{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.425 visninger | Oprettet:

Gode råd til økonomisk krise {{forumTopicSubject}}

Vi står i den situation, at vi sidder i et lejet hus, hvor huslejen egentlig er alt for høj i forhold til husets stand. Bl.a. er 2 ud af 4 vinduespartier i stuen, samt det ene vinduesparti i køkkenet og vinduerne i begge værelser ovenpå, piv utætte. Det trækker ind konstant, og hvis vi tænder for varmen, siver det lige ud gennem diverse sprækker. På 2 måneder brugte vi ca. 850 liter olie, hvilket i mine ører lyder vildt.

Huset er beliggende i en lille skodby, hvor der kører en bus 5 gange i døgnet, og <b>kun</b> på skoledage. Vores eneste transportmiddel er en scooter der ikke altid vil starte, og en cykel der stort set kun bliver holdt sammen af rust.

Derudover er vi begge uden job, hvor min kæreste (under 25 år) så vel at mærke går på tvungen kontanthjælp, grundet en arbejdsskade. Så efter skat, og før budgettet er trukket fra, har vi ca. 16.000 kr. om måneden i alt. Så kommer et budget på 10.000, foruden benzinregning og afbetaling på et lån hos D:E:R. Derudover betaler vi 2025 kr. for opstaldning.

Vi har én hund, 2 heste (hvoraf den ene står gratis hos mine forældre), 3 slanger og 34 rotter. Min hest er sat til salg, men derudover har vi egentlig ikke lyst til at skille os af med nogen af vores dyr.

Summa summarum er, at vi har ikke råd til at betale vores elregning, ej heller til at få fyldt olietanken op til vinter. Vi skal have fundet et andet sted at bo, men det er ikke til at finde noget ordentligt, og vi har faktisk heller ikke råd til et indskud af nogen art. Vi har, bogstaveligt talt, ingen penge.

Vores seneste elregning betalte mine forældre. Den eneste grund til, at der er mad i vores fryser, er at min mor kom med en masse fars i sidste uge.

Så mit spørgsmål til jer: er der nogen af jer der har nogle idéer til hvad vi kan gøre, som <b>ikke</b> indebærer at sælge vores dyr?


Se oversigt over lånemuligheder
Har du også brug for lidt mere økonomisk overskud? På siden her kan du se dine muligheder for at låne penge.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode råd til økonomisk krise
  • #1   23. jun 2009 Hvad dækker budgetet på 10000 kr.? Benzinregning? Er det til scooteren? Hvor meget er det?
    Og hvor meget betaler I af til DER?


  • #2   23. jun 2009 Jeg vil også mene, at har man så få penge og ens situation er SÅ dårlig, ja så må man ta konsekvensen... ingen kan og skal sidde uden varme til vinter, eller uden mad i øleskab/fryser... og eller være afhængig af, at forældre skal fylde op.. så må man sætte tæring efter næring.. hestene skal jo heller ikke mlide.. og det er ikke billigt, at holde hest....

  • #3   23. jun 2009 Det er så ikke et råd der indebærer i skal beholde jeres dyr.. men helt ærligt... så synes jeg det må være den udvej.. hvis man ikke kan holde sig SELV med mad og varme.. så tænker jeg bare...... hvad lever hestene så af.. ja undskyld..... måske derfor i selv sulter.. ja hvad ved jeg.. men synes virkelig man har forregnet sig....

  • #4   23. jun 2009 Ja det lyder da mega træls...

    Måske er løsningen at i flytter hjem til hver jeres forældre en periode hvis i ikke kan bo sammen, men det går jo ud over kontanthjælpen da man så bliver hjemmeboende.
    Men først og fremmest ville det jo være bedst med et arbejde. Får din kæreste ikke syge dagpenge når det er en arbejdsskade? det gjorde jeg da jeg gik med en arbejdsskade.

    Hvad med bofællesskab, eller noget i den stil?


  • #5   23. jun 2009 <b>Highlander = tosse;o)) .</b>
    Budgettet dækker: Husleje, lån, forsikringer, tlf. og internet.

    <b>Regina SDH 366 og Jarpur fra Damgård DK2004102063 </b>
    Hun fik en 250 kg's halmballe i hovedet for snart 3 år siden, og har siden døjet med ryggen. For et halvt år siden fik hun konstateret begyndende slidgigt i hoften, som løbende er blevet værre.
    Stillesiddende arbejde er desværre ikke en mulighed, da hoften låser sig, hvis hun sidder stille for længe, eller står stille for længe.

    Som jeg skriver, så er min hest sat til salg. Kæresten har dog ingen planer om at sælge sin hest, og vil under ingen omstændigheder låne den ud.

    Jeg er pt. i aktivering på en genbrugsplads, men jeg får ikke mere, end hvad jeg fik på fagforeningen.

    <b>Heidi H</b>
    Ja, det er derfor vi selv sulter. Dyrene kommer i første række. Det er også derfor jeg spørger til råd, hvor vi ikke skal gå af med dyrene.

    <b>Sabrina Søgaard *</b>
    Jeg leder skam efter job med lys og lygte, men som alting ser ud pt., er det jo mere eller mindre umuligt at finde noget.
    Kæresten har ikke mulighed for at flytte hjem til hendes forældre, og om så hun kunne, ville vi bo i hver vores ende af landet, og så står den på transport - hvilket heller ikke er billigt.


  • #6   24. jun 2009 jeg har lidt forskellige forslag:

    -I kan selv tørre noget græs i solen nu, og gemme det i papirs sække= gratis hø til rotterne i en periode
    -køb foder i større portioner, der er oftest mængderabat
    -lav ugentlige madplaner efter hvad der er på tilbud, og overhold den.
    -skriv indkøbssedler, og spis inden I handler... Impulskøb koster...
    -inviter vennerne til sammenskudsgilde - de fleste tager mere med end de spiser = gratis mad et par dage, plus der sikkert er lidt flasker at sælge bagefter.
    -hvis I har have, kan I stadig nå at sætte lidt grøntsager, salater og sådan = billig mad til jer og rotterne... (kan også gøres i krukker på en terasse/altan)
    -hvis I handler grøntsager på et markede, er de tit billigere 5min i lukketid, fordi de handlende helst ikke vil have for meget at slæbe hjem
    -se om I kan få en aftale med den lokale dagligvarebutik om at hente daggammelt brød, frugt og grønt til heste og rotter? (det bedste kan I jo tage til jer selv)
    -Skære lidt ned på mængden af kød? Pasta er kedeligt, men billigt smiley

    -jeg vil nok alligevel mene at I bør overveje om I absolut SKAL have 34 rotter, eller om I måske skal kigge efter et godt hjem til nogen af dem...
    -kunne kæresten måske ikke finde en part til sin hest?
    -eller tilbyde rideundervisning til nogen i stalden?
    -eller måske undersøge om det er muligt at arbejde noget af staldlejen af?

    Ja, det var lige hvad jeg kunne komme på...


  • #7   24. jun 2009 Hej
    Ja mit forslag er så nok lige af det samme som mange andre har skrevet
    skær lidt af dyrne fra hvor det er muligt.
    Har dine forældre mulighed for at havde begge heste?

    kan kærsten få en førtidspersion ? arbejdes der på det?
    send det fra d.e.r tilbage og køb et lille brugt tv hvis det er det.
    snak med banken om et eftersyn af økonomi.
    Snak med lejerslandorganistion om rimelighedden af huslejen.
    Luk evt 1 sal af så i til vinter kun har varme på hvor i behøver opholde jer.
    lav madplaner, lav mest muligt mad selv fra grunden af

    forsøg at havde en lille resver kapital til dyrlæger og til tilbuds indkøb.
    Held og lykke frem over

    mvh
    Lotte


  • #8   24. jun 2009 Hvilket forhold har i til jeres bankrådgiver? Hvis i er så heldige at have en fornuftig bankrådgiver, så synes jeg I skal få et møde hos vedkommende. Hvis jeres bankrådgiver er dum, så søg hen i en anden bank og forhør jer om jeres muligheder. I jeres situation er i nødt til at lægge alm plig fra jer og være lidt fremme i skoene. Intet kommer til den passive idag!
    Læg kortene på bordet = I har ingen penge, men er villige til at bedre situationen selv ved at finde billigere bolig. Sig at I "bare" mangler pengene til indskud (I får vel tilbage fra der hvor i bor nu), så lånet er jo evt kun midlertidigt.
    Bed om hjælp til at få lavet budget evt. Ring rundt til andre forsikringsselskaber og se om de kan tilbyde en billigere løsning end den i har nu. (Det kan godt betale sig kan jeg hilse at sige,- sidst vi lavede vores forsikringer om sparede vi ca 6000 kr på årsbasis.)
    Kunne hest nr 2 evt stå gratis en periode samme sted som den anden? Det er jo heller ikke fordi der er vildt gang i hestesalget lige nu...


  • #9   24. jun 2009 Nu ved jeg ikke hvor I bor, men vi søger en ekstra ekspedient på mit arbejde lige nu. Fuldtids, men godt nok tidsbegrænset periode. Ville det være en mulighed for din kæreste evt? Sender dig lige en pb.

  • #10   24. jun 2009 jeg ville snakke med komunne om det.. de må da kunne hjælpe jer...
    hvad husleje er,,, der er vel lov om hvor meget en udlejer må tag.


  • #11   24. jun 2009 Kommunen tager ikke hensyn til hverken udgifter til lån eller udgifter til dyr!
    I må da indse, at det IKKE er realistisk at have Så mange dyr. I kan jo ikke engang betale dyrlæge, hvis der skulle ske dem noget...
    Desuden er de hjemmeboende dyr heller ikke tjent med, hvis i sidder i kulden til vinter!
    At kunne tage fornuftige beslutninger er en del af at blive voksen - det er nok det rette tidspunkt at tænke mere fornuftig og voksen NU.

    Der findes også andre gode hjem, som har råd til ekstra gufferi til jeres dyr, UDEN de selv skal sulte.

    Jeres budget skal desuden ændres sådan, at det også indholder de andre faste udgifter, som bl.a. strøm & varme. Ellers bruger man de penge jo til noget andet...

    Din kæreste skal kæmpe for en afklaring på hendes situation - fx deltidsarbejde, flexjob eller f.pension.
    Du må finde arbejde uanset hvad det nu er...bare der kommer penge i kassen igen...der kan man bare ikke være kræsen. =/



  • #13   24. jun 2009 Af med dyrene og få et job.

  • #14   24. jun 2009 Miss Perfect - Det er jo ingen skam at søge førtidspension. Sygdom følger ikke altid alderen, det måtte min søster også sande. Hun havde 2 gange diskos + slidgigt i ryggen inden hun fyldte 30 år. Nogen har bare dårlige odds. Men sørg for at gå til dem på kommunen mht førtidspensionen! Ellers sker der ikke en skid. De har bestemt ikke travlt i disse sager er erfaringen i vores familie. Min mor gik over et halvt år før de fik snøvlet sig sammen....
    Jeg har det på samme måde som dig - Mine dyr er mine børn og de kommer heller ingen steder om jeg så selv skulle bo i en jordhule...

    Er du kreativ eller lidt fiks på fingrene? Du kan jo evt supplere førtidspensionen ved at lave kort, dekorationer til jul og påske eller lign? Så kommer der lidt ekstra i kassen.


  • #15   24. jun 2009 Som førtidspensionist må du gerne have et lille ekstra job ved siden af til at supplere op med. Bare et par timer eller fem om ugen, så du stadig kommer ud af huset. I din alder er det bestemt ikke sjovt allerede at være uarbejdsdygtig, så find et lille ekstra job nogen timer om ugen. Det kan du selvfølgelig først når pensionen er gået igennem ellers trækker de det bare i kontanthjælpen...
    Mht til navneskilte så start med gratis annoncer i ugeaviserne, den blå avis, gul&gratis eller lign.
    Mht smykkerne, så kunne du jo evt ønske dig sådanne materialer til fødselsdag og jul? Hvis du så får dem solgt, så er der til flere materialer igen.


  • #16   24. jun 2009 Jeg ved bare ALT for godt, at de dyr man har, bliver en del af famillien, hvad mine 3 børn kun kan understrege. =P
    MEN...man må overveje, hvilken dyr der er vigtigst for en selv!!!

    Jeg er selv på kontanthjælp pga. langtidssygmelding (over 2 år efterhånden), har 3 børn, 2 heste, 1 hund, 1 kat og en masse fisk og rejer. =D Så om en stram økonomi kan jeg nok fortælle ret meget. XD
    Min hest er opfyldelsen af en nok 30årig drøm, og han lever op til denne drøm på ALLE områder, min datter arbejder selv, for at kunne betale hendes hest, min hund er min soulmade....osv. MEN når jeg skulle havne i den situation, hvor jeg hverken kan betale for strøm og varme mere eller kan købe mad, SÅ må jeg tage nogle triste valg, som sikkert kommer til at gør ondt i MEGET længe... Livet er desværre af og til sådan, at man må sige farvel til noget, som man holder meget af...

    Du skulle måske ikke lave hvalpe på din hund mere, DET koster...
    Slanger spiser ikke så meget, og rotter yngler enorm, så det kan også holdes nede på et "avle-par" og så kan du fryse rotteunger ned. Så koster de ikke i foder osv.
    Impulskøb skal droppes
    Udstyr til hesten minimeres til det nødvendige (rasten kan sælges)
    Hvis i har bil - så må den lade livet og bussen blive til transporten
    Og i sidste enden, så må man også fravælge de dyr, man har sat nederst på sin liste...er det ikke hest og hund, så må det blive slanger og rotter...


  • #17   24. jun 2009 bm

  • #18   24. jun 2009 Håber godt nok i finder ud af nogen...

  • #19   24. jun 2009 jeg synes i skal samle jeres papirer og gå på kommunen. de må kunne vejlede jer nu hvor du står i en erstatnings sag.

    der må være nogle tilskud i kan søge eller har i kigget på fonde i kan søge?

    har du overvejet om du kan omskoles til noget? måske noget med dyr? kunne fx være adfærdsbehandler? revalidering er trods nemmere at leve af end bistandshjælp. jeg er ret sikker på at grundet din unge alder at de hellere vil omskole dig end at pensionere dig.

    jeg har en veninde der, på samme måde som dig ikke kan gå, stå eller sidde ret længe ad gangen og hun er i fuld færd med at læse adfærdsbehandler. dette er snedigt da det 80 % er fjernundervisning, så kan hun læse hjemme som hun bedst kan det. nogen gange siddende og nogen gange liggende på sofaen, uden det smerter hende. og når hun er uddannet skal hun jo arbejde stående, gående og siddende på skift.

    jeres her og nu situation er svær, er det muligt måske at fremleje noget af huset og på den måde få lidt ekstra kasse ind? måske til opmagasinering? måske du kunne tilbyde privat hunde og eller katte pension? det ser man tit sort. og ´der er jo lige højsæson for det nu hvor alle skal på ferie. måske tilbyde huspasning imens folk er på ferie? det er jo ikke vildt hårdt arbejde at vande blomster og tømme postkasse i en uges tid.

    ellers som de andre, køb billigt ind på tilbud og i de billige butikker, brug havens frugt, næsten alt kan bruges, det drejer sig om at være kreativ.

    det er et spørgsmål om at få øje på de resourser i rent faktisk har, og ikke at fokusere på det i ikke har.

    hvis udlejeren tager rø**n på jer, så gå i den fri advokat hjælp. det er ganske gratis ved en af de lokale advokater og når i begge er på bistand burde det ikke være noget problem at få fri proces.

    når huset er i så dårlig stand, kan i ydermere gå på kommunen og teksnisk forvaltning med henblik på husleje nedsættelse. det giver jo en skilling oven i boligsikringen i også bør kunne få når i ikke tjener så mange penge.

    best of luck!


  • #20   24. jun 2009 2025 kr. for opstaldning. er det kun for en hest??? jeg giver 700 kr

  • #21   24. jun 2009 jers hund Aiko hvad er han for en ???

  • #22   24. jun 2009 TANJA N: jeg er FULDSTÆNDIG enig!

    I må tage nogle hårde beslutninger, uanset hvad. Regningerne betaler ikke sig selv. Sådan er livet bare. Har prøvet det, og så må man tage skeen i den anden hånd, være voksen og træffe et valg, der kan give husly og tag over hovedet.

    Mvh. Kristina



  • #23   24. jun 2009 Kristina M. O
    Tak. =)

    Miss Perfect 2
    Vilo du hade dig selv, hvis du gav dine dyr et nyt hjem???
    Sorry, men du er ikke den eneste person her i DK (og resten af jordkluden), som kan give dine dyr en rigtig dejligt, omsorgsfuld og kærligt hjem !!!
    Det er en idé vi ejer har i vores egen hovede, men det er LANGTFRA sandheden!!!
    Du/i bliver ikke glade eller lykkelige, når den økonomiske situation resser så hårdt på - og det smitter af på partnerskab og også dine dyr...

    VI ALLE VED, AT DET BLIVER HÅRDT AT SIGE FARVEL TIL NOGLE AF DINE DYR - MANGE AF OS HAR SELV PRØVET DET... så tro ikke, at vi ikke forstår det. MEN du er nød til at tænke om, da situationen kræver det.


  • #24   24. jun 2009 Hvis man ser total kynisk (staves) på sagen... så overlever dine slanger alligevel ikke vintern, når i ikke kan betale strøm og varme - da de har brug for deres varmelampe osv.

    Ønsker du virkelig at det ender der for dem???


  • #25   24. jun 2009 Miss perfect
    Jeg x'er fingerne for, at din kæreste snart finder arbejde og du får en afklaring vedr. din situation.
    For det er ikke holdbar, at i lever under så ekstreme forolde...
    Held og lykke for jer og jeres dyr. =)


  • #26   24. jun 2009 Ja undskylde... men jeg tænker altså også hvad det er i så søger??? er det en der skal komme med en færdig penge/pakkeløsning.. er lidt forvirret.... sorry

  • #27   24. jun 2009 Har lige tænkt lidt mere smiley

    -I kan rydde op i jeres ting der hjemme (og måske også lokke de gamle til det samme) og holde et loppemarked? eller sælge ud via online-salgssteder (ingen reklame her)
    -overveje at bage jeres brød selv - det er væsentligt billigere end at gå til bageren...
    -Rydde op i jeres tøj, og invitere nogen venner og veninder over til tøjbyttedag, på den måde får I 'nyt' tøj gratis (forudsætter venner i samme str. som en selv) rester kan gå til genbrug....
    -På biblioteket kan man selvfølgelig låne bøger, men de har faktisk også mange dvd'er man kan låne gratis, hvis man ikke lige kræver at se de nyeste nye film.... (og husk at aflevere til tiden)
    -for at spare penge på frisøren, kan man undersøge om den/de lokale frisør(-er) har elever, og evt. blive skrevet op som hårmodel...

    hej fra mig


  • #28   24. jun 2009 Altså nu må det høre op med det at de skal sælge alle deres dyr! Det er en midlertidig krise de har som selvfølgelig vender igen! Det er bare her og nu løsninger de søger hjælp og gode råd til.

    Hvis de skal sælge alle deres dyr, hvad så når krisen vender og alle deres dyr er væk?? Hvad hulen skal de så med de ekstra penge hvis deres kæreste eje er borte???

    Derudover lader det ikke til at mange tænker på Miss Perfects situation rent mentalt. Hun er ung for pokker og uarbejdsdygtig. Det er sgu ikke lige det fedeste og noget der gør at man jubler og klapper i hænderne. Min søster var også i samme situation og jeg ved godt hvor hårdt det kan tære psykisk. Så er dyrene altså med til at bevare livsglæden og modet på at det nok skal gå alt sammen! Så nej, jeg har fuld respekt for at dyrene bliver hvor de er! Ens arbejde er en del af ens identitet. Det gør faktisk meget at have et arbejde, at føle at man er en del af og gør noget i samfundet. Dette er Miss Perfect blevet tvunget til at vælge fra af fysiske årsager, så lad nu være at forlang at hun skal sælge resten af hendes identitet - nemlig dyrene!

    Sory... skulle lige ud med det...


  • #29   24. jun 2009 enig med jeanette

    sad lige og tænkte at nu må det der flåen da snart stoppe. jeg er ret sikker på at de to unge der HAR lært lektien. aldrig sætte sig for dyrt når man har for mange dyr.

    giv dem nu en chance for pokker.


  • #30   25. jun 2009 både bank og kommune kan kræve dyreholdet fjernet eller gjort mindre.

    jeg tænkte lige på hvad skal man med hest hvis man er så syg at man ikke kan arbejde hofterne låser osv??????


  • #31   25. jun 2009 Rikke Blume - Når du har disse fysiske skavanker, så er det bedste at holde sig igang og da er ridning noget af det sundeste for kroppen. Det styrker ryg, hofter og ben + giver en god balance. Derfor er ridning også meget populært hos fysisk handicappede.

  • #32   25. jun 2009 Michael - Nu læste jeg lige opstartstråden igennem igen... Du skriver din kæreste er uarbejdsdygtig pga arbejdsskade... Hvis denne arbejdsskade er anmeldt da den skete, så skal hun da have erstatning....

    Miss Perfect - Du skriver længere oppe at du er afhængig af et ridehus... Det koster jo ekstra i opstaldningspris. Hvad med muligheden at flytte hesten til et sted med god udendørsbane istedet? Så kunne du evt slippe for part på hesten som du ikke er så meget for? Her i de lyse måneder kan du jo sagtens ride ude. Måske har i en afklaring på jeres problem til vinter og så kan du finde et sted m ridehus igen? Jeg ved godt det ikke er optimalt at flytte hesten for ofte, men i jeres situation ville det måske være en stor hjælp midlertidigt?


  • #33   25. jun 2009 hej

    nu har jeg altså ikke læst det hele igennem...

    men er der nogen der skriver noget om bolisikring?? kommunen gir et tilskud til jer der bor til leje, hvor der er køkken (altså hvor det ikke bare er et værelse i lejer)


  • #34   25. jun 2009 jeanette n>> jeg ved at ridning er godt for kroppen, men at have sin egen hest, giver ofte noget arbejde, og hvis man kan udfører det arbejde kan man vel også få et job?????!!!!!!!!!!!!!!!!!



  • #35   26. jun 2009 Rikke Blume - Det kan slet ikke sammenlignes. På en arbejdsplads har du opgaver der skal udføres hver dag i 7-8 timer. Du kan ikke selv bestemme hvornår du vil sidde, stå, gå. Det kan du hos din hest.

Kommentér på:
Gode råd til økonomisk krise

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce