{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.154 visninger | Oprettet:

Opsamling af lort - regler? {{forumTopicSubject}}

Sagen er den at jeg for et par måneder siden er flyttet i løsdrift sammen med en anden en.

Vi har ingen ridebane og turmulighederne ligger udenfor byen, hvilket vil sige, at hver gang vi skal ride skal vi igennem byen og villakvarter.

Da jeg kommer ud til hestene i dag, møder jeg en af dem der har gården, som siger at de har fået nogle henvendelser om, at folk er trætte af at der ligger hestelort rundt omkring, og jeg lovede hende at se om jeg kunne finde en løsning, og undersøge reglerne for det.

Så... Er der nogle regler for at man skal samle hestelort op efter sig, ligesom ved hunde?

Blev faktisk lidt mobset i dag, da jeg red hjem fra ridebanen.
Mødte en mand, som var ude og gå med sin hund, og han råbte tværs over vejen at vi skulle tage og fjerne vores @!#$ for det var *bandeord* klamt.
Det syntes jeg faktisk var ret flabet, og jeg havde svært ved at smile, og ikke blive sur på ham. Jeg havde først lige i dag fået besked om "klagen" af staldejer et par timer forinden, og ingen har været og sige det til hverken jeg eller hende jeg står med.

Det er derfor jeg søger råd til, om man SKAL ifølge loven samle op, for så må vi jo gøre det.. Men ellers.. Hvad gør man så? Vi vil jo ikke lave ballade for dem der ejer stedet, men det er jo også et kæmpe arbejde at skulle samle op på hele ruten, hvis ikke der er et krav om det.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opsamling af lort - regler?
  • #1   13. sep 2013 jeg tror ikke der er nogen lov om det, men når jeg rider på tur skal jeg også igennem 'byen' og min hest skider ALTID der og jeg samler op, ellers ville naboerne jo drukne i lort. jeg gjorde det ikke til at starte med, men fik afvide af ejerne af stedet at det skulle jeg og kan nu sagtens se det, jeg syntes lidt det er ren høflighed smiley

• #3   13. sep 2013 Man SKAL ikke fjerne heste lort lige som man skal med hunde lort..

Grunden til at man skal fjerne hunde lort, er at hunde er kød ædere, og der derfor er nogle andre og mere farlige bakterier i hundelort, end der er i for eks. heste lort - hvor hestene jo er "vegetare"...

Jeg har haft hest stående i en by, hvor rytterne flittigt rider rundt i byen.. og må indrømme, jeg fjernede skisme ikke lort så længe det lå på vejen... på fortov og cykel stier - det er noget andet...

• #4   13. sep 2013 Ved at i nogle byer skal man samle op efter hesten inden for bygrænsen, sådan er det ihvertfald her ^^
    Men ville nu gøre det hvis min gjorde det, bare af ren høflighed smiley

• #5   13. sep 2013
    Det er ikke midt inde i et beboet kvarter. Det er et fortorv der ligger på " den anden side " af et beboet kvarter. Så der ligger ½ meter stykke græs med lygtepæle på, fortorv og en befærdet vej hvor folk må kører 60 men ofte kører 80.

Så det er ikke midt inde blandt huse - ikke som jeg har forstået det.

• #6   13. sep 2013 prøv at læs denne tråd om der står noget fornuftig men tror ikke der er nogen direkte regler om det men du kan altid ringe 114 og spørge så for du da et korrekt svar

http://www.heste-nettet.dk/forum/24/9905/9905/

• #7   13. sep 2013 Bare lige husk at tråden Diana linker til, er en del år gammel smiley

• #9   13. sep 2013
    .... Det er stadig ikke midt inde i bebyggelse.

Vi er "kun" to opstaldere, de der udlejer stedet har intet med hestene og gøre.

profilbillede
  • #10   13. sep 2013 Vi er ikke et stort sted. Det rummer 3 heste, hvoraf den ene ikke færdes ret langt, da den er ung.

Og ja. Det er på en "landevej", og ingen er generet fra deres køkkenvinduer af noget, da det som krikken siger ligger "bag" ved husene.

• #11   13. sep 2013 HAHA krikken! Fed tegning.... Elsker din alt-for-meget-fritid smiley

• #13   13. sep 2013
    Jeg rider ind imellem på fortovet, af sikkerhedsmæssige grunde. Da folk kører så stærkt, har jeg ikke lyst til at ride direkte på vejen.
    Jeg forsøger at holde dyret på græsstykket - men det er ski ikke altid helt let, især fordi man ikke kan ride der hele vejen da det på et tidspunkt bliver "skråt" og fordi der lygtepæle på græsset som ikke er så forfærdenligt bredt.

• #15   13. sep 2013
    Politiet er kørt forbi mig to gange, intet sagt.
    Hilst på mig en gang, den anden gang stoppede de for at hører om hesten kunne se ud af fluemasken. Der red jeg rundt på en parkeringsplads i Vollsmose ;o).

Igen, det er IKKE ude foran huse, det er det ikke.

• #16   13. sep 2013 vis i rider oppe på græsset mellem deres hæk og fortov kan jeg godt forstå de bliver noget irriteret over det

• #17   13. sep 2013
    Det er IKKE deres græs - det er kommunens. Der står lygtepæle på det.

• #19   13. sep 2013
    Jeg tror jeg skal tegne en til tegning. Bagved hækken ligger der ikke en have eller et hus med det samme. Der ligger en mindre vej, SÅ ligger der et hus.

• #20   13. sep 2013 kan godt være det ikke er deres græs men det er stadig en del af hvor fod gænger befærder sig og folk der en varm sommer dag går uden sko med bare tær plejer tit at gå i græs stykket istedet for fortovet på grund af små sten og i hele taget i følge reglerne skal hesten holdes på vejen eller grøft ærko den høre ikke til der oppe og det gør dens lort heller ikke

• #21   13. sep 2013 Må indrømme at jeg altså ikke tager hele vejen tilbage til det sted hvor min hest skider, samler det hele op og tager det med hjem på møddingen.... det er der da ingen der gider.
    Men jeg hopper gerne af hesten og skubber det ind i vejkanten, så det ikke ligger hvor man går/kører smiley
    Nu rider jeg også kun i udkanten af byen, har endnu ikke været INDE for byskiltet, og der hvor jeg rider er der selv en masse gårde og heste, hvor jeg endnu ingen klager har hørt smiley

• #22   13. sep 2013 men kan ikke se der kan være så stort problem i det i har fået en klage ærko må i rette op på jeres fejl lige som i vil ha at bilister osv tager hensyn til jer må i os tage hensyn til andre

• #23   13. sep 2013
    Nej, teknisk set hører heste til på vejen - fordi reglerne stammer fra da heste blev brugt som transport.

Vi har også besluttet ikke at ride på fortorvet fremover, så får fodgængere ikke nogen problemer også har folk ikke noget og sige - i og med, at hesten lovmæssigt hører til på vejen.

Selvom det sikkerhedsmæssigt ikke altid er lige optimalt.

Det mest irriterende er måske, at folk har klaget til dem der lejer stedet ud - som intet har med hestene og gøre. Istedet for at gøre det til os, når de har set os.
    Folk siger ikke det negative "direkte" men vi møder 90% af tiden positive folk der syntes det er hyggeligt og skønt med heste og at hilse på dem.

• #24   14. sep 2013 jeg samler kun op hvis det er lige ude foran et hus, nogen folk har jo ondt i røven over hestelort uanset hvor det ligger,har sågar oplevet at en sur stodder kom hend til mig på en skov ridesti og fortalte hvor meget de heste svinte da jeg kom ridende,hvor sart har man lov at være

• #25   14. sep 2013 jeg er nysgerig når i står af hesten og fjerner lort på fortovet,hvad fjerner i det så med, min egen hest er ikke sgu ikke så stor at jeg lige kan smide en skovl og greb bagpå når jeg er på tur

• #26   14. sep 2013 Hesten hører til på vejen og ikke cykelsti og fortov da hesten betegnes som køretøj... Slut bum færdig smiley så hvis man følger reglerne vil hestene derfor kun skide på vejen hvor der kører biler

• #27   14. sep 2013 Spørgsmål til de der samler op.

Hvordan samler I op?
    - Venter I til bagefter og går/cykler/kører ruten I har redet?
    - Har I skovl og pose med på tur?
    - Andet? Hvad?

• #28   14. sep 2013 Nej der findes ingen regler om at man skal samle op efter hesten -det gør der i øvrigt heller ikke for hunde (det er vedkommende der "ejer" fortorvet, hvis der er sådan et, der er ansvarlig for at dette bliver ryddet -uretfærdigt, men sådan er det).
    Og jeg har aldrig samlet op når hesten klatter på ride-/køreturen.

Til kørsel kan man få en slags "gødningsbakke"der spændes fast til hesten (i seletøjet) og til vognen, og dermed bliver klatterne jo så taget med hjem... Men helt ærligt synes jeg den slags er fuldstændigt unødvendig (måske lige borset fra hvis man kørte kaperkørsel i større byer e.l. og derfor efterlod en del i løbet af dagen).

hestepærer er jo forsvundet ret hurtigt, hvorimod f.eks. en hundelort kan ligge meget længe -nå ja, og er man snu som husejer sådan et sted, så render man da lige ud med en skovl og smider den om i sit blomsterbed, det er jo udemærket gødning smiley

• #29   14. sep 2013 Og så rider man self ikke rundt på fortorvet -ikke så meget af hensyn til klatterne (selvom de self generer en del mere på et fortorv end på vejen), men simpelthen fordi det ikke er lovligt og er til gene for de folk der skal passere -en hest fylder jo hele fortorvet så den går altså ikke... og jeg kan sådan set godt forstå folk klager hvis der rides på fortorvet

• #30   14. sep 2013 Jeg rider altid på vejen, også når der er cykelsti. Når jeg hører en bil giver jeg håndtere om at jeg stopper op, og iver tegn til bilen om at værevenlig at sænke farten. Nogle gør det nogle gør ikke. Der er ikke nogen lov om opsamling af hestepære, jeg har aldrig selv fjernet det som sådan, men min far kører typisk ud efter mig og samler dem i en sort sæk til hans blomster smiley men altså vil også sige det kommer an på hvor lorten ligger og om den generer nogen, nu har jeg heldigvis aldrig oplevet min hest skide mere end en gang på en tur smiley hvis det ikke var for besværligt at have skovl og sæk med til hest, så gjorde jeg det gerne, men syntes det er umuligt, og det er også svært på en cykel, når man ikke har bil ::

• #32   14. sep 2013 Nå man bor eller har hest opstaldet i en lille by er det altså ekstremt vigtigt at holde et godt naboskab...

Og hvis i få flere klager så er folk jo chikaneret af det.. Også burde i virkelig tage til overvejlse at smutte ned i byen efter i har redet og smalg den ene eller 2 hestepærer op så jeres hest måske har smidt hvis den ligger til chikane...

• #33   14. sep 2013 Hvis man rider på vejen ville jeg ikke fjerne lorten, men rider man derimod på fortovet eller cykelstien (som man jo ikke må) ja så ville jeg altså fjerne lorten.
    Jeg ville selv blive ret sur over at skulle undgå hestelort på et fortov.

• #34   14. sep 2013 enten kan du tage ruten selv uden hest og samle op ellers så tænker jeg det kunne være smart med en sadel taske hvor du har en rulle affalds poser i også ellers hop af hesten og skub det i posen med foden eller tag en fejebakke med du kan skub det op på også i posen også ellers ha det i sadel tasken

• #35   14. sep 2013 I villakvarterer osv. synes jeg bestemt man skal fjerne det hvis det er muligt
    jeg har dog flere gange prøvet at jeg har taget cyklen og skovlen op for at fjerne en lort fra vejen og så er den allerede væk smiley så det stoppede jeg hurtigt med

der hvor jeg står nu fjerner jeg kun på den vej jeg rider på ned til hovedvejen... på den "store" vej bliver det kørt ned på 0,5 og ellers tager regnen det

• Thea A
    Thea A Tilmeldt:
    sep 2012

Følger: 7 Følgere: 6 Svar: 69
    #37   14. sep 2013 Alså jeg syntes i skal samle det op.
    Hvis du nu ikke var hestepige og kom i dine fine nye sko også træder du lige ned i en hestelort vil du så ikke også blive sur?? smiley
    Og desuden ser det hellere ikke specielt pænt ud! smiley

• #39   14. sep 2013 Nej du kan jo køre eller gå ud senere og samle den op. værre er det jo heller ikke man kn jo skubbe det ned i en pose eller spand

• #41   14. sep 2013 i får et billed af hvor jeg skal igennem. der hvor hesten står er krydset, cirklerne er huse. Hesten skidder næsten al tid, lige gyldigt om vi rider til højre eller til venstre. hvis ikke jeg samlede op ville der ligge omtrent 4 lorte om ugen, ikke hamrende lækkert for naboerne.
    Generelt når jeg rider tur, skidder min hest meget, der samler jeg ikke op, for jeg rider jo ikke der hver gang og min hest skidder ikke der hver gang, altså kommer der en lort en gang i mellem, men ikke flere gange om ugen smiley

Men inden for billedet, der samler jeg op, lov eller ej, jeg syntes det er ren høflighed overfor sine naboer som så slipper for at drunke i lort smiley

profilbillede
  • #42   14. sep 2013 Tine - Hvad gør du så af det efter du har samlet op? og hvad samler du det op med?? smiley

• #43   14. sep 2013
    Folk konkludere mange ting ;o). Jeg har mødt mennesker 2 gange ud af de mange gange jeg har redet på fortorvet - igen inkl. at politiet kører forbi.
    Og har forsøgt at holde mig til græsstykket der er.

Men igen, problemet er løst; vi rider ikke på fortovet længere, så er der ikke noget og klage over. Også må jeg ride en lidt omvej, så jeg undgår at ride på vejen det stykke, da jeg ikke vil ride på vejen når de kører så stærkt.

Jeg er på cykel, så jeg kan ikke liiiiige kører ud på den strækning og samle op.

Og det er muligt at folk syntes det er irriterende at jeg har redet på fortovet, det har været af sikkerhedsmæssige årsager og for at irritere trafikken mindst muligt.
    Men igen, det gør jeg så ikke fremover hvordan jeg så lige kringler den ind imellem :o).

• #44   14. sep 2013 en skovl, gør det bare efter at jeg har redet smiley

• #46   14. sep 2013 ellers må i ha en gummi handske med så du kan samle det op i en pose med klør 5 selvf starter du med at ta posen uden om lorten og samler op som vis det var en hunde lort og det der ikke kommer med i posen må du så ta med hænderne som du har handsker på så kan i evt tømme posen på en marke i kommer forbi så i ikke skal ride rundt med en lort

• #47   14. sep 2013 syns i skal snakke med sted ejer om hvad hun syns da det ikke kan være meningen hun skal ha nabo problemer på grund af jer og vis jeg havde været udlejer og i ikke kunne ind ordne jer i området og blev ved med at få klager over jeres heste skider over alt havde jeg nok sagt jer op da det ikke kan være meningen at der skal opstå nabo strid på grund af jer så det syns jeg i skulle ta med i overvejelserne istedet for at lave så stort et problem over så simpel en ting at samle en lort op

• #48   14. sep 2013
    Folkens... Problemet er løst, vi holder os på vejen også er vi der hvor det er lovligt. Så må hesten gerne ligge en kage, fordi den hører til der.

Så rider jeg en omvej, fordi jeg ikke vil ud og ride på vejen på det stykke når de kører stærkt.

• #49   14. sep 2013 Synes I burde kigge på Krikkens tegning igen...

Det er ikke et villakvarter. Det er vejen ud af byen, og temmelig traffikeret... Kommer vi ridende og laver en klat, går der ikke mere end 30 sekunder før den bliver ræst ned af en bil.
    Skulle man stå ude midt på en traffikeret vej (som faktisk er smal, taget i betragtning af, hvor stærkt de kører) og samle lort på den? Hvor ville du gøre af hesten? Den må jo ikke stå på fortovet imens du samler op... Og den ville også genere, hvis den stod ude midt på vejen jo.

Jeg selv rider generelt lidt blandet.. Vil han gå på vejen, går han der, vil han gå på fortovet går han der.. Men det er jo en smal sag, at lade ham blive på vejen. Og så problemet er løst.
    Må dog indrømme at ja.. Jeg rider på cykelstien. Hestene står i Vollsmose, og vi skal igennem Vollsmose by, for at komme hen til ridebanen (der er ingen andre veje derhen) Så jeg har muligheden for at ride på kæmpe traffikeret Vollsmosevej, cykelsti, fortov eller græsstykke med en masse glasskår, som man ikke se. Jeg vælger som regel cykelstien. Og det vil jeg nok blive ved med. Men ellers, tager jeg vejen.

• #50   14. sep 2013 Diana: Nu synes jeg du gør problemet meget større end det er...
    Det er blevet nævnt én eneste gang - ja okay.. 2 i alt på én dag, hvis man tæller den gamle mand med...

Så at sige "at vi bliver ved", synes jeg måske lige er i overkanten. Vi prøver at løse problemet, så det er mindst muligt generende for både dem og os - hvorfor er det kun os der skal give os? De synes jo det er ih så åh så hyggeligt med heste i nærheden, og "Nej se, der kommer en hest".. Og med heste er der ligesom også et tarmsystem.....

• #51   14. sep 2013 Bliver nok ikke den eneste klage vis der bliver ved med at ligge lort i by området

• #52   14. sep 2013
    Det er stadig ikke midt inde imellem 117 villaer, men en trafikeret vej hvor bilerne kører 60, ofte 80 km i timen. Det vil jeg ikke kalde by område :o).

Også vil jeg også sige god fornøjelse, med at samle lorte op efter man har redet tur, hvor man har redet på vejen og de er blevet mast flade.

Har faktisk taget et billed i dag for at illustrere det.
    ( husene ligger som sagt ikke lige bag ved hækken, der er en mindre vej )

profilbillede
  • #53   14. sep 2013 Nu er vores køreture ganske ofte på noget mere end et par km-.... i stævnesæsonen er en træningstur gerne på omkring 15-18 km. Ikke tale om om jeg ville tag den tur på cykel for at samle et par hestepærer op!

Men nu rider/kører vi så osse på vejen-rider man rundt på fortorve, cykelstier, gangstier o.l. hvor hestepæren generer, ja så må man jo samle op... eller lærer at ride hvor det er tilladt

• #54   14. sep 2013 By eller hus område kan vel være hips som haps pointen er at folk der bor i området syns det træls og da det jers hest der skider må det være jer der løser problemet lov eller ej men styre i heldigvis selv smiley

• #55   14. sep 2013
    Som sagt, så rider vi fremover på vejen :o) Så er det der hvor man må ride. Men folk har ikke rigtigt været specifikke med brokken, så vi aner ikke hvor de klager over det henne.

Og igen; hvordan vil du samle en lort på, der er kørt over og fladmast? Eller vil du simpelthen ride rundt med en pose og samle de 1-2-3 klatter op hesten når og smide på en tur?

• #56   14. sep 2013 har skrevet mine forslag til opsamling længer oppe og om den er kørt over så må man bare fjerne det meste så godt som muligt

• #57   14. sep 2013 men i må jo bare håbe at folk holder op med at brok sig så længe i holder jer på vejen ellers må i bede stald ejer om at få af vide hvem der har brokket sig så i kan finde ud af nøjagtig hvor problemet er

• #58   14. sep 2013
    Så du vil ligefrem hen og skrabe det op fra vejen?
    Folk kan ikke brokke sig, hvis man holder sig til vejen eftersom hesten lovmæssigt hører dertil. Kald mig bare uhøflig, men jeg render ikke rundt og skraber hestelort op fra vejen der er komplet fladmast, vejen hvor hesten i følge loven hører til.

• #59   14. sep 2013 så må i jo håbe folk holder op med at brok sig når det er på vejen andet kan jeg ikke sige ellers må i samle op inden den bliver kørt til smadder vis de stadig brokker sig over det

• #60   14. sep 2013
    Så må folk for min skyld brokke sig det de vil hvis de stadig vil når man rider på vejen, de har ikke noget og brokke sig over eller ret til det teknisk set :o).

Det vil jo være kørt til smadder, inden man når hjem fra tur hvis man rider en tur på ½-1 time.

• #61   20. sep 2013 Aldrig i livet om jeg samler lort op på en tur.

Min hest gælder som et køretøj, så har den fuld ret til at tabe lort på vejen, som biler må tabe olie smiley

• #62   20. sep 2013 Faktisk hvis en hest kælder som et køretøj de damer så skal i samle lort op. For det skal biler nemlig og lastbiler og Ndet vis de taber noget af deres last. De kan få en dårlig stor bøde hvis de ikke gør dette

• #63   20. sep 2013 Så faktisk har folk noget og brokke sig over. Sorry to Say men i er altså forkert på den.

• #65   20. sep 2013 Camilla

Så kræver jeg dælme at alle biler skal ud og vaske deres tabte olie af fra vejen.

• #66   19. jul 2015 hvordan fjerner i det hvis i er ude og ride tur? Har i en skovl med eller hhvorsn??

Kommentér på:
Opsamling af lort - regler?

Annonce