{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.092 visninger | Oprettet:

Sandsynlighed dødt føl {{forumTopicSubject}}

Jeg har mistet et føl efter min frederiksborghoppe d. 8 maj. Hun har haft føl før med stor succes hun er en god, kærlig og omsorgsfuld mor..
Men denne gang døde føllet inde i hende 1 døgn før foling (iltmangel - han havde fået navlestrenget hviklet om forbenet og klemt af for blodtilførsel da han ville vænne sig) men ellers et sundt og raskt føl ved godt huld (bortset fra at han døde) han var velskab og dyrlægen så ingen grund til at han skulle dø.. Han lå med siden til så dyrlægen måtte trække ham ud af hoppen og det var utrolig hårdt for hende, men tilsyneladende var hun godt klar over at den var død..
Nå jeg håber i vil læse igennem for nu kommer mit spørgsmål:
Har i kendskab/erfaring for om en hoppe der ifoles igen efter sådan en episode vil kunne gennemføre en foling igen hvor føllet overlever?
Vi er blevet i tvivl om hvor vidt det er klogt og har selvfølgelig rådført os med dyrlægen, men jeg vil gerne have et andet syn på sagen også..
Det er vores første hjemmeavlede føl, så det har været utrolig hårdt og taget modet noget så gruligt fra os..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sandsynlighed dødt føl
  • #1   10. maj 2009 Jeg arbejdede på stutteri hvor vi havde en hoppe hvor føllet døde i maven lige op til foling og måtte trækkes ud med kroge. En virkelig virkelig grim oplevelse...

Først vil jeg sige at jeg er virkelig ked af det på jeres vejne, for det en rigtig grim oplevelse i har haft. Føler virkelig med jer og oplægget giver mig ondt i maven og tårer i øjnene, da jeg selv har stået i samme situation. I mit tilfælde var hoppen ikke min, men jeg red og passede hende hver dag og havde købt hendes første føl, så hun betød rigtig meget for mig. Det var jo også en halvsøster til min egen hest der døde i maven på hende...

Nu til dit spørgsmål:
    Hos jeres hoppe har det jo været et hændeligt uheld. Der er jo intet i dit oplæg der tyder på at hoppen fejler det mindste og jeres oplevelse er desværre noget man ikke selv er herre over.
    Jeg kan ikke se nogen grund til at hun IKKE skal ifoles igen. Er hun sund og rask, ren i svaber, ved godt huld osv, så kan hun godt ifoles igen. Som sagt så er det jo hverken føl eller hoppes skyld at det skete, men "bare" et hændeligt uheld (forstå mig ret). Det er en af de risici man har ved at avle og desværre kan sådanne hændelser forekomme.

Den hoppe jeg tidligere nævnte har siden fået 2 føl uden nogen komplikationer. Og at føllet døde er af uvisse årsager. Muligvis hjertefejl eller lign da alt andet var normalt hos både hoppe og føl... Hun var 11 år da det skete og fik et sundt og rask føl året efter uden komplikationer.

Men følg jeres dyrlæges råd. De er trods alt højere uddannet og jeg er bare staldmester.... Jeg kan kun supplere dit oplæg m min erfaring og jeg kender ikke jeres hoppe.

Mange tanker fra mig....

• #3   10. maj 2009 Min gamle hoppe kom hos hedes nye ejer ifol og alt gik fint til hun skulle fole. Føllet sad fast og måtte HIVES ud af 2 mænd.
    De havde jo så en ombedækning til gode og sendte efter 1 måned hoppen til hingst. Hun kom ikke ifol første brunst og inden næste brunst fandt hingste ejer hende liggende død ude på folden. Hun havde ikke vist tegn på nogen sygdom eller noget.
    Der hvor jeg vil hen med dette er. Få hoppen tjekket meget meget grundigt inden hun sættes ifol igen. Jeg ville få den scannet hvis det var mig.

Trist med jeges føl. Det er det alle avlere frygter. Jeg venter selv 3 føl i år. De 2 første inden for den næste uge. Håber virkelig det går godt for dem alle 3.

• #4   10. maj 2009 Hoppen er tjekket på kryds og tværs og fejler ikke noget, dog skal vi de næste dage tage hendes temperatur min. 2 gange for at holde øje med om hun får børbetændelse for dyrlægen var nødt til at smide hanskerne da han forsøgte at vende føllet så han har ført bakterier ind og han var ikke sikker på at han havde fået nok blod med ud til at hun ville tage imod pencillin stængerne, men stiger hendes temp. skal hun have akut antibiotika..
    Jeg vil self. lytte til min dyrlæge, men jeg vil gerne høre om andres erfaringer.
    Ja, vi forsøger at sprede "rygtet" om vores hoppe så meget som muligt, men desværre bliver hun jo ikke ved med t have mælk og vi har endnu ikke kunne finde nogen føl.. Eller jo, men de vil alle have at VI skal køre hoppen, men jeg kender hende og ved at hun er utrolig stresset når hun flyttes uden sin flok for hun knytter sig utrolig tæt til dem alle, så hun vil højst sandsynlig miste mælken hvis hun flyttes.. Vi har sagt at hun må flyttes når hende og et evt. føl har accepteret hinanden..

• #5   11. maj 2009 Kiropraktor er bestilt, men ellers tak for ideen :o)

• #6   11. maj 2009 vi har været ude for noget lignende, bare ikke med heste, men med køer
    og ja de kan sagtens ifoles igen og fuldføre en normal drægtighed og
    fødsel, selvom det er dybt tragisk at vente så længe og så opleve sådan en grim oplevelse, så skal i ikke være bange for at ifole hende igen, da det er et hændeligt uheld, det sker også for kvinder, at deres børn bliver kvalt i navlestrengen inden fødslen, og de kan sagtens få børn igen. Men du skal vide at jeg føler med dig.

• #7   11. maj 2009 Tak alle sammen..

Kommentér på:
Sandsynlighed dødt føl

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce