1.515 visninger
|
Oprettet:
Tina Jensen - Team Almindingen! !
20. jan 2008 Følger: 34 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 71 Svar: 448
20. jan 2008 Følger: 34 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 71 Svar: 448
Kværke?? {{forumTopicSubject}}
Min ven har lige ringet til mig og fortalt at to af hestene er syge der hvor Trausti oss står. Dyrlægerne mener at det måske er kværke Jeg har læst hvad der står om det inde på netdyredokter.dk og efter den beskrivelse har de tydeligvis nogle af symptomerne på det. bl.a.
- manglende appetit
- 40 i feber
- tegn på halsbetændelse
- og løbende næse.
men jeg ville gerne høre lidt mere om det? er der nogen der ved noget om det? eller har heste der har haft det, eller ved hvor man kan læse mere om det?
feb 2008
Følger: 83 Følgere: 79 Emner: 59 Svar: 657
raudrekki har haft det, han statede med i ca. 1 uge at have 40 i feber og var meget træt.
så fik han grønt snot ud af næsen og kan ikke rigtig spise og svært ved at drikke.
han fik så ikke bylder på hagen eller der omkring så han havde en mild from for kværke
men altså Raudrekki tabte sig enmort meget og han stod stille i 5 uger (:
der er ikke rigtig noget at gører ved kværke, hvis hesten har det så lad den stå stille endtil det er over.
man kan først tage til stævner efter sidste udbrud er over og så 3 uger frem.
jan 2008
Følger: 34 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 71 Svar: 448
jan 2008
problemet er at vi ikke rigtigt har andre steder at sende dem hen. og den ene af de smittede heste er først blevet tjekket for det efter et par dage så der er temmelig stor chance for at resten af hestene oss har fået smitten uden dog at være præget af det.
feb 2008
men self der er flere former for kværke. raudrekki havde en meget mild en mens et føl ude der hvor Raudrekki står fik vandre kværke og fik bylder over alt ...
men som julle siger er det meget smidtsom, bylderne sætter sig under hovedet ved kæben og det, det er betændelse der er inde i bylderne.
feb 2008
ja den kan være alvorlig hvis det f.eks er vandre kværke ... ;D
jan 2008
feb 2008
jan 2008
feb 2008
sep 2005
Følger: 22 Følgere: 21 Emner: 52 Svar: 275
Kværke er ganske rigtigt meget(!) smitsomt, men det er altså meget sjældent, at hesten dør af det. Hvis hesten bliver ramt af indvendige bylder, er det ganske rigtigt rimeligt alvorligt, men dette sker MEGET sjældent, og det er som regel kun føl og meget unge plage der bliver ramt af denne form for kværke. Jeg har min hoppe samme sted som Cecilie, og der var omkring 20 heste der var syge, og der var ikke én (bortset fra føromtalte føl) der fik vandrekværke, og der var ingen, heller ikke føllet, der døde af det. Så den der med at "der er stor sandsynlighed for at hesten dør da der dannes bylder i halsen på hesten så den ikke kan trække vejret." den holder altså ikke! Jeg har oplevet kværke epedemi 3 gange, og aldrig er der nogen af hestene der er døde! men sygdommen smitter som bare fanden, og man skal virkelig være påpasselig med karantænen, og det tøj man har på ud til de syge heste! Og huske at kontakte dyrlægen, hvis hesten har vedvarende høj feber!!
Min hoppe var også syg, hun blev efter endt sygdomsforløb sat i en måneds karantæne på en "ren" mark, og derefter vasket 3 gange i Vikorn-S over hele kroppen. Vi sendte hende afsted til hingst (hingsteejeren var velvidende om, at Björk havde været syg), men hun smittede ingen af hestene oppe ved hingsten. Så det er en af måderne man kan komme sygdommen til livs på.
jan 2008
sep 2005
jan 2008
jan 2008
feb 2008
jan 2008
sep 2005
Grunden til at jeg skrev som jeg skrev, er at jeg tit oplever at kværke bliver blæst op til at være farligere end det egentligt er, og der derfor går panik i folk, hvis deres heste bliver ramt. Selvfølgelig kan du ikke vide mere end hvad du har fået fortalt, og det var derfor jeg skrev om min erfaring eftersom jeg har oplevet kværkeepedemier et par gange. Så kan du jo tilføje det til din viden;) Du har selvfølgelig lige så meget ret til, at skrive om din erfaring som jeg har!
Mvh. Kirstine
mar 2007
Følger: 97 Følgere: 99 Heste: 4 Emner: 88 Svar: 1.056
Min unghest gik med kværke for 2 år siden, uden jeg lagde mærke til det.
Han klarede det hele helt fint selv.
Men få dyrlægen ud for en sikkerhedsskyld. For hesten kan have indvendige bylder, som den kan dø af, hvis det ikke bliver opdaget i tide.
Det oplevede jeg sidste år. :s
jan 2008
jul 2005
Følger: 42 Følgere: 38 Heste: 4 Emner: 18 Svar: 230
Så bare hold øje med din hest og tjek feber morgen og aften, så skal det nok gå.. Og selvfølgelig tilkald dyrlægen hvis feberen stiger..
Det er meget normalt at det kan lyde som om hesten hiver efter vejret fordi de er så snottede og bylden mellem kæbeledene selvfølgelig sidder og generer lidt, men så længe din hest er rolig skal du ikke tage det som om den ikke kan trække vejret - det kan den sagtens, men den har det bare lidt ligesom når vi er mega snottede
Kværke??
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside