk på din daglige omgang med ham som træning. Konsekvens er meget nemmere, når den daglige omgang er 'træning'. Det var faktisk min træner der gjorde mig opmærksom på det. Jeg stod og krummede tæer sidst hun var her, fordi jeg ikke havde trænet, og alligevel syns hun, at vi havde gjort kæmpe fremskridt. Jeg sagde til hende, at jeg faktisk ikke havde trænet, og hun spurgte mig så, om jeg da slet ikke havde set min hest. Så sagde jeg 'jo jo, på folden og når vi fodrer og såen'. Så kom hun med en masse eksempler. For eksempel, har Fiona haft store problemer med at hun kløer halen. Derfor er jeg blevet nød til at vaske hende, og prøve alverdens midler af. Jeg tænkte slet ikke på, at det faktum, at jeg havde arbejdet med at kunne vaske hende, var en kæmpe ting i hendes verden... Træning. Når vi har daglig omgang med vores føl, og bare er sammen med dem, glememr vi lidt vores fokus på at vi bare skal skal skal stimulere og træne, og vi begynder at behandle dem som vi gerne vil ha' de skal behandles. Og det er konsekvens-træning! Vi viser dem grænser og hjælper dem med at overholde dem og siger fra, når de overskrides. Træning træning træning. Lære hvad vores lyde betyder er træning. Dine positive lyde, dine 'sige fra' lyde - det er træning alt sammen. Så JO! Træn løs! Falle skal NOK sige fra, hvis du presser ham for meget. AF de mere praktiske ting - eller rettere, dem vi forbinder med rigtig træning, er AFSTAND og RESPEKT for DIT RUM den vigtigste øvelse overhovedet. Jeg ahr haft en KÆMPE kamp med fiona omkring dette. jeg ved ikke, om det har været en prioritet der hvor hun kommer fra, men hun har i hvert fald glemt, at hun skal holde afstand, og jeg havde mega problemer med at hun stejlede/kastede sig ind i os, når hun blev usikker/presset. Vi arbejder derfor med at få afstand på og lære hende, at hun skal holde afstand. Træningen virker - men jeg ville gerne ha' kunne sætte ind noget før. Så AFSTAND er vigtig.
    Grime af og på samt at blive trukket er også en god ting. Lær ham at blive trukket både i grime og i træktov og ikke mindst, at holde afstand mens han bliver trukket.
    Bak er også en god øvelse (i forhindringsbane er genialt).
    Men nå, du spørger om træning allerede nu, er en god ide - min mening er 'ja, for du træner ham allerede i og med at du er sammen med ham, og så kan du lige så godt være opmærksom på det og arbejde bevidst med det'!

Kommentér på:
Træning af føl - hvad mener I?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce