{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.431 visninger | Oprettet:

tölt op/ned hovede. jer??? {{forumTopicSubject}}

når i tölter går jeres heste så med hovedet oppe eller arbejder i med at den skal have det sån nede??

selv, prøver jeg at få jofrid til at gå så afslappet med med hovedet som mugligt, altså at hun skal gå med hovedet ned, og ikke så meget oppe.

hvad gør i??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  tölt op/ned hovede. jer???
  • #1   16. nov 2008 hehe, ja,

mm, det var nu mere hvor jeres heste går:)

jofrid går ned med hovedet, slevføljelig ikke ligeså meget i tölt, men hun går afslappet, hun får ikke så meget den der trav takt, hun får enlig en rener tölt, og højre løft.

har allerrede en rigtig god underviser, men fortiden træner jeg det hun har lært mig.

men skal snart til at ride lulla istedet, min mor vil godt ha jeg lære hende tölten:P

• #2   16. nov 2008
    Jeg bruger mest med hovedet oppe, så jeg har føling med hestens mund, så den ved hvad jeg laver!:)
    og hvad den skal og hvad den ikk skal!!<3

Du skal arbejde helt fra skridten, altså en masse halv parader, arbejde med at få hovedet op, og så driv mere og mere,

• #3   16. nov 2008 Når en Islænder skal havde fart på (skal) hovedet helst være oppe, så du kan havde føling med tölten, når man ser på billeder af kårings hingste osv, er hovedet oppe, man skal ALTID være let på tøjlen. men hesten skal vide hvad den skal, i Trav og skrid er hovedet nede, men i tölt syntes jeg det skal være opee!:)

• #4   16. nov 2008 Tja. det ikk min mening,,
    Men stort set alle heste skal være lette på tøjlen og hvade føling med gangarterne!.
    > det har jeg Rasmus møllers ord for!
    såe!<3

• #5   16. nov 2008 Sådan:D<3

• #6   16. nov 2008 De skal ikke holde hovedet i lod på samme som trav og skridt, men de skal heller ikke "kigge stjerner".
    Sådan går min. ( For det meste d; )

• #7   16. nov 2008 Jah, kan godt,.
    Men stjernekigger nej.
    Men en flot holdening, hvor hesten er smalt,!

• #8   16. nov 2008 Samlet:)<3

• #9   16. nov 2008 Hov, jeg tror jeg kom til at skrive, at min kigger stjerner. Det gør hun ikke smiley

• #10   16. nov 2008 Når Hugo lærer at gå ren tølt med hovedet sådan her, bliver jeg glad: http://www.hestegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=46318

smiley

• #11   16. nov 2008 ^^ Billede 17

• #12   16. nov 2008 Så dybt vel jeg ikke have min ned, og jeg har altid hørt, at de ikke må komme så langt ned.

• #13   16. nov 2008 Hvorfor ikke det?

• #14   16. nov 2008 Hvorfor jeg ikke vil have det: Selvfølgelig fordi jeg har hørt, at man ikke skal det. Og fordi jeg synes det ser forkert ud, og det er vel bare fordi, når man ser store islænder stævner eller kåringer, fx landmót, så går de ikke så dybt i tölten.
    Grunden til dem der siger de ikke må: Jeg hørte ham der Eijolfur ( staves ) da jeg var til det der noget med ham på Vilhelmsborg ( jeg kan selvfølgelig ikke huske hvad det hedder, når jeg nu skal bruge det til noget ) Han sagde, at de ikke måtte komme så dybt ned, fordi de så ikke gik i korrekt form, og at de ikke fik den rigtige bærring.

• #15   16. nov 2008 Jeg vil give dig ret i at Hugo evt går en smule for dybt på billedet, og det ser endnu værre ud, fordi han ikke er sat på bagparten overhovedet. Det er klart at hvis han gik rigtigt på bagparten, ville han automatisk være rejst mere fortil, men jeg mente mere eftergivenheden i nakken..

Og hvis du ser på hans linje i nakke og hals, og så forestiller dig at han gik på bagparten, og derfor fik en mere rigtig vinkel med hele sin krop, vil jeg mene at det er en ret fin holdning.

• #16   16. nov 2008 Altså jeg vil stadig mene det var for dybt.

• #17   16. nov 2008 (link fjernet)
    denne holdning rides raudrekki i smiley
    syntes det er lige tilpas den holdning nu arbejder vi bare på at få halsen rejst mere op så han bærer sig endnu bedre, det er dog blevet meget bedre da billedet her er fra i sommers smiley

• #18   16. nov 2008 han har en naturlig holdning, jo han lægger sig meget på tøjlen når han går med halsen sådan. han skal blive mere rejst som f.eks billed 3 i hans profil. altså i dalig træning på volter går han sådan mend hals og holdning men op til f.eks konkurencere eller lige ud træning hvor han skal have bagparten ind, skal hans hals rejse sig mere (uden underhals self. (: ) så han bedre kan bære sig (:

• #19   16. nov 2008 Cecilie&Raudrekki *

Det er lige sådan en holdning jeg arbejder på at få Móska til at gå i smiley Og det var også sådan ham Ejolfur ( staves? ) forklarede og viste, at de skulle gå smiley

• #20   17. nov 2008

En hest skal først og fremmest have bæring i tølten og være løs og smidig. JEg starter altid mine ungheste med at lade dem være helt løse, gerne lidt for høj fortil. Når de er ved at være taktfaste begynder jeg at samle dem mere sammen.

At få hesten til at gå i holdning i tølten (hvilket på ingen måde er den samme holdning som en dressur hest) er i min verden det allersidste der kommer på. Alle de andre elementer skal være på plads før holdningen.

• #21   17. nov 2008 Jeg har fået forklaret, af en meget dygtig islænderrytter, at det er nemmest (dog tager dette længest tid) at lære hesten at tølte med hovedet nede først, og så kan man altid rive hovedet op på den, hvis man vil det, men det er langt sværere omvendt - at indtølte ved at hive hovedet op, og så skulle arbejde det ned igen.

• #22   17. nov 2008 Hvis du indlærer tølt mde hovedet ned, skal man dælme være en dygtig rytter for at undgå at de bare går på forparten.

Når jeg indlærer tølt, især hos 4 gængere, er jeg faktisk ret ligeglad med hovedholdningen, bare de har bæring og takt.

• #23   17. nov 2008 Jeg har bare arbejdet med en del heste, hvor de har kigget stjerner, fordi de blev indtøltet i den periode, hvor man gjorde sådan.. Og det har været virkelig svært at arbejde hovedet ned på dem..

• #24   17. nov 2008 - jeg siger heller ikke at man skal indtølte hesten samlet, der er alt alt for svært.. Men man skal IKKE hive hovedet op på den, hvis den ikke selv gør det.

• #25   17. nov 2008 Nej nej - så tror jeg vi har talt forbi hinanden. Jeg snakker ikke om at rykke hovedet op - på nogen måde! Jeg snakker om en naturlig høj holdning, altså om IKKE at ride hesten ned i indlæring af tølten.

Den de rmetode med at rykke hovedet op og en pisk i røven - den håber jeg virkelig virkelig ikke bruges mere. Så smider hesten nemlig, som du nævner Carina, ryggen.

Jeg bruger også terrænnet enormt meget til indlæring af tølt. En smule hældning nedad plejer at gøre underværker.

• #26   17. nov 2008 Carina - jeg tror desværr at du har ret. Det er bare en hurtig og åndssvag løsning. Får hesten ryggen op vil den i det lange løb få langt mere aktion/løft.

• #27   17. nov 2008 Det var egentlig også bare det jeg prøvede at nå frem til..

• #28   17. nov 2008 jeg har gjordt den måde at hesten går nede med hoved og bygger lige så stille op på det så hesten rejser sig mere men samtidig går i holdning og er takt ren jeg har fået rigtig meget ros af min underviser for at have gjordt det, det tager længere tid på denne måde men jeg syntes klart det er den bedste (:

• #29   17. nov 2008 Cecilie&Raudrekki *
    Enig med dig!! Ikke noget med at hive hovedet op fra starten, det kan man altid gøre senere (:

• #30   17. nov 2008 ja nemlig hehe, (:

• #31   17. nov 2008 Altså, holdning kommer bagfra, så jeg vil mene at det er vigtigt at starte en unghest i en løs og lang form. Og Når den bliver sikker, og får en god takt, så kan man begynde at drive på bagparten, så går den næsten aftomatisk ned. - hvis man husker at have en passiv hånd.

• #32   17. nov 2008 cecilie: ja, det er sån jeg syns de skal gå, og så på slappe tøjler, altså hvis hesten kan holde det så.

det er sån jeg mener jofrid går, sån ser det iværtfald ud:)

• #33   17. nov 2008 Det med holdning i tølt er jo ikke det vigtigste og ikke noget man bør tænke over før hesten kan tølte rent og ikke før den bære sig korrekt, og hvis hesten bære sig korrekt kommer holdningen ofte af sig selv, uden man bør gøre noget for det. Man skal ikke begynde at pakke dem sammen i tølt, hvis ikke de bære sig ordenligt, så får man bare en hest som går på forparten. Formen skal rides ind bagfra og det er noget som tager meget lang tid.

Men det jo bare min mening!

• #34   18. nov 2008 Tenna - netop. Holdningen skal nok komme - det er vigtigst med bæring og takt!

• #35   19. nov 2008 Rodi han skal være meget rejst fortil og så i "holdning".. Altså.. Ikke fuldstændig i lod fordi så kvæler han sig selv, men bare være pænt i holdning, og det er min mening at alle heste skal være det.. De skal bære sig selv og ikke være på forparten.

• #36   20. nov 2008 altså, de skal ikke gå ligesom i dresur, helt pakket sammen, men på en måde hvor hesten nærmest bære sig selv, sån afslappet.

ved godt det ikke er alle der kan, blesi og lulla kan ik.

Kommentér på:
tölt op/ned hovede. jer???

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce