{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.986 visninger | Oprettet:

Staldpige i helvede {{forumTopicSubject}}

Jeg har i dag valgt at fortælle jer min historie om en oplevelse jeg havde i min anden sommer som staldpige. En oplevelse som jeg nyligt har fundet ud af at der faktisk har givet mig traumer og nu besværliggører mit liv mere end jeg havde troet.
Hvorfor deler jeg dette med jer? Fordi vi har et stort problem i vores elskede hesteverden og jeg ønsker at synliggøre det så vi kan ændre det. Jeg ved at jeg ikke er den eneste der har fået uretfærdig behandling i min stilling som staldpige og jeg synes ikke disse mennesker skal blive ved med kunne at slippe af sted med at behandle os sådan.

Nu til historien.
Det var i sommeren 2012. ”Hun” havde selv henvendt sig til mig over en annonce jeg lavede på en hesteside og vi aftalte over telefonen at jeg skulle være der 5 uger og ville få 5.000 kr. for det. Jeg havde virkelig glædet mig, for jeg havde jo kigget på hjemmesiden og set de lækre faciliteter, og det var spændende at skulle arbejde for et ”stort” navn.
Jeg havde godt hørt at ”Hun” var en lidt skrap dame med sine egne holdninger, men lagde ikke noget i det, da den beskrivelse jo passer på næsten alle hestefolk. Desuden var jeg sikker på at det nok ville gå, for jeg havde jo prøvet lignende arbejde før og er ærlig talt ret god til at løse problemer og komme godt ud af det med andre.
Jeg havde ingen ide om hvad der ventede mig. Mit værelse var møgbeskidt og der var intet lagen på sengen. Der var heller ingen håndklæder og jeg var ikke blevet informeret på forhånd om at jeg skulle medbringe det, selvom jeg havde spurgt ind til det. Jeg fik da lov at låne et lagen som dog knapt dækkede halvdelen af sengen og aftalte at jeg kunne få lov at køre med ind til byen senere på ugen så jeg kunne købe det jeg manglede. (dette kom jeg dog aldrig til! Jeg måtte i stedet låne fra en anden pige der også arbejdede der)
Det var selvfølgelig træls, men ikke noget der gjorde mig så meget. Jeg var optimist.
Det første jeg blev sat til var at muge markerne ud sammen med en anden pige som arbejdede der, en pige på kun 13 år. Vi brugte hele formiddagen og det var en virkelig varm sommerdag. Det var tungt arbejde men vi kom rimelig hurtigt igennem det og hyggede os da vældigt med at snakke sammen.
Der var en kort pause mens vi spiste frokost men skulle hurtigt tilbage til arbejdet. Med en vag beskrivelse af 6-7 heste gik jeg ned for at finde dem på en fold med 30-40 andre. Da jeg kom tilbage med den første gav ”Hun” mig skældud for kun at tage én hest af gangen, og det var desuden ikke den rigtige hest jeg havde med.
Det kom til at tage en del tid at få fat på de rigtige heste og jeg måtte bede om hjælp fra nogle af de andre på stedet. Derefter gik vi i gang med at sadle op og det gik noget mere effektivt. Da jeg var en af de ældste kom de yngre piger til mig og spurgte hvad de skulle give sig til, så jeg fik hurtigt sat dem i gang med at hente udstyr, tjekke gjorde, rense hove og ligge hovedtøj på.
Nogle af hestene havde gnavsår fra det slidte og dårligt tilpassede udstyr, men dette sagde ”Hun” at vi bare skulle ignorere. En havde et særligt grimt sår i gjordlejet, men så blev sadlen bare lagt 10 cm længere bagud. Dette blev jeg lidt harm over, men holdt det stadig for mig selv, jeg ønskede jo ikke at blive uvenner på den første dag.
Resten af dagen gik med forskellige opgaver på gården og da det var ved at være ret sent og det så ud til at vi havde lidt tid for os selv, gik jeg og den 13 årige staldpige ned på hendes værelse for at hygge os lidt for os selv og spise lidt slik jeg havde taget med hjemmefra. Der gik dog ikke længe før en anden staldpige kom ned og gav os besked på at komme op til ”Hende” med det samme. Der fik vi skældud for at være gået, fordi vi åbenbart skulle blive og lave bål sammen med ridelejr børnene. Vi fik at vide at vi var blevet ”for gode veninder” og nu ikke længere måtte arbejde sammen. Jeg var lidt i chok over nu anden gang at få uretfærdig skæld ud. Jeg sagde dog ikke noget til det, i stedet sagde jeg undskyld, og at det ikke skulle ske igen.
Da jeg endelig fik lov at gå i seng havde jeg kun knap 7 timer at sove i til jeg skulle op og i gang igen.

Dette var min første dag derude. 2. Dag gik udelukkende med udmugning, hvilket jeg nu var helt alene om og det var ret hårdt for ryggen, men jeg klagede ikke over det. Igen nærmest ingen pauser og igen sen sengetid.

De næste par dage gik med mere fysisk hårdt arbejde og skældud for ting jeg ikke var blevet sat ordentligt ind i. Jeg spurgte flere gange om jeg kunne komme ud som guide på ture i skoven, men ”Hun” sagde at det måtte jeg kun hvis jeg red min egen hest som jeg havde med derude. Til trods for at jeg havde forklaret at den SLET ikke var i form til de flere timer lange ture som de tilbød. Mærkeligt fordi det slet ikke var aftalt fra starten at jeg skulle have hest med, og kun med nød og næppe fik lov, mod at det blev trukket fra min løn.

En dag blev jeg sammen med to andre sat til at kløve brænde. Desværre var jeg ikke stærk nok til at hjælpe med at løfte de gigantiske træklodser op på kløveren, og kunne kun skubbe og trille dem derhen. (hvilket ikke er så underligt, for jeg er sikker på at de fleste af dem vejede næsten lige så meget som jeg selv.)
I stedet blev jeg sammen med en gruppe af de yngre piger sat til at stable det kløvede brænde. Jeg på 160 cm i højde og en kampvægt på 45 kg, var den største af disse piger, så det var hårdt arbejde for os alle, men vi arbejde hårdt og effektivt og holdt gejsten oppe ved tanken om hvor glad ”Hun” ville blive for det store stykke arbejde vi havde nået. Ros fik vi nu ikke noget af, men på den anden side, så var der heller ikke nogen der fik skældud. Vi piger var dog selv enige om at vi havde gjort et godt stykke arbejde og roste hinanden for en god arbejds indsats.
Senere på dagen blev jeg kaldt ind til samtale hos ”Hende” der nu satte spørgsmålstegn ved om jeg var stærk nok til arbejdet, fordi jeg ikke kunne hjælpe med brændehugningen og hun påstod endda også at det var gået dårlig med stablingen, hvilket jeg dog ikke ville erkende og bad hende spørge de andre piger hvis hun var i tvivl. Så påstod hun at jeg jo heller ikke kunne spænde gjordene ordentlig, hvilket jeg blev meget forvirret over, for det havde nu ikke været noget problem. Jeg havde bedt nogle af ridelejr pigerne om at gøre det på deres egne heste, men jeg havde da tjekket dem efter selv.
Hun spurgte så om det ikke var bedre at jeg tog et andet sted hen og foreslog et lille stutteri hun kendte. Jeg afslog og lovede at jeg ville prøve at knokle mere på, for det var det med turistridningen jeg synes var det sjoveste og det kunne jeg ikke det andet sted.
Dagen efter spørger jeg hvad jeg så skal lave i dag, og får at vide at det må jeg selvom, jeg kan jo bare hjælpe til hvor jeg kan. Fint nok tænker jeg, og går i gang med fodring og mugning. Senere spørger en af de andre staldpiger til ”hvor jeg så vil tage hen nu?”. Jeg spørger forvirret hvad hun mener, og hun fortæller at ”Hun” har sagt at jeg ikke bliver så meget længere fordi jeg ikke kan holde til arbejdet.
Da de andre piger også begynder at spørge ind til det fortæller jeg at det godt kan ske at jeg skal hjem, men jeg var ikke sikker, og jeg ville da helst blive hvis jeg måtte.
Efter at have snakket i tlf. med min mor i noget tid og snakket med hende om evt. at tage noget tidligere hjem hvis det ikke går, bliver jeg kaldt ned i ”Hendes” hus hvor Hun sidder sammen med sin højre hånd, en af de faste staldpiger.
”Hun” siger at hun kan høre på de andre piger at jeg overvejer at tage hjem og siger at hun er overrasket over det og synes at det er ærgerligt, fordi de da var ret glade for mig. Jeg siger at jeg havde forstået det sådan at hun gerne ville have mig til at tage hjem, og hun begynder endnu engang at ævle om hvordan jeg ikke kan holde til arbejdet og at hun ikke kan forstå jeg kunne klare det der hvor jeg arbejde før!? Jeg prøvede at forsvare mig og det hele eskalerede mere eller mindre da jeg til sidst følte mig så presset at jeg begyndte at græde, hvilket hun så blev SUR over! Hun sagde at jeg skulle tage mig sammen, at jeg var barnlig og jeg gik nærmest helt i chok over hendes opførsel. Hun blev ved at presse mig og til sidst fik jeg da fremstammet at jeg ikke synes hun kunne være det bekendt og at jeg synes hun var meget ubehagelig lige nu.
Her gik det helt galt. Hun flippede totalt ud over det og gav mig besked på at pakke mine ting og tage hjem øjeblikkeligt og jeg måtte ikke forlade mit værelse eller snakke med nogen inden jeg tog af sted, og hvis jeg gjorde det, så blev jeg og min hest sat på gaden og så kunne vi stå der og vente på at blive hentet!
Efter som min mor havde en 2 timers køretur for at hente mig, og at hun først skulle finde nogen som kunne køre hesten, så var jeg jo nødt til at gøre som der blev sagt, og jeg turde næsten heller ikke andet. Jeg var så chokeret og bange så man skulle tro det var løgn. Jeg græd i flere timer og kunne slet ikke falde til ro over igen. Og jeg var altså 19 år gammel og ikke noget lille barn her.
Jeg blev hentet sidst på dagen, stadig meget rystet og ”Hun” kom ikke ud for at sige farvel eller give mig løn for den uge jeg havde nået at arbejde der.
Jeg fik siden hen besked fra den 13 årige staldpige som jeg var blevet gode venner med, om at de havde fået at vide at JEG var gået amok på ”Hende” og at jeg havde virket som en helt anden person. De havde desuden alle sammen fået besked på at jeg var farlig og at de ikke måtte snakke til mig nogensinde igen.

Historien ender ikke helt her, for jeg kontakter så det sted hvor jeg arbejde året før og spurgte om de ville have mig igen, og de blev glade og jeg fik lov at komme med det samme! Jeg fortalte dem om min oplevelse og det kunne de slet ikke forstå, for de havde da været meget tilfredse med min arbejdsindsats året før. Det endte faktisk med at jeg nærmest kom til at drive hele turist-ridning og undervisnings delen af deres fortagende selv den sommer.
Den dag i dag er jeg ked af at jeg ikke lavede en sag ud af det og fik kontaktet nogle myndigheder. Men jeg ved også godt at jeg på daværende tidspunkt simpelthen var for bange for hende. Jeg er ikke i tvivl om at hun er eller var psykisk ustabil, og når jeg i dag vælger ikke at udgive hendes navn, så er det ikke fordi jeg ikke vil udhænge hende, men fordi jeg stadig er bange. Hvor åndsvagt det end lyder.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Staldpige i helvede
  • #1   17. sep 2013 Lyder som en jeg kender, altså hende du var ansat under. Hun hed vel ikke Pernille?

• #2   17. sep 2013 Tænk at nogen opfører sig sådan...
    Synd for dig, at du har oplevet det.. Men hesteverden er jo ikke altid et paradis..
    Men flot at du kæmpede, og at du turde sige noget igen til sidst smiley

• #4   17. sep 2013 Jeg nævner ikke navnet herinde og jeg vil frabede mig gætterier om hvem det skulle være.

• #5   17. sep 2013 Hold da kæft..
    Du må meget gerne sende en pb med navn, så jeg selv kan undgå det sted, når jeg skal ud og arbejde i stalde..

Håber virkeligt du kommer over det, hun lyder da helt fra forstanden!

• #6   17. sep 2013 Hold da op en historie... Utroligt så mange unge piger bare finder sig i det.. Flot du sagde din mening til sidst, bare synd der skulle så meget til inden..

Forstår ikke hun kan behandle sine ansætte på den måde og slet ikke, hvis stedet stadig kører på denne måde smiley

• #7   17. sep 2013 Sikke noget. Godt at du kom derfra. Alle stammer har et råddent æble og det lyder til at du satte tænderne direkte i det. Øv bøv! Op på hesten igen smiley

• #8   17. sep 2013 Sikke dog en grim historie. smiley Det er en skam, du ikke fik det anmeldt dengang. Hvad sagde dine forældre, hvis jeg må spørge? Reagerede de ikke overfor personen, du skulle arbejde for?

• #9   17. sep 2013 Hold da op!!! Jeg forstår godt du ikke vil nævne navnet, men nøj, hvor fortjener vedkommende at blive hængt ud, i stor grad!

• #10   17. sep 2013 lyder godt nok som en ubehagelig oplevelse smiley smiley
    har du tænkt på at gå til en psykolog for at snakke om det? smiley

• #11   17. sep 2013 lyder total vildt! håber du kommer over det, og forstår godt du er rystet over det smiley

• #12   17. sep 2013 Min forældre gjorde ikke noget overfor hende.

• #13   17. sep 2013 Wow. Min far havde revet hende over på tværs, to gange om muligt.. smiley

• #14   17. sep 2013 Jeg forstår simpelthen ikke hvorfor du ikke vil nævne navne og sparre andre for den forfærdelige oplevelse... Ifølge de nye regler må man gerne "hænge" ud hvis det er en oplevelse man selv har haft..

• #15   17. sep 2013 Enig med Cecilie.. Prøv at tænk, vis andre piger på en 13-16 år oplever det.. Deriblandt mig, som ofte arbejder steder med heste. Sådan nogle ting vil man gerne undgå.

• #16   17. sep 2013 Cecilie J, det har jeg ikke hørt noget om, har du et link?

• #17   17. sep 2013 Enig med Cecilie.

• #18   17. sep 2013 ej det lyder ikke som en sjov oplevelse.
    håber virkelig vedkommet har en dårlig smag i mund hvis hun læser det
    skam dig (til hende)
    flot klart at du turde sige noget til hende det er ikke i orden og behandle andre på den måde

• #20   17. sep 2013 Puha .. Tænker på, når jeg en gang skal i praktik, eller sådan noget .. Så vil jeg helst undgå sådanne mennesker ..

- Knap så meget udhængning - Vil du sende navn i PB, eller? Jeg forstår dig godt. Jeg ville seriøst også tude. Hun lyder utroligt ubehagelig. Æv!

• #21   17. sep 2013 Det lyder godt nok ikke rart.. Vil da helst ikke ende i sådan en situation når jeg skal ud og finde arbejde, men man kan vel ikke vide hvordan folk reelt er før man har prøvet det og oplevet dem normalt..

• #22   17. sep 2013 Hvor gammel var du på dette tidspunkt?

Øv for en dårlig oplevelse! smiley
    Det gør mig så trist at mange "piger" skal have de dårlige oplevelser i staldene rundt omkring, specielt fordi jeg selv havde en SUPER tid i stalden og gerne anbefaler det til andre at prøve.. smiley

dog vil jeg sige, at jeg også har set "piger" i staldene rundt omkring som VIRKELIG klarer arbejdet dårligt og efterfølgende lægger det ud som at chefen er det dårligste menneske i verden for at have fyret dem.. det giver ikke branchen et bedre ry.. (jeg siger IKKE at det er det der er sket i dit tilfælde, for det tror jeg bestemt ikke!!)

Jeg kan godt forstå at du er ked af at du ikke levede en sag ud af det den gang!
    Men godt at der kom el lille positiv krølle på historien til sidst smiley

• #23   17. sep 2013 Kender forresten en, der har prøvet noget lignende.

En psykisk forstyrret kvinde, tror jeg ..
    Hun var altid noget så rar overfor denne her pige, som var deroppe fra hun var 12, til hun var 14 år, men kun nogle gange, dog altid når hendes far/mor var der. Andre gange skældte og smældte hun, og blev sur på alt. Denne her pige, er noget af det mest stille, venlige, imødekommende menneske, man finder. Det var utroligt.
    Jeg troede så, jeg skulle skifte sted, og vi var oppe at se det sted, der. Men så sagde hende, jeg skulle til at skifte fra, at min mor skulle ringe til pigens far, som så fortalte det. Denne her pige, fortalte det først til sin far efter 2 år, hvilket var forfærdeligt. Nu har hun 2 dejlige heste og har det fantastisk. smiley

• #24   17. sep 2013 Bare Tenna - Som der står, var hun 19. smiley

• #25   17. sep 2013 Pip, tak for at du deler din historie med mig. Det er præcis der hvor jeg står nu. Jeg er blevet færdig med skolen og er ved at køre helt ned over det at skulle søge job smiley

• #26   17. sep 2013 Sikke da et forfærdeligt menneske!

Kan godt forstå du var bange for hende...

• Thea A
    Thea A Tilmeldt:
    sep 2012

Følger: 7 Følgere: 6 Svar: 69
    #27   17. sep 2013 Hold da kæft... smiley
    er total i chok, over nogle mennesker kan være så grusomme.
    håber du aldrig høre fra hende igen, for sikken grim oplevelse.
    du skal ikke gå rundt og være bange, men det kan jeg jo sagtens sige.
    og fedt med det nye sted, det utroligt der er så stor forskel.

knus Thea smiley

• #29   17. sep 2013 Nadia; havde vidst ikke lige øjnene med mig smiley

• #30   17. sep 2013 Forfærdelig træls historie, vil gerne vide hvad stedet hedder og hvor det ligger, da jeg nemlig selv skal ud og søge. Skriv det gerne i en PB smiley

• #31   17. sep 2013 Jeg har prøvet noget ligende, dog i mit tilfælde var det aktivering fra kommunen = jeg fik ikke løn og "hun" fik derfor gratis arbejdskraft. Nå vil da lige dele min historie også.

Jeg stod i den uheldige situation at ende på kontant-hjælp og skulle derved igang med unge-hjælpen. Nå allerede første dag beslutter jeg at jeg bare vil i aktivering hurtigst muligt og til mit held er der et opslag om en der søger hjælp til pasning af heste. Det lød jo fantatisk, jeg kunne komme ud at "arbejde" og enda med heste.
    Ringer til "hende" og vi aftalte at jeg skulle komme og se stedet.
    Stedet var da ikke det bedste, men det lød ganske hyggeligt og jeg skulle primært kun ride og lukke på fold, da de havde maskiner til udmudning.
    Vi bliver selvfølgelig enige om at jeg skal starte der så snart kommunen får orden i papirerne - hvilket godt kan tage lidt tid.
    I mellem tiden skal jeg så til en læse test, da dette er obligatorisk på unge-hjælpen. Denne test viser så at jeg er ordblind (vidste jeg godt på forvejen) og derved får jeg tilbudet om at modtage ordblinde-undervisning 3 gange om ugen. Jeg spørg så ind til hvordan det skal foregå når jeg nu også skal starte i aktivering. Her siger de så at det blot er et 4 ugers kursus og jeg sagtens kan være der samtidig med jeg er i aktivering. Jeg takker ja til tilbudet og de vil så videregive beskeden til "Hende" så hun ved at jeg i 4 uger skal modtage ordblinde-undervisning.

Da jeg endelig kan starte i aktivering fortæller "Hun" at jeg ved sygdom bare skal skrive en SMS, og spørg til hvad tid den seneste bus går hjem for jeg skal selvfølgelig have fri så jeg kan komme med den. Den køre så 14.15 og jeg skal møde kl 8 om morgen fordi "Hun" først står op der. Nå men på første dagen må jeg så sige at der allerede er to dage jeg skal have fri pga yderligere test omkring ordblindheden. Det er hun jo så indforstået med.
    Uheldet vil så at jeg efter første uge bliver syg med dårlig mave (opkast og myllerbæ) jeg skriver jo så en SMS som aftalt og er syg i 3 dage.
    Da jeg bliver rask kommer jeg jo glad tilbage, og skal igang med at ride en af "hendes" heste da hendes mobil ringer. Hvem der ringer ved jeg ikke, men kan tydeligt høre de snakker om mig selvom jeg rider hesten. Føler selvfølgelig det er ret ubehageligt at blive bagtalt på den måde - sådan forsætter det i noget tid.
    Så bliver det endelig tid til at jeg skal have den sidste af mine to ordblinde-test og da den er afsluttet, får jeg afvide at jeg faktisk allerede kan begynde dagen efter.
    Giver jo selvfølgelig "Hende" besked om at nu skal jeg så starte og får bare et "OK" som svar, tænker selvfølgelig ikke mere over det.
    Desværre kan de ikke sige hvilke dage jeg skal være til ordblindeundervisning endnu, da det kommer an på hvilket hold jeg skal være på (det vil den test jeg lige havde taget afgøre) så det ville jeg få besked på den efterfølgende dag.
    Da jeg den efterfølgende dag får afvide hvilke dage jeg skal til ordblindeundervisning giver jeg med det samme besked til "Hende", også spørg hun så hvor mange dage jeg lige skal være der, siger så 3 og hun spørg "vel kun den første uge?", der siger jeg jo så nej men det er jo kun i 4 uger. Også får jeg ellers et surt svar tilbage - noget lignede "Så kan jeg jo ikke bruge dig til noget alligevel, mine heste skal ikke kun rides 2 gange om ugen" bliver helt målløs, for har jo hele tiden sagt til "hende" at jeg skulle være der 3 dage om ugen i de 4 uger kurset været, jeg fik så fremstammet at jeg jo ikke kunne gøre for det, men så måtte jeg jo bare komme og hente mine ting hurtigst muligt.
    Nogen dage senere ringer min sagsbehandler så for at høre hvad det her nu var for noget. Jeg forklare hende sagen og så fik jeg ellers afvide at "hun" ellers havde sagt til min sagsbehandler, at jeg aldrig ringede når jeg var syg men istedet skrev en SMS, og jeg ellers var død ustabil (fordi jeg en gang måtte tage hjem tidligt pga akut smed til mine heste). Yderligere havde "hun" sagt at jeg havde været til hingstekåringen i Herning (en fredag, og det havde jeg sagt til "hende" og vi havde talt om det hele ugen) og "hun" intet vidste, havde prøvet at ringe til mig flere gange hvor jeg bare havde blokeret opkaldet. "Hun" havde så åbenbart fundet ud af det gennem en veninde som havde set mig der ovre. Da min sagsbehandler sagde dette var jeg fuldstændig tabt for ord, hvordan kunne "hun" dog lyve om mig på den måde. Vi havde jo netop talt hele ugen omkring at jeg skulle til Herning om fredagen? "Hun" havde derfor beskyldt mig for mishold af min aktivering og mente derved at jeg skulle fratrækkes i kontanthjælp?! Heldigvis troede min sagsbehandler på min side af historien og jeg måtte derved forsætte på kontanthjælpen samt ordblindeundervisningen.

Men kan nu godt se jeg skulle have sagt stop tidligere, blev konstant bagtalt i telefonen når jeg red, og uanset hvad jeg gjorde var det ikke godt nok. Og tit skulle jeg bare sidde i stuen sammen med "hende" og høre på alle mulige historier omkring hestene istedet for at arbejde.

• #32   21. sep 2013 Såen er det desværre på mange steder, hvor piger bliver udnyttet på det groveste pga. deres kærlighed til hesten. Har selv oplevet at blive udnyttet på det groveste og sat til at lave alt det de andre ikke gad. Det bedste sted jeg nogen sinde har været er på travbanen i Århus. Ja de har en sjofel tone til tider, men de mener intet med det. Syntes at trænerne har respekt for deres stald piger, vil altid fortrække travbanen frem for en eller anden snobbet ridestald/skole.

• #33   21. sep 2013 Det lyder bestemt ik fedt, at usætte sig selv for sån nogle typer.
    Men forstår så heller ik man blir i det?
    Synes det lyder som lidt små urimelige forhold.
    Og tror nok lige jeg havde forlangt min del af den løn, men hun har sikkert vist, at du ik turde gøre noget ved det..

Har selv har længe siden været i praktik på stort ridecenter.
    Jeg var der fra 8-17 (i skole praktik er det vist max 6 timer dagligt)
    Den ene staldpige var en gimpe.
    Jeg mugede ud, fodret, sadlede heste op til berider og sån noget.
    Men der var en helt masse timer, hvor jeg ik lavede noget og der var heller ik rigtig nogen berider type.
    Jeg synes det var så dybt useriøst, gad i bare være der for udmugningen, det var der ligesom rimeligt af hjemme.
    Så der var jeg ik mange dage, og ku ik engang sige til nogen, at jeg ik komme dagen efter.

Livet er simpelthen for kort til den slags "misbrug" og slaveri!!

• #34   21. sep 2013 Jeg har også været i en uges Praktik i en stald hvor jeg arbejdede 10-11 timer dagligt ved at muge, strigle, feje, fodre, trække heste ud og ind, give hø og andre "små" opgaver (ikke sådan noget som at ride, longere, træne på anden måde) godt nok på ingen måde det samme men stadig utrolig hårdt og når man tænker på at jeg egentlig kun måtte arbejde i 25-28 timer om ugen så er 50-55 timer da en del smiley

• #35   22. sep 2013 Har oplevet nogenlunde det samme, da jeg var 17, havde som dyreassistent fået plads hos en travtræner, og ihh hvor var de flinke.... Lige indtil jeg startede, psykisk terror, favorisering af den anden elev, og total dårlig arbejdsmiljø, 60 timer om ugen, jeg blev der 3 måneder, så blev jeg hentet hjem. Men vi klagede heller ikke over stedet, det ærgre mig stadig. Eneste gode ved det sted, var at hestene i det mindste havde det godt. Jeg lærte, at man bliver stærkere, og man finder sig sgu ikke i sådan noget fis èn gang til. smiley Og man lære også at stole på folk igen, der går bare lidt tid.

• #36   22. sep 2013 Sådan nogle mennesker møder man desværre også. Kan ikke sige 'godt det ikke var mig', for der har jeg også været. Men jeg har godt nok ondt af dig smiley

• #37   22. sep 2013 Du må meget gerne sende hendes navn i en PB til mig, så jeg undgår hende fremover hvis det endelig skulle ske smiley

• #39   27. sep 2013 Hvor forfærdeligt!
    Jeg vil lige fortælle min historie også, den er ikke så slem som din, men den er også unfair smiley
    Jeg har siden 1. August i år, arbejdet på et ridecenter, i starten syntes jeg det virkede fint nok, folk var flinke og min chef virkede også flink og kom ud og roste mig når jeg havde lavet en opgave, men efter lidt tid, begyndte de andre tøser at stoppe med at snakke til mig, de sagde hej om morgenen og sådan men ellers intet, jeg lagde mærke til hvordan de begyndte at stå og snakke og lave ingenting mens jeg gik rundt og knoklede på for at vi kunne nå det hele. Det første stykke tid ignorerede jeg det bare, ville jo ikke skabe splid allerede. nå, men en dag blev jeg kaldt ind til min chef, at der var en der havde sagt at jeg havde bagtalt den ene af mine medarbejdere, og at det bare ikke var i orden. Jeg har aldrig bagtalt nogen af dem derude, og hvis jeg ville, så ville jeg ikke have mulighed for det, da jeg hele tiden gik ved siden af hende, når jeg var på arbejde, og snakkede ikke med andre derude. Jeg var ikke på ridecenteret i min fritid heller, men skideballe fik jeg.. Jeg begyndte at ligge mærke til flere og flere dårlige ting jo længere tid jeg arbejdede der, rideskolehestene blev absolut ikke behandlet ordentligt, de blev reddet på selvom de var halte, de fik ikke ordnet sår, eller andre lidelser. og mange af hestene var skadede heste som de havde i rideskolen fordi de var billige, deres handicap hest på 30 år går 4 timer om dagen, og har kløende eksem over det hele, som ikke blev behandlet, jeg fik så overtalt til at jeg stod for pleje af syge heste, det var også fint nok, og jeg fik behandlet en masse. men jeg gik så hen og blev syg, jeg var ikke på arbejde en uge da jeg var indlagt men lægerne ikke kunne finde ud af hvad det var, det gjorde bare ondt i min mave/ryg, jeg tog på arbejde i 2 dage igen men kunne ikke holde til det, da det gjorde for ondt. hestene så forfærdelige ud og det vidste sig at ingen havde overtaget mit arbejde med de syge heste. jeg måtte jo så sygemelde mig igen, og blev nu indlagt på sygehuset til videre undersøgelser i 1 uge mere, intet fandt de, til sidst fandt en healer jeg gik til problemet. et bøjet ribben, en skade jeg formentlig har pådraget mig på arbejdet, da det var der det begyndte. jeg kom mig og blev behandlet i løbet af en uge, og da jeg så i går kom på arbejde igen, fik jeg besked på at jeg skulle snakke med chefen, jeg gik ind og fik en fyreseddel i hånden og fik at vide at de ikke mente jeg kunne klare et fysisk hårdt arbejde, og så sagde hun at de andre medarbejdere havde sagt at jeg var doven og ikke lavede noget. Hun blev ved med at beskylde mig for at være svag og doven, og ikke at kunne finde ud af noget... altsammen et resultat af at have fået en arbejdsskade fedt!! Jeg blev så tosset på hende men samtidigt kørt helt ned psykisk, da jeg det sidste år ikke har haft det aller bedst, er det nemt at køre mig kulkælderen igen, og det fik hun selvfølgelig gjort smiley Jeg startede med at forsvare mig selv og fortælle hende hvad jeg synes om deres måde at behandle hestene på og hvordan de andre arbejdede, og at jeg ikke synes hun var berettiget til de beskyldninger når hun havde kendt mig så kort tid, og aldrig selv havde set mig arbejde. hun blev ved at beskylde og til sidst, ja så trillede tårerne, og jeg fik af vide at jeg ikke skulle være så barnlig at græde. jeg gik ud af døren, gad simpelthen ikke se på hende mere. sagde bare da jeg gik at hun skulle være glad for jeg ikke havde en fagforening for så havde hun fået dem på nakken!
    Nu har jeg overhovedet ikke lyst til at lave noget, har allermest lyst til at sove, selvom jeg prøver at få humøret op ved at gå ud hos hesten så virker det bare ikke rigtig, har bare ikke lyst til noget smiley
    undskylder det blev lidt langt. havde bare brug for at komme ud med det.
    Syntes der er mange der har dårlige erfaringer i stalde? og synes det egentlig er for dårligt, det er også tit set at det er et underlønnet job, jeg fik sølle 11.000 f. skat og jeg er 19 år gammel...

• #40   28. sep 2013 Jeg synes, det er skræmmende, at det foregår sådan her i landet, men et eller andet sted overrasker det mig ikke.

Jeg har også en historie at fortælle - ikke så slem som i andres, ud over at jeg stadig står i den nu, og det er et stort dilemma for mig.

I maj måned droppede jeg ud af gymnasiet, da jeg var skoletræt og ikke følte, det var noget for mig. I juni måned fik jeg kontakt til en større canpingplads, der tilbyder guidede ture på islændere. Jeg søgte om et guidejob, men de to guidepladser var lige blevet besat. De manglede dog stadig en til at sidde i reception, og jeg takkede ja til jobbet. Vi aftalte en timeløn på 120 i timen, og at jeg skulle stoppe fra september, da jeg skulle tilbage i skole.

Hurtigt blev jeg overhoved i reception i blandt de fire piger, vi var. Jeg var bare bedst og den eneste med forstand på heste - hvilket var en belastning, for albbookning af rideture foregik gennem receptionen, og de andre piger kunne ikke tænke sig til, at de ikke kunne booke 20 kunder til 2 guider, når der kun var 15 brugbare heste. Hurtigt fik jeg dog lært dem, hvordan det skulle gøres. Udover reception stod jeg for andre aktiviteter med børn og heste, så jeg var lidt overalt. Problemet kom først senere. Efter en uge derude, faldt jeg ekstra godt i spil med den ene af hesteguiderne. En britisk fyr med en masse erfaring med heste og rejser, og vi blev hurtigt kærester, og jeg flyttede i hans campingvogn, da jeg ellers skulle dele en mikroskopisk vogn med en 16 årig pige.

Sommeren gik fint. Jeg tjente styrtende med penge men arbejde også hårdt for det. Min chef var en skrap herre, men jeg brød mig nu alligevel om ham. Han kritiserede meget og roste ikke, men jeg forventede heller ikke andet.

Hurtigt fandt de ud af, at jeg også kunne ride ud med kunder, da jeg i min fritid red med på ture og hjalp i stalden, og derfor kendte hestene ligeså godt som guiderne gjorde.

Min chef og han kone hjorde det også klart, at de gerne ville have 3 guider næste sommer, og at den ene skulle være mig. Jeg var lykkelig for det, indtil nu.

I starten af september blev jeg enig med mig selv om, at jeg ikke ville i skole igen. Om vinteren havde de kun én hesteguide - det var min kæreste. Derfor ville jeg meget gerne blive. Jeg spurgte dem, og de kaldte mig til samtale.

Da jeg havde været den dygtigste og mest uproblematiske medarbejder, ville de gøre en undtagelse og lave en ekstra vinter-stilling, som jeg kunne få.

Den bestod i at hjælpe med heste, passe små dyr og lave vedligeholdelsesarbejde. Det lød jo fint, selvom lønnen var lav : 7000 før skat plus 1000 kr til mad, hvis jeg afleverede kvitteringer på dagligvarer. Han forsikrede mig dog, sy lønnen ikke var lav for at arbejde med heste.

Fint nok - jeg sagde ja og skrev under.

Allerede da fortsatte han med at bruge mig til reception. Minimum 4 timer om dagen og nogle gange 8 sad jeg i receptionen, selvom det intet var at lave - han udnyttede bestemt, at jeg nu ikke længer var timelønnet. Udover dette skulle jeg pludselig lukke kaniner ind om aftenen, og det måtte først gøres, når det blev mørkt. En plage - men ok. For at være på tværs slukkede han efter en tid alt lys, så jeg måtte famle rundt med lommelygte.

Udenfor det sølle værelse med tekøkken - liggende i tilbygningen til garage, min kæreste og jeg fik, var der en toilet og badebygning. Det var vi super glade for, for hele sommeren havde vi boet lige ved siden af stalden i campingvogn, og det var en krig at skulle slæbe badegrej langt til badet ovenpå hårde dage. Endelig kunne vi bo lige ved siden af badet!

Så besluttede min chef at lukke den, så nu skulle der igen gås langt med vådt hår i isnende kulde. Badene har ikke varmt vand, hvilket gør fornøjelsen endnu større. Sidenhen har de også brugt mig som caféarbejder, hvilket gør, at jeg nu kan udfylde ALLE job, de udbyder om sommeren. Min kæreste og jeg leder med lys og lygte i hele verden efter et andet job, men mit problem er bare, om jeg skal tage imod jobbet næste sommer ( for sommeren er jo ok ), med fare for, at jeg slet ikke bliver hesteguide ( som lovet ) men i stedet vil blive brugt til alt muligt andet, da jeg allerede kan alting.

• #41   28. sep 2013 Derudover døjer jeg også med det problem, at han ikke giver mig penge, han skylder mig. Jeg betalte 230 kr i august til Mad, da vi bar ude og se på hest. Dem bad jeg ham om flere gange, men han har udskudt det konstant. Mine madprnge har jeg ikke fået endnu, selvom min kæreste og jeg indleverer kvitteringer sammen og kæresten fik sine penge.

Oveni det er jeg også nødt til at arbejde, når jeg er syg, og de klager sig over, at jeg ikke har samlet lort på en fold langt fra toilet, da jeg havde blærebetændelse.

Det er en belastning at vågne hver dag og vide, at man bliver snydt og underbetalte . Ærgeligt at så mange skal opleve det. Jeg er 19 år gammel og får kun 7000 for minimum 168 timer i måneden...

• #42   28. sep 2013 Hold da kæft... smiley

• #43   30. sep 2013 Så sidder jeg her som den eneste, der faktisk også (som en del af jer andre) har oplevet at arbejde i hestebranchen under nogle yderst mystiske forhold. Jeg blev også kørt ned med stress, og endte med at blive sygemeldt.
    Her kan nævnes at jeg fik tømt skraldespanden ud i min seng, som en af de mange ting jeg oplevede fra min daværende chefs side.

Men nu, når jeg læser TS indlæg, bliver jeg da selvfølgelig også sur på TS vegne, for hun har da været ude for noget af en gimpe, men må også indrømme, at jeg var blevet lidt irriteret, hvis der kun blev hentet en hest af gangen. Udmugning skal der ordnes, og så er det bare en rigtig træls opgave, men det er typisk de nye, der får sådan en opgave, da man endnu ikke kender folk og den opgave kan selv den dummeste idiot finde ud af. smiley
    -Kan egentligt også godt forstå, at man skulle bruge sin egen hest til turene, når nu den var kommet med. Når det er en´t turist/ridelejr-sted, så skal hendes heste tjene til føden, og det gør de ikke, hvis de bliver brugt af de ansatte. Kan også godt forstå, at man skal betale for, ens egen hest kommer med. Det er ikke gratis at fodre på andres heste.

Men når det så er sagt, så kan hun ikke være bekendt at spænde ben for en på den måde hun har gjort. Hun kan ikke være sig selv bekendt, når hun går rundt og siger, man stopper, når man har sagt andet. Så må hun lige mande sig op og fyre vedkommende i stedet!
    Hendes manglende sociale egenskaber taler vidst også sit tydelige sprog, at hun presser en 19-årig så langt ud at hun begynder at græde, er heller ikke lige det man kalder gode leder egenskaber.

-Så jo TS har mødt en af de trælse i branchen, men som skrevet ovenover, jeg ville også blive lidt irriteret over at der blev hentet en hest af gangen, når man sagtens kan gå med minimum 2. Men sådan er jeg. smiley
    -Og jeg ville i øvrigt aldrig gøre et nummer ud af det, jeg ville være irriteret et par minutter, og så var det det. Særligt, når det er en person, der kun skal være der i 5 uger. Var det en fastansat, så ville jeg nok spørge ind til efter et par dage, om ikke vedkommende kunne have en hest i hver hånd, for det ville spare mange minutter dagligt. Nogle steder sparer det timer. smiley

• #44   30. sep 2013 Jeg vil gerne lige uddybe lidt.
    Da jeg kun hentede én hest var det fordi jeg jo ikke kendte hestene endnu, jeg vidste ikke hvilke der kunne sammen og hvad de kunne finde på. Turistheste kan faktisk godt være nogle stride bananer. desuden skulle jeg krydse en vej med dem for at få dem op til stalden. Set i bakspejlet, ja det var det måske ikke så smart kun at tage en hest, men sådan havde vi gjort det det andet sted jeg arbejdede. Desuden var jeg heller ikke blevet gjort opmærksom på hvilken tidsramme vi havde til at få hestene klargjort. Jeg havde praktisk talt ikke fået noget som helst at vide ud over "hent nogle heste".
    Det jeg synes var så uretfærdigt var at jeg fik skæld ud over det. Det havde hun ikke behøvet, hun kunne bare have fortalt mig hvordan hun ville have tingene gjort. Det kan jeg jo ikke gætte mig til.

Ang. min egen hest. Så var det jo slet ikke oprindeligt planen at hun skulle med. Damen her vil have hyret mig uden hest. Jeg fik lov at betale opstaldningen ud af min løn, så den stod der ikke gratis. Jeg havde mit eget foder med og den gik på en lille bitte jordfold for sig selv. Det kostede hende ikke en øre. Jeg havde på forhånd gjort hende opmærksom på at hesten altså ikke ville være i form til de lange ture i begyndelsen og det havde hun virket forstående overfor i telefonen.

• #45   30. sep 2013 Som skrevet så havde jeg heller ikke sagt noget til at der blev hentet en hest af gangen. Du var helt ny, og skulle kun være der i 5 uger. Og hendes personlige kompetencer lyder heller ikke til at være for gode.

• #46   30. sep 2013 HOLD DA OP, tænk at nogen kan finde på at opføre sig sådan! smiley

• #47   30. sep 2013 Jeg ville tvært imod blive vred, hvis to heste blev trukket på en gang. Syntes at det er uansvarligt :3

• #48   1. okt 2013 Det kommer meget an på hestene, og hvad de er vant til. Vi har islændere her, hvor jeg arbejder. De bliver flyttet rundt fra forskellige store folde HVER dag hele året rundt, da de går udendørs altid. Det er en meget stor campingplads, og der er 20 heste. Vi kan sagtens trække seks af dem på en gang, og det finder jeg ikke uansvarligt, da hestene er helt vant til smiley

Men som sagt havde jeg heller aldrig bare taget flere af gangen, medmindre jeg blev bedt om det. Du kunne jo ligeså godt risikere at få skæld ud over at tage flere af gangen, hvis hun nu var en af dem, der finder det uansvarligt.

• #49   1. okt 2013 MGN:
    Jeg har ikke noget imod, at man tager flere heste af gangen, hvis det ikke er store heste. Ponyer, ok. Islænder, ok. Lille hest, ok. Alt højere er uansvarlig smiley

• #50   1. okt 2013 Islænder og ponyer kan vel lige så godt lave ballade som store heste. Især hopper, som kan finde på at slåes under vejs. Min egen islænder kan jeg ikke trække sammen med andre, så tæver hun dem..

• #51   1. okt 2013 Det er nu meget normalt at der bliver trukket med 2 hedte af tangen.

Da jeg arbejdede på rideskole gik vi gerne med 4 ponyer hver ud og ind fra fold.
    Ponyerne var vamt til det.

Idag trækker jeg stadig 2 heste ind og ud fra fold. Hestene går på fold sammen hver dag og kender hinanden. De er orfentligt opdraget og går pænt.

• #52   1. okt 2013 LadyBlacksheep:
    Selvfølgelig kan de det, men de er alligevel mindre, og vil dermed være "nemmere" at håndterer end to store heste, som går amok. Men jeg gider egentlig ikke diskuterer min holdning smiley

• #53   3. apr 2014 Vi du sende pb med navn? Jeg vil gerne undgå et sådant sted, når jeg gerne vil ud og arbejde i stald efter sommer. smiley

Jeg kender også en "heksedame", som fik skræmt mig fuldstændig væk fra stalden, hvor min pony gik som elevpony - for hende! Dagen i dag vil jeg stadigvæk ikke omgåes hende.

Kommentér på:
Staldpige i helvede

Annonce