{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.364 visninger | Oprettet:

Nogle mennesker burde ikke have hest.. {{forumTopicSubject}}

Er simpelthen nødt til at komme ud med det her, for det har irriteret mig grænseløst siden jeg oplevede det..

Idag tog jeg ud og trænede lidt med min ene part, Hope, og gik over i ridehuset, hvor en der kommer og låner hallen en gang imellem fordi hun ikke selv har ridehus rider rundt, mens hendes veninde er med. Normalt har jeg intet imod pigen, men idag blev det simpelthen for meget.

De ville lære hesten at gå til biddet, og gjorde dette ved at veninden gik på jorden og tvang hesten ned bag lod ved at gå og tage i tøjlerne - fra ryggen blev der intet gjort. Dette irriterede mig, men fint nok, hvis de ikke vil ride hesten frem til biddet men istedet snyde sig selv, er det fint for mig.
Værre bliver det straks, da hesten ikke går nok fremad i traven og bliver ved med at stoppe op, mens den viser tydelige tegn på at den skal af med noget. Ok, hesten får lov til at stå lidt, men bliver så sparket frem igen - stopper stadig, og nu får den så et los i begge sider, begge ben helt ud fra siderne af den stakkels hest, og så hamrede hun ellers bare hælene til, så det gav genlyd i hele ridehuset - med sporer på. Puha jeg blev gal - men holdte det pænt for mig selv.

Helt galt gik det dog, da pigerne ikke mente hesten løftede bagbenene nok - det kunne da snildt klares med en pisk mente veninden! Så hen og hente en pisk, og så kunne jeg simpelthen ikke holde min mund længere. Stoppede pænt min hest, og sagde så roligt jeg kunne, at hvis de ville have hesten til at løfte bagbenene, var det muskler de skulle bygge op, så hesten kunne samles og rides ind bagfra - evt. kunne de prøve med noget bomarbejde, men at slå hesten var på ingen måde acceptabelt.
Puha jeg blev simpelthen så gal på de to dumme pigebørn! At ville slå en hest for at få den til at gå som de vil have.. Synes det er SÅ ærgerligt det er sådan mange af hestepigerne bliver opdraget til at gøre idag.. Tvinge hesten til at gøre som de vil have ved at bruge vold..

Totalt ubrugeligt emne - jeg ved det godt.. Men havde simpelthen lige brug for at komme ud med min vrede over hvad man dog kan finde på at udsætte en stakkels hest for..
Hvad mener i er acceptabelt? Ville i lade jeres børn ride sådan? Jeg er i hvert fald helt sikker på, at hvis jeg nogensinde ser dem gøre sådan på den hest igen, bliver det der kommer ud af min mund ikke pæn snak..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nogle mennesker burde ikke have hest..
  • #2   12. sep 2013 Det er utrolig at der er nogle der kan behandle deres heste sådan! Kan godt forstå du blev vred det havde jeg også blevet! smiley

• #3   12. sep 2013 Det er vel meget normalt nu om dage.
    Mærk ironien.

• #5   12. sep 2013 De svarede faktisk ikke rigtigt, kiggede bare lidt på hinanden, og blev så enige om at sætte nogle bomme ud. Gik ud lidt efter, så ved ikke hvad der er sket derefter - men hesten var våd af sved da de kom ud fra ridehuset smiley

• #6   12. sep 2013 Min hest bliver nu også bedt om at gå fremad når hun skal lave stort - det kan hun sagtens. Selvfølgelig skal hun ikke lave galoppiruetter eller 1'er changementer, men de kan da sagtens gå frem samtidig.

Mht. at slå hesten for bagbensaktion, det synes jeg simpelthen ikke er acceptabelt! Ej heller at rykke hesten ned i nakken. Man kan sagtens have lidt bevægelse i tøjlen for at støtte op, men det er da også udelukkende hvad de skal bruges til - altså udover at styre (som min underviser så pænt siger).

Kan sgu godt forstå du blev sur - og skulderklap herfra for at sige fra overfor det.

• #7   12. sep 2013 Grrr ...

• #8   12. sep 2013 Godt at du sagde noget - i modsætning til mange andre, og at du kunne bevare roen smiley

• #9   12. sep 2013 Aless&Chantell:b - Jeg beder skam også Hope om at gå frem når hun skal, men ligefrem at sparke hesten på den måde hun gjorde - det ville jeg aldrig nogensinde kunne få mig selv til.. Og så endda med sporer på..

• #10   12. sep 2013 ÆselDyret - Måtte godt nok også lige tælle til ti inden jeg begyndte at snakke til dem.. Puha jeg blev gal!

• #13   12. sep 2013 Ja, det har du nok desværre ret i Bettemus.. Jeg er bare glad over jeg ikke er blevet opdraget til at behandle heste sådan!

• #14   12. sep 2013 Aldrig om jeg ville finde mig i at se og høre på sådan noget pjat, godt du sagde noget!!. Stakkels hest, høre desværre rigtig, rigtig tit om unge piger der rider på den måde, at man "spiller" med biden så den trækker hovedet ind til brystet for at undgå smerten i munden, rider hesten til blods i munden heraf, at spore og pisk er vejen frem hvis hesten "driller" og jeg kunne blive ved og jeg VÆMMES!!. Utroligt hvad unge piger lære nu til dags bare for at det skal SE pænt ud:(

• #15   12. sep 2013 Nej, det gør jeg godt nok heller ikke! Kunne aldrig finde på at sparke så kraftigt til min hest, det er der slet ikke noget behov for. Og hvis den ikke gider at gå frem ved let pres, kunne det jo være et tegn på at det var noget mere flydende den skulle af med, og så skal den sgu bare have lov til det!!! smiley

• #16   12. sep 2013 Grrrrr, det undrer mig at folk ikke har alm. morale oppe i deres hoveder? Man slår IKKE på dyr, det er da noget af det første man lærer?

Hvad fuck sker der.

• #20   12. sep 2013 Freja - Det ville godt nok også have fået mig helt op i det røde felt.. Jeg snakker også med ejeren af stalden, og har snakket med min ene parts ejer, som går derude hver dag, og hun holder også øje med dem - hvis det er noget der gentager sig, bliver staldejer, samt pigernes forældre informeret, da det bare ikke er noget vi vil se på i stalden.

• #23   12. sep 2013 Jeg havde fra starten af tilbudt min hjælp.

Men husk. Som du mener de ikke bær have hest, er der måske andre der mener du ikke bør have hest. Alle lære forskelligt og hvorfra skal de vide det er forkert hvis ingen siger det til dem?

• #24   12. sep 2013 DD - Det var netop også derfor jeg gav dem en anden mulighed end at slå hesten - for at vise dem man sagtens kan træne en hest uden at slå på dem smiley Jeg tilbød ikke min hjælp, da jeg kender hende veninden hun havde med, og allerede fra starten af var klar over min hjælp ikke ville blive taget imod. Desuden havde jeg nok at gøre med det energibundt af en fuldblodshoppe jeg havde for enden af mit tov smiley

• #25   12. sep 2013 Jeg sys det latterligt og sige de ikke burde have hest..

Det de laver kan bunde i uvidenhed og det gør da ikke man ikke skal have hest.. Men at man måske bare aldrig har lært hvordan man få hesten til og løfte bagbenene mere og komme ind under..

Jeg har da fandme også gjort nogle lattelige ting som ung af ren og skør uvidenhed.. Du kan jo ikke vide det du gør er forkert hvis der aldrig er nogen som har lært dig og gøre det rigtig eller sagde det du gør er forkert..

• #26   12. sep 2013 Overdrivelse fremmer forståelse sådan er det næsten altid tvivl på t de har sparket hesten så hårdt at det gav genlyd og alt muligt og at hesten så ikke gik vidre..

De eneste jeg ser som den helt store ting er faktisk det med at de ville bruge pisk til og få hesten til og løfte bagbenene mere men vi ved jo ikke hvordan de ville bruge den ?? om hun bare ville ride med den og måske tjatte til hesten som andre gør.. eller hvordan og hvorledes..

Så sys endelig ikke vi kan dømme dem ud over at deres bud med pisken stamme fra uvidenhed.

• #27   12. sep 2013 Mia Dahl: Ja det er fuldkommen grotesk o.o Et eksempel bare idag var at jeg gik en tur med min mor og en muskelhund vi passer og jeg havde den i kortere snor end vores lille dværgpuddel. Så blev jeg beskyldt for alt muligt o.o

Men dengang jeg gik på rideskole og blev pålagt direkte at TÆSKE hesten og jeg tudende fortalte om det helvede, var min mor(tidligere dressurrytter) sådan bare "den skal jo arbejde for føden.."

Føj.

• #29   12. sep 2013 Camilla; Jeg kunne stå nede i den anden ende af hallen, og høre hvordan hun sparkede til hesten. Og jeg stod vel og mærke med ryggen til.
    Pisken fandt de skam frem alligevel, da hesten ikke ville gå over bommene. Så fik den ellers et klap i røven og så var det værsgo at gå fremad. Et lille klap i røven har jeg skam selv givet hesten hvis den ikke forstod at nu skulle den gå fremad, men hesten viste her tydeligt at den ikke forstod hvad det var den skulle - den er ung, og har ikke rigtig prøvet at springe og lave bomarbejde før fandt jeg ud af. At den så får et klap i røven hjælper ligesom ikke på problemet, at hesten ikke forstår hvad rytteren vil have. Men de kom da over bommene.

Jeg har slet ikke lyst til at vide hvordan de ville have brugt pisken til at få hesten til at løfte bagbenene højere.. Jeg er enig med dig i, at det kan skyldes uvidenhed - men veninden har gået til ridning længe og har egen hest. Så jeg kan ikke forstå at det skyldes uvidenhed - og håber virkelig ikke det skyldes den undervisning hun har fået..

• #31   12. sep 2013 Et klap i røven for at hjælpe den med og komme over er vist ikke at man ikke burde have hest..
    Og der lyder da til de hørte efter hvad du sagde så nej kan endelig ikke se de ikke burde have hest.. de er villig til og tage imod hjælp fra andre og gode råd.

Jeg havde squ da også gået til ridning et par år før jeg fik hest og havde egen hest det betyder da ikke man ved alt og ikke laver fejl eller dumme ting.. Så længe man er åben for hjælp og andet så kan jeg faktisk ikke se problemet..

• #32   12. sep 2013 Jeg kan godt se jeg har overreageret ved at skrive at de ikke burde have hest. Men jeg bliver simpelthen gal, når jeg ser folk der behandler deres heste på den måde. Ingen hest har fortjent at blive slået og sparket til.
    Og ja, de tog imod mit råd - men jeg ved jo ikke hvad der skete efter jeg var gået ud af hallen. De kan lige så godt have brugt en pisk til at få den til at løfte bagbenene alligevel.

• #33   12. sep 2013 Jah men du kan jo ikke dømme dem for noget de måske kunne have gjort.. Det jo dumt..
    Sys endelig du skulle være glad for de tog imod dit råd=) viser jo de villige til og lærer.. Og det sys jeg endelig er det vigtigste..

• #34   12. sep 2013 Enten vender folk det blinde øje til og blander sig ikke, for derefter at bagtale vedkommende

eller de overfuser personen.

Det første gavner hverken hest eller rytter, og det næste kan i bedste fald kun hindre at hesten ikke lider den slags behandling igen. Men meget mere vil det heller ikke gøre i positivt retning.
    Begge dele vil skabe en dårlig atmosfære på stedet.

Du gjorde efter min mening det rigtige. Du holdt din vrede en del tilbage, for derefter at udtrykke den på en bestemt men rolig måde, og som det vigtigste, komme med et forslag til en bedre måde at gøre det på.

• #35   12. sep 2013 Unge piger er tit alt for bøde så hesten vælter dem ned og ignorer dem, forde de vil have en ven og hygge, heste er bare ikke små krammedyr. Eller pigerne får ejer magt begærlige og tager de nemme hurtige løsninger jeg vil have du skal gøre og lige nu. Det skræmmene og ikke mindst er de her unge piger vores ungdom og fremtid, heldigvis blir de fleste klogere med tiden. Heldigvis er de fleste lydhøre for hjælp og kritik. Heldigvis accepteres mishandling ikke ret. Mange steder hvis det opdages! Dette kan man jo så glæde sig over. Vi alle forskellige, vi træner forskelligt vi har forskellige mål og forudsætninger. Men ligemeget hvad bør hesten behandles ordentligt. Og har man en dårlig dag, bør man tage en slapper og blive på jorden. Og gælder alle inden man tager sporer og pisk i brug så få for pokker da undervisning. Og lær at bruge tingene, som de forfinede hjælpere de skal være.

Positivt syntes virkelig hestene verdenen har udviklet sig enormt til hestens fordel de sidste mange år.

Kommentér på:
Nogle mennesker burde ikke have hest..

Annonce