Fælder? {{forumTopicSubject}}
Jeg har en islandsk hest (Tritla) som jo selvfølgelig går ude hele året i løsdrift.
Der er nu opstået et lidt besynderligt problem, synes jeg;
hun er begyndt at fælde, det er ikke så voldsomt at det falder af i store totte, men børsten er alligevel fyldt med hår når jeg strigler hende, og hun har løse hår på sig hele tiden.
Først troede jeg at det evt kunne være pga. vejret, men alle de andre heste på gården (det står kun islandske heste her, og der står en hel del). Desuden fælder min venindes islandske heste heller ikke..
Kunne godt bruge en ærlig forklaring af en erfaren indenfor dette, og det ville også være meget skønt at få at vide hvad jeg kan gøre for at forebygge tab af alt pelsen (jeg ønsker bestemt ikke, at hesten skal til at gå med dækken!)
KH
Christina Villsen.
maj 2007
Følger: 75 Følgere: 88 Heste: 10 Emner: 148 Svar: 1.984
det er forskelligt fra hest til hest =0)
feb 2008
Følger: 49 Følgere: 49 Heste: 9 Emner: 187 Svar: 1.853
Karen marie H, og VBT & Sif * :
Det besynderlige ved det er bare, at sådan har hun aldrig gjordt før, -det er derfor det bekymrer mig. Hun plejer ikke fælde på den her tid, først når det er blevet rigtigt forår, og så tager det ikke hende ret lang tid før hun er af med alt vinterpelsen..
Hun bliver ikke redet mere en før, -tværtimod. Hun blev trænet meget en periode, men det var stadig ikke meget mere end hvad vi normalt gør.. Nu hygger vi bare en stund, da det hele jo ikke bare skal være træning, og for at få det rigtige horsemanship igen. Så nu går det bare op i hygge, og ikke det mindste træning under rideturene. Dog stadig smidighedsøvelserne. - Alt dette fordi hun stoppede med at komme til mig på marken, men i stedet vendte sig en smule mod mig -og det kan vi jo ikke have ;). Nu er hun igen en glad hest
feb 2008
jun 2006
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 3 Svar: 45
Jo lysere det bliver jo mere går fælde perioden igang.
VH. Sandra
Min er også begyndt at fælde samt nogle stykker i stalden.
mar 2007
Følger: 130 Følgere: 129 Heste: 20 Emner: 60 Svar: 2.695
feb 2008
Følger: 43 Følgere: 41 Heste: 7 Emner: 151 Svar: 1.346
det er forskeligt fra hest til hest.
jofrid har aldrig vinter pels. og hun viser ingen tegn på at fryse.
nu kommer vores så os ind om aftenen. så det gør nok os lidt forskel.
feb 2008
dec 2006
Følger: 71 Følgere: 65 Heste: 5 Emner: 92 Svar: 790
Min hest Jackie fælder af en eller anden grund også lige pludselig :b
Jeg havde regnet med at Bella ville være den første der startede med at fælde da hun har mega tyk pels, men nej, det blev Jackie med sin ellers meget korte pels? :b
feb 2008
- de siger, at det er forskelligt fra hest til hest, hvor varmt de bedst kan lide det. Og at det også er fordi der bliver lysere og varmere nu, og alt sådan noget.
Der er flere og flere at hestene på gården der er begyndt på det nu
mar 2007
Følger: 38 Følgere: 40 Heste: 6 Emner: 64 Svar: 431
jun 2006
Følger: 250 Følgere: 231 Heste: 8 Emner: 162 Svar: 2.258
Fælder?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside