Orionhoppe + Trollfin {{forumTopicSubject}}
Hej alle medlemmer.
Hvad synes i om denne kombination?
Hun er en Orion hoppe, og hendes beskrivelse ser sådan ud:
Noget lang hoppe af lidt solid type. Typisk hoved, ret velansat hals. Ret god skulder, lidt bred, markeret manke. Muskuløs overlinie, lang stram lænd. Jævnt føre lemmer, rette forlemmer. Bevægelsen noget stiv i skridt og trav.
Resultat: II KL A nr. 20.5 af 2
Lemmer: 67
Bevægelse: 66
Stangmål 142
Helhed: 7
Båndmål: 152
Gjordmål: 182
Pibemål: 18.5
Og hingsten er Trollfin som er kåret sådan her:
Hingst af prima type, med særdelses godt fjordheste præg. God dybde og bredde. Særdelses udtryksfyldt hoved. Velansat, kraftig hals. God skulder og manke. Særdeles god overlinie. Smidig lænd. Velformet kryds. Lemmerne passende føre og velstillede med gode led. Korte piber. Lidt smalle baghove. Bevægelsen særdeles god og taktfast i skridt og trav. Rummelig i galop.
Bedømmelsestal: 10989 98 998 9
apr 2006
Følger: 35 Følgere: 34 Heste: 9 Emner: 164 Svar: 731
Har du set ham irl?
sep 2006
Følger: 86 Følgere: 80 Heste: 3 Emner: 72 Svar: 284
Han er bare så mums:p..
Også Kneist Skovå han er heller ikke dårlig ;p
jun 2006
Følger: 153 Følgere: 160 Heste: 29 Emner: 39 Svar: 534
bare en tanke..
apr 2006
Følger: 84 Følgere: 82 Heste: 3 Emner: 44 Svar: 122
Men...smag og behag.
Pøj pøj med hingstevalget, der er mange dejlige hingste at vælge mellem.
jul 2007
Følger: 149 Følgere: 194 Heste: 13 Emner: 642 Svar: 5.686
det er jo os det som fjordhesten var engang?
jan 2008
Følger: 25 Følgere: 38 Heste: 12 Emner: 63 Svar: 450
Jeg har valgt at avle et føl til brugeren. Det vil sige at jeg satser på at få et føl med noget højde, luft og plads til samling. Springningen ligger så i hoppens afstamning så det har jeg ikke satset på.
Da jeg selv for to år siden kiggede fjordhest kiggede jeg efter en allround brugshest som skulle samles, springes og den skulle have noget højde. Jeg ser, at andre også har en stigende tendens til at gå efter især luft under hesten og lidt højde i forhold til de forrige generationer, der ville dem lidt tunge og primært til kørsel.
Du må gøre op med dig selv, hvad og hvem du avler til.
Passer kombinationen til dette er det pragtfuldt. Din kombination lyder ikke dårlig. Den er dog anderledes end jeg har valgt.
jun 2006
Følger: 153 Følgere: 160 Heste: 29 Emner: 39 Svar: 534
Mette - *Team Gejlvang* .
VIP
De kommer an på luige nøjagtig hvor langt du går tilbage i tiden, for inden fjordhesten kom til DK, var det en noget mere smartere hest, men da man skulle bruge den i landbruget avlede man dem lidt tungere og med mere "moter" så de egnede sig til at trække ploven, ligeledes gik man efter en stejl skulder så seletøjet kunne ligge på hesten, og det er jo ligenet op noget som er meget uønsket idag da en stejl skulder forhindre hesten i at smide forbenene fram, som vi jo gerne ser det...
Jeg mener også at hvis fjordhesten skl overleve, så er man nød til at lave heste i som ryttere kan bruge og ikke avle fortidslevn... så faktisk er det et spørgsmål om liv og død for racen, og det er muligt det ikke er aktuelt lige nu, men laver man kun store matroner, som man ikke kan bruge rigtigt i sporten så falder interessen, dermed falder standarten på hestene da antalle at føl der bliver født hvert år bliver mindre og så er det ikke svært at se enden på det hele...
dec 2004
Følger: 48 Følgere: 61 Heste: 5 Emner: 34 Svar: 362
Personligt ville jeg til en hoppe som din vælge en hingst som giver lidt lettere heste for at undgå riskikoen for at få en som er for dyb (lavstammet), samt finde en som giver godt fundamnet og bevægelse videre.
Orionhoppe + Trollfin
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside