{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.748 visninger | Oprettet:

Halm ... {{forumTopicSubject}}

Hej HG'er!

Nogen der ved hvilken halm der er bedst for hestene og deres mave, og måske hvad der er flest fibre i..?- Skal bruges til at hestene har lidt at gumle på i løbet af døgnet, da der ikke er meget græs tilbage på folden....

og er der evt nogen der ved hvor man kan skaffe det i små baller i nærheden af Århus...?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Halm ...
  • #1   7. dec 2008
    hvis det er til at fodre hestene med, er det bedre at fodre dem med hø.
    det kan man altid få i små baller.

ellers så kunne frøgræs-halm være en ide. det er lidt en mellemting mellem hø og halm.

men det bedste at fodre en hest med er nu hø.

• #2   7. dec 2008 havrehalm

• #3   7. dec 2008 Hvis det skal være halm de skal have,er byghalm det bedste. Vi giver vore heste både byg og hø på markerne.
    Men godt halm er dyrer end hø i år.

• #4   7. dec 2008 bare rolig, de får skam hø, eller rettere tør wrap, 8 -10 kg daligt. Ville gerne have de fik mere, men de andre vil ikk give penge til mere, og siden de går samlet når de får det, så kan jeg ikk bare give min hoppe mere.... smiley

Men det har de jo spist det efter nogle timer, og så skal de jo have noget resten af tiden, så min far og jeg har lavet en boks til halm. Det virkede super med de 5 små baller vi havde i forvejen, men det var bare en prøve, så nu skal vi ud og købe det rigtige smiley

- du siger frøgræs-halm? - ved du om det er samme prisleje som halm eller hø så? smiley

• #5   7. dec 2008 byg halm

• #6   7. dec 2008 Seriøst Muddi? - det lyder sku vildt!! - dyrere halm end hø :S

Så gælder det om at søge godt!

• #7   7. dec 2008 hø skulle gerne være dyre ind halm i år da grasset ikke har groet nok i år

• #8   7. dec 2008
    frøgræs plejer at være ret billig. ca samme prisleje som halm.

landmændene kører ofte det bare til afbrænding ligesom halm.

• #9   7. dec 2008 byghalm er bedst da de ikke bliver fede af det. Jo mere de spiser det jo bedre.

• #10   7. dec 2008 Det gør skam ikk noget det feder, da vi allerede er oppe på 1-1½ dl olie om dagen i deres kraftfoder smiley

Men har mange landmænd det så, eller hvad? ringer man bare rundt..? smiley

• #11   7. dec 2008 altså hvis det er efter hvor meget foderværdi der er i det er det fuldstændig ligegodt, men det kan være svært at få dem til at æde hvedehalm fordi der er for grov, havrehalm er nok for svært at få fat i fordi det kort sagt er pisse træls at arbejde med, arbejder selv i landbruget så har prøvet det, så er der stort set kun byghalm tilbage, og det er der heller ikk ret meget af i år for det blev ikke højere end 20-25cm i år å derfor kan det være en dyr fornøjelse med halm i år.

frøgræs er også en mulighed hvis du kan få fat i det, men det bliver nok sværre og sværre for det er også træls for landmanden at der er 25 forskellige der lige skal ha 200 betteballer hver, vi gjorde det selv sidste år med alt vores frøgræshalm og gør det aldrig igen, vi havde 30ha = ca 15000baller.
    men bestemt kanon beskæftigelsesfoder hvis du kan få fat i det

• #12   7. dec 2008 Åhh, jeg havde da slet ikk regnet med, at det skulle bruges i stedet for noget andet. det skal kun gå som suplement, men hvis noget fedede mere end andet, så var det jo bare en bonus smiley

Ved godt hø er langt sundere, og hvis de stod til mig, så havde de fri adgang til hø, men det er desværre ikk mit sted, og som sagt vil de andre ikk betale for det smiley - så jeg kan kun hjælpe til det så det bliver så godt som muligt for hestene, hvor jeg tænker hø at gumle på er bedre end ingenting !

• #13   7. dec 2008 hmm, men det lyder ikk helt lovene det du siger Christian, øv smiley Jeg må bare søge godt og grundigt så! - nogen der ved, hvordan man bedst finder frem til sådanne "forhandlere" ?

• #14   7. dec 2008 kør ud til en lokal landmand og spørg. det gjorde jeg og det har resultert i at jeg køber 600kg rundballer wrap til 300kr pr balle smiley
    ja halm er dyre iår end siste år....

• #15   7. dec 2008 Sabine, problemet er, som jeg skriver, at de andre som har hest ikk vil betale for mere hø, hvilket betyder der ikk gives mere hø!

okay **Kelky og Vic 4ever *, det vil jeg prve smiley

• #16   7. dec 2008 Byghalm er det bedste til hesten .
    Hvis du vil købe frægræshalm, så skal du ikke købe det af sorten rødsvingel, da det ikke er specielt godt at fodre med . Vi køber frøgræshalmballer af 110 kg, til 100 kr. .. Det er ret billigt synes jeg . smiley

• #17   7. dec 2008 undgå rødsvingel, godt så.., tak! - jeg suger til mig med jeres råd, takker jer alle! smiley

(men stadig ingen der kender noget i nærheden af Århus N?

• #18   7. dec 2008 <b>~ SilverFlake ~</b>
    Ikke rigtig . Jeg bor på Sjælland .

• #19   8. dec 2008 Okay, bare i orden Cille&Ronja!

Sabine, det vil jeg prøve smiley

Marlene: heste får ikk mavesår af halm, de får mavesår hvis de ikk får nok at tygge på, da de skal have base(spyt) ned i maven, for at stabilisere mavesyren, hvilket kun kan ske gennem at tygge (de producerer ikk spyt hvis de ikk tygger...)

Til gengæld kan de få kolik af halm, hvis de spiser for meget. Men vi har en boks, som nedsætter deres mængde de spiser, og fordi de går ude 24/7, så hjælper det dem til bedre at fordøje det.

Og endnu engang, hø er ikk en mulighed, da de andre ikk vil betale for det... smiley

• #20   8. dec 2008 byghalm er det bedste.

men er næsten umuligt af få fingre i halm i år. Det er møgdyrt og pt. får landmændende mere ud af at sælge til kraftvarmeværkerne, så det gør de selvfølgelig. Selv Hollænderne køre til dk for at købe halm, og landmændende sælger dyrt ud , da de gerne vil ha.
    Så det bliver en svær nød at knække i år.
    held og lykke

• #21   8. dec 2008 Æv bæv, lyder ikk for godt Linda smiley

- det kan være vi skal finde på noget andet så smiley
    Nogen der har ideer?

• #22   8. dec 2008 Vi har frøgræshalm i minibig af 260 kg. til 200 kr afhentet. Det bruger jeg selv, sammen med meget wrap og en lille slat foder.

• #23   8. dec 2008 byghalm er det bedst til hest. menhavre og hvedekan også godt bruges dette er e dog kk så glade for af spie som byghalm. rug halm må man aldrig bruge.

• #24   13. dec 2008 Mht. at halm ikke er et egnet stråfoder, lidr dokumentation, du kan se på;

det stod i Magasinet hest for ml 1-3 mndr siden, at der var lavet en stor undersøgelse om sammenhængen mellem fodring med halm og mavesår hos heste.
    Nu må du ikke hænge mig op på noget, men jeg er ret sikker på at konklusionen var, at der var en klar sammenhæng, og at denne havde noget at gøre med hvordan halmens opbygniong er - altså struktur. Dens bestanndele er meget sværere at nedbryde for hestens mave, end alle former for græs (dvs. også hø, wrap og græs der er behandlet på andre måder der får det til at holde sig).
    I mine ører lyder dette meget logisk, idet heste oprindeligt har levet udelukkende af græs, og ikke af kornstængler, som alle former for halm jo dybest set er smiley Vi er stoppet med at give min hest halm, selvom der stod i artiklen, at så længe det ikke udgjorde mere en en vis procentdel af det samlede antal stråfoder var det ok. GIder ikke ta chancen, hesten kan jo ikke fortælle om den har mavesår.

- som min venindes dyrlæge sagde til hende "halm duer til en ting, når vi snakker heste, og det er til at tisse i".

• #25   13. dec 2008 jeg syntes hø blandet med whrap det bruger jeg
    halm for de mavesår af og det er ikke godt

• #26   13. dec 2008 Tine, det har du ret i, men det efter hvad jeg har læst mig til, så er det bedre med halm end ingenting i maven smiley - derfor havde jeg kig på det.

... Men da det er så dyrt i år, så vil jeg langt hellere finde noget andet ^^

• #27   15. dec 2008 ehm. ja...?

Jeg skriver hvad jeg ved har lært, men når Tine kommer med en udtagelse, hvor hun argumentere så godt som hun gør, så kan jeg godt godtage ny viden, eller i hvert fald sige, at min viden på det punkt, er ikke tilstrækkelig nok, til at sige hende imod

Og det jeg gav Tine ret i, var at halm ikk var det bedste stråfoder, men jeg mener stadig det er bedre end ingenting

• #28   15. dec 2008 vårbyg halm er bedre en ingenting , da der skal stråfoder til at holde maven og tarmene i gang. Vores får også halm, så de har noget at tygge i , når de har spist høet op.

• #29   16. dec 2008 Ude på den rideskole jeg kommer fra, får hestene halm ude på markerne, og der er ikke nogen som har haft problemer med maven eller andet.
    Men grunden til at det ikke er super at give hesten, er fordi at det er meget sværer for hesten mave at arbejde med, så hvis man er uheldig, så får hesten en forstoppelse, og derefter kolik.
    Men det vigtigste er at de har noget at tykke på, så deres spytproduktion ryger i vejret, og risikoen for at få mavesår mindskes.

Hørte engang en inde fra Brogaarden, som kun snakkede dårligt om halm. Men til det foredrag, var der en hvis far ejede en rideskole, og de heste fik kun halm, og det var der ingen af dem der havde taget skade af.

Men det er jo smag og behag. Hvis hesten står på halm, så spiser den jo også halmen. Så jeg kan ikke se det største problem i at fodre dem med halm ude på folden.

• #30   16. dec 2008 MC er da bedre end slet ingenting smiley

Er 100% enig i dig, jeg vil oss langt hellere lade dem have fri hø..., men når man har hest i løsdrift, så er det altså ikk så let at fodre med hvad man vil, når hesten går sammen 24/7 med andre heste. DERFOR er der noget som hedder man skal samarbejde, og hvis de andre ikk vil betale 2.000 kr for at hestene har fri adgang til hø, jamen så er det altså ikk muligt at som ene person at få det igennem ;P - selvom jeg nu snart skal overtage ansvaret for hestenes mad

Helt klart, halm må IKK være eneste grovfoder, men jeg snakkede oss om suplement.
    Jeg vil min hest det bedste, og det er efter min mening, at lade hendes mave have noget at arbejde med i så mange timer som muligt. de 10 kg, som de får nu rækker jo ikk hele døgnet smiley

• #31   18. dec 2008 de får wrap, 8 kg pr hest, og folk vil ikk betale meget mere.. smiley desværre!

Jeg begynder snart at stå for foderet og får der tildelt en slat penge jeg må bruge, sandsynligvis 6-800 kr pr hest, og der vil langt det meste gå til hø, ingen tvivl, men det rækker desværre ikk til fri adgang smiley

• #32   19. dec 2008 Jo tak, det håber jeg oss ! smiley

• #33   31. dec 2008 Du kan altså nu godt give dem lidt halm når de nu går ude.

HALM ER BEDRE END INGENTING!!

hvis de andre ikke vil give mere, så giv dem lidt halm. Heste der står på halm spiser også halmen når der ikke er mere hø tilbage.

Det er ikke det bedste at give hesten, men hesten tager ikke ekstremt meget skade af det, ja den har lettere ved at få kolik, da halm ikke er så let fordøjeligt som hø.

MEN det, det 'handler om' er, at hesten har noget at tygge på, ved derved at producere spyt, så man undgår mavesår, og at den har noget at slå tiden ihjel med.

• #34   31. dec 2008 Nemlig Julie! Desværre er halm lige så dyrt som det hø jeg kan finde, så de er nu endt på en af de små baller hø om dagen pr hest, samt fiberholdigt grovfoder. De virker meget mere glade og tilfredse, så det er dejligt smiley

Kommentér på:
Halm ...

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce