{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  for eller imod godbidder - træning
  • #1   1. apr 2009 hellere end hest der arbejde for en godbid, end en hest der arbejder for ikke at blive straffet..

jeg bruger godbidder når vi øver nye ting, udelukket for at fostærke ekstra meget.

• #2   1. apr 2009 Imod!! Hesten skal gøre det af lyst, ikke pga. en godbid..Men vis det er hygge TRICKS er det okay, men er MEGET IMOD godbidder..

• #3   1. apr 2009 Jeg er FOR.. men ikke som del af den "rigtige" træning, kun til trickstræning

hvis du tager dem med i den rigtige træning af hesten, begynder den at arbejde for godbidderne og ikke for dig

f.eks.: tillid
    den er bange for bolden, men den kan samtidig lugte godbidder og så glemmer en hest meget sin frygt og bliver meget modige, men ikke pga DIG, men godbidderne... altså får hesten ikke mere tillid til dig, da det ikke er dig der hjælper den til at overvinde frygten!!!
    godbidder har INTET med tillid at gøre

f.eks.: respekt
    hesten skal følge efter dig og stoppe når du stopper
    ALLE heste.. ligemeget hvor ulydige de er.. vil følge fint med og stoppe.. fordi du har en godbid
    derimod hvis du ikke har en godbid - er du nød til at have kontrol og respekt før det kan lykkes

men man kan selvfølgelig altid slutte en lang øvelse af med en godbid..

god huskeregl før man overhoved tænker på at bruge godbidder i sin træning:
    du giver din hest en godbid og forlanger så straks noget af den.. og hesten er med det samme knocentret og lytter til DIG.. sådan skal det være!!!

• #4   1. apr 2009 Hellere en gulerod foran hesten end en pisk i røven

... det er sårn lidt mit motto xD

Jeg ville hellere at man ikke brugte godbid, men har selv måtte erkende, at enten kan jeg tvinge (fx med snor og grime) min hoppe til at lave lidt sjov og ballade, eller oss kan jeg skabe interesse (ved at love en godbid bagefter), og det vil jeg altså hellere. Nogle heste kan lide menneskekontakt og at lege med os skøre tobenede, og så virker det fint, andre skal halv-tvinges eller lokkes (ja, at bruge grime føler jeg stadig er en form for tvang xD )
    ... MEN det betyder BESTEMT ikk at min hoppe får 10 kg hver gang vi laver noget, tager et par gulerødder eller tre i lommen og det er det ;P

• #5   1. apr 2009 hvorfor nu: pisk ELLER godbidder

man behøver jo ingen af delene!!!

Chiara klare sig igennem træning uden brug af straf eller lokkeri... hun gør det fordi jeg opmundre og leger med hende.. og hun kan altid tage en pause

• #6   2. apr 2009 Mine heste får godbidder, når jeg har lyst til at give dem..
    De gør, hvad jeg ber dem om både med og uden..

Så jeg er hverken for eller imod, godbidder er ikke mishandling, ingen godbidder er heller ikke mishandling.. Så hvad folk gør, er for mig SÅ meget ligegyldigt..

Bid er jeg imod, da det direkte påfører heste smerte.. Godbidder påfører ikke heste smerte, og det gør ingen godbidder heller ikke..

So I don't care smiley

• #7   2. apr 2009 Jeg syndes godbider er gode til klikker træning og til at strække hesten ud med efter træning. og hvis han endelig får en god bid bare så'en eller efter en ride timen er det enten i krybben eller på gulvet så han selv får lov til at samle sin mad op.

heste har det med at komme til at forveksle menneskers hånd med mad til sidst, der for kan nogle heste begynde at bide.

• #8   2. apr 2009 enig med suzz .

• #9   2. apr 2009 Jeg giver ham også kun godbidder når han laver: Spanske skridt, spin, sidepass og når jeg stiger op...

• #10   2. apr 2009 Laila C: Det er faktisk meget skidt, at bruge godbidder til udstrækning. For så kan hesten komme til at overstrække - altså strække mere end hvad den egentlig kan holde til - fordi den så gerne vil have maden (godbiden).

Jeg er generelt imod godbidder, af samme grund som Suz.
    Men er der en dag, hvor vi skal prøve en hel ny øvelse, - som jeg ved vil være svær for ham at finde ud af, så har jeg som regel nogle gulerods-stykker med i lommen.

• #11   2. apr 2009 Jeg har et lidt ambivalent forhold til godbidder... Synes, det er OK med en gulerod, et æble eller en anden form for godbid engang imellem, men synes ikke, det er en god idé at give godbidder for ofte, da det ansporer til tiggeri, og under træning bruger jeg det aldrig, fordi jeg gerne vil have, at hesten gør, hvad jeg beder den om for min skyld, og ikke fordi den forventer en godbid. smiley

• #13   2. apr 2009 jeg er sådan både og. jeg bruger ikke godbidder i min egen træning, jeg klør istedet hesten i panden, leger med dens pandelok og sørger for at den hele tiden synes det er rart.
    deri mod kan jeg godt finde på liiige at give en lille gulerod i stalden, hvis hesten virkelig har arbejdet rigtig rigtig flot. dog lader jeg ikke hesten dreje hovedet når den skal have den; jeg stiller mig ved dens skulder, beder den om at kigge frem og så lader jeg den ellers få gulerodden. på den måde har jeg opfanget, at min hest ikke tigger smiley

• #14   2. apr 2009 jeg bruger godbidder til tricks, da det motiverer Silver meget bedre (:

når vi træner hms og tillid bruger jeg ikke guffer, for der skal han ikke arbejde for en guf

• #15   2. apr 2009 .Anne Forsberg .

positiv forstærkning kan ligeså vel være klø, ae, stemmeros, pause m.m. som det kan være en godbid

• #16   2. apr 2009 Ahh, Suz, det er jo overdrivelse fremmer forståelsen smiley
    Ingen går med en gulerod foran snuden på hesten, som man ser i en tegnefilm med en fiskestang foran æslet xD

Jeg tror lige jeg vil give en forklaring, måske man så bedre forstår min situation...

For det jeg mener er, at jeg hellere vil bruge positiv forstærkning frem for negativ forstærkning.
    Min hoppe gider generelt ikk folk(faktisk heller ikk så meget andre heste...). Mennesker, jo de er da fine at snakke med, men Helt Klart i begrænsede mængder. specielt efter jeg har givet hende valget, så gider hun ikk være sammen med os, hvis vi ikk er "positive". Såh..., hvis vi lægger pres på hende, tvinger hende, sender hende væk eller endnu værre bruger smerte, jamen så bliver hun væk, hvorfor skulle man dog oss gøre andet?
    For ja, Kiwa følger min tankegang, at et hovedtøj, en grime, en cordeo, selv en "fri" hest kan være tvunget ind i ting -> bare se på join up metoden. Og Kiwa reagerer altså meget kraftigt på at have hovedet bundet ind i stropper(=grime), hvis jeg beder hende om noget....
    Derfor, det eneste som "virker på hende" er positiv forstærkning, tror hun er meget klaustrofobisk overfor sin frihed... smiley
    Nårh, hvad kan det så være, når man er en stolt ældre hoppe, som bestemt ikk leger...? (og jo, jeg føler vitterligt at alt er prøvet ;P ) - og kun vil kløes når det lige passer fruen? - Anyway, så ved jeg, at hun heller ikk gør alt for godbider. Før jeg begyndte denne træning (trænede traditionelt), der kunne jeg stå med den største spand af hendes bedste og aller yndlingsmad, men gad fruen komme, nope..., hun blev bare ved med at forlade mig eller være ukoncentreret, hvis jeg brugte mad under arbejde........

Nu kan jeg i perioder få hendes opmærksomhed, fordi jeg ekstra belønner hende, når hun har gjort noget ekstra flot, prøver noget nyt eller hun følger efter min leg, til tider har hun faktisk selv lavet øvelser for mig...! Det er bare en stump gulerod eller rugbrød

Men hvis nogen har nye forslag til måder jeg kan positiv forstærke en træning uden et par godbider, så er jeg lutter øre, men føler bare alt er afprøvet. -> eller nye måder at fremme leg i en ældre hest, jeg vil tilbede jer til evig tid, hvis i finder den mikroskopiske dør, som er gemt i Kiwas indre! For er enig, det optimale ville netop være at gøre alt gennem leg, men har prøvet at gøre det i 2 år, og alle afprøvede lege har været mislykkedes.......

• #18   2. apr 2009 .Anne Forsberg .

ah, det du beskriver der er en kompination af negativ og positiv forstærkning, at give slip for pres/stimulans er en negativ forstærkning, hvor du så kan kompinere med positiv forstærkning, altså rose din hest med eksempelvis en godbid.:)

• #19   2. apr 2009 okay - tror bare jeg misforstod dig så smiley så er vi enige

• #20   3. apr 2009 Hvorfor IMOD:
    Fordi hesten ikke skal forbinde os mennesker med direkte mad, så kan det ske, at de begynder at bide efter mennesker, fordi de forbinder dem så med mad.
    Nogle professionelle kan takle at arbejde med godebider, men en hest går faktisk mere op i ros end godebider. =)

Kan nu selv god lide at give vores hest lidt med hånden, men hun lader heller ikke min lille datter gå forbi med noget i hånden - så prøver hun at stjæle det fra hende. =P
    Så er begyndt at minimere det mere og mere... og hesten er lige så glad for mig og samarbejdsvillig, som hun altid har været. =D

• #21   3. apr 2009 jeg arbejder med godbider:D men husk ikke at bruge dem for tit:D men bruger man dem for at bellønne er det da fint

Kommentér på:
for eller imod godbidder - træning

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce