2.338 visninger
|
Oprettet:
Krybbebider? {{forumTopicSubject}}
Heey
Her været ude at kigge på hest som er rigtig fin osv.
Men den er bare krybbebider / vindsluger som nogen kalder det? Han er 5 år, synes at han bider lidt skævt sammen med bisserne.
Nu har jeg hørt at folk synes at krybbebidere, ja dem skal man holde sig langt væk fra!
Men har også hørt nogle sige, skidt pyt. Få et afslag i prisen osv.
Hvad er jeres mening og erfaring med "krybbebidere" ?
Skader det hesten på nogen måde, fysisk?
Hvordan vænner man hesten af med det, erfaringer i har haft?
jul 2008
Følger: 51 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 68 Svar: 1.716
mar 2007
Følger: 41 Følgere: 38 Heste: 2 Emner: 21 Svar: 136
Og min mening er at det er lig meget for du ka sagtens bruge heste alligevel...
Sys du sku se om du ikk ku få afslaget hvis det var...
Og hvis det nu er det bider i træ er det jo bar at sørge for den ikk er i nærheden a træ når den står inde...
Der er nogen heste der ikk gør det så meget når der er ndre heste på stld sammen med den...
feb 2008
Følger: 35 Følgere: 58 Heste: 9 Emner: 14 Svar: 212
jan 2008
Følger: 103 Følgere: 422 Heste: 13 Emner: 116 Svar: 1.345
jul 2007
Følger: 71 Følgere: 64 Heste: 3 Emner: 36 Svar: 141
sætte det der rundt om halsen så den ikke skulle gøre det jeg rider på en der gør det og vi bruge sådan en til rundt og halsen kan ikke lige huske hvad den hedder men det hjalp ellers kan du og så bare lade den stå på løsdrift det gør den jeg rider på og den har ikke gjordt det siden heller ikke når vi kommer hen til bommen hvor vi binder den fast
aug 2008
Følger: 43 Følgere: 40 Heste: 4 Emner: 125 Svar: 979
Og står i en boks for sig selv, hun var for stresset, og kunne ikke have andre heste ved siden af hende.
Men idag er der ingenting.
Så være ikke bange for det. (:
jun 2007
Følger: 143 Følgere: 139 Heste: 3 Emner: 66 Svar: 2.182
Mathilde H
Puhaa det lyder ski da lige slemt nok ved du om man kan vænne hesten af med det ?
Ritha H
Okaay. Ham her gør det nemlig i træ. Men har det bare sådan lidt.. altså en anden hest i samme stald er også krybbebider, der har man prøvet at "bure" den inde, så begynde dne bare at gøre det på jern/metal, så nu er det begrænset hvad den har af tænder :s
Mette K
Altså jeg synes at han gør dte hele tiden. Men så snart at han bliver aktiveret så glemmer han alt om det. Så dte kunne måske være pga. kedsomhed?
Maria og de 4 drenge *
Lyder da rimelig interessant. Noget tid før sommerferien blev den nemlig ikke fodret ordenligt, og nu jeg har læst en del om mavesår, så ville det faktisk ikke undre mig hvis den måske har haft / har det ?
Kan prøve at finde ud af hvor længe det har stået på.. ville da tro i ca. 2 år? Han gør det hele tiden : / dog ikke så snart at han bliver aktiveret
aug 2007
Følger: 55 Følgere: 52 Heste: 1 Svar: 5
jun 2007
Det lyder da enlig utrolig logisk? Kan da spørge ejer hvad hesten får af foder nu, for at se om den får det rigtige. Hvis det altså er foderet der er skyld i det.
~Stine&Rex ~ Team KRK ~ S
Vil ihvertfald kræve af afslag i prisen XD Men er ikke så vild med den der krybbebider rem..
Nina H -Misty, Star, Elke og Confetti<3 I er livet <
Det med at tage krybben fra hesten har jeg også tænkt på
jul 2008
Følger: 51 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 68 Svar: 1.716
Dyrlægen fortalte hende, at selvfølgelig kunne man gøre noget, men at de aldrig kan helbredes fuldestændig.
Lyder som en god ide med foder.
mar 2007
Følger: 41 Følgere: 38 Heste: 2 Emner: 21 Svar: 136
Der er desværre oz heste hvor det ikk hjælper kender en hvor det ikk hjalp...
Angelika c....
oki har jeg aldrig oplevet det men selvfølgelig ka det ske...
jul 2007
Følger: 71 Følgere: 64 Heste: 3 Emner: 36 Svar: 141
jun 2007
Tusind tak for linket ihvertfald Vil prøve at snakke med ejer om det med de tilskud osv.
TANJA K
Okay det lyder da til at det ikke er "farligt" at eje en krybbebider. Ejeren af den her hest er nemlig også en berider, og så er det hans eget avl. Så skal jo passe på med at være for naiv.
Maria og de 4 drenge *
Bryder mig heller ikk om den der rem..
Men ja, det tyder da på at det højst sandsynlig er foderet det er galt med.
Har du nogen idé om hvor lang tid der går, før man kan se ændringer? Altså mht. krybbebidning
jun 2007
Okay, jamen det bekræfter jo også bare mange af de andre svar
Bliver da en smule mere sikker, og klogere.
Men er din pony så stadig krybbebider?
jun 2007
Har desværre ikke en bruger derinde...
men kunne du nævne hvor længe der ca. går får foder skiftet får sin virkning? ikke sådan 100%, bare så man kan se/fornemme en reducering af vanen
jun 2007
Ville da tro at når han er så ung, så er der måske en lidt større chance for at han vænner sig af med det i forhold til en på måske 14 som altid har haft vanen?
Hvis jeg vælger at købe hesten så vil jeg da få en ordenlig snak med en dyrlæge, og få ham til at undersøge hesten for mavesår.
Måske kunne jeg lave en eller anden aftale med ejer, om at jeg kunne "låne" hesten, hvor vi så prøver at ændre på foderet m.m. Hjælper det så, jamen så køber jeg hesten. Hvis altså ejeren er interesseret i det :b
jun 2007
Okay
Jamen så kunne det jo være, hvis hesten får konstateret mavesår, at jeg kunne få dyrlæge til at kigge den igen efter 3-4 uger, og se om der er en ændrig eller lign.?
Men det er da helt bestemt noget som jeg vil snakke med ejer om imorgen
jun 2007
Tusinde tak! Det hjalp da at få læst det igennem
Maria og de 4 drenge *
Okay. Jamen tusinde tak for dine beskeder her i tråden
jul 2007
Følger: 81 Følgere: 72 Heste: 5 Emner: 464 Svar: 5.923
jul 2007
Følger: 81 Følgere: 72 Heste: 5 Emner: 464 Svar: 5.923
apr 2008
Følger: 53 Følgere: 58 Heste: 12 Emner: 10 Svar: 887
Jeg vil ikke sige at man helt skal lade være med at købe en krybbebider men jeg vil mene der som minimum skal være et afslag i prisen, da det kan være betydeligt dyrere at holde den hest.
Direkte afvænne den med det kan man ikke, men der er flere tiltag man kan gøre, og så i hvert fald sørge for at den kommer meget på fold, har hø at tygge på inde og får ordentligt foder...
Pøj pøj med det:-)
maj 2007
Følger: 75 Følgere: 88 Heste: 10 Emner: 148 Svar: 1.984
jun 2007
feb 2008
Følger: 35 Følgere: 58 Heste: 9 Emner: 14 Svar: 212
jun 2007
Aom jeg har skrevet før i tråden så har den gået som elevhest hvor foderet udelukkende bestod af korn/havre og græs.
Nu er det noget soja ris? og vitamintilskud. + det dårlige, majsflager og havre. adgang til stråfoder.. der får den vidst kun det halm der er i boksen, men spørger imorgen (spring undervisning) hvad den ellers får.
der var noget mere den fik, men husker et ikke helt
Husk lige at jeg IKKE kalder det for korrekt fodring! Jeg er stærkt imod det som deres heste får af foder..
En ting er da sikkert, HVIS jeg køber den, så skal den under alle omstændigheder tjekkes for mavesår.
sep 2008
Følger: 57 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 46 Svar: 1.132
smøre med det der så det smader vilt dårlig at dide.. og så give sådan en merkelig rem på så de ikke kan lide det så godt. og prøve at fjerne alle steder hvor det er muligt at krybbbeside!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
jan 2008
Følger: 84 Følgere: 86 Heste: 9 Emner: 64 Svar: 712
jun 2007
Den har været krybbebider/vindsluger siden føl, pga. moren altid har gjort det. Så den har allerede som 5års skævt tandsæt osv. Hvis den allerede har det nu, jamen så går der jo ikke mange år får der opstår en masse træls noget omkring det.
Det lyder heller ikke til, at jeg kan få et afslag i prisen.. den får ikke det mest imponerende foder og går ikke rigtig på fold.
Har også snakket med 2 dyrlæger om det med krybbebidere/vindslugere. Den ene sagde med det samme, hold da væk fra sådan noget medmindre du bevidst vil købe en patient og ikke en hest.
Ham den anden sagde, at det var ikke sikkert at det ville have nogen betydning for hesten, men at den meget muligt har større risico for vindkolik osv. når den jo er krybbebider. Men han ville ikke anbefale den hvis jeg skulle bruge den til det jeg nu skal bruge den til.
jun 2007
Har skam fundet en som jeg måske vil købe, en springhest sandgaard har haft, en lækker 5års vallak
Krybbebider?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside