{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
794 visninger | Oprettet:

Det at lære af sine fejl...... {{forumTopicSubject}}

ÆRGER sig.... Slår dig selv i panden og tænker DOHHH MANN....

At dumme sig er menneskeligt, vi lærer ikke mindst af det, men vi får ofte erfaret tydeligt og klart, indlært følelsen af dette forkerte man gør og hermed lærer tydeligt af sine fejl.

Men.... Gør du også det? Eller ignorere du følelsen og dermed bliver overbevist af din bevidsthed, om at det DU gør KUN er det eneste rigtige?

Jeg syntes måden at lære af sine fejl, er uhyre vigtig.
Ikke mindst fordi det gør at du udvikler dig, giver erfaringer og sætter nogle faste normer for det DU ønsker at præge dit liv med - ofte ikke kun dit, men også andres, dem omkring dig og dine dyr.

Når man så taler om det at lære af sine fejl - sammen koblet med ridning og bare omgang med heste, så begynder der netop at komme tydeligt oplevelser, hvor man bør lære at sine fejl.

Tager man nyeste forskning omkring indlæring hos heste og hvordan hestens hjerne fungere, så ved man at hesten ikke er i stand til at være fræk, dum, drilagtig eller en møg øg.
Men ved her at hesten ikke er i stand til at drille, hverken i dens bevidsthed eller rent hjerne-kapasitet mæssigt.
Hesten er dum.... eller nej det er den ikke, men den tænker og fungere absolut ikke som os mennesker. Hesten føler ikke indtryk på samme måde som os.

Når dette så er sagt, så vil man nemt kunne fastslå at heste ikke bukker, stejler, bider, stikke af, går mod biddet, osv osv, fordi den er fræk, Men fordi den udviser en konflikt adfærd, for at fortælle OS, at det her forstår den altså ikke lige, den er forvirret, stresset eller måske har ondt?

Signal forvirring er ekstremt udviklet, forstår vi bare ikke hestens adfærd? Hvorfor ser vi ikke HVORFOR den laver denne "problem" adfærd?
Hvorfor er hesten altid fræk eller en problem hest?

Er det måske ikke bare DIG, I eller VI, der er for dårlige til at tilstå at det at lære og anerkende sine fejl, bare er for svært og nedværdigende?

ALLE har oplevet at straffe hesten for ENS EGNE FEJL....

Men hvorfor skal VI være så længe om at SE, at det faktisk altid er vores fejl, når hesten viser konflikt adfærd?
For hesten bør kun vise konflikt adfærd når den enten ikke forstår sin rytters signaler, er stresset eller har ondt?

ERGO - det er DIN fejl eller en SMERTE.....

Min mening har jeg erfaret mig gennem års arbejde med "problem heste", adfærds studie og bare lidt meget læsning måske. Men vigtigst af alt, mange mange timers omgang med hest og studie i at SE deres adfærd og signaler.

Jeg er nok med tiden, blevet så fyldt med erfaringer og oplevelser, at jeg hverken er til at hakke eller stikke i.

Man vil nå til et punkt hvor man FØLER at noget er rigtigt og netop her har jeg det sådan art man bør stole på sig selv og sine erfaringer.

MEN..... har man hele sit liv levet uden at anerkende sine fejl, så vil man aldrig være i stand til at få denne fornemmelse af at noget er rigtigt. Man har ikke disse livs vigtige erfaringer, som ligger lagret i ens bevidsthed (skemata) og præger ens handlinger.

Jamen kan mennesker så have "tillært hjælpeløshed"????
(se ældre indlæg her på hg).

Eller er mennesket bare så naivt, at vi gennem måske dårlig opvækst, opdragelse mm. får et ødelagt syn, på det at lære at sine fejl?

Hvad tænker DU?

Før man er i stand til at anerkende sine fejl, kan man ikke ride sin hest anatomisk korrekt eller have en korrekt forståelse for indlæring.....
Mener jeg.... Anne Forsberg....

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det at lære af sine fejl......
  • #1   9. mar 2009 Jeg tænker da over det, men vil ikke ærge mig og "svælve" i fortiden, men i stedet så fremad og lægge fortiden bag mig og komme videre og FREMOVER forsøge at gøre det jeg føler er mest rigtigt..
    Jeg vil ikke bebrejde andre for mine fejl, men det er det jeg altid har lært og hvordan skulle jeg så kunne vide bedre? Jeg er bare glad for at jeg har adgang til internettet og har kunnet udvide min horisont og lære noget nyt takket være en masse dejlige mennesker der virkelig prøve at få andres øjne op.. (TAK)

• #2   9. mar 2009 Ja selvfølgelig skal man tænke på nuet - man kan ikke hænge i fortiden....

Men man kan lære at fortiden.....
    Det kommer jo an på hvordan man ser fortiden, om man får en dårlig fornemmelse som river en ned i en dårlig sindsstemning, eller om man kan magte at vende negative oplevelser til det positive og bruge dem som livserfaringer....

• #3   9. mar 2009 Taz

ja det oplever vi alle....
    Jeg så fornyeligt gamle videoer, jeg har liggende herinde og tænkte FOR HELVEDE ANNE......
    Får denne dumme fornemmelse i maven og ude i fingrene og tænker disse forvirrende tanker, ærger mig og bliver sur på mig selv.
    Var jeg et menneske der var meget følsom ville jeg måske lade dette ødelægge mit humør i et par dage.
    Dette har jeg nemlig før gjort.

Den værste måde at straffe sig selv.

Men man udvikler sig med tiden og jeg har heldigvis lært at skamme mig på en måde som ikke ødelægger, men som lagre sig som livsvigtig data.

Dette gælder ikke kun omgang med mine heste, men måden jeg er på og er sammen med andre mennesker på.

• #4   9. mar 2009 Jeg tror simpelthen at man vælger at "fortrænge" det. Mennesket er - som alle andre dyr - lavet til at kunne overleve ved så lidt brug af energi som muligt. Så hvis man ikke tænker over det, har mennesket meget let ved at falde til bare til det afslappede i grupper. Mennesket er på vagt over for alt nyt.

• #5   10. mar 2009 Er helt enig med Emma - sådan gør jeg også selv. Og nogle gange sker det også, at jeg tænker "Det her skal jeg aldrig gøre igen, på den måde".
    Nu får jeg ikke noget undervisning, - så af den grund synes jeg også det er ekstra vigtigt, at man (jeg) kan lære af sine (mine) fejl.
    Jeg synes faktisk det er rigtig fedt, at man kan udvikle sig på den måde - ved at stille sig "kritisk" overfor de ting man selv gør, og altid tænke sig om en ekstra gang.

• #6   10. mar 2009 Røsle

Ja det SKAL vi jo være i stand til, ellers vil man blive sindsyg.

Kan man ikke komme af med følelser - ved enten at fortrænge dem - eller lære af dem, så vil man leve i ren forvirring....

• #7   10. mar 2009 Anne
    ja, ligesom hestene smiley

• #8   10. mar 2009 Røsle

heheh nej heste tænker ikke som mennesker, de har et helt andet filter for sådanne "følelser" i forhold til mennesket....-

• #9   10. mar 2009 ja - det burde være omvendt. Det er sgu ikke hestenes skyld at vi har vlagt at ride på dem smiley

Kommentér på:
Det at lære af sine fejl......

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce