{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
693 visninger | Oprettet:

At springe...?? {{forumTopicSubject}}

Nu bliver jeg simpelthen nød til at høre alles mening, inden for dette område....
Er ret sikker på at de fleste er enige i mig i at man gerne må starte med at tilride en hest, som er 3 år evt. 4 år, hvis den ikk er ordenligt udvokset....

Men hvornår må man begynde at springe med den (OGSÅ LØSSPRINGE).... For det var jeg overbevist om at man først måtte, når den blev 4 år.....???????

- Så nemlig lige en profil med en hest på 3 år, som havde ene af løsspringnings billeder, som endda var ret høje.........

Så nu spørg jeg altså lige jer alle......

1000 Tark for jeres svar på forhånd.....

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At springe...??
  • #1   5. aug 2008 Nåh.... Jeg mente også nok.... Så er jeg ikk heeelt galt i byen...... Hehe..... Tak folkens..... ;o)

• #2   5. aug 2008 Vil også sige at den nok kan løsspringes som 2-årig. Men ikke nogle vildt høje spring, ikke for længe af gangen, og ikke alt for ofte.

Men det er bare min mening. smiley

• #3   5. aug 2008 koncorrense springhest, begynder blot 2 uger efter de er tilredet:)

• #4   6. aug 2008 Som Sara-Maria skriver, er det meget individuelt hvornår en hest er klar til det, jeg har selv en 1 års og har ikke planer om at hun skal løsspringes før vi begynder at tilride hende og springe med rytter når hun bliver 5 år, hun skulle jo gerne holde i mange år, så har ikke tænkt mig at pæse hende for hårdt, det er vigtigt at hun har sin psyke med.
    Samt at hun er helt udvokset til at klare det i ben og ryg.

• #5   6. aug 2008 .. nu fortæller jeg bare li om hvordan vi gør det i vores stald smiley
    altså, ingen føl springer, men når de er fyldt 2 begynder nogle af hestene at springe bomme og små kryds, bare for at lærer princippet med at løsspringe, og finde ud af hvad de skal. så bliver de så tilredet som 3 års, og for det meste indsprunget som 4 års, eller sent 3års, hvis de har meget nemt ved det, men de første mange måneder, er det jo ikk mere end kryds man hopper på dem, og måske lodretter på 50 cm, men ikk oxer før de er 4 smiley

• #6   6. aug 2008 men ja, det er jo meget forskelligt fra hest til hest, vi har en 3års efter crelido, som er rigtig godt med, og som min underviser er begyndt at springe omkring 70-80 på, og så har vi en 5års, som li er begyndt på krydsene, fordi han hele tiden har været lidt bagun, så det er ikk altid til at sætte årstal på hvornår de er klar smiley

• #7   6. aug 2008 Læste en artikel, hvor de sagde at det var videnskabeligt bevidst, at det var godt for hestenes udvikling, hvis de allerede mens de var hos moren sprang en lille smule. Lige som vilde heste ville gøre i naturen. Altså at man lade nogle træstammer og andre ting ud på store folde. Ikke noget på banen selvfølgelig, bare frivilligt på folden, når de skal rundt:)
    Siger ikke jeg er enig, det var bare hvad jeg læste:)

• #8   6. aug 2008 Jeg er fuldstændig enig med Christina K og Sara-Maria R............

• #9   6. aug 2008 Det er meget forskelligt fra hest til hest... Hvis den kan li det kan man vel godt løsspringe når den er 2 år, men hvis ik den kan li det synes jeg klart man skal vente til den blir ældre.
    Angående at springe på den synes jeg ikke at man skal gøre det før hesten er ordentligt udvokset...

• #10   6. aug 2008 Spring kan være godt til at opbygge muskler osv, men jeg ville nok ikke springe en hest, før den var klar til det fysisk..
    Forstår heller ikke folk der springer deres ungheste så højt - jeg tror hverken på at det er godt for kroppen eller for den sags skyld bentøjet, når man gør det så tidligt..

Fra ryggen af, syntes jeg ikke man skal springe en hest, før den naturligvis er fuldt udvokset og har dressuren helt i orden..

• #11   7. aug 2008 Jeg har lige købt en ung travhest, og hun får ikke lov til at spring før vi har dressuren helt i orden...!

Kommentér på:
At springe...??

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce