1.542 visninger
|
Oprettet:
>Julie & Nikita< *Tronsø 11/12* -RYTTERGAARDEN-
6. apr 2008 Følger: 92 Følgere: 85 Heste: 1 Emner: 172 Svar: 404
6. apr 2008 Følger: 92 Følgere: 85 Heste: 1 Emner: 172 Svar: 404
Sanheden om hvidløg,hø og olie! {{forumTopicSubject}}
Jeg har oprette en indlæg herinde hvor spørger til at give hvidløg,hø og olie.
Nu vi jeg gerne vide om man må give hesten olie uanset hvilken hest det er eller må man ikk'?
Hvor meget hø/halm/wrap skal en hest have om dagen, og er det bedre at der ligger for meget i boksen elller skal der ikke ligge for meget?
Hvor meget hvidløg skal hesten have pr. måltid? Nogen siger det er MEGA farligt at hesten får hvidløg andre siger at dt styrker imunforsvaret.
Kom med jeres affaringer.
dec 2006
Følger: 69 Følgere: 68 Heste: 6 Emner: 352 Svar: 4.849
Wrap/hø/halm kommer an på størrelsen af hesten, men bare giv den hvad den gider spise (:
Hvidløg: mener det er 25g en gang om dagen, men kan virkelig ikke huske det.
^og det er ikke farligt (:
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.060
folk laver bare TIT den fejl at, hvis hesten er lidt tyk, at de så sætter den ned i hø... men det er SÅ forkert som noget kan være... hesten har BRUG for stråfoder for at fungere ordentligt, og også for at holde varmen om vinteren (stråfoder er ikke halm).. og mange gør desværre den fejl at give hesten mindre hø og en masse krybbefoder... hvilket er forkert i mine øjne...
HVIDLØG - isabella får det.. da det er sundt for både mennesker og dyr... hun får sådan en måleske dagligt (sådan en som følger med hvidløgsspanden)..
OLIE - er primært til heste som skal tage på, eller som let taber sig... 3 dl hvidløg svare til en foder enhed... så hvis man for eks. har en hest der ikke spiser ret meget, men som skal tage på, er det en god ide at give den en dl. olie i hvert måltid... olie er desuden også godt for pelsen og fordøjelsen
sep 2005
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 166 Svar: 646
hø siger man mindst 1 kg pr 100 kg hest. men efter min mening kan hesten ikke få for meget hø, kun hvis der er tale om en overvægtig hest, og så vil jeg heller der tage krybbefoderet fra og bare foder med vitaminer ved siden og hø.
hvidløg siger man ca 25 g dagligtsom skrevet. det er først når man kommer op over 100 g frysetørret(som er stærkere end bare tørret eller frisk) dagligt at det påvirker hesten blodlegmer og kan give blodmangel.
hvis det er en mini eller shetter eller anden lille hest, så skal dosis selvfølgelig sættes ned.
sep 2007
Følger: 59 Følgere: 25 Heste: 4 Emner: 289 Svar: 3.656
Hvidløg som det står på bøtten og olie hvis hesten er lidt tynd.
apr 2008
Følger: 53 Følgere: 58 Heste: 12 Emner: 10 Svar: 887
En tommelfingerregel siger 1.2% af hestens vægt i hø, en smule mere hvis det er wrap. Det kan ikke betale sig at give den så meget ay halvdelen skal muges med ud, det er det skam for dyrt til:-)
Hvidløg er sundt, men for meget er usundt, det kan føre til blodmangel. Følg anvisning eller spørg dyrlægen.
apr 2008
Følger: 92 Følgere: 85 Heste: 1 Emner: 172 Svar: 404
Til jer som troer at jeg har fåe hest endu, det har jeg ikke, Får den føst til marts, men det er godt at få lidt viden inden man får hesten.
sep 2006
Følger: 25 Følgere: 200 Heste: 7 Emner: 1.490 Svar: 12.060
så når en hest holder/har en flot huld betyder det at den ser fint ud i foderstand
jul 2008
Følger: 50 Følgere: 63 Heste: 9 Emner: 136 Svar: 1.499
Hvidløg styrker immunforsvaret hos både dyr og mennesker, det er ikke farligt for heste. På min lille spand står der at de skal have 20 gr pr hest.
mar 2005
Følger: 85 Følgere: 81 Heste: 13 Emner: 1 Svar: 22
Tør hø giver jeg dem alt det de vil have, wrap ville jeg nok passe lidt mere på med, da der er større foder værdi i.
Hvidløg giver jeg alle mine hver aften ca.½dl. jeg har nu brugt hvidløg i 2 år, og ingen af mine heste er syge eller har snue, det virker bare perfekt:-))
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.771
HØ: fri adgang ville være anbefalet. Ellers som minimum (som andre siger) 1-1,5% af deres kropsvægt i hø (=400 kg hest -> 4-6 kg hø)
Enig med Sandie, man giver ofte for meget korn/müsli/andet kraftfoder, når hesten vil kunne leve både sundere og have det bedre med et par kilo ekstra hø. Kraftfoder (udover vitaminer/mineraler) bør i bedste tilfælde kun gives hvis hesten ikk kan indtage nok FE gennm fri adgang til hø.
Derfor, som du siger hellere der er lidt hø tilbage hos hesten, når du har intensioner om at give noget nyt ^^
mar 2008
Følger: 28 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 7 Svar: 335
Hvis ikke hesten skal fedes op, eller har svært ved at holde huld, så har hesten ikke behov for at få olie .
<b>Hø:</b>
Hvis hesten kan tåle det, og ikke bliver alt for fed af det, har hesten altid bedst af at have fri adgang til hø/wrab døgnet rundt . Det er meget sundere for dens mave og tarmsystem .
Hvis ikke det kan lade sig gøre, skal hesten hvert fald have 1kg hø/wrab pr. 100 kg. kropsvægt. .
Er hesten overvægtig, som min den ene, har jeg valgt at bruge penge på frøgræshalm . Det har et lavt indhold af kalorier, så hesten kan få noget at gumle på, uden at tage på. . Det gavner i alle ender, at hesten har adgang til masser af godt grovfoder .
<b>Hvidløg</b>
Mine har ALDRIG fået hvidløg . De er sunde og raske, har ikke været snottet eller forkølet mens jeg har haft dem, og har et højt immunforsvar .. Så kan det godt være det styrker hestens immunforsvar, men der er også så mange andre ting der kan styrke hestens immunforsvar, uden at du skal betale mange penge for at styrke det .
jul 2008
Følger: 51 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 68 Svar: 1.716
Alle heste må få det, men det er dumt og spild af penge, at give det til en hest, der ikke har brug for det. Så gør det kun, hvis hesten ikke kan holde huld.
Hø:
Jeg læste for ikke så længe siden en artikel skrevet af nogle dyrlæger og foskere, at halm ikke er foder på samme måde som hø, men er fint at suplere med, for at holde hestens tyggesystem i gang. Altså sådan at de fx har fri adgang til halm, og så får hø/wrab 3-5 gange om dagen.
Men ellers som alle de andre skriver 1 kg hø pr 100k kg kropsvægt. Mindst. Gerne mere.
Hvidløg:
Jeg må nok indrømme, at jeg ikke kan se forskel på en hest, der får hvidløg og en hest der ikke gør.
Der er mindst lige så mange insekter omkring dem, som der er omkring de heste der ikke får hvidløg.
mar 2008
Følger: 74 Følgere: 71 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 234
men her er et link om hvidløg. men man skal huske det ikke er endeligt bevist..
http://www.westernportalen.dk/v3/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=836&mode=thread&order=0&thold=0
jan 2008
Følger: 9 Følgere: 8 Heste: 3 Emner: 30 Svar: 851
Mht til fodring af hesten kan du gå ud fra grundreglen der siger 25 % kraftfoder og min 75 % grovfoder (hø/wrap). Halm er IKKE grovfoder! Jeg har det bedst med at der ligger for meget i boksen, for så ved jeg at hestene er mætte. Men selvfølgelig ikke flere kg spild, for så bliver det lidt dyrt i længden....
Hvidløg har jeg aldrig selv doseret, så der ved jeg ikke hvad mængde de skal have, men de kan godt tåle det. Mange müsli-blandinger er tilsat hvidløg.
sep 2008
Følger: 70 Følgere: 47 Heste: 6 Emner: 5 Svar: 124
Sanheden om hvidløg,hø og olie!
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside