{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.048 visninger | Oprettet:

mærkelig adfærd, mavesår? {{forumTopicSubject}}

min super dejlige hoppe kira, er begyndt at opføre sig mærkeligt i boks. hun ligger øre når der er en anden end mig der går ind til hende, og vender bagen til..

Det samme gjorde hun sidste år, og der troede vi hun var stresset, og blev rygget ned i den sidste boks, så hun ikke havde heste på begge sider.

Det hjalp, men så skulle de på sommergræs, og det blev meget bedre. hun kommer når man kalder osv.

Men nu her til vinter, er det begyndt igen. hun har lagt ører af mig en gang, men det ignorede jeg bare, og kunne på den måde få fat i hende. men alle andre, kan ligeså godt give op med det samme.

Hun går på fold hele dagen(9.00/10.00 til 16.00/16.30).

På folden, er der læ til hestene, træer, og langt græs, pluds at de får en masse hø ved lææskuret. de hat vandre gang,(hvilket vil sige at, der er åben til flere folde, og løbegang, så de kan gå rundt og græsse og flytte flokken ligesom i naturen.)

- Hun har ikke ændret adfærd på andre måde end det med boksen

-Hendes Præsentation, er måske meget lidt foringet, men det kan måske have noget at gøre med at jeg rider hende mere eller?

-hun har overhovedet ikk mistet ædelysten, tvært imod:)

-Hun har aldrig bidt krybbe, og gør det heller ikke.

-Hun har aldrig haft kolik, trods, hun hos tidligere ejer, har levet af alt det intilage(Komad) hun kunne æde..

-Hun har ikke orm.

-hun er ni år-

Håber i kan hjælpe mig, har i oplevet det samme?

vil en afskærmning til sidemanden måske hjælpe?
Sidemanden, er den hun går med på fold, og efter hvad vi har set hendes bedste ven gennem to år, de gnupper hinanden osv.

-har hun måske mavesår?
har nemlig lige læst et indlæg om mavesår.

Mange kærlige hilsner fra den fortabte pige, der ikke ved hvad der er skæt med hendes elskede hyp:)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  mærkelig adfærd, mavesår?
  • #1   26. okt 2008 Jeg tænker på om den får lys nok??
    Jeg passede engang en hoppe der blev "deprimeret" om vinteren, fordi der blev mindre lys, og samtidig var lyset i stalden ved hendes boks i stykker.
    Mennesker kan også blive "deprimerede" når det begynder at blive mørkt og koldt, og det tror jeg også kan ske for heste.

• #2   26. okt 2008 nu du siger det så 1000 tak.. der er faktisk ingen lys over hendes boks, men lyset det bliver jo slukket når vi tager hjem alligevel. men det skal prøves. hva for nogt lys ville du anbefale at sætte op??

• #3   26. okt 2008 altså, hun har ikk mave sår gard hvor er jeg glad:) hun har adgang til nabohesten, med trammer, så de kan røre ved hinanden hvis de vil. hun har også et vindue i sin boks låge, så hun kan kigge ud på stald gangen, + et vindue med trammer for, vinduet, kan dog ikke åbnes.

• Christina C
    Christina C Tilmeldt:
    okt 2008

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 116
    #4   26. okt 2008 Prøv at tjekke hende for ubehag i kroppen. Mange arter skjuler deres helbredsproblemer længst muligt. Statistisk set har mange heste med adfærdsproblemer skjulte smerter i kroppen. Selvom det ikke er alvorligt, kan det alligevel påvirke hendes humør drastisk.

Hvordan rider du hende? Får hun tid nok til at skridte før og efter træningen? Kræver du mere af hende, end det virker som om hun kan overskue? Hvis din hest oplever, at hver gang nogen går ind i boksen (udover på det tidspunkt, hvor hun erfaringsmæssigt ved, at hun skal på fold), så skal hun ud og arbejde under pres, ja så er det klart at hun er negativ indstillet, når nogen åbner boksdøren.

Lyset er et fint forslag. Nogen steder kan man købe specielle pærer med UV lys (fantastisk til blomster), der virker på samme måde som sollys. Bare husk at slukke lyset om natten. Kroppen vokser og regenerer om natten. Hvis lyset står tændt hele tiden, kan det påvirke hormonproduktionen (også når hesten lukker øjnene) samt genere synscentret i hjernen via nerverne ( en af årsagerne til migræne hos os). Dermed kan du vende problemet fra en yderlighed til en anden. Fra vinterdepression til søvnmangel.

• #5   26. okt 2008 Hvis du spørger mig, kan en hest <i>ikke</i> blive vinterdeprimeret .. Det har den sipelthen ikke hjerne nok til at kunne .

MEN hvis du tænker over det, så kan det godt være mange heste ikke lige synes vinteren er den fedeste årstid ..
    Din hest har måske gået på fold i 24 timer her i sommers og nu går hun kun på fold i 6 timer . Det er et ret stort spring, og det er ikke at gå ude hele dagen, tværtimod ! .
    Hvis jeg skulle stå i en røvsyg box 18 timer i døgnet, halvdelen af året, tror jeg også at jeg ville ændre adfærd, og blive ret så gnaven ..

Hun skal simpelthen bare mere ud, så vil du se mirakler . smiley

• #6   26. okt 2008 Jeg tror ikke det er nødvendigt med specielt lys, ganske alm lys burde kunne gøre det. Bare det at den har lys når den står i boksen indtil i tager hjem burde kunne gøre en forskel. Om ikek andet så er det da også rarest for dig hvis der er ordentlig lys ved hendes boks =0)

Manglende energi under ridning kan skyldes ubehag, men de fleste heste sætter pels i stor stil lige nu, og det kræver rigtig meget energi. Her kan en B-vitamin kur være gavnlig.

• #7   26. okt 2008 okay, så ud længere tid, mere b-vitamin, og mere lys er jeres råd? det ska sku prøves..

• #8   26. okt 2008 Ja prøv det, det burde kunne hjælpe =0)

• #9   27. okt 2008 christinna c jeg er begyndt med shelkelvigninger... men ellers ikk.. hun har haft staldkrampe, og stået stile i to måneder...

• Christina C
    Christina C Tilmeldt:
    okt 2008

Følger: 1 Emner: 6 Svar: 116
    #10   28. okt 2008 Al adfærd har en årsag. Det svære er ofte at finde den.

• #11   28. okt 2008 skal jeg få dyrlægen til at undersøge hende?

Kommentér på:
mærkelig adfærd, mavesår?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce