{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.487 visninger | Oprettet:

Hvis din hest blev.. (Aflivning eller?) {{forumTopicSubject}}

Ja. Jeg synes tit jeg ser forums hvor folk snakker om, om de skal aflive deres hest, da den enten har fået en skade eller lignende og nu ikke længere kan bruges til ridning. Og for mig lyder det lidt som om, at det så er en pengemaskine? "Jeg kan ikke længere ride dig, tjene penge på dig, og gøre hvad jeg kan lide, derfor skal du aflives". Selvfølgelig er det ikke sådan i præcist tænker, og ved det stadig er hårdt.

Men hvis din hest blev erklæret uridelig, hvad ville du så gøre?

Nu er jeg jo en pige der går op i leg fra jorden, tricks osv og for mig er ridningen kun en bonus - kunne sagtens undvære den for hestens skyld. Så jeg ville nok beholde den eller finde nogle, som søgte en selvskabshest. Selvfølelig ikke hvis jeg vidste at hesten havde smerter konstant - her ville jeg jo så vælge aflivning.

Kom med jeres mening smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvis din hest blev.. (Aflivning eller?)
  • #1   22. sep 2013 FULDSTÆNDIG ENIG!!

• #2   22. sep 2013 Problemet med at sælge hesten, er at man tit har hørt om, at de nye ejere ikke overholder, at hesten ikke må rides.

Men jeg synes, at det er et svært spørgsmål og der er mange flere aspekter i det, når man først står der smiley

• #3   22. sep 2013 Hvis den blev uridelig uden nogen form for smerter ville jeg stadig beholde den, hvis altså ikke det var en som min gamle pony der elskede at lave noget.
    Han kunne sagtens have været i live i dag, han havde jo "kun" ondt i benene og kunne sagtens have gået på fold og bleve nusset og leget med, men han var ikke glad efter han havde stået stille 3 mdr livsglæden forsvandt derfor aflivet jeg ham.
    Og igen set svært og sige man skal vurdere fra hest til hest om det er noget den selv er med på, man skal jo huske hesten ikke selv kan sige fra, og hvornår den synes det er nok.

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #4   22. sep 2013 Tja, en hest er ikke en pengemaskine, tvært imod.. Du bruger flere penge på den end du tjener...

Hvis min hest blev erklæret uridelig, ville jeg nok vælge aflivning. Af den simple grund at jeg ikke har samvittighed til at sælge noget ødelagt/i stykker videre, og jeg ikke selv har råd til at stå med en "ubrugelig" hest.

Også kan folk komme med den typiske lange prædiken om, du kan bare bruge den til trick, jordtræning blah blah blah - men nej, jeg har hest for at kunne ride den, det er det der interessere mig, ikke jordtræning...
    (Og nej, jeg bliver ikke et dårligt menneske af ikke at interessere mig for jordtræning!!)

• #5   22. sep 2013 Enig med dig. Men ville dog ikke sælge den videre, ,medmindre det var til nogen jeg kendte smiley

• #6   22. sep 2013 nu er der jo noget der har hesten som et brugsdyr....

min gamle hoppe (kan dog stadig rides) men kunne hun ikke ville hun nok blive som foldbums da hun er en godgruppeleder..

hvis min hoppe Nutella blev erklæret uridelig ville hun blive avlshoppe...

men derimod blev min vallak uridelig har jeg ikke noget at bruge ham til og defor ville jeg aflive især for ikke at han ved et salg skulle blive redet alligevel!?

jeg køber mine heste primært som RIDEheste og kan de ikke det kan jeg jo ikke bruge dem ergo må de videre...

• #7   22. sep 2013 Jeg er nok blevet gjort lidt "tuff" af at være i galopsporten i så mange år.. Hvis en hest får en uhelbredelig skade og den aldrig vil kunne bruges igen så vil jeg få den aflivet. Hvis det er er en hoppe vil jeg se på den som avlsmateriale, men ville aldrig avle på den hvis dens skade ville tynge den på nogen måde underdrægtigheden og fødslen.. Derudover skal hoppen have de rigtige rammer og potentiale før jeg ville lave føl på den, da jeg også er af den mening at langt fra alt skal avles videre på..

• #9   22. sep 2013 Min hest er mere eller mindre uridelig. Jeg må skridte ham, men vi vil aldrig kunne komme til at arbejde i trav.
    Dette har jo selvfølgelig sat en stopper for mange ting, men nu hvor jeg elsker jordtræning, så gik vi bare over til at træne det i stedet. Men her må vi heller ikke træne i andet end skridt.. Fint, det lever vi med, men nu er det sådan, at min hest lider af aktiv spat i begge bagben. I 1½ år har vi levet med disse krav om ikke at måtte trave, hverken fra jord eller ryg. Den dag i dag har jeg været tvunget til at opgive kampen. I dag går min hest med smerter på folden, de koldere dage er de værste, og vi har ikke engang vinter endnu..
    Min samvittighed har, for min hest's skyld, valgt at tage den hårde beslutning..

Jeg tror på man skal prøve alt! Kan man ikke ride hesten, så synes jeg ikke livet skal slutte her for hesten, med mindre den går med smerter på folden, men gør den ikke dette, så ville jeg ikke opgive hesten.
    "You don't throw away a whole life just because it's banged up a little"

• #10   22. sep 2013 jeg ville ikke aflive en hest bare fordi den ikke kunne rides.
    Så længe den kan gå og hygge sig uden smerter, så syntes jeg at den skal have lov til det smiley

så kan man jo se på om den kan bruges til avl, eller tricks eller noget smiley

• #11   22. sep 2013 Er da bestemt enig. Jeg har to heste der ikke kan rides og en der kan rides let :).
    Ude på NH hvor jeg arbejder har vi 70 hest, de... ja måske 55 heste kan ikke rides og de fleste er nogen der er reddet fra den ene eller den anden vanrøgts sag fordi folk har haft smidt dem "i skraldespanden" når de blev "ubrugelige"...

MEN... Folk må hellere gøre hesten en tjeneste og aflive den, end at sælge den til en eller anden grum hestehandler. En død hest lider i det mindste ikke, men det gør den hest der ender i en vanrøgts sag fordi at den skifter hænder og ender på et marked. Men ja jeg syntes bestemt at man burde anskaffe sig en hest for livet og ikke for en periode.

• #12   22. sep 2013 Hvis mine 2 piger, som jeg fik aflivet for to år siden. Kunne have været foldbumser uden smerter, så havde jeg uden tvivl, og uden at blinke med øjnene haft dem endnu.

Men det er desværre i de færreste tilfælde at de ikke tåler ridning. men er 100% smertefri ellers. Det hænger jo ofte sammen.

Jeg kan godt følge hvorfor folk gør det når de ikke længere kan bruge dem til det de er købt som. Men jeg vil alligevel aldrig helt forstå det, og sætte mig ind i det, hvis hesten er smertefri og velfungerende smiley

• #15   22. sep 2013 Hvis den sagtens kunne gå uden smerter, men bare ikke rides, så blev den selvfølgelig hos mig smiley

Stod jeg i den utænkelige situation at jeg af en eller anden grund slet ikke kunne have hesten længere, ville jeg dog hellere aflive end sælge videre!

• #16   22. sep 2013 Okay jeg har 2 meninger:

Hesten hedder Sonny og er min helt egen som jeg haft i 4 år nu, jeg regner ikke ligefrem og sælge min bedste ven da jeg så er en dårlig ven.

- Hvis han blev erklæret uridelig så:

1: ville jeg have han skulle gennemtjekkes for smerter, OVERALT. Ville aldrig lade min bedste ven gå rundt med smerter/dopet på piller bare fordi jeg ikke vil give slip, så hellere fortrække en aflivning så han bliver fri for smerterne

2: Hvis der ikke bliver konstateret smerter eller lign. vil jeg self være den ven jeg er og stadig have ham som min højre hånd. Uridelig eller ridelig, det ændre ikke på Sonny og jeg's venskab.

BOM BASTA

Love you Sonny Boy smiley

• #17   22. sep 2013 Der er flere ting der er afgørende for min beslutning at jeg hellere vil aflive frem for at hesten skal gå som foldbums.

-Hesten har ondt når den går på fold, også selvom den får smertestillende (det er ikke heller holdbart i længden at holde en hest på smertestillende)
    - Hesten har en alder hvor den begynder at får flere fysiske problemer
    - Sælger man en hest som foldbums er man ikke sikret at den ikke ender som kastebold (hvilket jeg ikke synes nogen heste vil være tjent med)
    - Har man ikke mulighed for at have hesten hjemme, kan det blive en dyr fornøjelse at have hesten gående som foldbums
    - Hvis interesse er det at lade hesten gå som foldbums hvis den ikke kan bruges til det man købte den til?

• #18   22. sep 2013 Tja, min hoppe er skadet, og hvis hende som kommer og skal behandle den her om 1½ uge ikke mener hun kommer til at fungere ordenligt under rytter igen, så bliver hun aflivet.
    Aldrig i livet om hun skal sælges, for i mange tilfælde rider folk på hestene alligevel hvis de ikke kan se de tydeligt halter, og hun vil være en type som vil blive solgt videre og videre igen fordi hun hopper over hegnet selvom det er 160 cm, kan have lidt løse bagben, er lidt "dum" at køre med da hun læner sig op af væggen, kun vil håndteres af få mennesker, da hun ellers ikke vil have grime på, trækkes med osv.

Så bliver det vurderet at hun ikke kan blive ridehest, så bliver det en aflivning.

Hun trives ikke med bare at gå, jeg interesse mig ikke for at lære min hest tricks, og hun kan ikke blive ifol, og hun har gået snart i 2 år uden at blive brugt pga div skader, så vil ikke trække den længere hvis hun ikek bliver i orden.

• #19   22. sep 2013 jeg syntes der er mange aspekter i det.. og det kommer virkelig an på hesten!
    Min hest ville blive aflivet, hvis hun blev erklæret uridelig/ ikke måtte lave noget fysik anstrengene som feks. trække vogn, 1. fordi hun har så meget energi og elsker at arbejde, det ville simpelthent gå imod hendes "natur" ikke at kunne lave noget fysisk hårdt.. 2. jeg har ikke penge til to heste og jeg ville ikke kunne undvære min ridning, samt jeg ikke vil mene at gåture og tricks ville være nok, kun for mig(eller hesten), og jeg ville ikke sælge hende af frygt for at hendes skade ikke ville blive "tilgode set", man kan sige hun heller ikke ville lide af at blive aflivet, hun mærker det jo ikke.

jeg tror man skal gøre op med sig selv og kigge på hesten, om hesten ville være tilfreds med ikke at kunne lave det samme som før? og det tror jeg dem du har set har gjort, man tjener ikke på en hest... og man opbygger et makkerskab med sin hest, man holder af den og elsker den, det vil aldrig være en nem beslutning om man så vælger det ene eller andet, man skal gøre hvad der er bedst for hesten.

• #20   22. sep 2013 Kan ikke se hvad der er galt i at aflive hvis den ikke kan være ridehest. Dels kan der jo være noget økonomi i det men altså heller ikke alle heste der trives med at være foldbums hvis den er vant til at blive redet el arbejde hver dag. Syns det er mere synd hvis den ender som kastebold mellem diverse hestehandlere el måske bliver redet alligevel hos en ny ejer. Hvis man afliver ved man hvor den er og den har sikkert haft et godt liv indtil og får ikke ondt senere.
    Man skal tænke på om det er for hestens skyld den skal leve el det er for din skyld den skal leve....

• #22   22. sep 2013
    Jeg kan egentligt godt forstå det :o). Vi er alle motiveret af forskellige ting ved at tage ud til hesten, der er forskellige ting ved hesten der gør en glad.

Og hvis det gør en glad og man har hest for at ride og deltage i konkurrencer - så holder det ikke at skulle blive på jorden. Brænder man for håndblod og får en skade i armen eller hånden så man ikke længere kan spille håndblod, så jubler man jo ikke hvis man istedet kommer til og spille fodbold - det er ikke det man er glad for, ikke det samme, ikke det man er motiveret for.

Jeg ville ikke sælge en uridelig hest, især ikke Fleur. Jeg kan lige forestille mig at hun bliver solgt til en god familie, som bare mangler en selsskabshest, de bliver skilt og sælger hende så igen til nogen der ikke respektere hun ikke kan rides.
    Også går det ellers der ud af med en Fleur der er sur og bukker, osv. fordi det gør ondt men i deres verden er hun bare fræk og skal sættes på plads.

Jeg ved ikke om jeg ville kunne trives med en hest der ikke kunne rides, måske, måske ikke. Jeg kunne leve med det med Fleur fordi jeg håbede hun kunne blive ridehest og det blev hun, men permanent ved jeg ikke om det ville du.

Ens glæde og gejst skal jo stadig være den samme.

Samt hvis det er en hest der ikke kan rides og man er glad for at ride, så er det mange penge og bruge på den hest. Nu er du 13 og jeg ved ikke om du selv betaler, men sådan en hest er jo ikke gratis og have. Smed, forsikring, dyrlæge, mad, strøelse, hø osv. koster jo alt sammen og hvis man ville få mere ud af og have en ridehest for de penge - så fred være med det.

• #23   22. sep 2013 Det må være afhængig af situation, skadens omfang, smertepåvirkning osv.

Men en skadet hest skal ikke sælges videre, på et el. andet tidspunkt skal der nok være nogle der vil forsøge at ride/bruge den til noget den ikke kan.
    Syntes ikke man skal sende "sorteper" videre til en uvis fremtid, der er nok skadede heste der lider og bliver kastebold på denne bekostning.

Kunne hesten gå som foldbums og trives med det, ja så beholder jeg - men trives den ikke, så skal den aflives.

At tjene penge på heste er der vist ikke særlig mange der gør, de er udelukkende en udgift smiley

• #24   22. sep 2013 Jeg har aldrig solgt en skadet hest, og jeg kommer heller aldrig til det!

Min gamle vallak, som jeg havde haft siden han var 4 ½, fik en foldskade som 15 års, som vi ikke kunne få has på. Han gik som foldbums i 1½ år. Han kedede sig forfærdeligt de sidste måneder og var slet ikke glad. Så han fik fred. Havde han været glad og lykkelig, havde han såmænd været her endnu, men det var han ikke.....

Min nuværende hest står pt. med en skade, hun er blevet sparket på en sene. Hun skal scannes d. 25. og hvis dyrlægen vurderer, at hun ikke bliver til ridehest igen, bliver hun aflivet. Hun har et problematisk eksteriør, som gør, at hun får nogle grumme låsninger i ryggen/lænden, hvis hun ikke trænes/rides. Et liv som foldbums vil medføre smerter for hende, og det vil jeg ikke byde hende. Kunne hun gå som foldbums, beholdt jeg hende, jeg knuselsker virkelig den hest, men det er bare ikke en mulighed her smiley

• #25   22. sep 2013 Hvis min fjord ikke kunne rides pga skade, ville jeg stadig beholde ham indtil det ikke var muligt. Når og hvis det ikke var muligt ville jeg få ham aflivet.

Jeg har desværre været så dum og naiv tidligere at sælge en hest med headshaking som selskabshest/skovturshest (han fungerede fint om vinteren) for meget billige penge, men fandt senere ud af de købte ham til ridelejr og solgte ham videre som springhest uden at oplyse om han skavank smiley

Så hvis der er den mindste tvivl vil jeg hellere aflive end risikere det igen..

• #26   22. sep 2013 Hvis min hest blev erklæret uridelig - men uden at have smerter, ville jeg beholde ham og han ville få lov at nyde livet på folden. Havde han smerter, så var det en helt anden sag - under alle omstændigheder, ville jeg ikke sælge ham.

• #27   22. sep 2013 Hvis min hest ikke blir haltfri blir den aflivet
    Hvis den kun kan gå på fold men begynder at halte under ridning blir den aflivet. Han egner sig ikke til ikke at blive motioneret.
    Han har nu været fold bums i 2 måneder og den har ændret karakter til det værre.
    Sur og tvær, og til tider farlig at lukke ind og ud.

• #28   22. sep 2013 mine er i forvejen foldbumser, men det er mere fordi jeg faktisk ikke rigtig gider ridning. jeg elsker heste, men ridningen.....tjaaaa
    jeg har haft dem siden de var 1 og 2 år , og nu bliver de 13 til næste år. Og de nyder bare livet.

jeg har nu aldrig kunne forstå hvorfor folk kommer med den der "vi har ikke råd" - for hvor mange tjener lige penge på deres hest i forvejen ? Det er bare en dårlig undskyldning for at aflive sin hest fordi man kun interesser sig for ridningen og ikke hesten som sådan. Så burde man nok finde en anden sportsgren hvor levende dyr ikke indgår.

mine får lov til at gå så lang tid at de ikke har ondt - det har de overhovedet ikke, da jeg som sagt ikke rigtig gider det med ridning.

• #29   22. sep 2013 Har læst alle jeres svar nu smiley Og er enig med mange af jer, spændende at læse smiley

• #30   22. sep 2013 Nu kan man jo ikke tjene penge på en hest.. Men de fleste mennesker har hest fordi de elsker og ride og hvis de har købt hesten til dette er det jo klart at hvis den bliver erklærret urideligt så det jo meget naturligt at de ikke kan have hesten mere

Nu avler jeg så for mig ville det ikke være verdens undergang hvis mine heste ikke kunne rides da de ville blive brugt i avlen isteder..
    Min lille welsh Mountain er 12 år og ikke tilredet eller noget hun går bare og hygger som avls hoppe =)

Hvis jeg ikke selv kunne bruge hoppen til avl eller hingst fordi den var for nærtbeslægtet med min avl eller fordi at jeg ikke havde plads jamen så havde jeg valgt og låne ud til avl til nogle welsh avlere.

Nej ville ikke sælge eller andet. for man ved aldrig o folk overholder det eller nå de sælger vidre opgiver at hesten ikke må rides..

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #31   22. sep 2013 Anja: det er jo noget møg at fyre af..

Hvis man ikke interessere sig for heste, interessere man sig heller ikke for ridning!

Jeg har ikke råd til at have en hest stående som jeg ikke kan bruge, hesten betyder rigtig meget for mig, men uanset hvad, så liggermin interesse ved ridningen og ikke bare jordtræning..

• #32   22. sep 2013 Hvis han ikke led på nogen måder så ville jeg beholde ham, men ellers cille jeg aflive ham kunne aldrig finde på at sælge, man aner ikke hvad de kommer ud til.

• #33   22. sep 2013
    Anja - Jeg må indrømme at 1500 kr i opstaldning, forsikring, smed hver 6 uge til 400 kr, dyrlæge til vaccination, dyrlæge til dit og tilskud osv. vil jeg ikke poste i en hest der ikke kan rides.

MIN glæde, min motivation ligger i ridningen - men fordi den ikke gør det ved dig, så er andre bare egobørger der kun tænker på penge? Kan sagtens se sagen fra begge sider. Men de der vælger at beholde en uridelig hest de næste 10 år, kan sjældent se det fra begge sider.

• #34   22. sep 2013 Jeg står selv i den situation nu.

Hvis hesten er erklæret uridelig, er det for det meste lig med at hesten har smerter.

Jeg skylder min hest ALT for meget til at lade hende gå rundt med smerter. Det ville kun være for mit eget ego at holde hende i live. Hun viser alle tænkelige tegn på at hun ikke kan eller vil mere mere, så jeg har valgt at tænke på hesten før mig selv, og vi siger farvel på onsdag.

Kommentér på:
Hvis din hest blev.. (Aflivning eller?)

Annonce