28. jul 2005 Følger: 49 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 655 Svar: 7.205
Kirsten Hansen {{forumTopicSubject}}
ja nu har vi jo haft lidt debat om Kirsten Hansen fra Epona TV. her er fra brevkassen et spørgsmål og svar fra KH:
<b>KARINA SPØRGER:</b> Jeg har meget interesseret fulgt med i serien med Kirsten Hansen. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at spørge hende, om man ikke forskubber hestens tyngdepunkt/det punkt, hvor vi vil have, at den skal være i balance, ved at man læner sig frem?
Jeg vil også meget gerne vide, i hvor lang tid man skal ride sådan som hun gør, før man begynder at rette sig selv op?
Mange undervisere argumenterer for at man bare skal ride ungheste frem, ud ad landevejen, og derigennem ned til biddet. Er det korrekt forstået, at dette ifølge Kirsten er forkert? At hesten i stedet skal have lov til at gå i sit eget tempo for ikke at smide ryggen?
<b>Kirsten Hansen svarer:</b>
Hej Karina,
Jeg læner mig frem af to årsager. Jeg skal være fri af hestens ryg, så den kan bevæge sig frit, og finde sin balance. Man sidder heller ikke med sine sædeben ned i ryggen på en hest henover et spring, og det er netop fordi, at så ville den ikke kunne løfte ryggen maksimalt. Den anden årsag til at jeg læner mig frem, er, at mit tyngdepunkt skal være over hestens tyngdepunkt. Ellers kommer jeg bag dens bevægelse - ligesom du vil gøre det over et spring, hvis du ikke forstår at følge med hesten.
Nogle ryttere tror, at man kan få en hest på dette stadie til at flytte vægten bagover ved at sætte sig ned i sadlen eller tage i tøjlerne. Men det kan man ikke – man kan højest lave nogle spændinger i hestens ryg ved at forsøge. Hesten er på forparten. Den kan ikke være andet end på forparten, for den er hverken skolet eller muskuleret til at lægge vægten bagover endnu. Det bedste, man kan gøre for hesten lige nu, er at lade være med at genere den. Man bliver lige over den, og følger dens tyngdepunkt med sit eget. Senere lærer hesten at følge rytteren, men indtil da må rytteren følge hesten.
Jeg kan mærke, at hesten er klar til, at jeg retter mig lidt op i sadlen, når den begynder selv at kunne holde et stabilt tempo. Jeg vil have, at hesten holder takten, selvom jeg ikke har nogen vægt i tøjlerne. Det er vigtigt, for der må ikke være et træk bagud i hestens mund. Den skal kunne strække halsen ud af kroppen. Det er det første, den skal lære, for så kommer ryggen op med det passive og siden det aktive stræk. Så længe jeg er nødt til at korrigere hesten med tøjlen, fordi den øger takten, bliver jeg fremme. Men når hesten finder sin balance, begynder den at blive i den samme takt, og så retter jeg mig op.
Jeg ved godt, at det er almindeligt at ride hesten frisk fremad fra begyndelsen af tilridningen, men det er fordi, der er mange, der aldrig har lært, hvad det vil sige, at ”ride hesten doven”. Det betyder, at man lærer hesten at bruge ryggen, inden man begynder at drive på den. Når man så endelig driver, rækker hesten sig ud af kroppen, og bliver i takten, men med mere energi. I stedet for bare at løbe fremad, som den vil gøre, hvis man driver, inden den er klar. Så er det, man kommer til at sidde med en masse vægt i hånden, eller hesten går bag lodret, og er under alle omstændigheder stadig på forparten, så man har ikke vundet noget.
Alfa og Omega på alle stadier af hestens uddannelse er takt og tempo. Og så skal ryggen være oppe. Er den ikke det, kan man ikke noget som helst. Når ryggen først kommer op, bliver hesten næsten ikke til at holde i gang. Det er fordi den er begyndt at bruge sig rigtigt, og det har den slet ikke styrken til endnu, så den går let i stå. Kan man lige så forsigtigt holde den i gang, uden at jage den op i takt, så den taber ryggen, og begynder at jappe, vil muskulaturen langsomt blive stærk nok til både at bære og skubbe i det rigtige forhold. Det tager lang tid, før det ligner noget, men det er altså sådan, det skal gøres. Det er en svær proces at gøre alene, hvis man ikke har prøvet det før. En god underviser, der fra jorden kan se, om hesten arbejder rigtigt, og om du sidder rigtigt, vil være en stor hjælp i starten, så du kan lære, hvordan det føles, når hesten arbejder korrekt på dette stadie af dens uddannelse.
Med venlig hilsen
Kirsten Hansen, dressurtræner
jeg kunne godt tænke mig at vide HVAD præcist, der strider i mod den akademiske tankegang?
kh Røsle.
maj 2006
Følger: 44 Følgere: 48 Heste: 3 Emner: 29 Svar: 123
"Støvsugerridning" (eller hvad det kaldes) er en interesant teori, meen, jeg ved ikke helt hvad jeg skal synes om den?
Jeg har svært ved at se hvordan hesten, kan bygge muskler op bag til, ved at man læner sig frem over.
Og jeg forstår ikke helt det der med at man skal følge hesten tyngde punkt og derfor læne sig frem.? Hesten tyngdepunkt ligger da meget længere tilbage?
jul 2005
Følger: 49 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 655 Svar: 7.205
man skal heller ikke læne sig frem, man skal bare være i "let sæde" så man lader hestens ryg være hestens ryg indtil den kan bære. Altså hendes teori holder i hvert fald (se Epona tv!), men "hagen" ved det er jo så bare at man som AS siger får en periode på forparten.
Så det er nok anatomisk bedst at ride akademisk og træne det fra jorden, men LANGT bedre at ride Kirsten Hansens metode end det moderne "hiv i tøjlen og hesten bøjer nakken, smider ryggen og ruller på forparten".
sep 2005
Følger: 91 Følgere: 93 Heste: 2 Emner: 387 Svar: 5.650
sep 2005
jul 2005
det tror jeg heller ikke, man kan! men man kan hjælpe hesten til at sætte alle de nødvendige muskler fra jorden... men egentlig et godt spørgsmål, for i Bents bog skriver han jo også, at man først efter sidebevægelser ca. kan begynde at prøve at samle hesten..
sep 2005
Selvfølgelig kan jeg godt se at man kan hjælpe hesten til at sætte de nødvendige muskler ect - hvilket jeg også syntes er en super ide (Y)
Men kan ikke se, hvordan en unghest kan rides på bagparten fra aller første ridetur - for må balancen ikke være en anelse ustabil?? Arrh, jeg ved det virkelig ikke..
Jeg skal ikke kunne gøre mig så klog på det, for har ikke så meget forstand på den akedemiske ridning
jul 2005
sep 2005
jul 2005
jul 2005
maj 2006
Tak Røsle, nu har jeg fattet lidt mere:)
Men jeg ved stadig ikke hvad jeg skal synes om det..
okt 2008
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 116
Se på en næsten hvilken som helst rideskole eller billeder efter div. stævner. Det er mere normen end undtagelsen at se hesten gå på forparten.
maj 2006
Jeg har også læst At danse med heste og jeg har helt samme tvivl, for ja, det lyder så rigtig det med at hesten for overbalance, når man læner sig fremad.
Meen hvad der egentlig er godt for hesten er sgu pretty hard to tell Xb
Kirsten Hansen
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside