{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.203 visninger | Oprettet:

Hesten spiser = hesten får varmen {{forumTopicSubject}}

Jeg har altid vidst, at heste fik varmen når de spiste - derfor er det nødvendigt og have noget og tygge i på folden, for at undgår en hest fryser. Ligesom man kan "varme" en hest op der fryser ret hurtigt, ved at give den hø.

Men det er en "sjov" oplevelse og mærke det selv. Stillede Fleur i boksen, gav hende hendes mad; 400 g horselux easy og vel en 300 g lucerne piller ( vægten i tør tilstand, så vel dobbelt opblødt ). Det tager tid og spise.
Før hun begyndte og spise mærkede jeg under dækkenet for at se hvordan det stod til med varmen. Hun var hverken varm eller lun, bare tempereret så og sige.
Da jeg mærkede under dækkenet med 1/4 tilbage af maden var hun istedet for vældig lun, tæt på varm under dækkenet.

Vi mennesker kender det måske lidt fra os selv, vi får varmen når vi spiser. Jeg har ihvertfald en kæreste der får det ret så varmt af og spise - også selvom det ikke er stærk mad.

Bare en "sjov" oplevelse her fra, som understreger det med at det er vigtigt for hesten at have noget og tygge i for at holde varmen - som ikke er halm og frøgræs :o)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hesten spiser = hesten får varmen
  • #3   27. sep 2013
    Det er ikke så meget det at hesten bliver glad - de begreb gør jeg ikke i, for mig har heste ikke følelser. Men mere at hesten får varmen når den tygger i fx. hø :o).

Så derfor er det klart at en hest på en kedelig mudret fold, der oven i hatten er åben og udsat for kraftige vindstød let kan fryse.

• #5   27. sep 2013 Hmm okey.. med mennesker er det omvendt vi mindster noget af vores varme nå vi spiser. og derfor begynder mange og fryse nå de spiser..

• #6   27. sep 2013
    Camilla L - Pas, det er ikke min oplevelse - jo hvis jeg spiser is ;o).
    Men emnet var nu mest tænkt på at hesten får varmen ;o)

• #7   27. sep 2013 Jah sys bare det sjovt de få varmen nå vi ikke gør hehe bare derfor.. har aldrig tænkt over det med hestene

• #9   27. sep 2013
    Arne S - Jeg har et glimerende "forhold" til hesten - men ser helt anderledes på heste end dig. Heste har ikke følelser, de kan ikke tænke over tingene som os mennesker - sådan er deres hjerne indrettet.
    Jeg har en skøn hest og nyder at have hest - men at den har følelser kommer jeg aldrig til at sige. Muligt jeg går og taler til min hest og hygger lidt, men det er altså ikke noget hesten står og tænker " eeeeej hvor dejligt lige at blive brugt en time på og blive striglet "

Sikkert noget vi er uenige om, men sådan er det :o)

• #10   27. sep 2013 Vi kan miste varmen, da blodet trækkes til maven for at fordøje maden..
    Især når man har spist for meget, så er det man bliver søvnig - nogen får det ligefrem dårligt..

Har ikke liige sat mig nok ind i heste fordøjelse til at vide om det er det samme hos heste, men tror det næppe..

• #12   27. sep 2013 Tak for den info smiley Så ved jeg det.

• #13   27. sep 2013 MLC jeps ved jeg godt..

Har måske nok bare tænkt det var lidt det samme for hesten eller i hverfald ikke modsat hehe.. Så jah ved ikke undrede mig bare..

Hvor man kan læse det faktum at hesten få varmen nå den spiser??

• #14   27. sep 2013
    Camilla L - Oplev det selv... Har du en hest der fryser, så giv den hø.
    Eller som med min med dækken. Jeg skal nok finde en dybere forklaring, lidt mere lægelig, men den har jeg ikke på stående hånd - men du skal nok få den :o)

• #15   27. sep 2013 Hehe tja kan squ ikke mærke på mine heste de bliver varme nå de stå og æder hehe =D så derfor jeg gerne ville se om der var noget forklaring på det.. hehe det da sjov nok viden sys jeg =D

• #17   27. sep 2013
    Det er også mest tydeligt hvis de fryser. Gav to heste der stod og rystede noget hø og i løbet af 15-20 min frøs de ikke længere selvom det stadig regnede og var samme temperatur. :o).

Men ja, ellers syntes jeg også det er tydeligt under dækkenet - men uden er det svært at mærke som sådan.

• #18   27. sep 2013 Hehe jah mine går ikke med dækkener og fryser ikke rigtig haha så få nok lidt svært ved og prøve det af =D har bare må bamser =D

• #19   27. sep 2013
    Arne S - Bare stop den her, vi er uenige.
    Men bare et tip; der er forsket i hestens hjerne, de mangler den hjernedel der gør de kan tænke over tingene - så svære er det ikke.

• #21   27. sep 2013 Hesten får bla varmen, når den spiser grov/stråfoder, da der under nedbrydelsen i stortarmen frigives/produceres varme. Stortarmen er således hestens eget "varmeværk" smiley

• #22   27. sep 2013
    Herligt med nogen der kan det lidt mere tekniske ;o)

• #24   27. sep 2013 HEhe nææh for mig giver det nemlig ikke sig selv da det omvendt hos mennesker =) så kan ikke se hvordan det kan give sig selv =)

Men det da fint at det er sådan hehe jeg ville bare godt læse om det istedet for folk bare siger det.. No offence og har intet med jer og gøre. Men altså det kan alle jo komme og sige hehe =)

Sys det meget sjovt endelig. og kunne godt tænkte mig og læse mere om der..

• #25   27. sep 2013
    Jeg tror ikke jeg kan finde noget om en dyrlæge e.l der udtaler det - men mere en fysisk forklaring på hvorfor det sker ;o)

• #27   27. sep 2013
    Her er hvad jeg kan finde pt. om det;

" Hvis hesten udsættes for et pludseligt og vedvarende fald i lufttemperaturen, vil dens krop forsøge at formindske varmetabet. Blodgennemstrømningen i huden nedsættes, og hudens temperatur falder. På den måde taber hesten ikke så meget varme gennem huden.

Kommer huden under frysepunktet, bliver blodgennemstrømningen i huden igen øget, således at huden varmes op.

Er kuldepåvirkningen langvarig, vil disse mekanismer blive afløst af andre. Hesten vil øge energiomsætningen ved at spise mere. Pelsen og fedtlaget i huden vokser, og hårlaget får en større isolerende virkning. Dermed nedsættes varmetabet.

Er denne temperaturregulation ikke nok for hesten, kan man overveje et dækken, men en bedre løsning vil være at give hesten mulighed for at søge læ for vejret. Det er også vigtigt at give hestene adgang til stråfoder på vinterfolden, således at de kan holde forbrændingen i gang hele dagen og dermed holde varmen bedre. "
    ^ Hvor det så giver mening at hvis hesten modsat spiser og blodgennemstrømningen øges, så får hesten varmen.

http://www.hestemagasinet.dk/viden/vis.asp?m1=4&m2=0&urlinfo=Anne%20Mette%20Holm%20Halvorsen-Hvorn%E5r%20skal%20hesten%20have%20d%E6kken%20p%E5?&id=1770&loginfejl=0

" Jo, det kan godt ske! Derfor er det bare endnu vigtigere, at du sikrer din hest tilgang til grovfoder de lange, kolde vinterdage på fold. Hestens "indre radiator" bruger hø, wrap og halm til at danne varme med, som sker nede i tyktarmen. Kraftfoder har ikke tilnærmelsesvis den samme effekt. Så sørg for at din hest har noget at rode i på folden. Det er ikke kun tidsfordriv - det holder tarmene i gang og sørger for at din hest kan holde varmen. "

http://www.hestemagasinet.dk/viden/blog.asp?m1=1&m2=0&vis=traad&iid=1348&urlinfo=Camilla+Poulsen-Skal+hesten+klippes+eller+ej%3F+2%2E

" Kolde muskler, led og sener:
    Kolde ben og sener og stivnede muskler er af det onde;
    Kolde ben og muskler = nedsat blodcirkulation. Og nedsat blodcirkulation betyder nedsat transport af affaldsstoffer og mindre smidighed i muskelmassen. Det samme gør sig gældende hvis du ikke skridter din hest tilstrækkeligt af – så får den ikke den nødvendige tid til at transportere affaldsstofferne ud af systemet inden den bliver kold. "
    ^ Igen det med at hvis blodcirkulationen øges, så er det positivt, nedsættes den så negativt.

http://www.hestemagasinet.dk/viden/blog.asp?m1=1&m2=0&vis=traad&iid=1093&urlinfo=Dansk+Hestemass%F8rforening-Vinterens+udfordringer+for+hest+%2D+og+hesteejer%21+2%2E

• #28   27. sep 2013 nu hvor der allerede er svaret på hesten får varmen ved at æde masser af grovfoder,
    så vil jeg lige byde ind på den anden del af diskussionen omkring hestens følelser smiley for det blev jeg lidt fanget af..

Det er korrekt at hesten ikke er i stand til at ræsonnere da dens pandelap ikke er særligt udviklet, og den er dermed ikke i stand til at tænke fremad så at sige, men jeg er uenig i at den ikke er i stand til at føle. Hesten har et meget veludviklet limbisk system som bla. styrer følelser, og hesten er derfor et dyr der reagerer og handler som første udgangspunkt på sine følelser og det den ser (og dermed hvad den synes om det)
    Man har jo en mening om at hesten som flokdyr er så følsom overfor andre i deres nærheds følelser at de bruges som en del af kommunikationen og man ved jo også hvordan hesten kan reagere på rytterens følelser, og at føle kræver bestemt ikke at man kan tænke abstrakt, men er derimod en mere basal/dyrisk reaktion smiley

• #29   27. sep 2013
    Kristina - Jeg tror vi definere følelser forskelligt og tænker forskelligt om tingene, men hver ting til sin tid - følelsesdiskussionen må være en anden gang.
    Men har du et link må du meget gerne smide en PB :o)

• #30   27. sep 2013 Arne s stop med at skriv "oz" med Z

• #32   27. sep 2013 uh får spat af de z'er!!

Men ellers et meget spændende indlæg, ikke noget jeg selv har tænkt eller lagt mærke til smiley

• #33   27. sep 2013 Det er da almen kendt vil jeg mene at hvis rytteren er nervøs kan hesten også påvirkes til at være nervøs smiley bare for at tage et let eksempel..
    har ikke lige et bestemt link, men der kan da findes mange om emnet..

• #34   27. sep 2013 Kristina: Det har du helt ret i smiley Jeg tror det folk er uenige i - jeg selv inklusiv - er at det er følelserne hesten reagerer på. Heste reagerer meget på kropssprog, og er du nervøs, så signalerer din krop dette til hesten.
    Hvis heste skulle reagerer på vores følelser, skulle vi for eksempel kunne stå inde i stalden og stresse hesten ude på folden ved selv at være stressede, og dette har jeg endnu til gode at se.
    Selvfølgelig kommer det meget an på hvordan du definerer følelser, og hvis du med følelser f.eks. mener "anspændt", "stresset", så har du for så vidt ret, da disse giver fysiske udslag i kroppen (det er imidlertid ikke sådan jeg definerer følelser, så måske er det derfor vi taler forbi hinanden) smiley

• #36   27. sep 2013 At den får varmen, af at komme ind og spise, kan jo faktisk også bare skyldes, at den kommer ind i varmen. ;o) Så det synes jeg ikke 'beviser' noget. Ikke at jeg er uenig, for det er jeg ikke - men budskabet havde været mere tydeligt, hvis du havde oplevet det, mens hun stod udenfor, da der jo så kun ville være én ændret variabel, ikke flere, som der er her. :o)

• #37   27. sep 2013 Det er ligeledes årsagen til at hesten ikke spiser, når den har feber. Ved indtagelse af grovfoder - eller foder generelt regulerer hesten temperaturen med en øgning til følge.

Ved feber er temperatur-'øgning ikke hensigtsmæssig, og derfor afholder hesten sig fra indtagelse. (Det er selvfølgelig ikke bevidst - det er ikke hestens "taktik" - men naturens. Det kan også skyldes decideret ubehag/smerter :-))

• #38   27. sep 2013
    CTS - Det er en udeboks - ret åben så der lige så koldt der som uden for den og de to heste, der fik varmen via. hø stod uden for i regn og fik hø :o)

Og ja, jeg har også oplevet det uden for - for at understrege, det var bare noget jeg tænkte ekstra over i dag. Faldt over i dag så og sige.
    Samme sker jo når dyret står uden for og spiser hø. Hvis man mærker før der er hø og når dyret er igang med og spise.

• #39   27. sep 2013 Kristina - Hesten reagerer ikke på vores følelser, men på vores kropssprog - som ofte er bestemt af vores følelser. Men hvis hesten skulle reagere på vores følelser, ville vi kunne stå helt stille med neutralt kropssprog, og hesten ville alligevel reagere på den følelse vi har indeni. Og det gør de ikke. Endnu et eksempel er, at man fx til et stævne godt kan være nervøs indeni, men udvise rolighed gennem kropssproget - og så burde hesten jo blive nervøs, men gør det ikke, fordi den opfanger vores rolighed. Hvilket jo også er grunden til, at ryttere opfordres til at udvise ro i stressede/farlige situationer, selvom de ikke er rolige.

Så nej, det er ikke vores følelser de reagerer på, men vores kropssprog, hvilket altså er to forskellige ting.

• #41   27. sep 2013 Krikken - Okay, så giver det mere 'mening'. :o)

• #42   27. sep 2013
    Hvis folk skulle have lyst til at følge med på forklaring for, hvorfor hesten får varmen af og spise er der nogle her;
    http://www.heste-nettet.dk/forum/5/657768/657768/

Kommentér på:
Hesten spiser = hesten får varmen

Annonce