Skadeligt eller øget tillid? og lidt om træning af trafik :) {{forumTopicSubject}}
Hej der ude
Jeg har en super dejligt 1½ års hingst (skal beholde ham som hingst) som elsker at lave noget at arbejde og opleve nye ting.
Jeg har trænet med ham alt det basale og vi er ved at have det meste på plads.
Vi har endda trænet statuen og preseningen og kroppen og gå over den og snart skal vi lege med en gymastik bold da han har det ikke så godt med hurtige ting feks ting der kommer kørende på vejene.
Mit første spørgsmål er:
1. Trafik: han er bedøvende ligeglad med at bilen køre roligt frem og tilbage. starter og brumer let og at det stinker af disel (jeg har endda øvet at når han går så bevæger bilen sig væk fra ham) men når jeg går 10 m fra vejen på en stubmark og der kommer biler hurtigt så reagere han ved at flygte.
De første par gange har jeg givet ham lov til at regere som han ville og jeg stod stille med afstand på 4m. Der efter trak jeg ham med løs tov (hoved til skulder) uden at have fat i hans grime. Begge gange reagaere han bare ved flugt.
Men så prøvede jeg at guide ham lidt mere ved at tage let fat i den nederste del af grimen og på den måde at styre hans bevægelser før han rigtig kon nå at reagere med egentlig flugt. Og så kunne vi gå ved siden af de hurtige biler i en afstand af 4m ca han var ikke helt sikker på at bilerne ikke var ude på at æde ham men han viste så meget tillid til mig at han blev hos mig uden at flugte. Det skal siges jeg holde meget let i grimen og han valgte ikke at reagere med flugt.
Hvad ville være bedst at fortsætte med: at guide ham som sidst nævnt?
Lege med gym. bold og lære at det er ham der bevæger de uhyggelige ting?
eller lære ham mere sikkeret og konstant at sænke hovedet (elevator øvelsen) mens vi går i skridt og så brude den øvelse når bilerne er der?
2. At ligge:
Jeg har tit været super glad når jeg kan rør mine ponyer når de ligger ned på folden og slapper af fordi det er for mig at de viser en stor tillid ved at blive liggende og jeg må rør dem over det hele. Da det at ligge jo er sårbart for dem iht ders flugt ved evt "rovdyr" skal de bruge tid på at rejse sig før de kan løbe. Og at når jeg så får lov at komme hen og nusse er jeg ikke acosiaseret med et rovdyr heller.
Min 1½ års har jeg jeg kunne rør ved mens han lå på folden (ikke fladt ned) hvilket han accepterede total.
Mit spøgsmål er: Vil det være skadeligt eller øge tilliden ved at lære ham at ligge ned på denne måde?
https://www.youtube.com/watch?v=F9iUsohw3d8&list=PLhXSLjvbiDdpnJdcGu7PlISYHKLMf1a3H
mvh Laila
jul 2011
Følger: 70 Følgere: 67 Heste: 4 Emner: 85 Svar: 748
At ligge sig ned er virkelig hårdt for hestens led, så i den alder vil jeg virkelig anbefale du venter! I stedet vælg nogle tricks der er mere simple, som stå på en Palle, kysse, osv osv
- når det er sagt! Synes jeg du skal passe på hvor meget du kaster i hovedet på ham, han er stadig en baby !
Skadeligt eller øget tillid? og lidt om træning af trafik :)
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside