14. jul 2006 Følger: 138 Følgere: 123 Heste: 2 Emner: 53 Svar: 556
mærkelig adfærd, mavesår? {{forumTopicSubject}}
min super dejlige hoppe kira, er begyndt at opføre sig mærkeligt i boks. hun ligger øre når der er en anden end mig der går ind til hende, og vender bagen til..
Det samme gjorde hun sidste år, og der troede vi hun var stresset, og blev rygget ned i den sidste boks, så hun ikke havde heste på begge sider.
Det hjalp, men så skulle de på sommergræs, og det blev meget bedre. hun kommer når man kalder osv.
Men nu her til vinter, er det begyndt igen. hun har lagt ører af mig en gang, men det ignorede jeg bare, og kunne på den måde få fat i hende. men alle andre, kan ligeså godt give op med det samme.
Hun går på fold hele dagen(9.00/10.00 til 16.00/16.30).
På folden, er der læ til hestene, træer, og langt græs, pluds at de får en masse hø ved lææskuret. de hat vandre gang,(hvilket vil sige at, der er åben til flere folde, og løbegang, så de kan gå rundt og græsse og flytte flokken ligesom i naturen.)
- Hun har ikke ændret adfærd på andre måde end det med boksen
-Hendes Præsentation, er måske meget lidt foringet, men det kan måske have noget at gøre med at jeg rider hende mere eller?
-hun har overhovedet ikk mistet ædelysten, tvært imod:)
-Hun har aldrig bidt krybbe, og gør det heller ikke.
-Hun har aldrig haft kolik, trods, hun hos tidligere ejer, har levet af alt det intilage(Komad) hun kunne æde..
-Hun har ikke orm.
-hun er ni år-
Håber i kan hjælpe mig, har i oplevet det samme?
vil en afskærmning til sidemanden måske hjælpe?
Sidemanden, er den hun går med på fold, og efter hvad vi har set hendes bedste ven gennem to år, de gnupper hinanden osv.
-har hun måske mavesår?
har nemlig lige læst et indlæg om mavesår.
Mange kærlige hilsner fra den fortabte pige, der ikke ved hvad der er skæt med hendes elskede hyp:)
maj 2005
Følger: 49 Følgere: 47 Heste: 1 Emner: 16 Svar: 586
Jeg passede engang en hoppe der blev "deprimeret" om vinteren, fordi der blev mindre lys, og samtidig var lyset i stalden ved hendes boks i stykker.
Mennesker kan også blive "deprimerede" når det begynder at blive mørkt og koldt, og det tror jeg også kan ske for heste.
jul 2006
Følger: 138 Følgere: 123 Heste: 2 Emner: 53 Svar: 556
jul 2006
okt 2008
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 116
Hvordan rider du hende? Får hun tid nok til at skridte før og efter træningen? Kræver du mere af hende, end det virker som om hun kan overskue? Hvis din hest oplever, at hver gang nogen går ind i boksen (udover på det tidspunkt, hvor hun erfaringsmæssigt ved, at hun skal på fold), så skal hun ud og arbejde under pres, ja så er det klart at hun er negativ indstillet, når nogen åbner boksdøren.
Lyset er et fint forslag. Nogen steder kan man købe specielle pærer med UV lys (fantastisk til blomster), der virker på samme måde som sollys. Bare husk at slukke lyset om natten. Kroppen vokser og regenerer om natten. Hvis lyset står tændt hele tiden, kan det påvirke hormonproduktionen (også når hesten lukker øjnene) samt genere synscentret i hjernen via nerverne ( en af årsagerne til migræne hos os). Dermed kan du vende problemet fra en yderlighed til en anden. Fra vinterdepression til søvnmangel.
mar 2008
Følger: 28 Følgere: 23 Heste: 2 Emner: 7 Svar: 335
MEN hvis du tænker over det, så kan det godt være mange heste ikke lige synes vinteren er den fedeste årstid ..
Din hest har måske gået på fold i 24 timer her i sommers og nu går hun kun på fold i 6 timer . Det er et ret stort spring, og det er ikke at gå ude hele dagen, tværtimod ! .
Hvis jeg skulle stå i en røvsyg box 18 timer i døgnet, halvdelen af året, tror jeg også at jeg ville ændre adfærd, og blive ret så gnaven ..
Hun skal simpelthen bare mere ud, så vil du se mirakler .
maj 2005
Manglende energi under ridning kan skyldes ubehag, men de fleste heste sætter pels i stor stil lige nu, og det kræver rigtig meget energi. Her kan en B-vitamin kur være gavnlig.
jul 2006
maj 2005
jul 2006
okt 2008
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 116
jul 2006
mærkelig adfærd, mavesår?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside