Ligge ned {{forumTopicSubject}}
At få hesten til at ligge ned er et svært trick, og det kræver rigtig meget tålmodighed. Det er ikke et helt ufarligt trick, og jeg anbefaler det kun, hvis man kender sin hest, kan håndtere det, og har i sinde at føre tricket helt til dørs. Hvis man allerede ved, at ens tålmodighed ikke strækker til et trick som dette, vil jeg fraråde det.
Når hesten skal lære at ligge ned, starter man med at finde ud af hvornår hesten ruller sig. De fleste ruller sig hvis de er våde og kommer på bane, eller kommer fra fold ind i boks. Det er meget forskelligt fra hest til hest, hvornår de ruller. Hvis man har vakset hesten og går på bane ruller de fleste sig. Når hesten begynder på sin søgen, som er små skridt, snuser til jorden, skraber osv., giver man en verbal kommando indtil den ligger sig ned. Min verbale kommando er "ned". Hvis hesten ikke er "sippet" og ikke har noget imod man rør den imens, kan man klappe den på bagparten for at få en fysisk kommando på. Når hesten ligger sig får den en masse ros, og godbidder. Hvis man bruger klikker, klikker man i det hesten ligger sig.
Dette skal nu bare øves en hel del gange. Det er meget forskelligt hvor lang tid det tager, og afhænger af hvilken type hest det er. Min hest Jessica var meget utryg at ligge ned når der var mennesker i nærheden, så fra vi begyndte, til det var helt på plads med gik der knap et halvt år. Med træning få gange i ugen.
Efterhånden finder hesten ud af at "ned" og klap på bagparten betyder at man skal ligge sig ned. Det bliver oftere og oftere de vil ligge sig ned, og efterhånden er det helt på kommando. Men det er ikke sådan lige til, nogle heste skal ikke bare lære tricket, men skal også lære at det er helt okay, og at det ikke er farligt. Heste er flugtdyr, og når hesten ligger sig på kommando er det en ret stor tillidserklæring - Vi fratager den muligheden for at flygte hurtigt hvis den skulle blive bange, og det viser den stoler på os.
Vi er stadig ved og lære det
Der er endnu ikke skrevet kommentarer
Ligge ned
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside