Cavemore til "hidsig" hest {{forumTopicSubject}}
Hej derude!
- først - tak for medlemsskabet
Dernæst, Jeg har overtaget en såkaldt 'problemhest' fra en tidligere ejer (han havde ikke været mulig at fange i over et år), og de første 2 måneder brugte jeg på at lære at fange ham, og herefter er det kun blevet bedre med ham. Han er blevet en 'forholdsvis' "normal" hest igen, hans sind taget i betragtning. (Han kan ikke tåle nogen form for hård tone, eller uventede bevægelser, så kryber han sammen og bliver bange).
Jeg har kun reddet ham ganske lidt. Han er meget spændt op og trippende under rytter. Derfor er det vigtigt at sidde meget stille på ham.
Forleden havde jeg en pisk med for at forsøge at få ham til at sætte sig og dermed kunne tage tølten. Han panikker ved kontakt med pisken og jeg er dermed ikke i tvivl om han engang må have fået tæsk.
Jeg vil hører med jer om i tror det vil være muligt at ride ham med cavemore, eller om jeg bør bibeholde et bid på ham... ?
maj 2010
Følger: 52 Følgere: 44 Heste: 4 Emner: 82 Svar: 637
jun 2009
Følger: 15 Følgere: 21 Heste: 3 Emner: 17 Svar: 92
Ved min trail-islænder, er blevet meget mere rolig ved ridning med rebgrime frem for bid...
maj 2010
Har aldrig hørt om cavemore før, men efter en hurtig tur på Google går jeg ud fra at det er det samme som en hackamore?
okt 2004
Følger: 146 Følgere: 149 Heste: 2 Emner: 225 Svar: 2.448
jun 2009
Jordarbejde sker med forbehold, for han kan kun håndteres (frit) fra hans venstre side. - Jeg må ikke nærme mig venstre, endnu..
Han er helt med på at bakke og styres rundt ved jordarbejde, samt jeg kan flytte både for- og bagpart. Longering går bedre end før, han har så småt fattet at jeg ikke slår, og er begyndt at gå alment roligt, bortset fra gallop, hvor han spurter. Jeg har ganske vidst ikke afprøvet det med lange liner, for jeg ejer ikke en longegjord, men kan forestille mig det hurtigt ville kunne ende i en halvfarlig situation, hvis han misforstår linerne for en pisk.?
Jeg kan godt ride ham i rebgrime - jeg startede med at håndtere ham i denne, men han har en tendens til (hvilket mange islændere har) at tage hovedet i skyerne. han mangler muskler og balance - tror jeg, på baggrund af hans spurt i gallop på volter - og derfor rider jeg mest ture på ham endnu.
Men måske skal jeg bare holde mig til bid, lidt endnu - indtil han har lært at blive reddet ordentligt...
okt 2004
Følger: 146 Følgere: 149 Heste: 2 Emner: 225 Svar: 2.448
Jeg ville aldrig sætte mig op på en hest, som kun kan håndteres fra den ene side på jorden, og som ikke er tryg ved mennesker fra jorden.... Hvis du kan ride ham i rebgrime, hvad er så grunden til, at du ikke fortsætter det? At han tager hovedet i sky kan også være et spørgsmål om, at han er for usikker og ikke klar til ridning endnu, - når han ikke er tryg ved mennesker på jorden, er det 100gange værre med menneske på ryggen, så der er ikke noget at sige til, at han bliver anspændt. Jeg ville tage et skidt af gangen fra jorden, stille og roligt, - ind til hesten blev tryg. Held og lykke med træningen
maj 2010
jun 2009
Jeg rider ham ikke i rebgrimen for som sagt tager han hovedet i skyerne og dermed er han umulig at holde hvis han løber, den anden jeg har Gandur, forstår at søge ned i rebgrimen og give efter for den og derfor er jeg mere tryg ved at ride ham i rebgrime. - I og med jeg er lidt usikker på Melnir i en rebgrime kan jeg kun forestille mig at ridningen vil gå i hårdknude pga. min nervøsitet smitter.
Han er (mener jeg skrev det tidligere) blevet en ganske normal hest at håndtere fra jorden, med forbehold. han er også blevet meget mere nysgerrig og vil gerne nusse lidt ind i mellem, så fra jorden er der ikke det store problem. Jeg tror hans anspændthed under rytter skyldes en forkert og meget hårdhændet tilridning, måske ligefrem voldelig...
Jeg tror - TROR - at hvis jeg skal ride bidløst på Melnir, skal det minde lidt om alm, trense med bid, såsom sidepull eller lignende. Tror det vil være for advanceret for Melnir med noget nyt, og det er bl.a. også derfor jeg skriver her, for at få hjælp til at vurdere om det vil være bedst at gøre det ene, frem for det andet..
Cavemore til "hidsig" hest
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside