{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.325 visninger | Oprettet:

Søstjernen
Søstjernen
Følger: 1 Emner: 30 Svar: 43

Belgier/tinker/clydesdales/shire {{forumTopicSubject}}

Jeg er blevet rigtig glad for de store/tunge racer, hvilken en vil i anbefale, hvad er fordele og ulemperne ved de forskellige? Hvad er jeres erfaring med racerne? Og hvordan er deres personlighed (som regel, for hver hest er jo forskellige)
Knuzz

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Belgier/tinker/clydesdales/shire
  • #1   14. sep 2013 jeg har en tinker. Jeg synes det er en helt fantasitisk race. Min er rigtig kæle og passer rigtig meget på sin rytter. Ulempen jeg har hørt at de er svære at træne, men det har jeg nu ikke oplevet. Nye øvelser dem gør pony bare for mig smiley Men jeg er bleven utrolig glad for racen

• #2   14. sep 2013 Okay, dette er nu 3-4 emne om det samme!.. stop.. -.-

• Søstjernen
    Søstjernen Tilmeldt:
    jun 2013

Følger: 1 Emner: 30 Svar: 43
    #3   14. sep 2013 Så lad vær med at kigge på emnerne!..stop..-.-

• #4   14. sep 2013 Man skal ikke spamme forum -.-
    Hold det dog til et emne hvis du alligevel bare spørger om det samme i alle emner -.-'

• #5   14. sep 2013 Enig med Isabel. De behøver ikke at oprette så mange tråde om samme emne smiley
    Kender du ikke nogle heste-kyndige voksne der kan hjælpe dig? (Eller din storesøster, eller en hun kender) smiley

• #6   14. sep 2013 og desuden er en Shire nok ikke lige en for dig ;).
    Køb dig en shetlænder, jeg ved Odense zoo, har dem i deres butik smiley

• #7   14. sep 2013 Nu er jeg så ikke enig med dig mere, Isabel. Det er ikke pænt sagt, ligesom din kommentar i går med Toys'R'us. Det virker som om at du føler at du SKAL nedgøre TS?
    TS ved jo ikke bedre, HG er det sted hvor hun tør spørge, ellers kender hun ikke nogen at spørge IRL.

• #8   14. sep 2013 Jeg prøver ikke at nedgøre hende, men så mange har sagt det er en ikke så go ide ;).
    Og så henviser jeg bare til en *lidt* billigere heste-art ;).

- Nej, jeg vil ikke nedgøre hende. og self. hvis hun vil have en shire, jamen så skal hun have en shire.. det skal jeg ikke blande mig i.

• #9   14. sep 2013 Isabel: Lad hende dog have sine drømme, det har vi andre jo også, du har nok også en race som du godt kunne tænke dig.

Hun spørg jo bare hvordan de forskellige racer er smiley

• #10   14. sep 2013 Princess: Som jeg sagde, eller prøvede at sige, var det mere en *sjov* kommentar og intet ondt ment, jeg blander mig ikke i om hun skal have en shire smiley

• #11   14. sep 2013 Det virker ellers meget ondt, og slet ikke spor sjovt...

• #12   14. sep 2013 Bare husk og tænk på hvordan du ville have det, hvis du var i hendes tilfælde og der så var en der skrev det smiley

• #13   14. sep 2013 Ja okay, kan godt se det smiley

• #14   14. sep 2013 Min kæreste har haft 2 Clydesdales. Den ene mens jeg har kendt ham.

Shire og Clydesdale minder meget om hinanden, men er det samme. Langt fra. Shiren er brugt til at lave Clydesdalen, og længere er den ikke.
    Clydesdalen er typisk lidt tungere end Shiren.
    Ønsker man en Clydesdale, skal den nok importeres fra Skotland, og her skal man VIRKELIG vide, hvad man skal kigge efter, for skotterne vil helst ikke af med deres dyrebare heste. Derfor er det oftest de dårligste eksemplarer, der bliver solgt ud af landet.

Tinkeren er super fritidshest. Den kan bruges til næsten det hele, hvor imod Clydesdalen er svær at ride, da de slet ikke er bygget til det, og det sætter sine spor/præg. Tror heller ikke hesten synes det er lige fedt, da de som sagt slet ikke er bygget til det arbejde. Her er tinkeren meget bedre.
    Det er heller ikke så svært at finde udstyr til en tinker.

Belgieren er svær at holde, da mange smede ikke ønsker at tage dem. Min kæreste er selv beslagsmed, og har forsøgt sig med de jyder og belgiere, men må melde fra, da deres ben er alt for brede i for hold til, hvor korte de er, så han står meget akavet, og hans bækken går simpelthen af led efter sådan en omgang. -Uanset, hvor pænt hesten står.
    Jeg har selv redet sådan nogle, og ligesom Clydesdalen, så er de heller ikke bygget til ridning, så her gælder det om, at ride virkelig korrekt, for at skåne ryggen mest muligt. Særligt bagparten bliver slidt af ridning. Deres krop er avlet efter at skulle trække meget tunge genstande, ikke at skulle bære rundt på noget. Derfor er de bygget anderledes.

Jeg selv er også glad for de tunge racer, og købte mig i 2009 en 2-års Noriker vallak.
    Noget jeg aldrig har fortrudt. Heller ikke da han blev aflivet i en alder af 5 år.

I er Norikeren oprettet. Jeg har hans afløser, haflingeren. Og vores selskabshest Koldblods traveren Gutten.
    -Hvis du søger på Howgillside I deal Boy herinde, så kommer min kærestes profil frem, og han har begge Clydesdales oprettet herinde.

• #15   14. sep 2013 Hvis jeg skal være ærlig overfor dig, så skal du have en meget velafrettet en når du ikke er større. Det er jo tonstunge heste der skal tumles med i den størrelsesorden, og ja, en 12 årig pige kan nok hurtigt få problemer med at tumle sådan en..

Start med en god pony, få udvidet din erfaring og så kan du overveje en kæmpe når du bliver ældre smiley

• #16   14. sep 2013 Uh, havde slet ikke set, du ikke var ældre.

Det her er arbejdsheste. De er avlet igennem flere hundrede år til at have sin egen vilje. De er avlet sådan, at når noget er for tungt for dem, så skal det flyttes alligevel. Så når et menneske siger nej, så prøver de oftest alligevel, for sådan er deres natur. Man skal vide, hvad man har med at gøre, når man vil have arbejdsheste.

Tinkeren er lidt anderledes, da den i sidste århundrede udviklede jeg som en børne pony, og derfor er avlen af den også anderledes, i forhold til de andre.

• #17   14. sep 2013 Shire og clydesdale er ofte rigtig høje, mens nogle tinkere er ponymål, så det kommer an på hvilken størrelse du vil have : ) Generelt har de allesammen et godt temperament, men hvis de bliver bange eller aggressive så ligger der rigtig mange kræfter bag dem, og så ville jeg nok sige at i hvertfald shire og clydesdale er for stor en mundfuld for en 12 årig pige.

• #18   14. sep 2013 Jeg har belgier, og det bliver jeg ved med smiley

Dejligere hest finder man ikke smiley

Min knægt er pt 5 år og vil bestemt ikke anbefale en unghest som førstegangs belgier smiley
    Deres teenage tid kan være lidt skræmmende da alt ved dem er større og tungere. Smølf var stor slem.
    Det er ikke sjovt at gå med 850 kg fjols i et lille træk tov smiley

Men en ældre vel trænet udgave kan sagtens trækkes, rides og arbejdes med at børn.
    Korrekt avlede/trænede belgier SKAL have et meget mildt væsen.

• #19   14. sep 2013 Som jeg sagde i går, på trods af Shire hesten er en meget venlig og godmodig hest, er den altså også rigtig stor.
    Kan se på min egen som virkelig har et fredeligt sind og kun ønsker mig det bedste, at hun også nogle gange midster fokus og glemmer jeg er der. Og det har man ikke den fysiske formåen til at håndtere i en alder af 12 år.
    Hvorimod tinkeren jo er noget mindre og oftest ponymål, den er ligeledes en alsidig pony. Derfor er den et godt sted at starte hvis du ønsker dig en tung hest smiley

• #20   14. sep 2013 Hejsa, jeg vil lige gøre opmærksom på at man ikke må oprette flere emner med samme indhold. Det anses som værende spam, og hvis du ignorere sidens regler kan du risikere at blive slettet fra siden.

En anden ting er, har du prøvet at lave lidt research selv? Låne nogle bøger om hesteracer, google og den slags? Herinde er der rigtig mange mennesker der gerne vil dele ud af deres personlige meninger, uden nødvendigvis at vide særligt meget om det. Det er ikke at man ikke kan få gode ting ud af siden, det er bare ikke den mest pålidelige kilde.
    Held og lykke med heste valg smiley

• #21   14. sep 2013 Nu kender jeg dig jo ikke

men syntes belgier,shire og clydelsdales er for store vis du ikke lige er ''hård'' nok så er det altså nogle VIRKELIG store dyr som du virkelig kan komme tilskade med.

Men vis du abselut vil have en af de store nogle så få en lille tinker som du kan have længe men uden den er vildt stor

• #23   14. sep 2013 En Fjordhest er så absolut heller ikke en børnehest. Meget misforstået.
    Start til ridning på en rideskole.

Kommentér på:
Belgier/tinker/clydesdales/shire

Annonce