{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.648 visninger | Oprettet:

Strigling af islændere? {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg er jo ikke så erfaren i islænderverdenen som I andre her i gruppen. Jeg har kun haft med 3 islændere at gøre hos en dame hvor jeg tilred den ene helt og gjorde et føl fuldt vandt til menneskekontakt (havde stået uhåndteret i et år) og vandt til grime, hovedtøj og sadel da den tid kom.

Jeg var jo så til Islænderhestens dag på Ribe Vikingecenter sidste år d. 28. september for at kigge, og jeg undrede mig lidt over, at alle hestene faktisk ikke var striglet overhovedet. Personligt ville jeg have striglet, børstet og plejet "min ismule" hvis jeg var med i et stævne/show der skulle udbrede kendskaben til min hest og dens race og gøre et godt indtryk...

Er det normalt at man ikke strigler islændere? Og hvorfor? Har også lagt mærke til flere islænderprofiler herinde, som er ustriglede på stort set alle billeder.

Eksempel:
http://picasaweb.google.dk/JemKem/IslandshestensDag#5252164162825308994

PS: Det skal lige siges at jeg forguder denne hingst. Jeg ville ønske han var min smiley Men for dælen hvor synes jeg han kunne være mega smuk hvis han var blevet striglet.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Strigling af islændere?
  • #2   11. feb 2009 Emma Sofie >> Kan godt se at hale og man er ordnet, ellers ville den jo slet ikke have været så puffet. Men jeg mener bare, at (især) hvis man skal til stævne/show, så har man da striglet den fuldstændig igennem, børstet osv... Ja lige før jeg vil sige de også skulle bades smiley Ej overdrivelse fremmer forståelsen, og kan da godt følge dig i, at man skal bevare vinterpelsen, men regner da heller ikke med, at de er til stævne hver dag *S*

Synes da også bare man som minimum burde fjerne skidt og mudder. Nu var dette billede det tætteste på jeg fik af en af hestene, men der var flere jeg synes var mudrede op af benene, og nogle oppe ved gjorden. Og nu siger jeg bare hvad min ridelærer lærte mig i sin tid, men det var så vigtigt at strigle godt igennem, især hvor gjorden skulle sidde, for ellers kunne det give gnavsår, irritation osv.

• #3   11. feb 2009 Caro >> Altså når en hest går på fold og den er hjemme, så synes jeg heller ikke det er direkte nødvendigt at strigle hver dag. Men et par gange om ugen ville jeg da mene var at foretrække, især i vådt og beskidt vejr, for at få snavsen ud af pelsen og huden.

Men måske jeg er forkert på den?

Og ved også godt, at en langhåret hest som er redet godt, nemt kan se ustriglet ud, da dens pels vil krølle pga. sveden.

• #4   11. feb 2009 Jeg strigler også min - men det er jo meningen at islænderen skal se så naturlig ud som muligt ..
    dvs. ingen sløjfer, fletninger osv..

Jeg børster Vestri meget, men ikke til punkt og prikke om vinteren, når han fælder og når han har sommerpels bliver han altid nusset ekstra om.

• #6   11. feb 2009 Det er Blöndal fra Isafold, og han bor hvor jeg opstaldet min hest :)!!

Jeg var også på island i sommers hvor vi red helt vildt i 5 dage, og jeg så ikke en strigle en eneste gang. Man smed bare sadlen på og sårn var det. Og det ændrede egentlig lidt mit syn på det, for hesten led jo ikk eller noget? den havde heller ingen gnavesår..Selvfølgelig strigler jeg da min hest hver gang jeg skal ride,og giver den lige lidt ekstra til stævne eller opvisning, men når jeg ikk at gøre det helt vildt inden jeg rider, går min verden bestemt ikk under, og det hesten i hvertfald heller ikke smiley

Kram Line

• #7   11. feb 2009 og det skal lige siges at Blöndal ER blevet striglet på det billed ;);) var nemlig ude at hjælpe med hestene inden de tog afsted smiley

• #8   11. feb 2009 Da jeg var island blev hestene striglet inden de fik sadel på og de fik renset hove, jeg syns det er vigtigt at en ismulle bliver striglet igennem mindste 2 gange om ugen og de kan altså godt se naturlige ud alligvel
    en hest uanset om det er en islænder eller ej er det vigtigt at den pels er iorden:-)

• #9   11. feb 2009 Det forskelligt fra rytter til rytter.
    - om sommeren strigler jeg mine ismuler helt fuldstændig, men om vinteren gør jeg det kun hvor sadlen og hovedtøjet sidder og hvis der er store mudder klumper så der, kun der hvor det er nødvendigt. For islændere er jo ude heste hele året rundt, og om vinteren skal de jo tilpasse sig naturen for at holde varmen, og hvis man så strigler dem over alt hverdag mister de deres ydre fedtlag, så hvis man gør det bliver det svært for dem at tilpasse sig naturen, nogle kan også blive syge af det(fx snottet eller forkølet). Det jeg har sagt nu gør alle islændere rytter det, tror der mange der gør det.

• #11   11. feb 2009 Jeg er heller ikke helt god til det med at få striglet godt...
    Jeg kører bare lige en børste over det hele og sørger for at der ikke er jord i sadellejet og andre steder hvor det kan genere... også renser jeg hove self.
    Men op til stævne ja så skal de da være fine!!! jeg gider bare ikke bruge super lang tid på at strigle ham normalt...
    Men på det billede af Blöndal ligner det mest af alt at han bare har svedt og det er jo svært at gøre noget ved smiley

• #12   11. feb 2009 At rense hove er meget vigtigt !!

• #20   11. feb 2009 Min hest står i løsdrift. Det betyder at hun nyder godt af 24 timer i døgnet at kunne rulle sig og gøre sig "lækker" Derfor strigler som regel kun i sadellejet, ved gjorden og mellem forbenene og hvis der er meget mudder får det også en overfladisk tur. Og så renser jeg naturligvis hove! Alt det der finpudseri er spild af tid. og hvem gør det godt for?

Hesten er ligelgad og jeg blveir abre ærgelig når den 5 min efter man har sat den på fold igen er pladret til fra top til tå.

Ved fældning taget jeg naturligvis hårdere fat og forsøger at befrie min hest for noget af den overflødige pels.

• #21   11. feb 2009 Hold da op en lang tråd siden jeg kiggede sidst *G*

Skal lige siges jeg heller ikke vil have en islænder skal have fletninger og sløjfer osv osv osv... Så skal det være "fastelavnsoptog"... Den skal være naturlig, men gerne pæn smiley

Og Trold >> Tak for opklaringen smiley (det var nu også bare et eksempel) Jeg var der heller ikke fra starten og de havde jo været ude at ride, så det kan jo nemt være derfor at de så lidt nussede ud *S* Men det var nu også mere fordi, at jeg tit har hørt, at islænderfolk tit ikke strigler deres heste sådan rigtigt, og så ville jeg bare høre om hvorvidt den "myte" var sand eller ej smiley Godt at høre det ikke lyder til at være tilfældet at den er sand smiley

• #22   12. feb 2009 Nu når i renser hove, husker i at smøre dem med lidt hovbalsam eller fedt de har jo osse bruge for det selvom det er islænder for det gøre jeg mere så de bliver mere robuste

• #24   12. feb 2009 elsker at strigle, men det med hovende glemmer jeg nogen gange (ups) den jeg rider på for tiden, falder sindsygt meget, så når jeg har striglet i en halv time, så giver jeg altså op smiley

• #25   12. feb 2009 Emma Sofie B: Øøøh ja, men der er jo også andre måder at skabe nærvær på.
    Jeg bruger helt bestemt meget tid på min hest.
    Nogen enkelte dage kan jeg da også godt finde på at strigle mere, Men hovedsageligt, laver jeg hellere noget med hende, så vi begge er aktive, istedet for at hun bare står. Eller jeg massere hende, da jeg tror hun synes det er federe end at blive striglet.
    Jeg bruger også en god portion tid på at lave strækøvelser med hende når vi har redet. Jeg vil nemlig hellere bruge tiden på at gøre min hest afspændt og smidig, end at pynte pelsen.

• #26   12. feb 2009 Det ved jeg men har hørt af min smed at min hyp skal ha smørt hove da det er godt for hendes hove og jeg smører en gang om ugen om vinteren og flere gange om ugen om sommeren hvis det er tørt på folden så de ikke spækker

• #27   12. feb 2009 men hvis de går i mudder sker der altså osse noget med hovene og der er jo hellere ikke godt ved at de får sur stråle af det

Kommentér på:
Strigling af islændere?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce