1.321 visninger
|
Oprettet:
Dækken, hvornår? {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Jeg har et føl, som skal gå med dækken til vinter, men vil have et overgangs/regndækken hun kan gå med her til efteråret.
Hvornår begynder i at give jeres heste dækkener på?
Det er ved at være en del år siden jeg har haft hest med dækken, så vil bare lige høre jer
Og grunden til at hun så skal have dækken på, er at hun har haft en meget hård start på livet, og derfor ikke er i så god foderstand som jeg ønsker..... ENDNU
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 135 Svar: 1.799
mellem 8-12 regn med foer.
-0-5 vinter dækken.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Under 15 grader og dårligt vejr/ustadigt vejr.
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 3.245
nov 2007
Følger: 135 Følgere: 134 Heste: 3 Emner: 192 Svar: 2.559
dec 2007
Følger: 31 Følgere: 42 Heste: 12 Emner: 2 Svar: 226
Lægger dækken på mine, efter hånden som de hver især begynder at mangle det.
Går ikke bare ud fra vejret, men udfra den individuelle hest!
Fx vores Zalto en 1års hingsteplag, er noget sart, og sidst vi havde 14 dages skybruds regn, der stod han og rystede, og lignede en druknet mus.
Der fik han regndækken på indtil, regnen stilnede af, ca 1 uges tid.
Nu går han ikke med dækken.
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 9 Heste: 12 Emner: 19 Svar: 819
Sørg desuden for godt med grovfoder, det er rigtig "brændsel" til heste, det giver varme indefra.
Så jeg vil sige når det bliver under 10 grader og der regner eller blæser på med et regndækken, de gode lune dage uden. Under 2-3 grader overgangsdækken på 150-200 g og så se om den ikke kan klare sig på det. Jo mindre fyld, jo mindre Michelin mand er der over føllet og det kan bedre bevæge sig og derved også bedre holde varmen, desuden fratager du ikke føllet mulighed for leg på samme måde som med et mega tykt 400 g vinterdækken.
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Når man har erfaret, at dyret er en spade til at stille sig i læ og ikke sætter den største vinterpels og har frosset ved de under 15 grader kombineret med regn og vind.
Så får dyret altså dækken på det, også selvom det er hvor andre heste er bedst tilpas ;o).
Hun er heller ikke et føl - men trådstarter, kig på hesten, man er ikke i tvivl hvis de fryser :o)
jan 2008
Følger: 29 Følgere: 27 Heste: 4 Emner: 12 Svar: 605
Det samme synes jeg du skal gøre med følle.
jul 2007
Følger: 8 Følgere: 9 Heste: 12 Emner: 19 Svar: 819
Jeg er ikke dækken-forskrækket eller hellig, men egne har også dækken på, men det er jo dem som bliver redet, resten må sgu sætte pels derefter og så æde noget wrap. De har så fri adgang til wrap på folden.
De der har dækken på hos mig er min gamle pony på 26, han forvandler sig til en brunbjørn hver vinter og sveder bare vi skridter en tur, han er bare ikke til at få tør igen bagefter. Og så har de to 4 års ridedyr og det er selvfølgelig for at de ikke skal sætte for meget pels. Selv da jeg havde vores avlshoppe med til undervisning en gang om ugen, fik hun kun regndækken på de dage hvor vi skulle til undervisning.
sep 2007
Følger: 182 Følgere: 204 Heste: 7 Emner: 68 Svar: 6.086
Ville vitterligt ikke lægge dækken på et føl medmindre den står og kampfryser!!
Min fra 2012 havde også en hård start på livet, men han gik dælme uden dækken hele sidste vinter alligevel, ad libitum grovfoder er vejen frem til varme!
jun 2006
Følger: 22 Følgere: 32 Heste: 9 Emner: 41 Svar: 184
Samtidig får hun horselux grow 2 gange dagligt med en masse tilskud i - anbefaling fra dyrlægen.
Men vil trække den så længe jeg kan med at lægge dækken på hende.
Fandt et Kimberly dækken som passer super godt i bringen, men havde også tommestok med da jeg var ude og kigge dækken
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
Og at de må gå på fold flere timer, selvom de er klippet, og uden dækken, i 0 grader.
Jeg ville aldrig gøre det, bare rolig!! Bare noget, der hænger ved, hos mig. klæbehjerne.
Der er jo ingen, der siger, man SKAL lægge dækken på under 15 grader. Man må bare ikke gøre det over 15 grader, for intet dækken , heller ikke Rambo, er åndbare nok til det. Og når hesten er fugtig hele dagen, får de diverse hudlidelser.
Jeg har en hest, som aldrig har behøvet dækken, pga. 2 ting.
1) Den frøs aldrig
2) Den satte så kort vinterpels, at den ikke behøvede dækken/klip. Var tør på max 10 minutter!
og så har jeg hendes datter, som sætter monster lang pels med underuld, og hun FRYSER. Hun er forkølet konstant, hvis hun fryser. Sidste gang i 2 måneder i træk, havde 2 dyrlæger ude, blodprøve osv.
Og pga. lang pels, som gør, at hun ikke kommer af med sveden, skal hun desværre også klippes.
Så ja, absolut. Heste er individuelle. Jeg har en af hver slags.
Men stadig kan man jo ikke lægge dækken på en hest midt om sommeren. Der var nogle der prøvede i stalden, der var nogen, der hev dem af, for hestene var drivvåde.
Dækken, hvornår?