Strigling af islændere? {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg er jo ikke så erfaren i islænderverdenen som I andre her i gruppen. Jeg har kun haft med 3 islændere at gøre hos en dame hvor jeg tilred den ene helt og gjorde et føl fuldt vandt til menneskekontakt (havde stået uhåndteret i et år) og vandt til grime, hovedtøj og sadel da den tid kom.
Jeg var jo så til Islænderhestens dag på Ribe Vikingecenter sidste år d. 28. september for at kigge, og jeg undrede mig lidt over, at alle hestene faktisk ikke var striglet overhovedet. Personligt ville jeg have striglet, børstet og plejet "min ismule" hvis jeg var med i et stævne/show der skulle udbrede kendskaben til min hest og dens race og gøre et godt indtryk...
Er det normalt at man ikke strigler islændere? Og hvorfor? Har også lagt mærke til flere islænderprofiler herinde, som er ustriglede på stort set alle billeder.
Eksempel:
http://picasaweb.google.dk/JemKem/IslandshestensDag#5252164162825308994
PS: Det skal lige siges at jeg forguder denne hingst. Jeg ville ønske han var min Men for dælen hvor synes jeg han kunne være mega smuk hvis han var blevet striglet.
okt 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 5 Svar: 40
Synes da også bare man som minimum burde fjerne skidt og mudder. Nu var dette billede det tætteste på jeg fik af en af hestene, men der var flere jeg synes var mudrede op af benene, og nogle oppe ved gjorden. Og nu siger jeg bare hvad min ridelærer lærte mig i sin tid, men det var så vigtigt at strigle godt igennem, især hvor gjorden skulle sidde, for ellers kunne det give gnavsår, irritation osv.
okt 2008
Men måske jeg er forkert på den?
Og ved også godt, at en langhåret hest som er redet godt, nemt kan se ustriglet ud, da dens pels vil krølle pga. sveden.
maj 2005
Følger: 183 Følgere: 180 Heste: 2 Emner: 614 Svar: 2.771
dvs. ingen sløjfer, fletninger osv..
Jeg børster Vestri meget, men ikke til punkt og prikke om vinteren, når han fælder og når han har sommerpels bliver han altid nusset ekstra om.
mar 2007
Følger: 52 Følgere: 51 Heste: 2 Emner: 102 Svar: 880
Jeg var også på island i sommers hvor vi red helt vildt i 5 dage, og jeg så ikke en strigle en eneste gang. Man smed bare sadlen på og sårn var det. Og det ændrede egentlig lidt mit syn på det, for hesten led jo ikk eller noget? den havde heller ingen gnavesår..Selvfølgelig strigler jeg da min hest hver gang jeg skal ride,og giver den lige lidt ekstra til stævne eller opvisning, men når jeg ikk at gøre det helt vildt inden jeg rider, går min verden bestemt ikk under, og det hesten i hvertfald heller ikke
Kram Line
mar 2007
Følger: 52 Følgere: 51 Heste: 2 Emner: 102 Svar: 880
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 110
en hest uanset om det er en islænder eller ej er det vigtigt at den pels er iorden:-)
aug 2008
Følger: 43 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 115 Svar: 526
- om sommeren strigler jeg mine ismuler helt fuldstændig, men om vinteren gør jeg det kun hvor sadlen og hovedtøjet sidder og hvis der er store mudder klumper så der, kun der hvor det er nødvendigt. For islændere er jo ude heste hele året rundt, og om vinteren skal de jo tilpasse sig naturen for at holde varmen, og hvis man så strigler dem over alt hverdag mister de deres ydre fedtlag, så hvis man gør det bliver det svært for dem at tilpasse sig naturen, nogle kan også blive syge af det(fx snottet eller forkølet). Det jeg har sagt nu gør alle islændere rytter det, tror der mange der gør det.
mar 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Heste: 3 Emner: 10 Svar: 241
Jeg kører bare lige en børste over det hele og sørger for at der ikke er jord i sadellejet og andre steder hvor det kan genere... også renser jeg hove self.
Men op til stævne ja så skal de da være fine!!! jeg gider bare ikke bruge super lang tid på at strigle ham normalt...
Men på det billede af Blöndal ligner det mest af alt at han bare har svedt og det er jo svært at gøre noget ved
aug 2008
Følger: 43 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 115 Svar: 526
maj 2007
Følger: 11 Følgere: 11 Heste: 3 Emner: 117 Svar: 1.396
Hesten er ligelgad og jeg blveir abre ærgelig når den 5 min efter man har sat den på fold igen er pladret til fra top til tå.
Ved fældning taget jeg naturligvis hårdere fat og forsøger at befrie min hest for noget af den overflødige pels.
okt 2008
Skal lige siges jeg heller ikke vil have en islænder skal have fletninger og sløjfer osv osv osv... Så skal det være "fastelavnsoptog"... Den skal være naturlig, men gerne pæn
Og Trold >> Tak for opklaringen (det var nu også bare et eksempel) Jeg var der heller ikke fra starten og de havde jo været ude at ride, så det kan jo nemt være derfor at de så lidt nussede ud *S* Men det var nu også mere fordi, at jeg tit har hørt, at islænderfolk tit ikke strigler deres heste sådan rigtigt, og så ville jeg bare høre om hvorvidt den "myte" var sand eller ej Godt at høre det ikke lyder til at være tilfældet at den er sand
mar 2008
maj 2008
Følger: 33 Følgere: 33 Heste: 3 Emner: 22 Svar: 506
maj 2007
Følger: 11 Følgere: 11 Heste: 3 Emner: 117 Svar: 1.396
Jeg bruger helt bestemt meget tid på min hest.
Nogen enkelte dage kan jeg da også godt finde på at strigle mere, Men hovedsageligt, laver jeg hellere noget med hende, så vi begge er aktive, istedet for at hun bare står. Eller jeg massere hende, da jeg tror hun synes det er federe end at blive striglet.
Jeg bruger også en god portion tid på at lave strækøvelser med hende når vi har redet. Jeg vil nemlig hellere bruge tiden på at gøre min hest afspændt og smidig, end at pynte pelsen.
mar 2008
mar 2008
Strigling af islændere?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside