2.130 visninger
|
Oprettet:
4 eller 5 gænger hingst {{forumTopicSubject}}
Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvilke overvejelser som ligger bag når i vælger hingsten, om det skal være en 4 eller 5 gænger som I bruger.
Der er mere generelle overvejelser frem for ud fra en bestemt hoppe.
jun 2005
Følger: 188 Følgere: 239 Heste: 22 Emner: 178 Svar: 3.801
indtil videre prøver jeg at bruge 5 gængere med svag pas og stærk tølt til mine hopper der er svage 5gængere så må vi se hvad der kommer ud af det
Det vigtigste for mig er tølten og ikke passen
feb 2007
Følger: 27 Følgere: 28 Heste: 10 Emner: 82 Svar: 683
men man bruger mest de heste som kaldes 4½ gængere da deres tølt oftes er rigtig god.
nov 2009
Følger: 56 Følgere: 58 Heste: 12 Emner: 60 Svar: 572
okt 2009
Følger: 40 Følgere: 38 Heste: 2 Emner: 39 Svar: 465
Jeg ville på en 4-gænger hoppe altid bruge 5 gænger hingst..
På en stærk 5 gænger hoppe ville jeg vælge 4 gænger hingst eller en 5 gænger som har en højere karakter for trav og/eller tölt end pas..
På en 4.5 gænger hoppe kunne jeg godt finde på at bruge både 4 eller 5 gænger hingst alt efter hvor god hoppen var til at tölte og trave
feb 2011
Følger: 49 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 15 Svar: 483
Vi regner med at vi til næste år vil prøve at lave en eller to embryo transfer på min hoppe Hvítasunna, vi håber at kan lave en med Alfasteinn og en med Kramsi. Min hoppe er 4-gænger og begge hingste er 5-gængere, Kramsi ikke så meget, men han har et fantastisk sind og har som min hoppe også 9 for tølt så nu prøver vi det.
sep 2005
Følger: 22 Følgere: 21 Emner: 52 Svar: 275
Jeg tror, at der generel er en ret stor misforståelse for hvad en høj paskarakter (8,5-10)/kontra en lav-middelhøj (6,5-7,5) egentligt betyder.
En høj paskarakter betyder ikke nødvendigvis, at hesten har en generelt gennemtrængende pas eller at de andre gangarter bliver influeret af den. Det betyder derimod at hesten har en høj pas-kvalitet! Dvs. god fart, godt svæv og vigtigst af alt - en god to-takt. Jeg ville derfor være mere bekymret for at lægge en hest med lav-middelgod paskarakter på en pasbunden eller meget travstærk hoppe, idet disse karakterer vidner om at hingsten måske ikke har kapacitet til at opnå den fart der giver godt svæv og ren to-takt.
Tænk lidt på det sådan her. En hest med lav paskarakter, har i realiteten vist noget der ligger noget nærmere grissepas på en kåringsbane, end hvad en hingst med høj paskarakter har
Med hensyn til hingste der er kåret som 4-gængere skal man altid have i mente, at hingsten sagtens kan have pas, men at ejer/træner bevidst har valgt ikke at vise denne gangart fordi
1. kvaliteten af passen er så dårlig at det ikke er værd at vise frem.
2. Passen vil pga af ringe kapacitet gå ud over kvaliteten af de andre gangarter
okt 2009
Følger: 40 Følgere: 38 Heste: 2 Emner: 39 Svar: 465
feb 2011
Følger: 26 Følgere: 28 Heste: 2 Emner: 7 Svar: 60
mar 2012
Følger: 21 Følgere: 16 Heste: 9 Emner: 86 Svar: 276
4 eller 5 gænger hingst
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside