{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
685 visninger | Oprettet:

Kan det mon passe?? {{forumTopicSubject}}

Jeg har denne hersens skønne Frieserhoppe, som for ca. 4 uger siden fik sine forsko pillet af og ved samme lejlighed blev beskåret. Normalt kan hun gå i op mod 8-10 uger uden at have brug for smed, men når jeg kigger på hendes hove nu, synes jeg allerede, at især hendes forhove trænger igen. Kan det være rigtigt? Eller er det mon mig, der er et pylr?

Er der forskel på, hvor meget hovene vokser fra gang til gang? Eksempelvis afhængig af jordbund, vejr og årstid?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan det mon passe??
  • #1   6. sep 2008 Melle 8-10 uger imellem hvert smede besøg er for længe imellem spørger man mig.. :o(

Hilsen
    JJ

• #2   6. sep 2008 den har jo heller ikk sko på ... dem har hun fået pillet af... men ellers er jeg enig med dig
    Alle elsker Bailey... Ifølge Bailey.. !

• #3   6. sep 2008 helt enig med SortePerler J... men mener så os man skal huske at sige en da en friser er en tung hest, her det os meget stor påvirkning på hvordan hovene vokser.... når en tung hest går uden sko kan den godt ha en tendens til at flade lidt ud i hornvægen og få det man kalder vinger og det får hovene til at så lange ud....

• #4   6. sep 2008 Tusind tak for jeres svar. smiley

Må hellere lige specificere, at jeg naturligvis har smed til alle vores heste, når bare én af dem trænger! smiley Og det er uanset om det så er hver 2. uge eller hver 10. uge. smiley

Men omvendt vil jeg heller ikke tilkalde smed f.eks. hver 6. uge (og vi snakker altså en situation UDEN sko), blot fordi dette er det normale, gennemsnitlige interval imellem beskæringerne, hvis hestens hove ikke trænger til det.

Min erfaring er, at der er lige så mange forskellige hove, som der er heste; nogle skal beskæres meget ofte, mens andre slet ikke har det samme behov.

Det, der undrer mig, er, at samme hest kan have hove, der vokser så "forskelligt"; altså at de i nogle perioder stort set ikke vokser, mens de i andre vokser helt vildt. smiley

• #5   6. sep 2008 det har meget at gøre med vejr, fodring, og hvor aktiv hesten er...

• #6   6. sep 2008 Når en hest for sine sko pillet af, så er det jo naturligt at hoven får gro vækst og det sker hurtigere end ellers for en sko hæmmer jo til dels hoven i at gro..

Foder og fold aktivitet + ridning gør også at hove vokser anderledes fra hest til hest.

Min hest får beskåret hver 4 uge og der tages 2-3 mm hver gang.. og den går uden sko og har altid gjort det (13 årige hoppe). Og her er der tale om en hest som rides i western/distance og tidligere Dressur hest.

Hilsen
    JJ

• #7   7. sep 2008 men man skal os lige huske på at 1 cm skævhed i forhold til hvordan hesten normalt går det giver ca 30 pocets belastning på en eller flere sener....

• #8   7. sep 2008 <danmarks bedste lærling><the one and only > helt enig deraf mener jeg så også det er yderst vigtigt at hestens hov er i balance og det mener jeg ikke en hov er når den beskæres hver 10 -13 -14 uge, syntes jeg tangere hen ad hvor jeg siger det ikke er til hestens ve og vel.. Håber det er oki at sige sin mening sådan.

Hilsen
    JJ

• #9   7. sep 2008 SortePerler J vi er enige langt hen ad vejen, dog har jeg den opfattelse at betvinger man en hov med en sko, så går væksten i stå (håber jeg gør mig forstålig) derimod ingen sko på en hov så vokser hoven mere og deraf kommer at hoven så skal beskæres det oftere... Håber det gav mening det jeg skrev.

Hilsen
    JJ

Kommentér på:
Kan det mon passe??

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce