1.376 visninger
|
Oprettet:
Matematikopgave (monotoniforhold, B-niveau) {{forumTopicSubject}}
Hej HG'ere
Jeg sidder og bliver lidt frustreret over en opgave i min matematikaflevering, men kom så i tanke om, at der måske er nogle kloge hoveder herinde, der måske kan hjælpe mig med den. Jeg vil ikke have svaret på opgaven, men selve fremgangsmåden til, hvordan den skal laves
Opgaven lyder således:
Der er givet en parabel ved forskriften: f(x) = -4x^2 + bx – 4.
a) Bestem ved hjælp af f ’(x) konstanten b, så toppunktet ligger på y-aksen.
b) Bestem b, så toppunktet ligger på x-aksen.
Det, jeg er i tvivl om, er hvordan jeg skal benytte mig af den afledede funktion (altså f'(x)) for at bestemme b.
Mvh. MarloekeCH
aug 2013
Følger: 3 Følgere: 2 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 73
maj 2012
Følger: 29 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 665
aug 2013
Følger: 3 Følgere: 2 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 73
okt 2008
Følger: 100 Følgere: 91 Heste: 3 Emner: 239 Svar: 1.359
maj 2012
Følger: 29 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 665
mar 2009
Følger: 32 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 20 Svar: 1.340
maj 2012
Følger: 29 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 665
jun 2007
Følger: 85 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 152 Svar: 1.563
HVad hvis du tager den afledte funktion af funktionen, hvor b er en konstant = b er stadig b, og derefter isolerer b? Jeg ved egentlig ikke, om det kan hjælpe..
Det er vildt nok, har det på a-niveau og tror sgu aldrig jeg har set sådan en opgave før - hænger lige med, og held og lykke!
jun 2007
Følger: 85 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 152 Svar: 1.563
maj 2012
Følger: 29 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 665
I opgave a) skulle man bruge den afledede funktion, og b skulle være 0, fordi man ved at toppunktet så ligger på y-aksen. I opgave b) skulle jeg bruge formlen for diskriminanten (d = b^2 - 4*a*c = 0), og så sætte de tal ind som jeg kendte og efterfølgende isolere b. Det kunne både være 8 og -8
jun 2007
Følger: 85 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 152 Svar: 1.563
Matematikopgave (monotoniforhold, B-niveau)
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside