Loppefrøskaller og boots {{forumTopicSubject}}
Hej,
min hest har haft dårlig mave i lang tid og dyrlægen sagde så, at jeg skulle give ham loppefrøskaller for at suge væsken i maven.
Er der nogle som har prøvet dette og kan sige go/no go for det?
Og er der nogle der ved hvor man kan købe større spande til nogenlunde penge, da det jo er meget de skal have i starten.
Derudover har han stået halt i lang tid og dyrlægen sagde så, at han skulle gå med boots eller forsko hver gang, at han skal ud fra folden.
Jeg har nu investeret i et par Cavello simple boots, men vil I mene det er bedst med boots, eller skal man få forsko på ham efter noget tid?
Kan det bedst betale sig med boots eller forsko?
Vil nemlig helst holde ham uden sko, men har ingen erfaring med hvor lang tid boots holder og sådan
Håber der er nogle som kan hjælpe
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.601
min har efter 3 gange sand kolik fået loppefrøskaller dagligt, og på trods af at han har fået en langt højere dosis end man skal give, ja så har han altså stadig haft perioder med tynd mave..
Jeg har til gengæld prøvet pronutrin, det virkede dog ikke på ham, og så har jeg prøvet YSY fra brogaarden, og det virker kanon, en skefuld 1-2 dage og så er det overstået
Men på daminoshop.dk kan du købe loppefrøskaller i større spande, og det er her jeg har fundet den billigste kg. pris. medmindre man selv kan tage til Sverige og købe dem, skal de sendes er det ikke billigere end daminoshop.dk
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
jul 2007
Følger: 101 Følgere: 89 Heste: 3 Emner: 51 Svar: 506
Ved I om det er rigtigt?
Og bløder I det op eller giver i det bare tørt?
Og mange tak for svaret!
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
mar 2008
Følger: 138 Følgere: 121 Heste: 11 Emner: 263 Svar: 7.601
mange giver kun loppefrøskaller som kur i alt mellem 7-30dage et par gange om året og det er det..
loppefrøskaller bruges primært til at trække sand med ud..
eneste tidspunkt de kan ødelægge noget i maven er hvis hestene ikke for nok vand..
jeg stopper startede på loppefrøskaller med begge mine heste sidste år i november, fra ca. april/maj måned stoppede jeg med loppefrøskaller og startede igen i august måned..
Loppefrøskaller skal helst gives tørt, men man kan give lidt vand over det (ikke ret meget kun så det lige klæber til fodret) eller æblejuice eller andet hvis hesten ikke vil spise det tørt..
men det skal gives med det samme der er kommet væske i.. for jo længere det står med væske jo mindre er effekten
jul 2007
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Tindur skal gerne blive helt barfodet men vi bruger Boots nu indtil hans hove er vokset nok ud.. Han slider de utroligt meget Men vi er ved at være der
Mvh TT
jul 2007
Men tak for svaret
jun 2007
Følger: 138 Følgere: 274 Heste: 17 Emner: 46 Svar: 287
jul 2010
Følger: 37 Følgere: 34 Heste: 5 Emner: 1 Svar: 488
Brug et par gange om ugen til ture på asfalt..
Den ene er plastik klappen bagpå røget af, men det betyder ikke noget, de er stadig pæne og ikke slidt ned i bunden.. Så det er økonomisk meget bedre at ofre 1000 på dem fremfor 800 hver 8 uge på forsko
aug 2007
Følger: 29 Følgere: 92 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 455
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 30 Heste: 1 Emner: 72 Svar: 2.771
Men, jeg ville dog helst finde ud af hvorfor hesten har tynd mave. Orm? Sand? Tarmbetændelse? Noget han ikke kan tåle? stress?
Hvis du får styr på maven, så kan du endda være heldig også at få bugt med ømme forhove Mave og hove er MEGET tæt forbundet .
Ift hove, boots er finde - men igen, prøv at finde ud af hvorfor din hest har ømme hove. Forkert beskæring? Reagerer han på græsset (kan også give løs mave)? Er han overvægtig? Hvor meget stivelse/sukker er der i foderet? Har han sur stråle/dårlig elastisk ballepude (hænger ofte sammen med beskæring) ..?
Der er mange spørgsmål man kan stille sig selv
jul 2007
Men han har dårlig mave højest sandsynligt fordi han er ny på stedet, har kun haft ham i 6 mdr. og dyrlægen sagde at han nok har indsamlet en masse bakterier og ligesom nye hunde får de rigtig tit dårlig mave når de skal vende sig til et nyt sted. Det var ihvertfald hvad hun sagde Derudover har vi lige været uheldige at have haft noget dårligt hø, så det kunne også sagtens være det
Hovene er fordi han har en forhøjning på den ene hov under hoven (der hvor de ikke må træde, aner ikke hvad det hedder haha), så hoven skal bruge tid på at voksne sig stærk og ordentlig ud igen sådan så han ikke træder på det forkerte stykke
Men ja man kan stille sig selv 1000 spørgsmål når de små kære fejler noget, men sammen med smed og dyrlæge har vi nogenlunde svarene
Loppefrøskaller og boots
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside