{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.278 visninger | Oprettet:

Vanrøgt? {{forumTopicSubject}}

Heey kloge hoveder smiley
Nu har jeg oprettet en gruppe for lang tid siden, og nu opdager jeg så selv vanrøgt på en hest der hvor min hest går.

Det er en brun blandingsvallak på ca. 21 år, han havde rigtig stor vom på et tidspunkt, men i løbet af en periode er han begyndt at blive mere og mere tynd, nu er det så slemt at man kan se hans hofter. Jeg kan tage billeder af ham i dag, og ligge ind i et album.

Han bliver ikke redet særlig tit, går på jordfold med en smule græs, men tror ikke der er noget nærring i, han får ca. 2 flager hø om dagen.
De har ikke dyrlæge ude efter rutine, så han kan måske også have orm?
De fjerner ikke klatterne på ridebanen/ folden hvor de går nu, så der ligger rigtig mange (mig og min parts mor fjernede så dem allesammen i går, og jeg har tænkt mig at fjerne dem der ligger i dag, i går fik vi 4 eller 5 ½ trillebør der var overfyldt med lort.)

Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, jeg er bange for at sige det til dem, fordi de tror de ved alt om heste, men det gør de altså ikke (skal så lige siges at når jeg skal have smed til min, så bestiller jeg også til deres, for ellers så får de aldrig smed !)

Håber i kan hjælpe mig.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vanrøgt?
  • #1   31. maj 2009 Eij tag og sig det til dem, hvis de ved så meget om heste burde de vide at det ikke er iorden !

• #2   31. maj 2009 jeg havde bare bestild dyrlæge på derse rening og sendt den til derse ard

• #3   31. maj 2009 Meld dem til dyreværnet..

• #4   31. maj 2009 De ved ikke en skid om heste.
    JEg må heller ikke bruge for meget hø, så jeg tager 3 skiver om dagen, tør ikke tage mere, for så opdager de de og bliver sure, men Merlin skal have over 6 kg hø om dagen, og det får han ikke.

• #5   31. maj 2009 ellers ring til nyt heset liv og få nogen råd hun hjælper gerne

• #6   31. maj 2009 Jeg kan jo ikke bare tillade mig at bestille dyrlæge, min pony står samme sted som de bor.

Jeg kan ikke melde dem til dyreværnet, for er under 18.

• #7   31. maj 2009 Ved jeg godt, kender hende godt smiley Har gået i parallel klasse med hendes pleje datter

• #8   31. maj 2009 Jo det kan du sku sagtens.. bar fordi du er under 18 kan du altså godt ringe og fortælle hvordan det står til, og så tager de ud og kigger det..

• #9   31. maj 2009 Okay, har bare været ude for det før, og der hørte jeg om at jeg ikke kunne, fordi jeg var under 18

• #10   31. maj 2009 Kan man sagtens..

• #11   31. maj 2009 Okay. MEn min mor siger jeg ikke skal gøre noget, men jeg vil ikke se på at han ikke får noget at æde og ikke har det godt. Det er et dyr, de skal have det indst lige så godt som os mennesker.

Men er der nogle der har nogle telefon numre til nogle som jeg kan snakke med?
    For jeg tager nemlig derned nu, så har ikke lige tid til at søge. Ligger billeder ind når jeg kommer hjem.

• #12   31. maj 2009 Tit kan det også være når heste kommer op i så høj en alder kan det være svært at holde sul på kroppen af dem. Det ses tit på hofterne, da de bliver mere tydligere og fedlaget kan ikke hænge så godt ved mere.
    Sådan ser man det også med mange ældre mennesker.

• #13   31. maj 2009 alle dyrs ret kan hjælpe dig...
    dem har jeg haft brugt i en sag hvor at der var en der havde en masse hunde som var meget vandrøgt....
    hvis du skal bruge link så sig til...

• #14   31. maj 2009 sig det.. det er ikke okey de ikke passer dæres hest så du skla gøre det i stedenfor...

det der med man kan se hoften på den kan også være muskelmangel.. musklerne er svundet ind nå den er så gammel og ikke bliver redet

• #15   31. maj 2009 (link fjernet)
    her er et link til en der kan hjælpe dig....
    ring til hende og fortæl hvordan du ser det hele... så vil hun hjælpe dig...

• #16   31. maj 2009 det er rigtig ærgeligt du bor så langt væk ellers var jeg gerne kommet forbi og kigget OG meldt dem.. er der ikk nogen der bor derop af???

• #17   31. maj 2009 Lyder da ikke så godt .. /:

• #18   31. maj 2009 desuden syns jeg ikk du skal gå på kompromi med hva din hest skal ha at spise, så måske du skulle bestille en dyrlæge der ku komme og fortælle jer alle hvor meget de forskellige skal ha også i kan dele regningen...

• #19   31. maj 2009 Du kan melde dem anonym, så ingen kan føre det tilbage til dig....
    MEN du skal være sikker på, at hesten ikke bare har tabt sig pga. aldern. Det sker tit ved heste i så høj en alder, og ligemeget havd de får, så kan de bare ikke tage på.
    Held og lykke.

• #20   31. maj 2009 Tak alle sammen, men sys også han er lidt fed på maven, men hofterne er tydelige. Tænkte også på manglende muskler.

Hvis jeg melder det annonymt, finder de ud af det er mig, for jeg er den eneste der har hest dernede, og så kommer min part så også.

Der kommer billeder ind om lidt af ham. De er desværre bare ikke så gode.

• #21   31. maj 2009 Jeg bestiller ikke dyrlæge.
    De er ikke ude i stalden, kun da de stod inde, der var de lige ude og fodre og trække dem ud.
    Jeg er dernede flere gange om dagen, så jeg ved godt hvad der foregår dernede, og det er kun min pony som står dernede, og så deres to.

• #22   31. maj 2009 Jeg har ikke deres nummer, kun datterens, og hun er i usa.
    Men min veninde siger jeg skal snakke med ham der ejer det, han kommer ca ud ved 6 tiden, så der går jeg derned.
    Men de tror bare de ved alt om heste, derfor er jeg lidt bange for at tale med dem.

• #23   31. maj 2009 du skal ikk være bange for at tale med dem.. så ville jeg finde et andet sted til min hest hvis jeg var utryg ved at sige forskellige ting..ellers tag en af dine forældre eller en veninde med...

• #24   31. maj 2009 får den mad og vand hver dag??

for hvis den for ståfodder og vand samt dens hove ser oki ud... jaa så er der desværre ike meget at gøre for det er ikke slemt nok til en politi sag...

men ellers ring til dyrenesbeskyttelse.. de har lægmænd de sender ud og ser på dyret

• #25   31. maj 2009 Ja, jeg giver dem rent vand hver dag.
    De får ca 1 skive hø 2 gange om dagen, og så får de ikke noget græs.

• #26   31. maj 2009 lever de af to skiver hø om dagen, og kun af det??

• #27   31. maj 2009 Ja deres to heste. Jeg giver så Merlin lidt mere hø + jeg giver ham lidt halm + han kommer lidt ud og græsser når jeg er dernede+ han får kraftfoder 2 gange dagligt.

• #28   31. maj 2009 Nu har jeg ikke læst ALLE svar i den her tråd.. men jeg kan sige følgende

ER man under 18 år så kan man ikke noget som helst..!!!.. Siger loven nemlig..

malene sig mig er du helt vel for varet at sige hun skal kontakte dyrlæge på ejers regning???.. Det kaldes selvtægt og det er STRAFBART!!..

Og hvor ved jeg så alt det her fra, JO ser i jeg arbejder med HVog DV hver eneste dag foruden strafferets sager... Så
    Venskab uden jern! Imod VIP ordning! M du kan tage kontakt til mig via PM så skal jeg som gerne guide dig til hvad du kan og ikke kan når du er U/18år..

Hilsen
    JJ

• #30   31. maj 2009 der er ikk andre steder. vil ikk gå på kompromis hvordan han har det, og vil ikk haveham på rideskole

• #31   31. maj 2009 syns måske at det er lige lidt mad deres heste får hvis de kun får 2 skiver h om dagen og intet andet??

• #32   31. maj 2009 Det er det.
    Jeg tager min ind, giver den en eksta skive hø, og giver foder, og så står han og græsser når jeg laver noget andet dernede, så han får det han skal have.

• #33   31. maj 2009 så syns jeg bestemt du skal melde dem hvis ikk deres får andet end 2 skiver hø, det er langt fra nok!!!!!

• #34   31. maj 2009 Så ved de det er mig der har meldt dem, og jeg kan ikke når jeg er under 18.

• #35   31. maj 2009 nej men så må du da få nogen andre til og gøre det for dig!!! jeg ville på ingen måde være vidne til sådan noget, det er helt sikkert. det er min samvittighed slet ikk til.. også ved jeg ærligt ikk hva det er vi skal hjælpe dig med når du ikk tør snakke med dem, ikk vil ringe til en dyrlæge eller kan melde dem??? ja undskyld men blir sgu lidt gal over sådan noget..

• #36   31. maj 2009 Ej okay, tag dig sammen, du er 25, ja undskyld mig, men hvordan ville du kunne få dig selv til at bestille syrlæge på deres regning? Det gør man bare ikk !!! Jeg ville vide hvad der var bedst at gøre, for hvis det var at snakke med dem, så ville jeg gøre det, men så er det jo så godt at alle ikke er som dig, men at der findes nogle der gider hjælpe mig, og ikke bare svine mig til som du gør.
    Jeg kan da ikke gøre for at jeg ikke må melde dem når jeg er under 18 år.
    Og jeg er bare godt opdraget, så ved at man ikke bare gør noget så spontalt at bestille dyrlæge på deres regning unden at have nogen aftale med dem.

• #38   31. maj 2009 går ud fra din mor er med ind over betaling for din hest? og derfor også med om hvor den skal stå, lyder ikke til du tilfreds hvor du står, intet alternativ og absulut ikke rideskole. ved ikke hvor du står, og hvilke rideskoler i har, men vores er et skønt sted hestene blir sat højt, og er glad for at stå der.
    Kan ikke billederne af hesten, så ved ikke hvor slemt det er, men første skridt er altid snak med ejer. kommunikation frem for alt. Hvis du ikke kan få din mor til at se problemet, ser jeg allerede et kæmpe problem der!
    For ja det er en ældre hest kan jeg hører, og sorry men hvis folk giver deres hest, en skrabet kost er det op til dem. folk der køber den billige hundemad uden næring, blir jo heller ikke anmeldt.
    Og blir hesten ikke brugt så ryger alle dens musker hurtigt i den alder, lige meget hvad de fylder på den.
    Vi har samme problem med en af vores gamle rideskole heste, han har nu ikke gået i ca 2 måneder. Nu har han haft kiropraktor ude, viser sig han har haft forkert sadel og ikke har kunne bruge sin bagdel.
    Derfor er den tynd og med tydelige hofter.
    så der en månedes optræning nu, og krydse fingre.

Men kort sagt, lyder til de har sat deres gamle pony på pension, og ikke går så meget op i den. og så er tiden måske til den skal have fred istedet.
    syntes du skal tage en seriøs snak med din mor.
    Fortælle hende, at dette går dig på, og du gerne vil have hendes hjælp og støtte. og så snak med ejerene derfra.
    Din ser dud til at være i fin foderstand smiley
    og fornuftigt , du ikke griber til selvtægt som andre eller forslår herinde.
    Venlig hilsen Tina

• #39   31. maj 2009 tak, men de finder ud af at det er mig, for jeg er den eneste der kommer dernede, de har 2 ponyer, og så er der min dernede også.
    SÅ de ved det er mig der melder dem hvis de bliver meldt.
    Har skrevet til J J, og hun ville se på det, men sker der ikke noget så vil jeg skrive til dig. Men det ser lidt ud til han mangle muskler, men jeg tror ikke kun det er det, for man kan mærke hans ribben hvis man mærker inde under vinterpelsen, han bliver nemlig ikke striglet så tit, så derfor har han stadig meget vinterpels.

• #40   1. jun 2009 Hvis du har skrevet til JJ og der er en reel sag, så sker der også noget. Hun er nemlig livredder for Nyt Hesteliv ligesom jeg. Nyt Hesteliv har livreddere fordelt over hele landet og vi tager ud og tjekker op på sådanne sager på foreningens vejne, da formanden Janne Junker ikke kan nå alle selv.

Det lyder som om din sag måske ikke ligefrem er vanrøgt nu, men kan gå hen og blive det hvis det fortsætter. Man kan godt prøve på en pæn måde at sige til ejerne at du synes deres hest er for tynd. Ved godt det aldrig er sjovt at skulle sige dette til hestejere, men det er da forsøget værd. Så har du ihvertfald prøvet at gøre noget. Har du ikke en veninde der kan stå ved din side? Altså du fører ordet og hun er der bare for at støtte dig, så du føler dig mere tryg? Man kan godt forklare på en pæn måde at en hests hofter ikke bør være så tydelige, at kun de 2 bagerste ribben må kunne ses/skimtes, at en hest skal have mindst 6 kg grovfoder om dagen osv osv. Evt sammenlign deres med din og se om de kan se forskellen?

• #41   1. jun 2009 Okay.
    Jo, kender selv Janne Junker.
    Jeg har også lavet en opgave om nogle af hendes heste, dengang jeg gik i skole smiley
    Men ja ved godt det ikke er vanrøgt nu, men vil gøre noget før det bliver, for det fortsætter sådan hvis ikke der bliver gjort noget.
    MEn hvis jeg siger noget til dem, så er jeg bange for de bare bliver sure på mig, og vil have at jeg skal flytte min pony, og jeg ved ikke hvor jeg så skulle flytte ham hen.

• #42   1. jun 2009 jeg er indeover og har læst min besked, og jeg skal forsøge efter bedste evne at hjælpe dig, jeg har blot haft pinseferie men er stærkt tilbage fra i morgen igen... Så du får mail fra mig i morgen Venskab uden jern! Imod VIP ordning! M..

Ingen MÅ udøve SELVTÆGT og selvtægt er bla at tilkalde dyrlæge på andres bekostninger, og det må man heller ikke uanset alder ud over hvis man har tilkaldt politiet da de er en myndighed..

Syntes det kunne være på sin plads at man gad sætte sig korrekt ind i lov og regler inden man kom med "gode råd"..

Hilsen
    JJ

• #43   1. jun 2009 Tina: Så ikke lige du havde skrevet, men nej min mor er ikke med til at betale, jeg har alle udgifter selv.
    Og hun har ikke ïnteresse for heste, og hun synes ikke jeg sskal blande mig, og kan ikke forstå at jeg ikke gider se på at de ikke behandler dyrene godt.

• #44   1. jun 2009 Tak JJ.
    Har selv haft om emnet, derfor kender jeg også nogle regler, men der er nogle der er blevet lavet om.
    Men jeg kunne aldrig finde på at tilkalde dyrlæge uden at få lov.
    Siger til dem i aften at jeg tror deres heste har orm, og at de er tynde.

• #45   1. jun 2009 jeg har snakket med ham der ejer gården i dag, om at hesten var for tynd, men ville ikke sige at den ikke fik nok foder og sådan, da jeg ikke havde noget andet sted at stå, hvis han blev sur og smed mig ud, men han sagde at datteren med vilje ikke giver ham så meget mad. Men jeg sagde at der kunne være mange grunde til det, og en af grundene kunne være at den havde orm, og det ville han så tjekke sagde han, så jeg måtte lige fortælle hvordan man gør.
    Men de vil måske selv gøre det, og jeg ved godt hvordan man gør, de har tingene til det, så jeg skulle bare lige finde ud af hvad det er for noget vand man bruger.

Og så har jeg fået plads et andet sted til min hest, men vidste jeg ikke da jeg snakkede med ham om at hesten var for tynd.
    Men det er nabogården, hvor de har det godt, og der er dressurbane, og springbane med + ind og udlukning + fodring, og det koster 150 mere end hvad jeg giver nu, der er forresten også rytterstue/ sadelrum, så det er jo dejligt smiley

MEn jeg vil lige skrive når vi finder ud af noget med hesten, og jeg skal stå der til den første, så jeg kan følge den, og når jeg skal hen til den anden gård, så køre jeg lige forbi hesten, og det gør jeg hver dag, så jeg kan også holde lidt øje med den der smiley

• #46   1. jun 2009 super i har fået en debat igang.
    Og godt du har fundet dig et andet alternativ.
    Lyder til et godt sted.
    Venlig hilsen Tina

• #47   1. jun 2009 Tak smiley
    Ja det er rigtig godt, der står min veninde også, en som jeg altid har gået i klasse med i folkeskolen, og hende der var med da jeg faldt af hesten og fik en hjerneskade smiley Så vi er tætte.

Men jeg ville ikke begynde at stå og svine dem til med at de ikke passede dem ordentlig, for så var jeg næsten sikker på ikke at have noget sted at stå.

• #48   1. jun 2009 Man ved aldrig hvad fremtiden bringer. måske du vil tilbage en dag. jo bedre du kommunikere med dem, jo bedre får ponyen det helt sikkert.
    Man skal ikke gå på kompromi med for meget. omvendt skal man også passe på sine broer. er de først brændt har man et problem.

• #49   1. jun 2009 jep, derfor ville jeg heller ikke sige noget.
    Men Vi snakkede rigtig godt, men jeg må ikke tage mere end 2 skiver hø om dagen, og 1 balle halm om ugen.

• #50   2. jun 2009 Godt at høre at du fik snakket med dem. Kommunikation og rådgivning er tit og ofte løsningen. Så har du også stadig mulighed for at hjælpe,- det ville du jo ikke have hvis i var blevet uvenner. Tillyke med det nye sted til ponyen. Det lyder jo alletiders.

• #51   2. jun 2009 Tak.
    Men får når jeg har ville give dem gode råd, så er de bare blevet sure på mig. fx med at de ikke skulle smide deres heste ud på døgngræs, der var langt, fra nedgræsset græs. Og da jeg ville mærke på hestens hove, fordi de havde været ude mange timer på langt græs i forhold til at de lige havde gået på jordfold, og den ene havde lige været forfangen.

• #52   2. jun 2009 Kan så lige indskyde at det Venskab uden jern! Imod VIP ordning! M er helt igennem flot arbejde.. Jeg har nu "set" omtalte hest og den er ikke misrøgtet på den måde misrøgt ofte er.. Den har ok hove den kommer ud osv osv. Det der IKKE er OK er dens foder (vedligeholdelse) den kunne godt trænge til mere vægt, men den er ikke mager, den er muskel fattig og trænger klart til et tjek af en dyrlæge da den som nok har tandspidser og endda måske orm, da den står med lidt vinterpels endnu.. ELLERS en ret sød pony.

Hilsen
    JJ

• #53   2. jun 2009 Tak Jill. Men nu har jeg også striglet dem nogle gange, fordi jeg sys det var syned for dem, og som sagt så kunne jeg mærke han havde tandspidser, og det har den lille shetlænder også.
    MEn som sagt så er det MIG der bestiller smed til dem, fordi de ikke kan tage sig sammen til at ringe.

Kommentér på:
Vanrøgt?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce