Foldtid og strøelse !!! {{forumTopicSubject}}
Jeg er ved at finde et nyt sted til min lille hyp og den forbindelse har jeg besøgt forskellige steder. Jeg må indrømme at jeg er i chok over de forhold man byder sine heste!
1. sted
Boksene var små, og plastret op i hver en lille krog og hjørne, hvor der lige var mulighed for det. De var kun lidt vedligeholdt og de var blevet repareret var fikset med skæve bredder og hønsenet. Strøelse med halm.
Man kunne betale sig fra at hestene kom dagligt på fold, 4 timer på en dyb mudderfold uden vandkar.
Om sommeren stod de på døgngræsfolde og ridefaciliteterne var okay.
Pris: 2.750,- inkl. udmugning 1 gang om ugen, stedets foder 2 gange om dagen og lidt hø 3 gange om dagen + evt. 200,- for ud- og indluk.
2. sted
Rigtig fine faciliteter for rytterne, når det ikke blev brugt af rideskolen. Boksene var store og nye. Strøelse med halm.
Hestene kom på dyb mudderfold 2 timer om dagen om vinteren, om sommeren 4 timer på græsfolde.
Pris: 3.200,- inkl. udmugning 1 gang om ugen, stedets foder og hø 2 gange om dagen.
3. sted
Meget fede faciliteter for rytterne. Boksene er store og flotte. Strøelse med halm. Man kunne betale sig fra at hestene kom dagligt på fold, 2 timer på en tør sandbane om vinteren og græsfolde om sommeren. Der var 4 kg wrap med i prisen pr. dag og de mugede hver 14. dag og imellem tiden må man ikke selv fjerne noget fra boksen
Pris: 3475,- inkl. udmugning 1 gang hver anden uge, stedets foder 4 gange om dagen + evt. 500,- for ud- og indluk.
Er det bare mig eller er dette fjernet så meget som muligt fra hestens naturlige miljø? Jeg mener at de har alt for lidt foldtid og alt for lidt at spise - og forkert at spise. Jeg er helt i chok over at det sådan at de fleste har deres heste opstaldet Jeg er simpelthen for godt vant hjemmefra, hvor hesten havde foldtid så meget som muligt og kunne bruge boksen som deres værelse og seng og ikke som et fængsel
Dette indlæg er måske også bare et udbrud og ikke så meget et spørgsmål...
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
Vi og hestene har det skønt, og har 2 ledige bokse
dec 2006
Følger: 76 Følgere: 71 Heste: 6 Emner: 279 Svar: 2.061
Hvor jeg står lyder det sådan her:
fodring omkring kl 6
udlukning (med i prisen) i hverdage omkring kl halv 7, på folden er der hø/wrap ad libitum(ink i prisen) og læskur de kan gå ind i.
Man står selv for indluk hvis man ikke vælger at betale for fuldpas (koster 300 ekstra om måneden, hvilket indebærer indluk og fodring ved indluk, som normalt gøres af ejer) indluk sker normalt mellem 16-19 alt efter vejr osv.
Der står i vores kontrakt at man skal bund muge en gang om ugen, men vælger man at muge hver dag er dette helt fint. Størrelse er halm.
Omkring kl 22.30 bliver der fodret til nat med eget foder og wrap
på stedet er der udendørs sandbane og lille indendørs hal, 500 m til stor hal man kan leje sig ind i.
pris for hest: 900
pris for pony: 700
pris pr kg wrap: 4 kr (man skal dog ikke regne det wrap med i som hesten spiser på folden, kun i boksen)
Boksene er middel store og åbne
apr 2009
Følger: 20 Følgere: 22 Heste: 3 Emner: 113 Svar: 1.086
Det lyder som et godt sted du har dig der, stald lille
Der var ingen strøelse på nogen af ovenstående folde og ja, alle priserne er angivet for en pony (ved dog ikke om der er forskel)
jan 2010
Følger: 3 Følgere: 1 Heste: 1 Emner: 11 Svar: 83
Han får 10 kg. wrap om dagen (5 morgen og 5 aften), foder 3 gange dagligt, ad libitum frøgræs på folden, 3-4 timers foldtid (på mudret fold ganske vidst). Derudover er der ret gode faciliteter (som solarium, skridtbånd, 2 store ridehuse, udendørs dressur+springbane, Vestskoven i baghaven, alle står på spåner eller træpiller og alle stalde er ved at blive sat i stand pt. mv.
Man muger selv, hvilket jeg foretrækker - Så de ikke skal stå i 7-14 dage i deres eget høm.
Dertil kan man vælge i mellem lukkede eller åbne bokse, afhængig af hvad ens hest/pony trives bedst med..
http://ridecenter.albertslund.dk/Hestepension.aspx
apr 2009
Det lyder da trods alt bedre
jan 2010
Jeg havde nogle klare krav til stedet - Både for mig og hesten.
Staldpersonalet på ARC er også ret søde og står ofte og bruger noget tid med at nusse med de heste der står tilbage efter foldudlukning (nogle heste går på eftermiddags fold og andre gange står hestene inde fordi de fx skal have smed) - Det synes jeg også vidner om et ganske sundt klima, at de kan finde lidt tid til det.
På mange store steder bliver det hele lidt "robot-agtigt", men det synes jeg indtil videre at ARC er sluppet fint udenom.
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.085
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
jan 2005
Følger: 23 Følgere: 54 Heste: 4 Emner: 45 Svar: 996
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.085
nov 2008
Følger: 123 Følgere: 139 Heste: 9 Emner: 206 Svar: 2.314
Folden er det eneste sted hestene kan få en smule "frihed" og burde også være det sted de tilbragte flest timer i døgnet.
Ville aldrig have samvittighed til at have heste der kom på fold i minimum 8 timer dagligt, mine egne kommer langt mere på fold.
Ikke noget at sige til der er så mange heste der får mærkelige vaner i deres bokse, må være røvsygt at stå der og glo det meste af dagen, men til gengæld har ejeren en pæn ren hest, og mon ikke der er mange der vægter det højere end en hestens sociale stunder på folden : (
jan 2010
Jeg har hængt en blød gummi bold og et reb op i hans boks, så han har lidt at lege med - Og det elsker han.. Men ja, ingen tvivl om at flere timer på folden havde været at foretrække (når vejret tillader det) - Det er bare meget svært at opdrive herinde omkring KBH.. Så hvad min hest kommer ud dagligt, er dobbelt så meget som flere andre steder jeg har kigget..
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 66 Heste: 6 Emner: 63 Svar: 708
sep 2008
Følger: 140 Følgere: 139 Heste: 2 Emner: 418 Svar: 1.894
Efter som jeg kunne genkende det første sted som der blev beskrevet, vælger jeg at fortælle min historie om stedet. - Jeg har skrevet med trådstarter, og det ER det sted!.
Jeg købte min pony derude fra eftersom jeg havde haft part på hende og hun så skulle sælges, købte vi hende. Vi var førstegangs hesteejere og derfor valgte vi at blive stående der hvor vi købte hende fra.
I starten stod hun i en lille boks på ca 2x4 meter. Hun stod i en meget mørk boks uden viduer. Havde en bokssur hest som slet ikke kunne ha at man stod inde i boksen imens hun spiste. Hun stressede over nabohesten kiggede på hende.
Hun stod på halm som de fleste andre heste derude. Der blev kun muget én gang om ugen og du måtte ikke selv fjerne klatter. Så når der var ved at blive weekendt og inden der blev muget, var det kun lort hun stod på, INGEN halm overhoved som bund!.
Selve hendes krybbemad bestod af 1/3% melasse og resten var forskelligt slags korn.
Ude på folden gik de opdelt i hopper og vallarker. Vinterfoldene var det rene mudder. Der var virkelig mudder til knæene. Intet vand, hvilket gjorde at hestene skulle ind efter 2-3 timer.
Efter 1 år i den indeboks hun stod i ( Hun havde stået der inde i 2½ år i alt med den gamle ejer), blev hun flyttet ud i en udeboks. Efter hun havde stået i boksen i 2 nætter, slap jeg hende fri uden for, for at se hvor hun gik hen. Hun gik direkte ind i sin nye udeboks. Den virkede lidt størrer og hun virkede glad for den.
Men selvom at hun var glad i sin nye boks, var det ikke et særligt hestevenligt sted.
Om sommeren kom de typisk ud i maj og efter 2 uger kom de fleste på døgnfold. Men når der ikke var mere græs tilbage, så blev der IKKE givet hverken hø eller andet strøelse som de kunne gumle i. Oplevde at den fold hvor min hest stod, var de på den samme fold i 2 uger. RENT MUDDER!
Da det blev vinter begyndte min hest at blive rigtigt syg. Hun blev så syg at hun var få dage fra døden. Men gårdejeren fortalt ikke os at hun ikke spiste sit wrap som hun plejede, men hun sagde det til alle andre! - Så det fik man afvide af andre selvom man lige havde stået og snakket med hende.
Så stod med en hest som var død syg, på en helligdag og man er selv på røven vedr. penge i forvejen.. Men dyrlægen kom selvfølgelig ud og tog hendes tempertur. 39,9 i feber! - Så var det klart at hesten dårligt nok kunne gå!.
( Undskyld at det bliver lidt rodet, men det er svært at forklare det uden at det bliver for langt)
Gårdejerens datter på 40 + skulle også svine mig til imens jeg stod med min syge hest ( Jeg var kun 14!) om at nu var det MIN skyld at HENDES heste var blevet syge! ( Det smittede ikke den sygdom hun havde!) Der blev det bare for meget for mig, jeg skreg og brød tudende sammen. Jeg havde det virkelig dårligt med at skulle forlade min hest, havde mest lyst til at tage hende med hjem
Det blev bare for meget for os som hesteejer at man ikke kunne stole på nogle der ude.
Det endte med at vi flyttede 1 måned efter at hun var syg. Jeg forbander stadigvæk det sted langt væk.
Der stod en gang en hest der ude som havde været mishandlet før. Ejeren bad om at få sat hesten mere op i foder. Men gårdejeren sagde hesten vejede hvad den skulle. Dyrlægen sagde at den var 100Kg UNDERVÆGTIG!
Jeg har desværre flere af alt for grimme historier om hest, som man ikke burde opleve..
Jeg vil virkelig bede jer om at tænke jer godt om inden i "bare" flytter jeres hest.
Lyt til jeres hest og mavefornemmelse, for det giver mest!.
Selvom det er 3 år siden vi flyttede fra det sted, har det ikke ændret sig!
Skriv hvis du vil vide hvor det er, for vil ikke "hænge det ud" selvom at man burde kunne advarer andre om så forfærdeligsteder!
apr 2009
Jeg oprettede indlægget for at man netop som hesteejer kunne få lidt at tænke over, ang. hestens velbefindende, når man vælger at opstalder hesten et sted, som er så langt fra hestens naturlige omgivelser, så ovenstående 3 eksempler er.
sep 2008
Følger: 70 Følgere: 47 Heste: 6 Emner: 5 Svar: 124
Jeg har tidligere været naiv nok til at have min hest stående på rideskole, mest af alt fordi det var det mest praktistiske i forhold til mit studie, men økonomisk var det helt hul i hovedet.
For kr. 3.200 fik jeg:
- Lille mørk boks (2,5 x 2,5 m)
- Valset havre 3 x dagligt
- Hestene stod enten på spåner eller halm, og der blev ikke strøet efter behov
- "Mugning" dvs. fjerne de værste klatter, i weekenderne skulle man selv muge
- 1 kg halm + max 2 kg wrap pr. hest pr. dag
- 1 pk. spåner om ugen
- 2 timers foldtid på hverdage på fold med 50 cm mudder (kostede 200 kr. ekstra), i weekender skulle man selv lukke ud og ind fra fold og hver hest måtte max være på fold ½ time
- Man kunne kun ride efter kl. 18 på hverdage pga. rideskole, derudover var der privatundervisning mandag, onsdag og torsdag, hvor det var umuligt at ride samtidig
- Mulighed for græsfold, men det kostede 400 kr. ekstra hvis den skulle lukkes derud og ind igen tidlig eftermiddag
Der var ikke mulighed for at stille eget foder klar i stedet for valset havre, i så fald skulle man selv komme 3 x dagligt og fodre sin hest.
Hvis din hest gik bare en smule uroligt på vej til fold, så fik den proppet hingstebid i munden og så blev der ellers rykket til, vel og mærke uden at oplyse ejer af hesten om det
Jeg kom en dag tidligt i stalden og ser staldmanden have hingstebid til min hest hvorefter jeg straks hiver fat i ham og spørger hvorfor. Det var så ejeren af rideskolen, der havde sagt at det skulle han bruge på min hest
Godt nok var der et lille ridehus, dog med elendig bund (min hest fik en alvorlig seneskade pga. bunden), en stor og ikke særlig vedligeholdt dressurbane samt en lille og hamrende ujævn ridebane. Der var så til gengæld en lækker rytterstue med tv, køkken og toiletter, så rytterne havde det jo fint
Værst af alt; Ejeren af rideskolen fortalte mig direkte at han sådan set ville skide på pensionærerne og deres heste, da størstedelen af hans indtægt kom fra rideskolen...
At jeg overhovedet har haft min hest opstaldet på det sted, kunne jeg blive ved med at banke mig selv i hovedet for, men må trøste mig med at jeg GUDSKELOV er blevet en del klogere med tiden.
Derudover kan jeg kun fryde mig over at han kun har 5 pensionærer ud af i alt 21 bokse
Nu står vi på et meget bedre sted, både for mig og min hest.
Jeg er endda også så heldig at jeg for 5 mdr. siden flyttede ind på gården og derfor kan passe mine 2 drenge præcis som jeg vil
Jeg arbejder noget af bokslejen af i form af mugning, indluk og fodring.
For kr. 900 får jeg for min store hest:
- Stor lys boks m. vindue, som jeg selv kan bestemme hvornår skal være åbent
- Fodring 3 x dagligt
- 1 pk. spåner eller tørv om ugen
- Ind og udluk alle hverdage
- 3 kg wrap på folden og 7 kg wrap i boksen
- Foldtid er min. 8 timer hver dag på sandfolde, dvs. ingen muk
- Ingen åbnings- eller lukketider
- Døgnfold på store lækre græsfolde
- Ridebane med lys og stor græssti rundt om alle græsfolde
Jeg muger selv og det passer mig fint, idet jeg selv kan bestemme hvor tyk og lækker bunden i boksen skal være. Jeg køber også selv foder og stiller klar og det er absolut meget mere trygt for mig, at jeg selv kan bestemme hvad mine drenge skal have.
Jeg har to drenge, der elsker deres boks, men som samtidig også nyder de mange timer ude hver dag, og som generelt trives og er veltilpasse
Mine udgifter for begge heste, en fuldblod og en shetlænder, ligger vist på omtrent det samme som det kostede mig at have fuldbloden opstaldet på ovennævnte rideskole, og nu kan jeg endda få det hele stort set som jeg gerne vil have det.
apr 2009
Efter mine besøg på førnævnte opstaldningssteder, kontaktede jeg min gamle ridelære, der var 13 år, da jeg som 6 årig spurgte hende om hun ville lære mig at ride og som 15 årig havde hun en stor og velfungerende rideskole, hvordan forholdende havde været dengang, fordi jeg nu var i chok.
Jeg husker og fik bekræftet at alle (på nær 2) bokse var 2,5 x 3 m. Hestene kom på stor græsfold, med kun mudder ved ledet, inden hun tog i skole om morgene (dvs. kl. 7.00) og blev lukket ind kl. 15.00, for at være rideskolehest i 1-2 timer. Herefter var der aftensmad og stalden blev lukket af kl. 20. Alle rideskoleryttere skulle hjælpe med at muge og/eller fodre alt efter hvad tid de red. Vi skulle selv strigle og sadle op, hvis ikke hesten lige var blevet brugt, men så skulle vi sadle af og strigle af. Alle heste stod på rent vårbyghalm og de blev fodret med hø om aften. Om sommeren skod de på døgnfold og kom således kun ind når de skulle bruge til rideskole. Det var et sundt rideskoleliv og for 4 undervisningsdage kostede det 400 kr. om måneden. Det er selvfølgelig 20 år siden, men dengang var det squ i orden. Jeg arbejde også på en Handicaprideskole og her havde hestene samme gode forhold.
De værste ved at komme ind i de 3 ovenstående stalde var stanken af elefantburet i ZOO. Det lugtede simpelthen fælt.
mar 2012
Følger: 6 Følgere: 6 Heste: 3 Emner: 30 Svar: 357
Fold timer 24/7 inkl wrap ad libitum og daglig udmugning.. til 900-1250 kr
Det er slet ikke i nærheden af de der steder.. Jo og så har vi også skønne ridemuligheder..
Forstår ikke folk der laver de der opstaldninger som du beskriver der.. Ville ikke vælge et sted som disse på ingen måder
Foldtid og strøelse !!!
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside