Ikke en rigtig fjordhest...? {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen..
Nu vil jeg gerne høre jeres mening om hvordan en rigtig fjordhest ser ud. En af mine veninders gamle oldemor ved meget om heste. Især fjordhesten som hun brugte på sin gård til at trække vogne, og hun læste også meget om den.. :). Hun havde nogle af de fineste fjordheste dengang, og var stolt over at vise dem frem til dyreskuer og andet.
Jeg viste hende nogle rigtig fine fjordheste på nettet med flotte stamtavler og fine billeder. Hun blev så nærmest sur over at se på dem, da hun påstod at de ikke var rigtige fjordheste. Hun syntes at fjordheste har forandret sig så meget at den slet ikke ligner en fjordhest mere.
Jeg spurgte hende så jammen hvad er en rigtig fjordhest så...? da jeg var meget forvirret over det hun sagde
Hun siger at en rigtig fin fjordhest er højst 1,45 i stang, bred, stærk og rolig. Mange gange var de ikke ridelige, da de var for brede, og tunge, man brugte dem til hygge ture, vogn og plov. De var mere mørke på benene og ålen var bred og mørk, deres ples var også lysere gul.
Hun siger de er blevet for spinkle, for høje, for mørkegule og for ridelige hvis man kan sige det sådan..:)
Jeg kunne egenlig godt følge hende, og syntes hun havde rart på mange punkter...
Hvad syntes i..?
og er det godt eller dårlig..?
apr 2007
Følger: 23 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 65 Svar: 563
Men jaah sys da at en fjordhest nu engang er en fjordhest selvom den er spinkel og høj men bare min mening ...
dec 2004
Følger: 48 Følgere: 61 Heste: 5 Emner: 34 Svar: 370
Man skal huske på at dengang hun havde fjordheste blev de bevidst avlet bredere og "stærkere" for at kunne fungere i landbruget. Så det er i min verden bare endnu et eksempel på at fjordhesten løbende ændrer sig i forhold til hvad man ønsker af den brugsmæssigt, men den type og præg har den bevaret.
jan 2008
Følger: 79 Følgere: 71 Heste: 6 Emner: 67 Svar: 253
- men kan kun give hende ret ..
feb 2008
Følger: 66 Følgere: 60 Heste: 1 Emner: 127 Svar: 2.048
mar 2008
Følger: 18 Følgere: 16 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 61
sep 2007
Følger: 121 Følgere: 116 Heste: 1 Emner: 12 Svar: 304
jun 2006
Følger: 154 Følgere: 161 Heste: 29 Emner: 39 Svar: 539
jun 2006
Følger: 154 Følgere: 161 Heste: 29 Emner: 39 Svar: 539
Ikke en rigtig fjordhest...?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside