26. apr 2008 Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
Når hesten skal lære at gå tur alene {{forumTopicSubject}}
Jeg har nu været i gang med at lære Flicka og gå tur alene - i starten gik jeg med hende, hvor hun var nogle meter bag mig, og efterhånden arbejdede vi os 'frem af' sådan, at jeg til sidste gik nede ved hendes kryds, så hun så alt ting før jeg gjorde. Grunden til, at jeg har gjort det på denne måde er, at da jeg fik Flicka gik hun ingen steder uden de andre, og dette endte meget slemt. Hun stejlede og slog hendes ben/hovede ind i mit - jeg fik blackout og landede under maven på en stejlende hest. Så droppede vi den 'leg'.
MEN for ca. en månede siden tog jeg udfordringen op igen, det var jo længe siden, og hun har fået meget større tillid til mig. Så længe jeg gik forrest, fulgte hun med, og tredie gang vi var på gå-tur kunne jeg gå hos hendes skulder, og for en uges tid siden kunne jeg gå helt nede ved krydset - dog ikke når vi skulle over broen eller når vi mødte en bil. I da tog jeg så den første <b>ride</b> tur, og det gik bare SÅ fint, hun var ligeglad med, at de andre kaldte på hende, og hun gik rask fremad. Dog ville hun ikke selv gå over broen, så jeg fik hende til at gå et skridt frem, stoppede hende og hoppede af, trak hende over broen og hoppede op igen - og red videre. Men var det korrekt ? 'Må' jeg gerne hoppe af under turen, og trække hende forbi ?
Også når vi mødte en bil sprang jeg af, og stod ved hendes side - ikke fordi hun laver så meget mere, men syntes ikke jeg ville gøre hendes første alene-tur skræmmende og farlig. Når bilen havde passeret hoppede jeg atter op og red videre - næsten gang springer jeg ikke af, når vi møder en bil, for hun var totalt kold. (Heldigvis er hun nogenlunde trafiksikker efterhånden)
Så mit helt store spørgsmål er egentlig: "Er det okay, at jeg hopper af og trækker hende, når modet slipper op?"
Knus F&F
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
I sær ikke hvis det er nogle ting hun er utryg ved. Tror at jo flere gange hun kommer ud på den tur lære hun det.
Men selvfølgelig skal du ikke hoppe af med det samme og konsekvent, bare presse hende lidt og se om du kan få hende over, kan du ikke, så hop af.
jul 2008
Følger: 210 Følgere: 194 Heste: 4 Emner: 168 Svar: 1.084
Personligt har jeg altid ridehjlem på, også når vi går tur, så det var måske en ide´ du kan bruge.
Mvh. Karina
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
apr 2008
jul 2008
Følger: 210 Følgere: 194 Heste: 4 Emner: 168 Svar: 1.084
Held og lykke med træningen
Mvh. Karina
apr 2008
sep 2008
Følger: 260 Følgere: 281 Heste: 1 Emner: 402 Svar: 6.285
Når hesten skal lære at gå tur alene
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside