Valg af hingst? {{forumTopicSubject}}
Ja, noget lignede dette indlæg har nok været oppe et f
par gange fra min side, men i for den lige igen og i nyere version.
Jeg skal i år have i folet fjordhoppe, og glæder mig som en sindsyg
Jeg har for tiden kigget meget efter den rette hingst, da det er meget vigtigt for mig at det bliver den helt rette kombination. Jeg har haft mange i hovederne gennem tiden, og nogle er dog også blevet valgt fra pga. de ikke dækker min hoppes svagheder.
Lidt om min hoppe, som er hver at vide:
Navn: Dina
Alder: 10
Far: Orion Halsnæs
Kåret: ja (1 plads) Dog "kun" med 7 i helhed
Stg: 143
- Hun har en nogen lang overlinie, med en lang stram lænd, så hingsten skal være forholdsvis kort.
- Hun mangler gang. Hendes gang er meget luntet, og ret typisk for de tunge fjordheste, så det ville være en god ide at sætte hende sammen med en hingst som har lidt gang.
- Hun er en hoppe af den tungere type, så det hingsten skal gerne være en af de mere sporty typer.
- Hun er en omgængelig og rolig hoppe men kan være en del stædig.
- Hun mangler også lidt udtryk i hovedet.
Jeg vil gerne avle efter et føl med super temperament. Som det ser ud pt. skal jeg ikke beholde føllet når den tid nærmer sig, men vil gerne avle et temperament så det blev et føl jeg selv havde lyst til at eje. Jeg går efter et roligt temperament, og ikke en hest som er helt oppe i skyerne. Den skal i hvertfald have et godt hoved.
Jeg har pt. tænk på Mosegårdens Kejser, Fredderik skovå, Fjordens Marcus...
Har ikke set nogle af disse hingst endnu, og kender ikke så meget til de 2 sidste.
Har i evt. en god hingst jeg kan sætte sammen med hende?
jul 2007
Følger: 149 Følgere: 194 Heste: 12 Emner: 642 Svar: 5.693
maj 2007
Følger: 75 Følgere: 66 Heste: 2 Emner: 128 Svar: 1.051
sep 2007
Følger: 121 Følgere: 116 Heste: 1 Emner: 12 Svar: 304
Altså, hvis det var mig der skulle have min hoppe til hingst, så vil jeg vælge mellem hølgårds Barcardi eller Mosegårdens Kejser. De er rigtig fine begge to på hver deres måde.
dec 2004
Følger: 48 Følgere: 61 Heste: 5 Emner: 34 Svar: 370
Du skal også huske at kigge på afstamningsgitret, og selvom jeg er sikker på at Kejser vil kunne give noget gang til dig hoppe, så ville jeg ikke vælge ham da din hoppes far og hans morfar er samme hingst. Det samme gælder de to andre Fjordens Marcus har Orion som farfar og Frederik har ham som morfar.
Er du på udkig på Slælland eller i Jylland?
jul 2007
Følger: 34 Følgere: 35 Heste: 2 Emner: 18 Svar: 250
Men det er selvfølgelig ikke altid muligt alt afhængig af hvor mange afkom de har nået at få.....;O)
Men Kejser er nok bestemt ikke et dårligt valg.....
Fjordens Mrcus har et afkom der har avlsgodk. men den har beskrivelsen stram lænd, om det er fra Marus eller moderen det vides ikke....;O))
Bevægelses mæssigt ser det ikke ud til at Bacardi avler top bevægelser, han har mere stærk kropsbygning og har 9 og 8 for overlinie og bagpart, som ville være godt for din hoppe.....
Hvis du ikke er medlem af Fjordhesten Danmark ville jeg melde mig ind, da du der kan søge en del oplysninger om hingstene selv og deres afkom..... Plus at når lille føllebølle skal til kåring;O) skal du være medlem..... Har du hingsteguiden?
Jeg ville holde et skarpt øje med Frederik Skovå, Rånn, Trollfin og specielt Kneist Skovå.....
De har mange af de kvaliteter du søger Flere af dem med 10 for hoved og gode bevægelses tal og gode overlinie og bagpart, og disse hingste er smarte.... Hvad temperamentet angår kunne det være en fordel at vælge nogle hingste ud og så tage til plageskuer og se dem til hingsteparaden......
Jeg kan ihvertfald med sikkerhed sige at Kejser og Kneist har noget nær det perfekte temperament!
Håber du kunne bruge dette til noget.....
Vh Mie
dec 2004
jul 2007
Hvad med Valiant Fjordlyst han kunne nok ellers være en god mulighed....
Han er super lækker og bestemt smart!
SE HER: http://www.hestegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=54318
Vh Mie
dec 2004
jul 2007
For ellers er der jo som skrevet Trollfin og også Rånn, så er indavlsproblemet da løst.....;O) Og de passer umiddelbart også til Dina.....
feb 2008
Følger: 74 Følgere: 74 Heste: 5 Emner: 15 Svar: 171
men sådan lige nu ville jeg sige trolfin eller valiant fjordlyst..
apr 2006
Følger: 35 Følgere: 34 Heste: 9 Emner: 164 Svar: 731
# Stutteri Hjorthøj # F:
Jeg tror umidelbart ikke landdelen er så vigtig da de gamle er med på lidt at hvert
Mie
# Stutteri Hjorthøj # H:
Ja, jeg er medlem af fjordhesten danmark, og har også modtaget en hinsgteguide. Synes bare stadig det var svært at vælge, da der er så mange gode på hver sin måde.
Tina/christine (nye billeder!!) R:
Hendes morfar er Knas engvang
jul 2007
Følger: 149 Følgere: 194 Heste: 12 Emner: 642 Svar: 5.693
jul 2007
Jeg tror jeg ville satse på Valiant;O)
apr 2006
Ja, det er ikke let med at hun har Orion som far. Synes han er alle veje på en eller anden måde i nogle af stamtræerne, så det kunne måske godt være jeg skulle over i det udenlandske.
Men jeg takker for de gode svar og råd
dec 2004
Og Rånn og Trollfin er bestemt lækre. Hælder nok mest til den sidste
mar 2007
Følger: 56 Følgere: 54 Heste: 2 Emner: 346 Svar: 2.355
mar 2007
Følger: 56 Følgere: 54 Heste: 2 Emner: 346 Svar: 2.355
feb 2008
Følger: 74 Følgere: 74 Heste: 5 Emner: 15 Svar: 171
..
jul 2007
Følger: 109 Følgere: 95 Heste: 4 Emner: 165 Svar: 1.201
Og tryk på på " Hingste ". Der er nogle dejlige hingste ;D
sep 2007
Følger: 56 Følgere: 54 Heste: 1 Emner: 16 Svar: 166
(link fjernet)
d.30 marts.
Fjordens Marcus er så lækker! Men måske mellem typen. Men han vil give et godt temperament, og et flot udtryk.
Ellers måske Kastanjelystens Charlie - let, men med temperament.
apr 2006
Ja, vi har planlagt at tage derhen d. 30 marts og kigge. Men ved du om det er noget alle gerne må komme til, eller skal man være meldt til eller noget ?
sep 2007
Følger: 56 Følgere: 54 Heste: 1 Emner: 16 Svar: 166
apr 2006
Valg af hingst?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside