26. apr 2008 Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
Dyrlægtjek inden tilridning? {{forumTopicSubject}}
Hej derude,
Jeg har en rigtig skøn unghest fra april 2011 (3 års) som er ved og være utroligt stabil i jordarbejdet. Han er afsindigt cool med omgivelserne og har egentligt lært alle de ting jeg mener han skal kunne inden tilridning - vi er i gang med finpudsning af tingene men det kører bare
Jeg går lidt og leger med tanken om at begynde ryttertilvænning over sommer og så bare arbejde med skridtarbejdet det næste års tid et par gange om ugen (jeg har ikke travlt, skal bare have mig en stabil ridehest )
Men det åbner for et nyt spørgsmål - træningen har jeg styr på og har været med til en hel del tilridninger (både fra jord og ryg) og føler mig egentligt ret sikker herpå.
MEN dette er første gang jeg står med min egen hest og jeg vil gerne være sikker på at han rent kropsligt også er med.
Han har selvfølgelig dyrlæge når der er behov for det og min dyrlæge er sådan en som går dem grundigt igennem ved den årlige vaccine. Endvidere har han for under en måned siden fået lavet en blodprøve som havde fine tal over hele linjen (Y)
Så nu til mit enegyldige spørgsmål (undskylder den lange omvej ):
<b>Hvor meget får i gjort (dyrlægemæssigt) inden i sætter jer op på hesten og begynder en tilridning? </b>
Jeg tænker at han 100 % skal igennem en kiropraktor - men kan dyrlægen lavet andet, mere grundigt for at se hvordan hesten fungerer?
Tænker røntgen (umiddelbart af ryg og ben) men det er der ikke råd til på stående fod (overvejer at få det taget lidt inde i forløbet eventuelt inden vinter) - men måske der er andet som er vigtigere (eller ligeså vigtigt) at få taget billeder af?
Glæder mig til at høre lidt om jeres erfaringer!
(Jeg kravler ikke op på nakken af ham inden han på den ene eller anden måde er tjekket af dyrlæge - uanset hvor meget det kribler )
- Frederikke
apr 2008
Følger: 72 Følgere: 152 Heste: 5 Emner: 436 Svar: 5.304
- Tager en snak med hende om røntgen, tænker at det er noget som kan vente hvis ikke der er anledning til problemer, men vil gerne have taget billeder mens han er ung - så har jeg noget at sammenligne med når han blivr ældre <i>hvis</i> problemerne skulle opstå men det er ikke noget jeg har behov for inden jeg sætter mig op. Tænker mere at det er en fin ting ingen han skal rides i samling og inden han skal springe med rytter osv
apr 2008
Egentligt er det bare vigtigt for mig at han har det godt og at han ikke har gener eller får det fordi han absolut skal bære rundt på mig. Kan sagtens nyde ham selvom han ikke kan rides - ville dælme blive ked af det hvis der lå noget derinde som så blev forværret fordi jeg absolut skulle ride ham og at han så kommer til og stå med smerter.
Vil bare hellere kunne tage hensyn til noget eventuelt fra starten og forebrygge end jeg vil at der dukker noget om som så skal behandles Har stået i det sidste - det var både dyrt og yderst ubehageligt. Så vil jeg faktisk hellere betale penge for og se om alt er ok
sep 2005
Følger: 63 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 53 Svar: 461
Så, du kører på skinner
apr 2008
Går også lidt og overvejer at prøve en osteopat - bruger en bindevævsmassør en del men vil gerne have en som går lidt dybere og kan mørke lidt på knoglerne også
okt 2004
Følger: 146 Følgere: 149 Heste: 2 Emner: 225 Svar: 2.448
apr 2008
Har netop haft dyrlægen ude og lave en blodprøve hvor hun også lyttede både lunger, hjerte og tarme og alt lød som det skulle, så der var intet at komme efter (blodprøven var også fin - både levertal og nyretal var også som de skulle være). Så tænker lidt om det er 'nok' fra dyrlægen af (ifht. hvad du fik tjekket i dette tilfælde) - kigger lige lidt rundt efter hvilken kiropraktor / osteopat jeg vil have på ham inden jeg sætter mig op
sep 2005
Følger: 63 Følgere: 65 Heste: 3 Emner: 53 Svar: 461
Hun er cand.scient. adfærdsbiolog, kiropraktor og nogle andre ting jeg ikke kan huske
apr 2008
- Men Rikke er ikke en jeg ville tøve med at kontakte
okt 2004
apr 2008
Tænkte bare om dyrlægen kunne finde på at lave bøjeprøve osv - sådan lidt handelsundersøgelsesagtigt hvis man ringede og sagde at man gerne ville have den tjekket inden tilridning. Men det er selfølgelig også langt fra alle dyrlæger som bruger bøjeprøver længere...
okt 2004
apr 2008
Dyrlægtjek inden tilridning?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside