{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.322 visninger | Oprettet:

Sikkerhed/aldersgrænse? {{forumTopicSubject}}

Hej alle (mest Anne),

I går aftes da jeg lå og ikke kunne falde i søvn, tænkte jeg lidt over dette tiltag og den her kamp om at få bidløs til stævner.

Jeg kom til at tænke på, at det er meget forskelligt hvor godt styr folk har på sin hest, når de rider uden bid - nogle har virkelig godt styr på det (bedre end bid) men andre har knap så godt styr på det - og rider måske et eller andet sted mest sådan, fordi de synes det er populært.

Det kunne måske ende med, at små piger stiller op bidløst på deres hest til et stævne, bare fordi de synes det er "sejt" (for det ér det da, et eller andet sted - man blir jo tit set lidt op til, hvis man kan kommunikere super fint med sin hest på den måde!).

Jeg kom frem til, at det måske vil være nødvendigt at sætte en aldersgrænse eller lignende - for at undgå uheld hvis mindre ryttere, der måske ikke har 100% styr på deres hest, stiller op til stævner?

Et eller andet sted kunne man, ved at sætte en aldersgrænse, måske være mere sikker på, at rytteren i hvert fald har bedre styr på hvad der kan lade sig gøre og ej, uden at hun/han mister kontrollen over hesten.

Jeg ved ikke hvad andre har at sige til dette - men jeg synes bare jeg ville dele mine tanker, så det kan tages op til overvejelse smiley

Mvh Emilie

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sikkerhed/aldersgrænse?
  • #1   16. okt 2008 Det er lidt svært..
    Kender mange yngre rytter som sider kanon flot bidløs og alligevel kan jeg godt se din pointe.

• #2   16. okt 2008 Interessant indlæg, meget relevant. For nej, ikke særlig smart med en masse 10-årige tøser, der flyver rundt på vilde ponyer uden udstyr smiley Hvor meget styr man har over sin hest handler jo ikke kun om alder, så jeg synes det ville være synd fx at udelukke alle under 15 fra bidløse stævner. Måske man kunne lave en regel om, at alle mindreårige som min. skulle have grime på deres heste? Og at der skal være en voksen med, som har forstand på heste og som kunne have det overordnede ansvar for at ponyen er styrbar? Man kan selvfølgelig ikke udelukke, at der kan opstå situationer, hvor folk ikke kan styre deres heste, men det sker jo også til alm. stævner...

• #3   16. okt 2008 Mia: Det jeg skriver er ikke REGLER - det er bare en diskution for at få folk til at tænke over netop dette - hvordan man kan sikre sig, at man kan undgå eventuelle uheld.

Emma S: Jeg er helt enig. For et eller andet sted, kan man jo også sagtens risikere det samme til et alm. stævne hvor et lille barn rider hesten med bid - det kan jo stadig gå galt.

• #4   16. okt 2008 Præcis, Camilla...

• #5   16. okt 2008 det kunne vöre man først skulle igennem en prøve før man må starte til stævne hvor man skal vise at man kan styre sin hest i forskellige situationer...

• #6   16. okt 2008 Jeg tænkte også på noget med en prøve, synes det ville være en rigtig god idé, men tror det bliver meget svært i praksis. Tror det ville være svært at finde nok kvalificerede til at tage rundt og se folk ride deres heste hjemme hos dem selv. Og hvis folk skal tage prøven ved et større arrangement, er sikkerhewdsproblemerne jo nøjagtig de samme som ved et stævne...

• #7   16. okt 2008 Det synes jeg sagtens man kunne, kan godt se hvad du mener . smiley
    Jeg vil aldrig selv starte stævner, selvom der måske kommer nogle bidløse, men jeg støtter fuldt ud, at der kommer bidløse stævner . smiley

• #8   16. okt 2008 syns det er en god ide, men syns mere man skal lave noget omkring erfaring. da jeg rider sammen nogle piger på 9, som bare er så dygtige.
    Men det er min holdning.

• #9   16. okt 2008 Ehem, jeg så lige Mia's indlæg . JEG er 12, og jeg rider bidløst, og han går altså godt med mig ? :b.. Jeg synes , at hvis det skulle være, skulle det være ca. ved 8 års alderen ? ..

Men jeg synes mere man så skulle stille klasser.

Klasser for de små måske. - Self. på eget ansvar ? :S..
    Klasser for dem, som er lidt mere øvede, men alligevel ikke er super seje til bidløs. Måske dem som ikke kan ride med cordeo endnu ?

Og så måske de helt store klasser for dem der rider med cordeo eller uden noget ?
    Ellers vil der måske endda også taget forskel på hvordan de rider bidløst.
    Hvis man nu kommer ind til en klasse, hvor begge heste faktisk stort set er lige gode. - Den ene kan bare ride uden noget, den anden kan ride med en bidløs trense ?
    Så kan dommerne sætte forskel dér ? .. :}
    Bare min mening ^^

• #10   16. okt 2008 hmm en god pointe.. men synes det er ligeså uansvarligt at lade små piger ride med bid.. de har jo ikke styr på dereshænder og kan skade hesten

hmmm det er virkelig en tænker...

• #11   16. okt 2008 Mia - Ja ;D

• #12   16. okt 2008 Det er jo bare ligeså uansvarligt at lade dem ride med bid!
    Vi skulle indføre noget ala DRF's ryttermærker. Det er jo bevis nok til at man kan styre sin hest til et C-stævne og i stedet skulle man så bare vise at man kan bakke, stoppe og styre rundt uden problemer med f.eks. en rebgrime eller et reb om halsen smiley

DET burde virke!

• #13   16. okt 2008 Jeg synes altså heller ikke vi skal få gode tanker endnu, eller sætte for store krav. Så er der ikke så mange som vil, hvis der kommer 5ooo regler om, at man skal, kunne , og må have dit og dat, og beviser, og noget som koster i enden 2o.ooo kr smiley

• #14   16. okt 2008 Det synes jeg bare er mærkeligt for deres findes mange uhestekyndige forældre som bare ville stikke ungerne den der undreskrift. Nej det er nødt til at være noget i stil med for eksempel ryttermærkerne - noget hvor man kan undervise folk i korrekt omgang med heste.

Det kan så være alt lige fra at trække heste, stoppe den, bakke den, flytte den til side og den slags ting - og så i ridning også så man har nogle konkrekte ting folk skal kunne.
    Det kan også være trailer træning. Det er også godt at lære folk at gøre forsvarligt.

• #15   16. okt 2008 OVERSAT xD :

mia - får måske part alligevel!!! 8D B

VIP

Skrevet: 16-10-2008 16:33:17

hvis man kun er 12 skal man ride med bid så er det det du mener eller må man bare ikke deltage?? smiley

Hehe :b..

• #16   16. okt 2008 Bare glem det :b..
    Det skal bare ikke være fra 12 års alderen xb. Og dog, jeg er snart 13 --.

• #19   16. okt 2008 Jeg synes i sætter lidt for mange krav.

• #20   16. okt 2008 Ja, men så skal du også tænke på, at der er flere og flere der melder fra :b..

• #21   16. okt 2008 Måske ikke, men der er nok alligevel mange der hopper fra :b

• #22   16. okt 2008 det er fandme også ærgeligt at folk ikke bare kunne sætte sig ned og overveje... "er jeg og min hest mon klar... okay jeg er ikke helt sikker, så lader jeg være"
    så svært er det vel ikke... og det er jo ikke pinligt at vente til næste stævne.. det er først pinligt, hvis man ikke kan styre sin hest!

tror ærlig talt det bliver svært at få gennemført... i hvert fald til ponystævner...

• #23   16. okt 2008 Umiddelbart synes jeg TEAM S&S idé ang. forskellige klasser kunne være meget fornuftig.

Ellers også mange andre gode tanker omkring dette smiley

• #24   16. okt 2008 Interessant! smiley

Jeg synes at der burde være klasser opdelt efter nivea/udstyr.
    De skulle selvfølgelig have deres egne navne, men nu bruger jeg lige dressurens klasser som eksempel.

fx.
    LC - Krav - Sadel og hovedtøj påkrævet. 6-15 år starter mod hinanden. 15-99 år starter mod hinanden.
    LB - Hovedtøj påkrævet. 6-15 år starter mod hinanden. 15-99 år starter mod hinanden.
    LA - Intet udstyr påkrævet. 6-15 år starter mod hinanden. 15-99 år starter mod hinanden.
    MA - Intet udstyr påkrævet. 6-99 år starter mod hinanden.

Sådan så prøverne foregik i de laveste klasser faktisk. Så samtidig med at man stiller op til de laveste klasser, bedømmer dommeren, om equipagen er styrbar nok, til at gå videre til næste klasse, hvor mindre udstyr er påkrævet. Så hvis dommeren bedømmer at man er klar til at gå videre, får man et bevis. Det bevis viser man så, når man melder sig til et nyt stævne, hvor man skal starte den nye klasse.

Sådan så alle starter fra bunden, og arbejder sig opad.
    Ang. Mit aldersforslag, så starter børn og voksne hver for sig, indtil de højere klasser, hvor børnene virkelig har bevist at de kan noget, så får de mulighed for at starte mod voksne.

Vh. Lærke

• #25   16. okt 2008 Hvad med at man gjorde det sådan at i de laveste klasser skulle der være en form for tøjler , og noget hoved'udstyr der '' dækker '' hovedet . Jo højere op i klasserne med kommer , jo mindre udstyr skla man så også have på .
    Så kunne man f.eks. ( for at være sikker på at nogle der ikke kan styre sine heste ikke bare hopper op i klasserne ) gøre det sådan at man kvalifikisere sig via. sine resultater til at rykke op i klasserne ?

- Måske er det dårligt forklaret , men så må i lige sige til xD

• #27   16. okt 2008 Jeg synes at der som minimum SKAL være et hovedtøj/grime el. lign.
    Hvis en hest lige pludselig bliver bange, og man ryger af, held og lykke med at fange hesten igen, hvis den ikke har hovedtøj/grime på. smiley

Jeg synes at der skal være en aldersgrænse, også kunne man måske lave nogle <i>mini</i>stævner for dem under aldersgrænsen .. ..

• #28   16. okt 2008 Sarah K
    ja det er nok en meget god ide... for det er jo stadig dyr med flygtinstinkt.. så man kan jo ikke være 100% sikker

• #29   16. okt 2008 Nej det er jo lige det smiley

• #30   16. okt 2008 personligt synes jeg at aldersgrænsen skulle ligge omkring de 13 år . Alle under skal i det mindste have grime på smiley Evt.

• #31   16. okt 2008 ALLE:
    Se evt. denne debat: (link fjernet)

• #32   16. okt 2008 ved ikke helt du kan jo sagtens have en voksen rytter som vælger at starte bidløse stævner som ikke har styr på hesten

• #34   17. okt 2008 Jeg tror på en måde ikke at man skal være bange for at det kommer uvidende ryttere ?
    Bidløs sporten er ikke forfærdelig udbredt , og mange starter med at ride med bid , inden de smider det . Derfor kan de fleste , tror faktisk mere eller mindre alle ?, godt styre deres heste , for det er det de vil ?

Også pga. det ikke er en så udbredt sport som med bid , er der nok heller ikke så mange der starter med at ride uden bid , for de ved ganske enkelt ikke at det '' findes '' , aller hvad man nu kan sige xD

• #35   17. okt 2008 Jeg synes det er noget mærkeligt noget f.eks. med at man kun i en LC skal have en vis alder. Hvad hvis man er ny og gerne vil ride bidløst?

Det er jo noget mærkeligt noget med en vis alder :S
    For så er man pludselig påkrævet at starte mod dem der er meget bedre end en selv og det synes altså overhovedet ikke er fair!

• #37   18. okt 2008 mit forslagville vöre det her
    LC-sidepull,bidløshovedtæj
    LC-grime,rebgrime
    og sadan går det så højere op og så kunne man jo lave en Åben klasse hvor man frit må vælge eller som Zorro en show klasse til dem ride med reb om halsen eller uden udstyr...

• #39   18. okt 2008 Folk , altså xD..

En 6 årig kan ride bidløst ligeså godt som en 16 årig..
    Det kommer simpelthen bare an på så meget.

• #41   18. okt 2008 Sandt , sandt.
    Men man kan bare sige hun skal have en trense på af en slags, bare bidløst ?

• #43   18. okt 2008 Hehe :b.. Jeg synes vi skal være ligeglade om der er sadel med eller ej, da det egentlig mest bare gælder balance.
    Men ja :b

• #44   19. okt 2008 Jeg er enig.. Man kan jo lade være med at bruge sine hjælpe midler. Men man skal tænke over klasseindelingen.
    Det skal ikke være på samme nøgterne måde som i DRF det skal nok være lidt anderledes for at fungere.. smiley

Og så synes jeg det skal være sådan at man også har klasser hvor man arbejder fra jorden, f.eks. med hesten i et tov hvor det gælder om at bruge det mindst muligt - og så skla man gennemføre en fordhindringsbane - lidt ala besindighedsprøven bare noget mere konstruktivt i det man bedømmer efter rytteres evne til at tackle de togså.

Og så skal der være BREDDE i de disipiliner vi tilbyder.
    Efter min mening skal det være forskellige former for ridning der er tilladt - ikke kun dressur og spring, men måske også distance, western og nogle af bredde disipilinerne som ponygames og den slags.
    Det kunne være aldeles meget underholdende hvis man red ponygames bidløst tror jeg.

For at skabe noget variation i det altså.. smiley
    Sådan at folk også synes at der var en mening i det. Og dommerudannelsen skal varetages af nogle ordenltlige folk. Ikke bare et kursus..

• #45   19. okt 2008 Ideen her ville være - som ved DRF at dele ind i alders grupper...

I de lave alders grupper vil der være nogle helt konkrete sikkerheds regler.. Feks. at rytteren skal havde en heste trækker uden for banen og at man - hvis man rider med cordeo eller uden, skal have en eller anden form for grime/bidløst hovedtøj på opvarmning - som sikkerhed.

Hingste skal der også være nogle helæt bestemte regler for omkring opvarmning.

Det er jo generelt opvarmningen der virkelig skal nogle faste regler på. da det er der det kan gå galt.

På banen er man jo kun en person, så det virkelig begrænset hvor galt det kan gå der...

Man kunne dele ind i alders grænser - som ved DRF - Pony rytter, juniore, ungrytter 18, ungrytter 21 og seniore.....

Altså jeg HADER personligt disse inddelinger....

Der vil på ingen måder blive nogle anders begrænsninger - dog nogle højde+vægt regler....
    så rytter og heste passer sammen og det ser harmonisk ud...

• #46   19. okt 2008 Lige mine ord!
    Jeg hader også det der. Det med at man SKAL ride på hest fordi man er fyldt 16 er bare så ÅNDSSVAGT - tænk på dem der ikke er klar til noget større og som trives fint med en pony.. :S

Men jeg må indrømme at det tiltaler mig meget at man laver noget sikkerhedshalløj omkring opvarmnig - og for alt i verden skal alle ridedispliner være velkomne på en eller anden facon fordi vi ikke er så mange men fordi vi så på dem måde kan skabe en helt anden stemning hvis f.eks. dressur, spring, western og distance er samlet under et tag. Det ville give det fællesskab på tværs af det hele som man ofte mangler.

Og det med agility er jeg altså ret varm på f.eks. hvis man starter med at lave en begynder klasse - noget der svarer til en LC måske - hvor det så ikke er så svært og så bygger man op så man til sidst skal få hestene til nogle ret svære ting men stadigvæk harmonisk.

Jeg synes det er tiltalende at man har bredde i forbundet. Det mangler DRF i allerhøjeste grad hvis du spørger mig bredde og manglende rummelighed. Man stræber efter et skønhedsideal i stedet for et samarbejdsideal.
    Og så er jeg også af den holdning at vi skal tage ud og vise os frem. Jeg er ikke selv dygtig nok endnu - jeg kan "kun" ride ham i rebgrime og uden sadel - vi er nødt il at imponere.

Og så skal man stræbe efter det der ideal som fordringer i dressur har skabt. Altså det der med den gammeldags remonte holdning og den slags biliver tilladt og legalt - altså at vi ligesom bryder med den der tanke om at alting skal gå så hurtigt i sporten. Alt det som DRF mangler skal vi ligesom føre ud i livet - det kommer nok til at tage tid men jeg er sikker på at det bliver genialt.

Altså ligesom gøre op med al det der miserable man har set i DRF hvor ikke alle er velkomne. Vi rider ganske vidst uden bid men tilgengæld har vi ingen begrænsninger på hvordan vi gør det!

• #47   19. okt 2008 prøver, optagelser og lignene... ville jeg ikke ønske skulle finde sted til disse stævner....

Men der vil jo være helt mini micro begynder klasser.....

Og man kunne jo lave den regl at ryttere der er under en vis lav alders grænse, som ønsker at ride med cordeo - eller uden, skal gennem en af disse små klasser før man rider højere, så man kan se om de magter det....

Men jeg kan ikke rigtig forstå hvorfor der skal være alders grænser for hvornår man må være med.....
    ALLE skal kunne være med.... Dette er for ALLE der ønsker at ride bidløst...

Udelukker vi nogle pga. deres alder, så risikere vi først og fremmest at de tyer til bid - og DRF stævner, for at kunne deltage i stævner...
    Og for det andet vil de give en meget grimt ry af vores stævner.

I de helt små klasser vil en form for sadel jo være et krav....

Og melder en rytter sig til en for svær klasse, falder af eller hesten tager en frisk løbe tur, ja så er der ikke noget at gøre ved det... så har dette rytter nok lært af sine fejl. Dette sker over ALT specielt for børn, som har forældre der tror de kan mere end de kan.....

Sikkerhedsvest vil blive et krav for ryttere under 18 år.

Godkendt ridehjelm.

osv osv.

Klasse opdeling....

Nej vi kan på ingen måder dele op i klasser før vi har regler, krev, stævne politik og mål for denne stævne form...

Det vil absolut ikke blive en begynder klasse....der vil blive mange begynder klasser - vi skal IKKE begå samme fejl som drf...

Der skal først og fremmest besluttes hvad der skal være tilladt at ride med.... OG om der skal være frit valg om man vil ha sadel på eller ej?

Altså hvis der laves 5 klasser på begynder niveau - hvor de stiger i grad.- som LC1 - LC2 - LC3 - LC4 og LC5...

Så kunne man i LC1 sige aft alle slags sadler er et krav.
    Fra LC2 af valgfrit mellem sadel eller ej .

Så vil der nok komme et mellem niveau

og så er højt niveau...

Udvikler bidløs ridning og forbunnet sig i den rigtige retning, og der er nok deltagere - så kan man med tiden forhøje niveauet.

Evt. lave DM?
    Måske kommer flere lande med på ideen? EM ? NM????

• #48   19. okt 2008 jepp brede skal der være...

Der skal være "dressur" klasser, som vil komme til at få et nyt ord og ny betydning.

Der skal være spring klasser, som også vil få sit eget navn.

Der skal være agility klasser , hvor hesten arbejdes med fra jorden.

Der skal være trail lignende klasser, hvor hesten rides gennem tillids bane.

Og evt. mere endnu?

Men vi skal starte et sted... og med mindre ting end vi måske vil, men man kan altis bygge mere på med tiden.

Det hele kræver penge , penge og atter penge, samt tid i lange bane og en hel masser mennesker der vil hjælpe.

• #49   19. okt 2008 Jeg vil i begyndelsen sige at det kræver en del frivlillig indsats. Man kan måske starte med når vi får lov til lave forbundet at lave regler for klubber og den slags - så alle fra starten ved hvad der kræves for at være med. Det er vigtigt at der hurtigt bliver nedsat en bestyrelse af folk der gider gøre en indsats for at det her rent faktisk bliver til noget.

Jeg vil mene at det ikke er en sag at lave agility og trail klasser. Det kræver ikke så meget. Det kræver nogle forhindringer og nogle krav itl forhindringerne. Det er ikke specielt svært - springklasser er heller ikke det største problem.
    Det er dressuren de er problemet. Man kan ikke sammenligne det med DRFs dressur, fordi dressur ikke i deres øjne er harmoni mellem hest og rytter - overhovedet. Desuden skal vi tænke på at DRF også har startet et sted og det kommer vi også til at gøre.
    Det har westernfolket og islænderfolkene gjort og så kan vi også gøre det nå. Det kan vel ikke være så kompliceret hvis man gider yde en indsats. Der er en stor opbakning til fra de ryttere som ikke rider stævner normalt vil jeg tro. Akademiske og den slags er jo også bidløse til at starte på.

Jeg vil mene at der til de første stævner kræves at man f.eks. laver nomgle små ENKLE soringklasser, hvor man f.eks. siger at man bedømmer folk hver for sig efter optøming, cordeo, bidløstrense, almindelig hackamore, soft hackamore (rebgrime) og så videre, - og hvis der er færre end 3 ryttere i klassen men den type optømning vil man så blive slået sammen med de andre ryttere.

Og så kan man lave en agilityklasse hvor man har nogle enkle forhindringer i den lette klasse, f.eks. bomme, presening,vandgrav og den slags og så kan man have en klasse for den der er lidt mere øvet.
    Men jeg tror nok forbundet skal blive til noget. Det er jeg ikke et sekund i tvivl om, for der er mange adfærdsfolk og den slags som sikkert kunne være en stor hjælp fordi de heller ikke kan have papirer på at de har en eller anden form for resultat i en konkurence.

Tænk på voltige også er ved at blive stort, vi kan sagtens få det her på benene. Nu er voltige godt nok accepteret af DRF men vi kan også lave regler for det kan vi. Det er bare et spørgsmål om at der er en bestyrrelse af nogle FORNUFTIGE og dygtige hestemennesker der gider bruge deres tid på det gør det.

Vi er bare nødt til at være realitsike

• #50   19. okt 2008 Jeppp

Dressur programmerne SKAL OG KAN ikke sammenlignes med DRF's...

og vil desuden ikke komme til at hedde dressur....

Og de små dressur klasser vil blive så enkelte med enormt enkelte øvelser... og uden galop til en vist sværheds grad.

der skal være nogle helt andre krav for hvad man dømmer efter i disse klasser og hvad vi ønsker af hest og rytter...

Men alt dette vil der blive taget stilling til når vi når lidt længere hen i billedet.

• #51   19. okt 2008 Det er vi nødt til at vente med
    Men jeg får i hvert fald lyst til at starte støvner igen hvis man kan starte en sværhedsgrad der passer til hestens uddannelse. Der forlanges faktisk meget i en LC1 dressur i dag synes jeg - eller også er det fordi dommerne ikke dømmmer efter fordringerne,

Jeg er sikker på at man kan få et godt resulatet ud af det hvis vi virkelig tager til hvad vi vil og sådan noget og får udtænkt nogle sværhedsgrader der passer - tror godt man kan lave op til og med det der svarer til et LA niveau fra starten der er nogle der kan en del allerede men ikke har mulighed for stævner

Men det ville være fedt hvis der var klasser hvor man viste arbejdet fra jorden og showklasser til kvadrille, tricks og den slags så man virkelig udnyttede bredden - men man kan godt kalde det dessur vi skal bare sørge for at det er nogle meget klare krav der bliver dømt efter og at det er objektivt altid!
    Det er nok den største fejl DRF har begået. i hele sit liv - der er ikke en eneste objektiv dressurdommer overhovedet.

Men jeg glæder mig i hvert fald. Det er altid spændende når man kan se et formål med at blive ved med at træne fra jorden i alle de ting man gør! Men man skal tænke på sikkerheden men det må mest være i forbindelse med opvarmning og den slags - på banen er der jo ingen grund til det - der er man jo alene.

Synes også man skal tænke over om dommeren skal sidde i en bil eller skal stå ved siden af i de første klasser for mange heste er ikke vant til stævner og det at skulle se 100.000 fremmede ting kan godt tricke enhver hestehjerne - bellieve me.

• #52   19. okt 2008 ETIK:

ET BIDLØST RIDEFORBUND ER ET RIDEFORBUND FOR RYTTERE DER RIDER UDEN BID.

DVS. ikke et rideforbund der skal sætte regler for hvordan man rider son hest korrekt - men et rideforbund med milioner forskellige ride stile og måder.
    Der skal ikke være en teoretikker i baggrunden der skal være den basale retning for vores måde at ride på til disse stævner, men der skal ses på hvordan du som enkelte person, formåer at omgå din hest.
    Hvordan du styrer din hest med så små signaler som muligt og hvordan du takler evt. problemer.

Din kommunikation med hesten vil være så vigtig her- og dette kan gøres på utallige måder. Og ingen er den rigtige...
    Men det er resultatet der er det vigtige...
    derfor skal vi havde de adfærds uddannese ind i billedet.
    Som dommere.

Jeg er aktiv stævne rytter under DRF - jeg ser SÅ mange der ikke burde sidde på en pony - eller så vel en hest.

Jeg ser både store og små der ikke burde ride stævner.

Disse vil der altid være. ALTID og man kan ikke lave prøver og optagelser - det er simpelthen ikke etisk korrekt i mit hovede - det blive militær agtigt...

KUN de rigtie har adgang - og kun de perfekte,

Jeg får kvalme ved tanken.

Måske dukker der nogle op til vore stævner som ikke rider pænt pg som er lede ved sine heste - måske ikke?

Og dukker disse op var det så ikke bedre at forsøge at ændre deres retning - i stedet for at give dem den kolde skulder???

Måske kunne du - i - jeg gøre en forskel og endre disse menneskers syn på ridning og omgang med heste???

VI skal være forbilleder - ikke kontroløre som står og lukker dem ind vi syntes er GODKENDT.

• #53   19. okt 2008 TRIKS KLASSER GOD IDEE

• #54   19. okt 2008 Man er nødt til at være large.
    Man er nødt til at indse at ikke alle rider som en med forbyd hjælpetøjler ved alle former for ridning - og gør alle foromer for optømning uanset det er der er bidløs tilladt - så er vi langt henne af vejen.

Man er nødt til at indse at man ikke kan styre sin hest med magt. Det er nødvendigt at træne den til at ville reagere og det kan man altså kun hvis hesten forstår hvad man vil og derfo tænkte jeg på tricks - enhver idiot kan lære en hest tricks men det er mere det at man er i stand til at kontrollere at det ikke sker hele tiden.
    Jeg er blevet ret inspireret at klikkertræning og gør det et par gange om ugen efterhånden og det virker.

Hvis man skaber plads til breden - altså bredden møder eltien så kan man måske gøre sig forhåbninger om at DRF vil lade os komme ind til landsfinalerne der finder stedet hvert og vise hvad vi kan. Det kan inspirere mange mennesker hvis vi kan komme og gøre det samme uden bid som de kan med.
    Det vil give folk en forståelse for hvad vi laver og hvis vi imponerer lidt ved at springe med cordeo og den slags så kan man få folk til at forstå men det at vise vejen dertil at man starter på jorden opbygger tillid og langsomt skifter biddet ud - det er det jeg er nødt til at gøre for min hest er lidt af en mundfuld - sensitiv og super intilligent.

Så kan man vise at det kan lade sig gøre at ride en hest uden bid og ride den gennem mange forskellige øvelser i harmoni med sig selv og sin rytter i et afslappet tempo. Det er simpelthen det man skal vise - om man så rider remonte eller hvad man gør. Det underordnet - det er derfor man skal tillade mange forskelllige stilarter at mødes til stæverne. Det giver muligheden for at øge forståelsen og vil skabe forståelsen for at ridesporten ikke behøver være vodl men at ridning godt kan være man kan en masse sammen med sin hest.

Det vil give hosemanshiptrænerne og underviserne muligheden for at vise hvad de kan - det vil give dem mulighed for at vise at de også kan noget - og ofte noget ret specielt.
    Derfor synes jeg i hvert fald man skal forsøge at indlede et samarbejde med DRF men om det lykkes det skal jeg ikke kunne sige overhovedet. Men man kan da gøre forsøget og håbe det lykkes at udbrede vores sport.

Tror der er mange mennesker verden over der vil blive inspireret hvis det her projekt rent faktisk lykkes os.

• #55   20. okt 2008 Hvordan kommer vi egentlig igang med det hele? :b

• #56   20. okt 2008 Jeg venter svar fra DRF...

• #57   4. mar 2009 anne: det der med en vægt grænse er både en god og en dårlig ide! f.eks. en islænder kan bære mere end en DSP! alså islænder kan jo bære voksne men på 90 kg! men det kan en DSP ikke! selv om den er på samme størelse! og højte der er der det samme poblem med islændern! det er jo en voksen og barne hest! lidt lige som en fjordhest!

ellers syndes jeg alle dine ider er super:)

Kommentér på:
Sikkerhed/aldersgrænse?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce