{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.637 visninger | Oprettet:

Reflekser ved ridning - hvad er nødvendigt? {{forumTopicSubject}}

Ja, skal når det bliver mørkere til at ride med reflekser til/fra undervisning (skal ride ca. 2 km hver vej), og skal jo have anskaffet nogle reflekser så smiley

Men hvad er nødvendigt at have? Både til hest og rytter.

Har faktisk mest af alt lyst til at klæde ponyen og mig ind i reflekser fra top til tå (bogstavlig talt), men min mor mener slet slet ikke at så meget er nødvendigt, og det er det jo nok heller ikke smiley

Jeg har en vest til mig, og så er der to striber refleks på mine arme på min ridejakke, og en lang stribe refleks ned af hvert ben (på siden af benet) på mine ride-overtræksbukser, og det er nok egentligt det jeg har. Dog vil jeg gerne have fat i en anden vest end den jeg har (den jeg har lige nu er bare en helt alm. en, ville gerne have fat i en med lys i).
Så skal nok lige ud og købe sådan en her: http://www.horze.dk/Horze-synlig-vest/37006,da_DK,pd.html

Har tænkt, at det eneste man virkeligt burde have, hvis det skal holdes på et minimum, er vel en vest til rytteren, et dækken til hesten, lys på rytteren (der lyser rødt den ene vej, og hvidt den anden vej), reflekser på rytters arme/ben (vel alt afhængig af hvor lysene sidder), og så et refleksbånd på hvert af hestens ben.

Men hvad mener I herinde, hvilke refleks-ting burde man have, og hvilke ville bare være gode at have, men som måske ikke absolut burde være nødvendige?

F.eks. kunne jeg godt tænke mig følgende udstyr, der sikkert ikke ville være helt nødvendigt:

http://www.smhrideudstyr.dk/product/regnbukser-med-reflekser-8816/
http://www.hooks.dk/product.aspx?productid=150093&deptid=129&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
http://www.hooks.dk/product.aspx?productid=940365&deptid=1041&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
http://www.horze.dk/Horze-refleks-halebeskytter/29536,da_DK,pd.html (tænker denne, da mange ridedækkener jo efterhånden har refleks på halen også)
(link fjernet)
(link fjernet)
http://www.hooks.dk/product.aspx?productid=940361&deptid=1041&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC
http://www.horze.dk/Horze-refleksovertr%C3%A6k-til-trensen/29210,da_DK,pd.html

Undskyld hvis det er lidt rodet, men ellers må I lige sige til, så skal jeg se om jeg kan stille det mere enkelt op smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Reflekser ved ridning - hvad er nødvendigt?
  • #1   6. sep 2013 Lovkrav er reflekser på alle hestens ben og du skal have en lygte på venstre ben der har Hvidt lys foran og rød bag på... Det er lovkravet... Så kan man self have mere på som veste, dækkener, klokker ovs.

• #2   6. sep 2013 handskerne
    toewarmer
    er ikke nødvendige, du skal jo heller ikke blender bilisterne smiley
    hvorfor pad reflekserne hvis du afligvel ville have refleks gemacherne?
    og klokkerne er ikke nødvendige

• #3   6. sep 2013 Et refleks dækken, vest, gamachers og toevarmer

• #4   6. sep 2013 Karoline: Hvis du kigger efter, er det bare det udstyr jeg gerne ville have, selvom det sikkert ikke var nødvendigt (specielt toewarmer, ville da være skøn om vinteren), og pad'sene var hvis jeg skulle bruge hendes normale gamacher smiley

• #5   6. sep 2013 Tina: Troede faktisk at vest også var et lovkrav, vidste godt at lygterne var, og mente også der var noget om reflekserne om hestens ben, men troede faktisk der var mere end kun lygterne og reflekserne om hestens ben.

• #6   6. sep 2013 Da jeg red sådan for at komme til fra undervisning havde jeg et refleks dækken til ponyen og fire refleks bånd på dens ben samt en refleks vest på mig selv smiley jeg var selvlysende smiley eller vi var..

• #7   6. sep 2013 og nåh ja havde også sådan en lygt på benet.

• #8   6. sep 2013 Så vidt jeg ved, er det lovpligtigt med ridelygte ved rytterens fod. Den skal lyse hvid frem og rød bagud. Hvad mere der er lovpligtigt har jeg ikke styr på.

Jeg rider selv med en diodevest der blinker og fodlygte.
    Hesten har refleksdækken der dækker både bringe og hale, og refleksbånd om benene. Refleksbåndene blinker.
    Generelt synes jeg blink virker meget bedre end bare refleks, da det er nemmere for bilister at se. Reflekser virker jo først når bilens lygter rammer dig og nogle gange er bilen derfor tæt på før den ser dig.
    Og så ser der vildt mærkeligt ud når man som bilist ser en hest med lys på benene og så bremser bilerne ned, da de ikke kan se hvad der kommer imod dem.

Synes det er overdrevent hvis du køber alle de ting du har linket til.

• #9   6. sep 2013 Jeg har simpelthen bare købt så jeg ligner et juletræ når jeg rider rundt om vinteren -better safe than sorry!

• #10   6. sep 2013 TS: i pricippet er det bare spild af penge, for du ville ikke få brugt det alt sammen. og der skal ikke så meget til før i bliver set. dækken vest og gemacher og lys er rigeligt for at lyse jer nok op til at i kan ses

• #11   6. sep 2013 Ballonfisken: Ville jeg skam også gerne gøre, men så skriger pengepungen nok lidt smiley

Winnie: Meget smart med blinkende reflekser til hestens ben, hvor kan du finde dem henne?

• #12   6. sep 2013
    Kunne være sjovt og ringe og spørge politiet om de ved det - altså bare spørge " Jeg vil gerne ride ud på min hest, når det er mørkt - er der nogen lovkrav til hvad jeg skal ha' på og evt. hesten? "

Jeg møder jævnligt politibetjente, imens jeg rider på fortovet og det er ikke noget, de siger noget til. Jeg tror faktisk, at mange ikke er klar over de regler der er for heste.

• #13   6. sep 2013 Som min. ville jeg følge lovkravene og dertil vil jeg ha en vest på og dækken på hesten

• #14   6. sep 2013 Efter min mening, kan man simpelthen ikke få for lidt på.

Hvis man skal holde det på et minimum, ville jeg vælge de ting der er lovpligtigt, en refleksvest, et refleksdækken og evt. noget foran - fx på tøjler eller fortøj. Ihvertfald bare sørg for, at de kan ses tydeligt, både forfra og bagfra, og at det er forholdsvis let at se, at det er en hest og ikke en cykel/fodgænger der kommer smiley

MEN man kan ALDRIG få for lidt af det, det er bedre at være overproppet, end at have for lidt.

• #15   6. sep 2013 Altså jeg tænker jo også at jeg da hellere vil ligne et juletræ og ikke blive kørt ned (mange billister heromkring tager ingen hensyn, de sætter meget gerne farten OP når de ser en rytter), end jeg vil se "normal" ud og måske blive tromlet ned - skal trods alt ride vejen alene hver gang og skal ride igennem byen (ponyen står inde midt i byen) en del af vejen, den anden del af vejen foregår langs en grusvej hvor mange bilister kommer forbi.

• #16   6. sep 2013 Du kan evt. prøve om du kan finde noget brugt, så er der lidt penge at spare, ihvertfald smiley
    Du kan også købe billige refleksstrimler, og selv sy på/sætte på udstyret. smiley
    Det kan fx let syes på et skridttæppe, en vest/jakke, sættes på tøjlerne, fortøj, gamacher osv smiley

• #17   6. sep 2013 Pandelygte

• #18   6. sep 2013
    Det er ikke fordi - jeg ikke ville ligne et juletræ, hvis jeg skulle ride ud.
    Men måske, lige lygterne ville være svære og skaffe og jeg så ville have dem siddende et andet sted - fx. hestens hale og pandelok eller fortøj, eller hvad der nu er.

• #19   6. sep 2013 Smart CTS, det ville jo gøre det billigere smiley

Kom lige til at tænke på, om sådan et refleksbånd til hjelmen mon ikke ville være meget smart at have? Eller sådan et hjelmovertræk? Tænker dog at et bånd vel måtte være nok, hvis det igen skulle holdes på et minimum?

(link fjernet)
    (link fjernet)

• #20   6. sep 2013 Tja... Jeg ligner mest af alt et juletræ, når jeg bevæger mig ud i trafikken, når det er mørkt smiley Jeg har selv en pandelygte, diodevest, refleks til armen ud mod trafikken og ben lygten. Heste har reflekser på alle fire ben, refleksdækken, refleksfortøj med en lille hvid diode lygte påmonteret og omme på halesnoren i dækkenet hænger en lille rød diode smiley
    Mange sys det virker voldsomt, men har kun fået ros af bilister, fordi de kunne se mig i god tid smiley og nu hvor jeg selv har været bilist i et godt stykke tid, er jeg kun blevet mere bevist om, hvor vigtigt det er at kombinere lys og reflekser smiley
    Mit bedste råd til dig er at kombinere reflekser og lys samt at sikre dig, at du og hesten er synlig fra alle tænkelige vinkler smiley

• #21   6. sep 2013 Lyder meget fornuftigt Rikke, det er jo et "better safe than sorry" koncept man skal køre når man skal være sikker smiley
    Og lyder også meget smart med at kombinere lys og reflekser, lyset kan jo ses på længere afstand smiley

• #22   6. sep 2013 [Original] Argh, tror ikke lige at ponyens ejer er med på den smiley

Kommentér på:
Reflekser ved ridning - hvad er nødvendigt?

Annonce