Min hest er SKØR! :/ {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg står med et virkelig stort problem, at bare tanken for mig til at græde. Jeg aner ikke hvad jeg skal gøre af min hest, jeg elsker ham så ufatteligt meget, men på denne tid af året er ALT bare gået stærkt ned ad bakke. Min hest Delgardo har desværre prøvet flere af mine grænser af, (Han er i trodsalderen) Desværre har jeg bare været mega skoletræt og været lidt vinterdeprimeret at jeg nok har overforkælet ham og ladet ham gøre de ting han ikke skal/må. Idag er han en vild hest, som er meget voldsom, han er skide uopdragende og hvis han ikke får noget mad når han vil skraber han med hoven, skaber sig og bider ud efter mig. Jeg ved godt det er lidt af min egen fejl, og der er så meget jeg virkelig gerne vil ud med, men det er jo ikke det der som sådan er problemet. Jeg aner ikke hvordan jeg skal komme igang med ham igen, jeg har ikke redet ham i over 14 dage, så han er fyld med krudt i røven, han er så ivrig efter at komme ind fra folden at han vil løbe og hvis man forsøger at dreje ham rundt, stejler han og slår ud med forbenene. Min familie og jeg har så bestet at det eneste vi kan gøre er at sælge ham til en erfaren rytter, som ved hvad de gøre med problem heste som ham, da jeg desværre ikke har overskud og tiden. Men jeg græder virkelig bare ved tanken om det hele, jeg elsker ham så højt og jeg vil så meget ønske at jeg havde tiden og lysten til ham, men tiden er der bare ikke og lysten er forsvundet fordi det slet ikke er hyggeligt og sjovt at omgås ham, han er så ivrig, vil ikke stå stille og er totalt rastløs. Hvad skal jeg gøre? - Jeg vil så gerne få ham ud af den onde cirkel vi befinder os i. Hvad skal jeg starter med at gøre? Det skal siges at jeg longere ham meget ofte, men det har desværre ingen virkning for hans temperment. Han får ikke havre længere og så er det næsten helt umuligt at strigle ham.
Mange tak på forhånd.
MVH Nanna
mar 2007
Følger: 179 Følgere: 170 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 441
jan 2007
Følger: 47 Følgere: 36 Heste: 1 Emner: 405 Svar: 3.607
Zorro - Jeg bor i Nordjylland, mellem Hobro og Aars. Lige pt. for jeg ikke så meget undervisning pga. af vejret. Jorden er alt for smattet og så vild som han er på folden glider han rundt, til sidst går det jo sikkert galt.
jul 2008
Følger: 210 Følgere: 194 Heste: 4 Emner: 168 Svar: 1.084
Hvis ........ du skal beholde ham så skal du igang nu med træningen, og det er træning fra jorden af, så jeres tillidsforhold bliver genoprettet og styrket, søg evt. proffessionel hjælp, hvis du ikke ved hvordan du skal gribe det an, for en hest er et stort flugtdyr, og hvis tingene ikke lige passer dyret, så kan den meget nemt tage magten, og træning med heste må og skal IKKE udvikle sig til en magtkamp, helt og aldeles slut med godbidder, vil du give ham noget, så giv ham det i krybben, brug klap, nus og ros i stedet for godbidder når du træner.
God træning, og husk hvis du vælger at sælge ham, så hver super ærlig overfor evt. købere, så folk ved hvad de går ind til, og den stakkels hest, så ikke bliver solgt igen og igen, med ærlighed kommer man længst :o). Mvh. Karina
mar 2007
Følger: 179 Følgere: 170 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 441
maj 2007
Følger: 83 Følgere: 80 Heste: 1 Emner: 35 Svar: 231
okt 2006
Følger: 214 Følgere: 210 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 1.142
Desværre ligger den bare i Rørvig, på Sjælland.. . Men hende som ejer det hjalp mig og Chico, fra problemhest, til det sødeste der findes. Så selvom det ligger langt væk, prøv at overvej det. Det ville være trist hvis du skulle sælge ham
jan 2007
Jeg synes det lyder som nogle gode ideer, men jeg kender ingen Mennesker som er profesionelle indefor sådan en som ham. Ærlig talt er jeg slet ikke vild med at han skal sælges.
dec 2007
Følger: 95 Følgere: 91 Heste: 4 Emner: 113 Svar: 1.240
Ville nok, bruge meget tid på at få ham til at opføre sig ordntligt inde i stalden til at starte med.. Og så evvt. hvis du har mulighed for det, slippe ham løs på banen, og så lade ham løbe alt krudtet af sig(helst i et ridehusog så lad ham løbe indtil du kan se han er ved at være lidt træt eller ikke løber så stærkt .. Så kan du tage ham indenfor igen og måske næste dag gøre det igen og så prøve at sadle ham op eller noget og så bøje ham godt igennem i skridt i lidt tid og så trave lidt også hvor du bøjer ham igennem.. Men altså, har ikke så meget forstand på det, men det tror jeg at jeg ville have gjort.. Meget sort og hvidt ;D
sep 2008
Følger: 20 Følgere: 19 Heste: 5 Emner: 7 Svar: 156
træning fra jorden, så i finder ud af at i kan stole på hinanden og du skal huske ikke at være bange for så bliver det enu værre! (:
-Frederikke
jan 2007
Det der med trænning fra jorden er jeg meget usikker på og har ikke spor meget forstand på det.
okt 2006
Følger: 214 Følgere: 210 Heste: 3 Emner: 26 Svar: 1.142
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
Jeg er igang med at få hjælp til min Altruida, som jeg også har lidt svært ved at komme igang med at ride, fordi jeg er bange, og hun er lidt mere "opmærksom", end jeg havde forventet, da jeg købte hende... og jeg er blevet anbefalet denne øvelse:
Bind hesten i begge sider af grimen på staldgangen og riv den et "løst" tov i grimen under hagen. Dette tov skal være 3-4 meter langt. Strigl så hesten, og lige så snart, han begynder at stå uroligt, går du hen foran ham, stiller dig ca. 1½ meter foran ham, tager fat i tovet, løfter hånden og siger højt og tydeligt "STOP" i en dyb og bestemt tone. Hvis han drejer hovedet væk fra dig, skal du lave bevægelse (bølger) i tovet og med din hånd/arm forsøge at få ham til at kigge på dig igen. Når han gør, som du beder ham om, skal du rose ham ved at nusse ham i panden eller på halsen... altid kun stryge, aldrig klappe!
Denne øvelse skulle være god til at vinde respekt. Og respekten skal på plads, før du kan komme videre.
sep 2008
ellers er det ivert fald nogle gode opppe i nordjylland(profesionele) kan desværre bare ikke huske linket (:
Nanna-AAHR: nej det hjælper måske ikke så meget på enetgien, men det gør sådan at de nemmer kommer over ens, fordtår hinanden og at hun nemmer kan styre ham (:
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
apr 2007
Følger: 30 Følgere: 43 Heste: 9 Emner: 398 Svar: 6.662
Men start fra en ende af.. En rigtig god øvelse er foderet "mit"/"dit" Min hingst blev i en periode for voldsom og truende, så jeg kvittede godbidder fra hånden og han fik skæld ud og blev drevet væk hele tiden hvilket bare gjorde det hele værre, men løsningen blev at jeg indførste en øvelse med foderet hvor jeg sætter spanden i hans boks og så må han ikke røre det så længe det er "mit" når han så ikke truer og maser mere siger jeg "værsgo" og slapper af i skuldrene så jeg ikke virker truende.. Nu får han godbidder og jeg tror ikke det har været nødvendigt at irettesætte ham mere end en enkelt gang eller 2 siden..
Tag evt. en pisk med i starten, så du er sikker på at du kan holde ham på afstand..
Næste øvelse må jo så blive at blive trukket med, og der kan jeg kun anbefale en kapsun..
sep 2008
altså jeg plejer ikke at bruge den metode men den virker: gå og sving torvet let foran ham sådan at han ikke går foran dig, men du skal heler ikke ramme ham (:
nov 2003
Følger: 22 Følgere: 177 Heste: 5 Emner: 484 Svar: 8.393
jul 2006
Følger: 138 Følgere: 123 Heste: 2 Emner: 53 Svar: 556
Og først og fremmest vil jeg sige at din hest ijk R skør, dog en helt normal hest. det han gør er jo instinkter. nå men hvis det var min hest, der opførte sig på den måde, ja jeg ved faktisk ijk hvad jeg ville gøre, før jeg har hesten i hånden, men lad os sige at vi har en hest der løber. det har min gjort RIGTIG MEGET! jeg brugte meget tid på bare at side og kigge på den i starten. når jeg kom ud til den, gik jeg ud på folden, satte mig i et hjørne, gik lidt rundt på folden, og gik af og til hen og nussede med den, men ijk hele tiden. og til sidst gik jeg igen. på den måde blev jeg jo på en måde en del af flokken. det gjorde jeg nok i omkring en uge, og derefter skulle jeg nu blive leder. jeg tog min hest, gav den træktov på, og så gik jeg. når min hest den så løb, så skræmte jeg den væk. satte mig der efter ned i hug, og ventede på den kom tilbage, det krøver meget tålmodighed<3 men det gjorde jeg så gentagende gange, og hver gang den løb skræmte jeg den væk, på den måde vandt jeg dens respekt.
lad os nu sige at en hest den sparker ud, jeg ville simpelthen lamme den en, lige med det samme, aller først, det ville en anden hest jo have gjort, jeg er sådan en, bider hesten mig, bider jeg hesten person. jeg opfører mig ligesom en hest, og en fører hoppe ville ijk finde sig i at blive truet med spark af en anden hest, når den skal ranchere lavere end hende, så hun ville jo give ham klar besked, og losse ham en. det samme med mig, men om jeg vil slå eller sparke, det ved jeg nu ijk, FOLKENS: JEG ER MEGET I MOD AT SLÅ HESTE, MEN VIL DEN SPARKE MIG, KAN DET VÆRE ET SPØRGSMÅL OM LIV ELLER DØD! men husk vær tålmodig, det skal nok komme, brug rigtig mange timer på folden med din hest, sid og kig på den, se hvordan den omgås de andre heste osv. når du skal ud og ride, kunne du evt. tage den ud i longe først, mfor at se hvordan den er på banen, og evt. efter det sidde op?
-Lene Piihl Jakobsen
jul 2006
jul 2006
jul 2006
jul 2006
maj 2005
Følger: 49 Følgere: 47 Heste: 1 Emner: 16 Svar: 586
Min hest er SKØR! :/
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside